Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2847365_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. april 2024
2024 - 2043
hapege
Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flodinformationstjenester
(RIS) på de indre vandveje i Fællesskabet
KOM (2024) 33
Nyt notat
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 26. januar 2024 et forslag til revision af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flod-
informationstjenester (RIS) på de indre vandveje i Fællesskabet. Æn-
dringsdirektivet blev offentliggjort den 29. februar i dansk sprogversion.
Flodinformationstjenester er avancerede tjenester og funktioner, som pri-
mært refererer til enten trafikrelaterede eller transportrelaterede tjenester.
Med revisionen søger Kommissionen at skabe en effektiv ramme for udbre-
delsen og brugen af flodinformationstjenester. Konkret ønskes det at sikre
tilgængeligheden af flodinformationsdata og harmoniserede standarder,
lette integrationen af transport ad indre vandveje i den multimodale kæde
og sikre større optag af og interoperabilitet mellem digitale løsninger og
at afhjælpe betænkeligheder vedrørende databeskyttelse.
Forslaget forventes ikke at give anledning til lovgivningsmæssige konse-
kvenser for Danmark eller udgifter for relevante danske myndigheder, da
Danmark ikke har indre vandveje.
Regeringen forholder sig positiv over for regulering, der har til formål at
harmonisere reglerne for indre vandveje, mindske administrative byrder
og øge sikkerheden ved sejlads på indre vandveje. Regeringen finder det
vigtigt, at direktivændringen ikke medfører ændringer til direktivets anven-
delsesområde, så lande, der ikke har indre vandveje, og som på baggrund
deraf har valgt ikke at gennemføre indre vandvejsregler, herunder Dan-
mark, bliver omfattet af direktivets bestemmelser.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Samlenotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje, KOM (2024) 0033, fra erhvervsministeren
2/5
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 26. januar 2024 et forslag til revision af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/44/EF af 7. september 2005 om
harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje i Fæl-
lesskabet. Den danske sprogversion af forslaget blev oversendt til Rådet
den 29. februar 2024. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 91, ifølge hvilken
der fastlægges foranstaltninger på transportområdet. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Direktivet fastlægger en ramme for trafik- og transportstyring ved transport
ad indre vandveje i EU og definerer medlemsstaternes generelle forpligtel-
ser til at sikre udviklingen og implementeringen af disse ydelser på en ef-
fektiv måde.
Flodinformationstjenester er avancerede tjenester og funktioner, som pri-
mært refererer til enten trafikrelaterede eller transportrelaterede aspekter.
De trafikrelaterede tjenester er farvandsinformationstjeneste, trafikinfor-
mation, trafikregulering, trafikovervågning og katastrofehjælp. De trans-
portrelaterede tjenester er ruteplanlægning, havne- og terminalledelse, lad-
ningsregulering og flådeledelse, statistikker og infrastrukturafgifter for in-
dre vandveje. Siden 2005 har direktivet været en af de vigtigste drivkræfter
bag digitaliseringen af sektoren for transport ad indre vandveje ved indfø-
relsen af informations- og kommunikationsteknologier.
I den forbindelse anses digitale teknologier og digitalisering generelt som
en afgørende facilitator for at opnå bæredygtighedsmålene i den europæi-
ske grønne pagt. Kommissionens arbejdsdokument fra 2018 om digital na-
vigation identificerer tre centrale udfordringer for konkurrenceevnen ved
transport på indre vandveje, der kan forbedres gennem yderligere digitali-
sering: (I) ineffektiv navigation og trafikstyring, (II) ineffektiv integration
af indre vandvejstransport i logistikprocesser og (III) administrative byrder
og omkostninger ved at overholde og håndhæve lovgivningen.
Forslaget til revision af direktivet fremsættes som opfølgning på en evalu-
ering af direktivet fra 2021. Evalueringen fandt, at en fuld harmonisering
og mulighed for samkøring af systemerne for flodinformationstjenester
endnu ikke er opnået.
3. Formål og indhold
Med forslaget ønsker Kommissionen at øge sikkerheden, effektiviteten og
miljøvenligheden ved transport ad indre vandveje i EU. Samtidig har di-
rektivet til formål at fremme forbindelsen mellem transport ad indre vand-
veje og andre transportformer (dvs. multimodal transport).
