Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2848455_0001.png
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
2848455_0002.png
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
Som den ene af dansk turismes to vækstmotorer spiller Vestkysten
1
en afgørende rolle i realiseringen af det fulde
potentiale for dansk turisme i de kommende år.
Med Corona, krig i Europa, økonomisk ustabilitet og en tiltagende klimakrise har vores verdensbillede ændret sig radikalt
over de seneste år. Det har givet nye indtryk og sætter stadigvæk aftryk, som påberåber sig en hidtil uhørt agilitet i vores
markedstilgang. Samtidig har det også åbnet for nye og spændende muligheder. For med det nye verdensbillede har
også fulgt en stigende interesse for nære, trygge og naturbåret oplevelser hele året rundt, hvilket giver forstærket håb
om at vi i Danmark kan lykkes med at skabe en turisme vi kan leve af og leve med hele året rundt.
Vestkysten besidder i den sammenhæng både evnerne og viljen til at gøre en forskel i forhold til den nationale
turismedagsorden og ligesom det altid har været tilfældet, står Vestkysten klar til at tage ansvar sammen med resten af
dansk turisme.
Nedenfor har vi skitseret med farver hvor Vestkysten spiller en særlig rolle i forhold til den nationale dagsorden, ligesom
vi bringer vores forslag i spil til hvordan den statslige finansiering burde fordele sig:
Stor og særlig rolle.
På niveau med resten af Danske kyst- og naturdestinationer.
Ingen rolle.
Indsatsområder
VisitData
Den grønne omstilling
Kulturturisme
Lokale fødevare- og
gastroturisme
Investeringsefterslæb
Dansk kyst og
naturturisme
Mødemarkedet
Storbyerne
Statslig finansiering
DKK 45 mio. fra den nye
reservepulje til turismen.
DKK 9 mio. fra den nye
reservepulje til turismen.
DKK 10 mio. fra den nye
reservepulje til turismen.
Den årlige turismepulje.*
Allerede afsat DKK 25 mio.
andetsteds.
15 mio. fra den nye
Stærke feriesteder (det
reservepulje til turismen samt
gode liv i landdistrikterne)
den årlige turismepulje.*
DKK 20 mio. fra den nye
International
reservepulje til turismen samt
markedsføring
den årlige turismepulje.*
Den rekreative- og
DKK 1 mio. fra den nye
generelle
reservepulje til turismen og EU
turismeinfrastruktur
strukturfondsmidler.
Campingområdet
Den årlige turismepulje.*
*Den årlige turismepulje er en forkortelse for puljen for Lokale- og Tværgående Turismeprojekter, som udmøntes
igennem Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
1
Vestkysten referer i dette dokument til Partnerskabet for Vestkystturisme.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
VisitData
fra data til indsigter, der giver handling i morgen
Der er bred enighed om at den nationale turismeplatform, som nu er blevet navngivet VisitData, har potentiale til at
blive et af de helt store guldæg for dansk turisme. Et guldæg, som kan være med til ikke blot at give os en klar
international konkurrencefordel, men også bidrage markant til det strategiske arbejde henimod en turisme vi kan leve
af og leve med hele året rundt. Dataplatformen forventes endvidere også at kunne bidrage med nye indsigter til andre
dele af samfundet, såsom detailhandlen og kommunernes lokale planlægning.
For at realisere potentialet hurtigst muligt og dermed også sikre en fortsat bred national opbakning til projektet bør
man have fokus på at der 1) integreres tilstrækkelig med data og 2) at dataen konverteres til indsigter, som 3) giver
handling i morgen på tværs af turismens værdikæde.
Det er Vestkystens vurdering, at man i dag har sikret sig en relativ god national finansiering til det forestående arbejde
med dataintegrationerne og den tekniske opsætning af dashboards i platformen. I hvert fald i forhold til de kommende
års indsats. Til gengæld halter det gevaldigt efter med resurserne til konverteringen fra data til indsigter, der kan handles
på hos erhvervet, hvilket er altafgørende hvis man for alvor skal kunne tale om den nationale platform, som et
værdiskabende og skelsættende værktøj for hele den danske turismeværdikæde.
Eftersom Vestkysten sammen med Dansk Kyst- og Naturturisme står bag etableringen af den nationale turismeplatform,
som nu er blevet overleveret til VisitDenmark med henblik på en national udrulning, stiller det Vestkysten i en særlig
gunstig
position til at kunne ”løbe i forvejen” og påbegynde arbejdet med at
få konverteret datasættene til indsigter,
der giver handling i morgen på tværs af turismens værdikæde.
