Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 157
Offentligt
UDKAST
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - Bilag 157
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Uni-
ons retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Bemyndigelse til at vedtage national kontrol med eksport af visse produk-
ter med dobbelt anvendelse og indførelse af straffebestemmelser for ny na-
tional kontrol samt eksport til våbenembargolande)
§1
I lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om øko-
nomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 3 i
lov nr. 1716 af 27. december 2018, lov nr. 1732 af 1. december 2020 og lov
nr. 2305 af 8. december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Økonomi- og erhvervsministeren« og »Erhvervs-
og vækstministeren« til: »Erhvervsministeren«, og »økonomi- og erhvervs-
ministeren« ændres til: »erhvervsministeren«.
2.
I
§ 1
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om forbud og krav om
tilladelse til eksport og overførsel inden for Unionen af produkter med dob-
belt anvendelse, som ikke er omfattet af de i stk. 1 nævnte forordninger, og
kan herunder fastsætte regler om en kontrolliste med de produkter med dob-
belt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om tilladelse.«
3.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Det
samme gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat i
medfør af § 1, stk. 6.«
4.
I
§ 2
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt
med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med ek-
sport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse
med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
eller delvist er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, hvis
køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo.«
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 8-14.
5.
I
§ 2, stk. 12,
der bliver stk. 13, ændres
»stk.
7,« til: »stk. 8,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bemyndigelse til at vedtage national kontrol
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Indførelse af straffebestemmelser for groft uagtsom overtrædelse af
catch-all-bestemmelsen i dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske- og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke dansk kontrol med produkter og tek-
nologier med dobbelt anvendelse, dvs. produkter og teknologier, som kan
anvendes til civile såvel som militære formål (»dual-use«), ved at give er-
hvervsministeren bemyndigelse til at indføre en national kontrolliste med
produkter med dobbelt anvendelse, som dermed underlægges tilladelseskrav
ved eksport ud af EU. Behovet for at indføre national kontrol skyldes de
nuværende udfordringer i de multilaterale eksportkontrolregimer, der nor-
malt fastlægger listen over kontrollerede produkter med dobbelt anvendelse,
som Danmark gennem sit EU-medlemskab er forpligtet til at følge. Udfor-
dringerne i de multilaterale eksportkontrolregimer skyldes ikke mindst de
geo- og sikkerhedspolitiske spændinger koblet med medlemssammensæt-
ningen i de respektive regimer, hvilket de facto har medført, at bestemmel-
ser om kontrol med nye, følsomme teknologier og produkter ikke vedtages
i de internationale regimer og dermed ikke overføres til kontrol i EU-
regi/blandt EU-landene.
2. Lovforslagets baggrund
Det overordnede formål med det internationale samarbejde om eksportkon-
trol er at sikre, at eksport af produkter med dobbelt anvendelse ikke medvir-
ker til udvikling eller spredning af masseødelæggelsesvåben. Samarbejdet
skal ligeledes forhindre, at der sker eksport af produkter, der helt eller delvis
vil skulle anvendes militært af lande, der udgør en risiko for den internatio-
nale sikkerhed og stabilitet. Dette lovforslag skal ses i lyset af den geo- og
sikkerhedspolitiske situation, der er opstået, særligt efter Ruslands ulovlige
invasion af Ukraine. Normalt vedtages ny kontrol af produkter med dobbelt
anvendelse gennem konsensusbeslutninger om produktlister i fire multilate-
rale eksportkontrolregimer: Wassenaar Arrangementet, Missilteknologire-
gimet, Gruppen af Nukleare Leverandører og Australiengruppen. De fire
eksportkontrolregimers fastlagte produktkontrollister gennemføres herefter
direkte af EU via en sammenstilling af listerne. Den fælles EU-kontrolliste
gælder i alle EU-lande, herunder i Danmark. I de seneste år, og særligt efter
Ruslands ulovlige invasion af Ukraine, er aktiviteten og antallet af vedtagne
forslag i regimerne dog stagneret. Regeringens udenrigs- og sikkerhedspo-
litiske strategi har bl.a. som mål, at Danmark skal styrke evnen til effektivt
at tage hånd om det nye trusselsbillede. Med udgangspunkt heri har dette
lovforslag til formål at sikre dansk kontrol med kritisk teknologi med dob-
belt anvendelse. Det skal sikres ved at sørge for, at der i Danmark kan gen-
nemføres kontrol med produkter med dobbelt anvendelse, som det store fler-
tal af regimernes medlemslande lægger vægt på at kontrollere. Arbejdet i de
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
multilaterale eksportkontrolregimer er fortsat vigtigt, men suppleres med
lovforslaget nu af national lovgivning, så Danmark fortsat kan leve op til
sine internationale forpligtelser om ikke-spredning og dermed bidrage til at
sikre fred og stabilitet i verden.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bemyndigelse til at vedtage national kontrol
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Den danske eksportkontrollov og udførselsbekendtgørel-
sen
De nationale regler for eksportkontrol med produkter med dobbelt anven-
delse følger af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions rets-
akter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 635 af 9. juni 2011 med senere ændringer (eksportkontrolloven) og de
tilhørende bekendtgørelser, herunder særligt bekendtgørelse nr. 712 af 5.