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Samlenotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje, KOM (2024) 0033, fra erhvervsministeren
2847365_0003.png
3/5
Det overordnede mål med at ændre direktivet er at skabe en effektiv ramme
for udbredelsen og brugen af flodinformationssystemer. De specifikke mål
er at:
sikre tilgængeligheden af data til flodinformationstjenester og har-
moniserede standarder
lette integrationen af transport ad indre vandveje i den multimodale
kæde
sikre større optag af og interoperabilitet mellem digitale løsninger
og at afhjælpe betænkeligheder vedrørende databeskyttelse.
Direktivet fastsætter: i) de generelle krav til, hvordan flodinformationstje-
nester bør oprettes i medlemsstaterne, ii) de områder, hvor det er nødven-
digt at udvikle standarder, og iii) de principper, der skal følges. De egent-
lige tekniske retningslinjer og specifikationer udarbejdes af Kommissionen
gennem delegerede- og gennemførelsesretsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Initiativet forventes at nedbringe de økonomiske omkostninger ved ukoor-
dineret regulering på tværs af grænserne, hvilket ikke kan sikres af de indi-
viduelle medlemslande. Kommissionen har derfor vurderet, at nærheds-
princippet er overholdt. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Danmark har ikke implementeret Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/44/EF om harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre
vandveje i Fællesskabet, da der ikke er indre vandveje i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark ikke har indre vandveje.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, da Danmark ikke har indre vandveje.
Forslaget kan have mindre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske virksomheder i kraft af nye flodinformationstjenester, i det omfang
danske virksomheder vælger at operere på indre vandveje i andre lande.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Samlenotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje, KOM (2024) 0033, fra erhvervsministeren
4/5
Forslaget kan have en positiv sikkerhedsmæssig betydning, da udrulningen
af flodinformationstjenester forventes at øge navigationssikkerheden på in-
dre vandveje.
Endvidere kan forslaget i mindre omfang bidrage til brændstofbesparelser
for pramoperatører og ejere gennem mere informerede navigationsbeslut-
ninger og bedre rejseplanlægning.
Information udvekslet i forbindelse med flodinformationsydelser kan inde-
holde persondata og kommercielt følsomme data. Initiativet vil sikre, at det
lovgivningsmæssige rammeværk for flodinformationstjenester overholder
den nuværende lovgivning om beskyttelse af persondata.
Såfremt EU’s regler for indre vandveje skal implementeres i Danmark, vil
dette blandt andet omfatte krav til radiosystemer, uddannelse, syn og certi-
ficering af skibes afmærkningssystemer for de indre vandveje samt regler
for de søfarendes sociale forhold og for registrering og dokumentation af
gods mv. Havnenes status under indre vandvejsreglerne skal også revurde-
res. Endvidere vil det medføre, at der skal opbygges et omfattende forvalt-
ningssystem til at administrere dette regelkompleks på en lang række om-
råder som skat, sundhed, beskæftigelse, energi, transport og uddannelse.
Skiftende regeringer har med opbakning fra Folketingets Europaudvalg
konsekvent fastholdt, at Danmark ikke har indre vandveje i EU-retlig for-
stand.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg d. 12. februar.
2024 med frist den 4. marts. Der er ved fristens udløb ikke modtaget hø-
ringsvar vedr. forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er på et tidligt stadie, og der er derfor ikke kendskab til
andre landes holdninger til forslaget.
I de indledende forhandlinger har medlemslandene udtrykt skepsis over for
det reviderede anvendelsesområde for direktivet, ligesom der har været
kommentarer til en række af definitionerne i ændringsforslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv over for regulering, der har til formål at
harmonisere reglerne for indre vandveje, mindske administrative byrder og
øge sikkerheden ved sejlads på indre vandveje.
Regeringen finder det vigtigt, at direktivændringen ikke medfører ændrin-
ger til direktivets anvendelsesområde, så lande, der ikke har indre vandveje,
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Samlenotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje, KOM (2024) 0033, fra erhvervsministeren
5/5
og som på baggrund deraf har valgt ikke at gennemføre indre vandvejsreg-
ler, herunder Danmark, bliver omfattet af direktivets bestemmelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og Nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg d.
27. marts 2024.