Dette hovedsageligt fordi Vestkystens tre hoveddestinationer sidder på en masse erfaringer fra de første to års
udviklingsarbejde, Vestkysten er forrest i feltet hvad angår dataintegrationer og fordi volumen ude vestpå gør det
nemmere på den korte bane at udarbejde business cases til gavn for hele dansk turisme og som samtidig er GDPR
kompatible.
Konkret foreslås det, at Partnerskabet for Vestkystturisme sættes i spidsen for et projekt hvis hensigt det vil være at
løse følgende opgaver over en fireårig periode:
-
Opkobling af hoteldata på Vestkysten, som skal konverteres til indsigter, som hotellerne kan benytte til at
foretage konkrete handlinger i form af optimering, videreudvikling og investering i deres hotelprodukt. Det vil
øjensynligt fremme en positiv udvikling i forhold til investeringsefterslæbet på overnatningskapaciteten og
samtidig vil den akkumuleret data også vil kunne anvendes i det mere tværgående dataarbejde.
Håndgribelige business cases på hvordan dataplatformen kan være med til at styrke forretningen hos følgende
aktører og efterfølgende bred implementering (fem business cases per område):
o
Overnatningssteder i en bred forstand
o
Attraktioner & kultursteder
o
Detailhandlen
Minimum fem business cases på hvordan dataplatformen kan være med til at styrke vidensgrundlaget for
kommunernes planlægning og arbejde med turismens rekreative og generelle infrastruktur og efterfølgende
bred implementering.
Minimum fem business cases på hvordan dataplatformen kan være med til at styrke vidensgrundlaget for den
generelle turismeudvikling på destinationsniveau.
Minimum fem business cases på hvordan dataplatformen kan være med til at give nye værktøjer og/eller
retninger for hvor man handle på den grønne omstilling (eksempelvis vandforbrug, elbilladning og renovation)
og efterfølgende bred implementering.
-
-
-
-
Den statslige finansiering skal gå til analysering, implementering og indkøb af fysiske måleinstrumenter, som en
supplering til makrodatasættene. Der lægges endvidere op til at man årligt afsætter DKK 1 mio. til koordinering og
afholdelse af workshops, udarbejdelse af business cases og andet formidlingsmateriale til de øvrige aktører i VisitData.
Finansiering: DKK 45 mio. fra den nye reservepulje til turismen.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
Den grønne omstilling
Den grønne omstilling er helt essentiel i sin helhed og i særdeleshed når den største målgruppe for det danske
turismeprodukt defineres af VisitDenmark, som de grønne idealister. Derfor er det ikke blot meningsfuldt i det brede
perspektiv at sætte kraftigt ind på denne dagsorden. Det er ganske enkelt også bare god forretning.
Det anbefales derfor, at Erhvervsministeriet tager initiativ til følgende tiltag over en fireårig periode:
-
På tværs af landets 19 destinationsselskaber har man de sidste to år gennemført et projekt, som har været
med til at inspirere til- og facilitere vidensdeling omkring rejsen hen imod en grønnere turisme. Projektet blev
afsluttet i fjerde kvartal, 2023, men man burde genåbne forummet med tilhørende koordinatorfunktion,
således at det gode samarbejde omkring en svær, kompleks og utrolig vigtig dagsorden kan fortsætte. Hertil
bør afsættes en budgetramme på DKK 5 mio.
Konverteringen af sommerhuse til bæredygtige feriehuse er en af de største opgaver vi står overfor i dansk
turisme, da vi her skal have et hav af private husejere til at se sig selv ind i den grønne omstilling. Vestkysten
har allerede sammen med Feriehusudlejernes Brancheforening igangsat et projekt for at komme denne
udfordring til livs, men der kan med fordel allokeres flere resurser til at styrke udrulningen af
Feriehusudlejernes Brancheforenings nye
”Koglemærkning”.
Mere konkret vil man nå rigtigt langt med en
budgetramme på DKK 4 mio.
-
Et klart samlet mål bør være at man opnår den nationale turismestrategis målsætning om 70%
bæredygtighedscertificering af overnatningssteder inden 2030.
Finansiering: DKK 9 mio. fra den nye reservepulje til turismen.
Kulturturisme
At vi har kulturen til forskel, er oftest en sandhed i mødet mellem turist og lokalsamfund og en stor del af hvorfor man
som turist drager ud i verden eller blot til andre steder indenfor landets grænser. Samtidig oplever vi en voksende
tendens til at vores turister ønsker sig mere af ferieoplevelsen. Forfatterne Joseph Pine og James H. Gilmore beskriver
dette med et skifte fra oplevelsesøkonomien til en mere transformativ økonomi, hvor turister i højere grad ønsker at
bruge penge på oplevelser der giver nye indsigter eller lærdom.