juli 2019 om kontrol med udførsel mv. af produkter og teknologi med dob-
belt anvendelse
(”dual-use”)
og kontrol med ydelse af teknisk bistand (ud-
førselsbekendtgørelsen). Disse nationale regler supplerer Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) nr. 821/2021 af 20. maj 2021 om en EU-
ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit
og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (herefter
dual-use-forordningen), som beskrevet i afsnit 3.1.1.2. Eksportkontrolloven
indeholder i § 1, stk. 1, en generel bemyndigelse for erhvervsministeren til
at fastsætte bestemmelser om gennemførelse af EU’s fælles handelspolitik
og er bl.a. blevet benyttet til at fastsætte administrative bestemmelser og
straffebestemmelser.
3.1.1.2. Det fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med pro-
dukter med dobbelt anvendelse (dual -use-produkter)
Eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse bygger på et inter-
nationalt samarbejde i fire internationale eksportkontrolregimer: Wassenaar
Arrangementet, Missilteknologiregimet, Gruppen af Nukleare Leverandører
og Australiengruppen. Formålet med samarbejdet er at sikre, at eksport af
produkter med dobbelt anvendelse ikke medvirker til udvikling eller spred-
ning af masseødelæggelsesvåben. Samarbejdet har ligeledes til formål at
forhindre, at der sker eksport af produkter, der helt eller delvis vil skulle
anvendes militært af lande, der udgør en risiko for den internationale sik-
kerhed og stabilitet.
Inden for EU er det internationale eksportkontrolsamarbejde formaliseret og
forankret i dual-use-forordningen. Dual-use-forordningen fastlægger bl.a.,
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
hvilke produkter med dobbelt anvendelse, der er underlagt eksportkontrol,
idet forordningens bilag I, den såkaldte
”kontrolliste”,
oplister de produkter
samt den teknologi og software, der kræves eksporttilladelse til.
I dual-use-forordningen er der fastsat mulighed for en række nationale ud-
videlser af den fælles kontrol med eksport af produkter med dobbelt anven-
delse, som de enkelte medlemslande frivilligt kan vedtage i deres nationale
lovgivning. Det fremgår således af artikel 9, stk. 1, i dual-use-forordningen,
at en medlemsstat af hensyn til den offentlige sikkerhed kan forbyde eller
kræve tilladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse, der ikke er
opført på listen i bilag I. I henhold til artikel 9, stk. 2, kan de nationale for-
anstaltninger bestå i at opstille en national kontrolliste.
Samtidig giver dual-use-forordningens artikel 11, stk. 2, mulighed for, at en
medlemsstat kan kræve tilladelse til overførsel af produkter med dobbelt
anvendelse, som ikke er opført på den fælles europæiske kontrolliste, til an-
dre EU-lande. Det gælder bl.a., hvis der er viden om, at det endelige bestem-
melsessted for produkter ligger uden for Unionens toldområde. Med artikel
11, stk. 2, kan det sikres, at danske virksomheder ikke eksporterer produkter
med dobbelt anvendelse, som er underlagt et nationalt tilladelseskrav i Dan-
mark, ud af Unionen via andre EU-lande, som ikke har samme nationale
tilladelseskrav.
I dual-use-forordningens artikel 12, stk. 1, er det desuden fastsat, hvilke ty-
per eksporttilladelser, der kan udstedes af de nationale myndigheder. For-
ordningen indeholder heriblandt muligheden for at udstede generelle natio-
nale eksporttilladelser. En sådan generel national tilladelse skal være i over-
ensstemmelse med vilkårene i dual-use-forordningens artikel 12, stk. 6, og
skal fastsættes i national lovgivning.
3.1.1.3: Andre landes lovgivning på området
Som beskrevet i afsnit 3.1.1.2 indeholder dual-use-forordningen mulighed
for, at medlemslandene kan indføre supplerende nationale kontrolbestem-
melser.
Flere EU-lande har indført hjemmel i national lovgivning til at vedtage na-
tionale kontrollister eller mulighed for at kontrollere
specifikke eksporter
af
produkter, som ikke er opført på EU’s kontrolliste med begrundelse i offent-
lig sikkerhed, terrorforebyggelse eller beskyttelse af menneskerettigheder.
Det drejer sig om Bulgarien, Tjekkiet, Tyskland, Spanien, Irland, Frankrig,
Letland, Luxembourg, Nederlandene, Østrig og Rumænien. Der har fra
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
dansk side ikke tidligere været identificeret et behov for at vedtage national
kontrol. Det skyldes, at de eksisterende mekanismer i eksportkontrolregi-
merne tidligere har fungeret tilfredsstillende, så nye kritiske produkter lø-
bende blev
tilføjet til EU’s kontrolliste.
Tyskland, Frankrig, Letland, Nederlandene og Spanien har valgt at indføre
en national kontrolliste som supplement til den fælles europæiske kontrolli-
ste. De fleste af disse nationale kontrollister, herunder Frankrigs, Tysklands
og Letlands, er på nuværende tidspunkt i høj grad tilpasset den hjemlige
industri og indeholder alene få og meget specifikke produkter, såsom heli-
kopterdele og tåregas.
Spanien har vedtaget en national kontrolliste, som trådte i kraft d. 7. juni
2023. Den nationale spanske kontrolliste gælder visse af de teknologier og
produkter, som det ikke har været muligt at opnå enighed om i de multilate-
rale eksportkontrolregimer. Det gælder bl.a. kvantecomputere og dertil hø-
rende komponenter, teknologi til udvikling af integrerede kredsløb samt tek-
nologi til 3D print. Teknologierne er udvalgt på baggrund af risikoanalyser.
I juni 2023 vedtog Nederlandene national kontrol med højteknologisk halv-
leder-teknologi, som særligt produceres i Nederlandene.
Herudover forventes det, at flere EU-lande i den nærmeste fremtid vil ind-
føre national kontrol med kritisk teknologi som følge af udfordringerne i de
multilaterale eksportkontrolregimer.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
På nuværende tidspunkt opdateres EU’s kontrolliste ikke med samme ha-
stighed, som teknologien udvikles. Som nævnt skyldes dette blandt andet
medlemssammensætningen i de multilaterale eksportkontrolregimer, hvor
vedtagelse af kontrol med produkter med dobbelt anvendelse normalt sker.
Medlemssammensætningen varierer på tværs af regimerne, og spænder
bredt fra EU-landene til lande som Rusland og Kina. I regimerne vedtages
beslutninger om hvilke produkter, der skal underlægges kontrol, ved kon-
sensus, hvilket kun i få tilfælde har været muligt at opnå de senere år.
På denne baggrund vurderer Erhvervsministeriet, at det nu er nødvendigt
med supplerende nationale mekanismer, så højteknologiske produkter med
dobbelt anvendelse fortsat kan underlægges kontrol. Udfordringen med
manglende kontrol af kritisk teknologi er særlig stor i eksportkontrolregimet
Wassenaar Arrangementet hvor antallet af tekniske forslag de seneste år er
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
steget, mens antallet af vedtagne forslag er faldet markant. Dette skyldes
blandt andet, at vedtagelsen af tekniske forslag blokeres af rent politiske
årsager. Problemstillingen med den manglende kontrol er blevet drøftet i
forskellige
landekredse, herunder med EU’s medlemslandes
eksperter på
eksportkontrolområdet. Her er en midlertidig løsning blevet præsenteret,
hvor de enkelte medlemmer af eksportkontrolregimerne nationalt kan kon-
trolbelægge de produkter, som der i regimerne er enighed om at kontrollere,
men hvor vedtagelsen blokeres af politiske årsager. Dette må anses som en
midlertidig løsning, indtil produkterne kan vedtages efter den normale pro-
cedure i regimerne og derefter tilføjes til
EU’s fælles kontrolliste. På nuvæ-
rende tidspunkt er der identificeret fem konkrete tekniske forslag, hvortil
der er bred enighed om kontrol på det tekniske niveau, men som blokeres af
politiske årsager. De fem tekniske forslag omhandler primært kvantecom-
putere og produktionsudstyr til halvledere/mikrochips.