Alligevel har vi, med få undtagelser, været alt for dårlige til at kapitalisere på interessen for kulturoplevelserne. Fremfor
at sætte sejl mod en udvikling af produktet hen imod en mere selvstændig forretningsførelse er der i dag alt for meget
fokus hos kulturinstitutionerne på at bevare status quo ved hjælp af offentlig medfinansiering, ligesom der i det brede
erhverv savnes et større fokus på at udvikle nye spændende kulturtilbud i det offentlige rum. Her ligger der ikke blot et
stort potentiale for at øge bundlinjen i forhold til nuværende turister, men også styrke incitamentet hos nye turister til
at vælge vores destination.
Opgaven er stor og kompliceret. Hovedsageligt fordi det i mange tilfælde kræver en nytænkning af hele tilgangen til
produktet. Vi ser dog at der er flere aktører, som melder sig klar på banen og at bevægelsen mod mere forretnings- og
bæredygtige kulturoplevelser allerede er under opsejling. Skal vi have sat alle sejl, kræver det dog at Staten i højere grad
stempler ind i opgaven.
Vestkysten har allerede arbejdet aktivt med denne udfordring i en årrække og deltager gerne i et eller flere
pilotprojekter, særligt med fokus på at styrke de eksisterende kulturtilbuds berettigelse i en turismekontekst.
Aktiviteter, som meget vel kunne lægges i forlængelse af Dansk Kyst- og Naturturismes nye kulturindsats.
Således anbefaler Vestkysten, at Erhvervsministeriet over en fireårig periode investerer i gennemførelsen af
handlingsorienteret pilotprojekter der enten har til hensigt at videreudvikling på institutionelle produkter eller udvikle
helt nye oplevelseskoncepter i det offentlige rum.
Finansiering: DKK 10 mio. fra den nye reservepulje til turismen.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
Lokale fødevare- og gastroturisme
Restaurant
Noma’s introduktion til det nordiske madkoncept, ’New
Nordic’, blev ikke blot startskuddet til en fantastisk
udvikling, ja måske ligefrem en genopfindelse, af den danske madscene, men det har også været med til at bane vejen
for en langt større interesse for lokale fødevareproduktioner i Danmark.
Denne bevægelse har for alvor fundet sted i de større byer, men over de senere år har vi også set hvordan den har
fundet vej til resten af landet. Dels på grund af den gode fortælling, men også fordi bæredygtighedsaspektet er kommet
til at fylde mere i vores fødevarekonsumption. Alt sammen interessant for et lokalsamfund der kan nyde godt af en øget
omsætning, en mere bæredygtig turisme og en højnet bosætningsattraktivitet.
Derfor er det også helt oplagt at vi skal fortsætte udviklingen af denne styrkeposition. På Vestkysten oplever vi med
etableringen af flere Michelin stjerne restauranter og andre former for spændende restaurantkoncepter samt nye lokale
fødevareproduktioner en bølge der bevæger os fra pomfrit strasse til gastro strasse.
Eftersom at dette område nærmest helt bogstaveligt talt vokser nede fra den lokale muld og op til at passe ind i det
lokale områdes særkende er det Vestkystens anbefaling at man fortsætter det gode arbejde uden at gøre det til en
tværgående national indsats. Dog kan man med fordel afsøge mulighederne for partnerskaber med nationale
fødevareaktører.
Statslig finansiering: Puljen for Lokale- og Tværgående Turismeprojekter.
Investeringsefterslæb
Investeringsefterslæbet i dansk turisme bliver hurtigt en diskussion om hønen eller ægget. Man vil i hvert fald kunne
argumentere for at hvis de rette business cases lå klar på bordet med alle offentlige godkendelser på plads så findes der
også en investeringslyst. I hvert fald når der er tale om større trecifret millionprojekter. Kigger vi på mindre
investeringsprojekter, hvor der i højere grad er behov for at kunne låne risikovillig kapital til en favorabel rente er
virkeligheden dog ofte lidt en anden.
På Vestkysten arbejder vi kontinuerligt på at tiltrække nye investorer til at hjælpe os med at udvikle vores
turismeprodukt, særligt i forhold til ønsket om en mere varierende overnatningskapacitet der på bedre vis kan
imødekomme behovene hos turister udenfor højsæsonen.