Som beskrevet i afsnit 3.1.1.2 giver dual-use-forordningens artikel 11, stk.
2, mulighed for også at forbyde eller stille krav om tilladelse ved overførsel
fra Danmark til andre EU-lande, bl.a. når eksportøren eller den kompetente
myndighed er bekendt med, at de pågældende produkters endelige bestem-
melsessted ligger uden for Unionens toldområde. Denne bestemmelse vil
være nødvendig at anvende i samspil med en national kontrolliste for at
undgå evt. omgåelse af de danske eksportkontrolregler.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i eksportkontrollovens § 1, stk. 6, indføres en bemyndi-
gelse for erhvervsministeren til at forbyde og fastlægge krav om tilladelse
til eksport og overførsel
af produkter, som ikke er opført på EU’s kontrolli-
ste. Erhvervsstyrelsen, som i henhold til delegationsbekendtgørelsen (be-
kendtgørelse nr. 613 af 25. juni 2003 om henlæggelse af visse beføjelser til
Erhvervs- og Boligstyrelsen) administrerer eksportkontrolreglerne og træf-
fer afgørelser på området, vil parallelt med lovforslaget ændre udførselsbe-
kendtgørelsen, (bekendtgørelse nr. 712 af 5. juli 2019 om kontrol med ud-
førsel m.v. af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (”dual-use”)
og kontrol med ydelse af teknisk bistand), så det i bekendtgørelsen fastlæg-
ges hvilke produkter, der underlægges krav om tilladelse til eksport eller
overførsel, samt i hvilke tilfælde, kravet om tilladelse gælder. Det vil således
fremgå af bekendtgørelsen, hvornår en virksomhed vil skulle søge om tilla-
delse til eksport eller overførsel. Den nationale kontrolliste, som vil skulle
fremgå af et bilag til udførselsbekendtgørelsen, vil udelukkende indeholde
produkter, som hovedparten af medlemslandene i de multilaterale eksport-
kontrolregimer er blevet enige om at kontrolbelægge. Det vil sige forslag,
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
som er støttet af langt de fleste medlemmer af regimet, men alligevel bloke-
res af politiske årsager og derfor ikke kan vedtages og opføres på de multi-
laterale kontrollister, og herefter gennem EU’s kontrolliste
få direkte virk-
ning i Danmark. Produkterne er således alle blevet foreslået kontrolbelagt i
de relevante fora på grund af konkrete risici for deres potentielle uønskede
militære anvendelser. Erhvervsstyrelsen skal således ikke på eget initiativ
kunne udvælge og tilføje produkter til den foreslåede nationale kontrolliste,
men alene kunne opføre og tilføje produkter, hvor der i de respektive multi-
laterale eksportkontrolregimer er opnået bred enighed om at kontrolbelægge
produkterne. Såfremt der fra dansk side måtte være ønske om at kontrolbe-
lægge specifikke produkter, vil proceduren således fremover være den
samme som hidtil. Det vil sige gennem forhandlinger i de multilaterale ek-
sportkontrolregimer.
Med den foreslåede ændring vil der samtidig blive introduceret en række
generelle nationale tilladelser. Disse generelle nationale tilladelser skal
sikre, at erhvervslivet ikke unødvendigt pålægges administrative byrder. De
nationale generelle tilladelser vil således i praksis eksempelvis gælde for
eksport til visse nærtstående lande, så der ikke ved hver eksport til disse
lande skal søges om individuelle eksporttilladelser. En oversigt over de na-
tionale generelle tilladelser vil fremgå af et bilag til udførselsbekendtgørel-
sen. De nationale generelle tilladelser vil i øvrigt svare til
EU’s generelle
tilladelser, som beskrives i bilag II til dual-use-forordningen. På den måde
vil de samme vilkår gælde for eksportører af produkter på den nationale
kontrolliste, som dem, der gælder for eksportører af
produkter på EU’s fæl-
les kontrolliste. Hermed understreges det også, at den nationale kontrolliste
skal ses som en supplerende mekanisme til at kontrollere produkter, som
normalt ville være underlagt kontrol via EU’s kontrolliste. Der skal således
gælde helt samme vilkår ved eksport af produkter på såvel
EU’s kontrolliste
som den nationale kontrolliste.
Som følge heraf foreslås det også, at de samme straffebestemmelser bør
gælde ved overtrædelse af de nationale bestemmelser om eksportkontrol,
som foreslået i § 1, stk. 6, som tilfældet er i dag
for overtrædelser vedr. EU’s
kontrolliste, som fremgår af eksportkontrollovens § 2, stk. 3 og 5.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 1, stk. 6, indebærer også
hjemmel for erhvervsministeren til at fastlægge, at produkter, som er opført
på den nationale kontrolliste, skal udgå. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis
produkterne gennem de normale mekanismer i eksportkontrolregimerne og
EU
bliver tilføjet til EU’s fælles kontrolliste.
I disse tilfælde vil produkterne
straks skulle udgå af den nationale kontrolliste, så regler i bekendtgørelsen,
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
der fastsættes i medfør af § 1, stk. 6, ikke indeholder krav om tilladelse til
produkter, som også er opført på kontrollisten i dual-use-forordningen.
Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 1, stk. 6, vil der desuden
være hjemmel til i udførelsesbekendtgørelsen at fastsætte, i hvilke tilfælde
der vil være krav om eksporttilladelse. Som udgangspunkt vil kravet gælde
ved eksport af de nationalt kontrollerede produkter, når produkterne ekspor-
teres ud af Unionen. Dog vil der i visse tilfælde også være krav om tilladelse
til overførsel inden for Unionen. Det gælder nærmere bestemt, når ekspor-
terne opfylder de kriterier, som fremgår af dual-use-forordningens artikel
11, stk. 2.
3.2. Indførelse af straffebestemmelser for groft uagtsom overtrædelse af
catch-all-bestemmelsen i dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b (mi-
litær anvendelse i våbenembargoland)
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1 Den danske eksportkontrollov og udførselsbekendtgørelsen
Det fremgår af § 2, stk. 6, i eksportkontrolloven, at den, der forsætligt eller
groft uagtsomt, uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen, eksporterer et produkt
med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på kontrollisten i bilag I til
EU’s
dual-use-forordning, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller
kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvå-
ben, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Denne straffebestemmelse
vedrører således den såkaldte
”catch-all-bestemmelse”
vedrørende masse-
ødelæggelsesvåben, jf. artikel 4, stk. 1, litra a, i dual-use-forordningen, som
er beskrevet i afsnit 3.2.1.2. På nuværende tidspunkt findes der ikke en til-
svarende straffebestemmelse for groft uagtsomme overtrædelser af artikel
4, stk. 1, litra b, i dual-use-forordningen.
3.2.1.2 Det fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med produkter med
dobbelt anvendelse (dual-use-produkter)
Som beskrevet under afsnit 3.1.1.2, stiller dual-use-forordningen krav om
tilladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse, som er opført i
kontrollisten i bilag I til forordningen. Det fremgår desuden af dual-use-for-
ordningens artikel 4, at der kræves tilladelse til eksport af produkter med
dobbelt anvendelse, som ikke er opført i kontrollisten, hvis eksportøren af
den kompetente myndighed (i Danmark Erhvervsstyrelsen) er blevet gjort
bekendt med, at produktet helt eller delvis er eller kan være bestemt til an-
vendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller militær endelig
anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Derudover er der
krav om orientering af den kompetente myndighed (Erhvervsstyrelsen), hvis
10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
en eksportør selv har kendskab til, at en eksport af ikke-listede produkter
med dobbelt anvendelse helt eller delvis er bestemt til en af de ovennævnte
anvendelser. Erhvervsstyrelsen afgør herefter, om det er hensigtsmæssigt at
kræve tilladelse til den pågældende eksport. Bestemmelserne i artikel 4 kal-
des typisk catch-all-bestemmelserne, idet kontrollen skal fungere som en
ekstra sikkerhed for at forebygge eksport af produkter, som ikke er opført
på kontrollisten, men som alligevel vil kunne anvendes til uønskede formål
uden for EU.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Som beskrevet i afsnit 3.2.1.1. findes der på nuværende tidspunkt ikke
samme straffebestemmelse for groft uagtsomme overtrædelser af dual-use-
forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, som tilfældet er for overtrædelse af
dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra a. I henhold til artikel 25, stk.