I forlængelse af den lokale indsats anbefaler Vestkysten at Erhvervsministeriet kigger på følgende tiltag over en fireårig
periode:
-
-
-
Vi hører forlydender om at der knyttes en særlig høj rente til hotellån hos Danmarks Eksport- og
Investeringsfond (EIFO). Hvis det er tilfældet, anbefaler vi på det kraftigste at man ændrer denne praksis.
Realisering af modningsfonden, som tidligere er blevet foreslået af Dansk Kyst- og Naturturisme.
Mere fleksible regler i forhold til omlægning af landbrugsjord til turismeerhverv. Eksempelvis nedlagte
svinestalde eller minkfarme.
Statslig finansiering: Allerede afsat DKK 25 mio. andetsteds, som skal aktiveres via medfinansiering fra en eller flere
private aktører.
Stærke feriesteder (det gode liv i landdistrikterne)
Etableringen og videreudviklingen af stærke feriesteder spiller en kritisk rolle i sikringen af en social, økonomisk og
miljøteknisk bæredygtig turisme udenfor landets største byer. Derfor er det også essentielt at vi styrker arbejdet
omkring endnu bedre rammer for de stærke feriesteder, således at vi bliver bedre til at omfavne borgerne, erhvervet
og turisterne på en måde der gør at vi er sammen om en turisme vi kan leve af og leve med.
Med stor hjælp fra Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme har Vestkysten igennem Udviklingsplanen for Vestkysten
og fysisk/strategiske udviklingsplaner for de enkelte stærke feriesteder store erfaringer med netop dette arbejde.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
Erfaringer, som vil blive brugt i det videre arbejde med den bæredygtige realisering af det store vækstpotentiale på
Vestkysten, ligesom det forventes at erfaringerne fra Vestkysten også vil kunne inspirere til videreudviklingen af stærke
feriesteder i andre dele af landet.
Fordi udviklingen af stærke feriesteder byder på udfordringer og muligheder, som dels er lokalt forankret og dels går på
tværs af landets kommuner, anbefaler Vestkysten at man i tillæg til de lokale initiativer fra Erhvervsministeriets side
også kigger på følgende initiativer over en fireårig periode:
-
-
-
Styrkelse af arbejdet med etablering af lokale destinationsfællesskaber, som involverer og engagerer til en
samskabende turismeudvikling på tværs af borgere, erhverv og turister.
Allokering af flere resurser til projektledelse og fundraising i forhold til realiseringen af eksisterende
fysisk/strategiske udviklingsplaner.
3 årlige nationale workshops for relevante destinationsselskaber og kommunale miljø & teknik repræsentanter
med et formål om 1) vidensdeling på de fysiske udfordringer/muligheder og 2) inspiration fra eksterne
oplægsholdere.
Vestkysten påtager sig selvsagt gerne en hel eller delvis projektlederrolle i forhold til realiseringen af ovennævnte
initiativer.
Statslig finansiering: DKK 15 mio. fra den nye reservepulje til turismen samt puljen for Lokale- og Tværgående
Turismeprojekter.
International markedsføring
Jagten på de grønne idealister er for alvor skudt i gang, ikke bare herhjemme, men også i udlandet. Vi er nemlig ikke de
eneste der har fået øjnene op for at vi med de grønne idealister får nogle købestærke, kvalitetsbevidste og
samvittighedsfulde gæster, som bidrager til ambitionen om at skabe en turisme vi kan leve af og leve med hele året
rundt.
Grundet efterspørgslen efter nære, trygge og naturbåret oplevelser har dansk turisme en styrkeposition overfor denne
målgruppe, men i takt med en øget international konkurrence kræver det mere af os hvis vi gerne vil tage
markedsandele og dermed sætte handling bag målsætningen om en fortsat bæredygtig turismevækst på tværs af
landet.
Derfor anbefaler Vestkysten at man fra Erhvervsministeriets side, og i tillæg til den seneste allokering på DKK 15 mio. til
international markedsføring af dansk kyst- og naturturisme, initierer følgende tiltag over en fireårig periode:
-
DKK 14 mio. til en styrket markedsføringsindsats, i tæt samarbejde med destinationerne og erhvervslivet, med
det formål at realisere det tyske og hollandske vækstpotentiale. VisitDenmarks medfinansieringskrav skal også
her gøre sig gældende.
DKK 6 mio. til en styrket markedsføringsindsats, i tæt samarbejde med destinationerne og erhvervslivet, med
det formål at fastholde dansk turismes markedsandele på det norske marked. Dels for at sikre vi ikke taber
flere købestærke nordmænd på den korte bane og dels for at sikre vi er klar i startboksen når den norske
kronekurs forhåbentligt stiger til et mere gunstigt niveau. VisitDenmarks medfinansieringskrav skal også her
gøre sig gældende.
Etablering af et nyt advisory board bestående af destinations- og erhvervsrepræsentanter til løbende strategisk
sparring omkring internationale markedsføringsaktiviteter så vi sikrer en stærk forankring på tværs af hele den
danske turismeværdikæde.
-
-
I forhold til markedsføring overfor danskerne er Vestkysten i udgangspunktet åben overfor en eventuel årlig statslig
finansieret kampagne, som man så det under Corona, men har også forståelse for at opgaven i dag ligger hos de enkelte
destinationsselskaber.
Statslig finansiering: DKK 20 mio. fra den nye reservepulje til turismen og puljen til Lokale- og Tværgående
Turismeprojekter.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 178: Henvendelse af 9/4-24 fra borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern kommune om at Vestkystturismen tilgodeses, når midlerne fra FL 2024 skal udmøntes
Den rekreative- og generelle turismeinfrastruktur
En solid infrastruktur er en grundlæggende forudsætning for at vi kan tale om at gå i retning af en bæredygtig
turismevækst, som gavner lokalsamfundet fremfor det modsatte. Samtidig oplever vi at den stigende interesse for det
danske turismeprodukt i visse tilfælde stiller os overfor infrastrukturelle udfordringer der skal løses og potentialer der
bør indfries. Det er i den sammenhæng vigtigt at vi øger tempoet, således at vi får igangsat de nødvendige
anlægsprojekter der skal til for at vi også i fremtiden evner at holde fast i en imponerende genbesøgsrate.
Konkret foreslås det, at Erhvervsministeriet tager initiativ til følgende tiltag over en fireårig periode:
-
-
-
Fortsættelse af statslige medfinansieringsprogrammer, som et incitament til hurtigere implementering af
kommunale anlægsprojekter der kan løfte den rekreative- og/eller generelle turismeinfrastruktur.
Bedre integration af Dansk Kyst- og Naturturismes tankegang om at
’benytte
og beskytte’ i større
anlægsprojekter indenfor kyst- og naturbeskyttelse.
3 årlige nationale workshops for relevante destinationsselskaber, kommunale miljø & teknik repræsentanter
samt repræsentanter fra Naturstyrelsen med et formål om 1) at vidensdele på de fysiske
udfordringer/muligheder og 2) at lade sig inspirere af eksterne oplægsholdere. Ville være oplagt at ligge i
forlængelse af dagsprogrammet for workshops omkring de stærke feriesteder. Årligt budget: DKK 200.000,-.
DKK 200.000,- allokeres til en kortlægning af turisternes brug af de nuværende ladeløsninger til elbiler for at
justere retningen for det videre udrulningsarbejde. Skal vi eksempelvis gå mere i retning af superladere eller
ladere på overnatningssteder og er der særlige kommercielle løsninger, som er særligt tiltalende for vores
turister?
-
Vestkysten spiller selvsagt gerne sig på banen i det omfang det findes relevant.
Statslig finansiering: DKK 1 mio. fra den nye reservepulje til turismen samt EU Strukturfondsmidler.
Campingområdet
Coronaen var for alvor med til at revitalisere det danske campingprodukt. En periode, hvor flere og nye turister fandt
vej til landets campingpladser. Samtidig blev det også tydeligt at campingpladserne skulle forholde sig til en ny
virkelighed, som bød på en række udfordringer i forhold til at fremtidssikre deres produkt til nye målgrupper med nye
behov. Det gælder bl.a. for autocampisterne, hyttefolket, glampisterne og de gamle fastlæggere.
Det er dog Vestkystens opfattelse, at de fleste udfordringer ikke kan løses med projektmidler, men i stedet handler om
politisk forståelse for- og velvillighed til at se på forskellige dele af lovgivningen der står i vejen for mere favorable
rammevilkår for campingpladsernes udvikling. En kamp Vestkysten fortsætter sammen med andre destinationer,
interesseorganisationer og campingpladserne i de kommende år. Skulle der alligevel opstå en situation, som kalder på
midler til at overkomme en konkret problemstilling, vil Vestkysten ansøge om dette via puljen til Lokale- og Tværgående
Turismeprojekter, ligesom det har været tilfældet med autocamperproblematikken.
Statslig finansiering: Puljen til Lokale- og Tværgående Turismeprojekter.
Bæredygtig turismevækst
Vestkystens rolle i en national kontekst
7