1, i dual-use-forordningen, påhviler det medlemsstaterne at fastsætte sank-
tioner i tilfælde af overtrædelse af forordningens bestemmelser. I lyset af
dette finder Erhvervsministeriet det hensigtsmæssigt at indføre straffebe-
stemmelser for overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra b. Det vurderes i den
forbindelse passende at anvende den samme strafferamme som den straffe-
ramme, der gælder for overtrædelser dual-use-forordningens artikel 4, stk.
1, litra a, så straffebestemmelserne for overtrædelse af de to catch-all-be-
stemmelser er identiske.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i eksportkontrollovens § 2, indføres en ny straffebestem-
melse som et nyt stk. 7, for overtrædelse af catch-all-bestemmelsen i dual-
use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b. Denne bestemmelse omhandler
eksport af produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i
bilag I til dual-use-forordningen, når det pågældende produkt helt eller del-
vis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, hvis køberlandet
eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo. Dual-use-for-
ordningen fastslår endvidere definitionen på militær endelig anvendelse som
”i)
inkorporering i militære produkter, der er opført på medlemsstaternes
militære liste, ii) anvendelse af fremstillings-, afprøvnings- eller analyseud-
styr og komponenter hertil til udvikling, fremstilling eller vedligeholdelse
af militære produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste, eller
iii) anvendelse af ufærdige produkter på et anlæg til fremstilling af militære
produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste.” Den foreslåede
§ 2, stk. 7, vil medføre, at danske eksportører, der forsætligt eller groft uagt-
somt, uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen, eksporterer produkter med dob-
11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
belt anvendelse, som ikke er opført på kontrollisten, men som helt eller del-
vis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med militær endelig
anvendelse i et land underlagt våbenembargo, kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede merudgifter på Erhvervsmi-
nisteriets og Justitsministeriets område, som forventes at kunne holdes inden
for eksisterende rammer
.
Lovforslaget forventes endvidere at medføre begrænsede merudgifter på
Forsvarsministeriets område, idet Forsvarsministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse kan blive anmodet om at assistere med tekniske input til udvik-
ling og vedligeholdelse af en national kontrolliste, samt ved eventuelle an-
modninger om at foretage tekniske vurderinger af konkrete produkter på
baggrund af denne kontrolliste.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal holdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejled-
ningens pkt. 2.4.1.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Selve lovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser
for erhvervslivet, men lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendt-
gørelser, som indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf.
lovforslagets § 1 stk. 6. Erhvervsstyrelsen vil foretage en nærmere vurdering
af de administrative konsekvenser i forbindelse med den udmøntende be-
kendtgørelse. Det forventes dog, at de økonomiske og administrative kon-
sekvenser ved lovforslaget vil være meget begrænsede, det vil sige under 4
mio. kr. Årsagen hertil er først og fremmest, at langt størstedelen af den
forventede eksport vil kunne ske under de foreslåede nationale generelle til-
ladelser, som indebærer, at eksportører ikke vil skulle ansøge om individu-
elle tilladelser ved eksport til en række nærtstående lande.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
12
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Indførelsen af kontrol med produkter opført på en national kontrolliste som
foreslået i § 1, stk. 6, er en valgfri mulighed for medlemsstaterne, som er
fastsat i dual-use-forordningens artikel 9. Der er således tale om overimple-
mentering af EU-lovgivning, jf. regeringens overimplementeringsprincip-
per, idet det ikke er et krav for medlemslandene at gå videre end den fælles
europæiske kontrol. Der er imidlertid tale om et tiltag, som skal supplere de
eksisterende mekanismer på området, der på nuværende tidspunkt ikke fun-
gerer som tiltænkt, så der fortsat kan indføres kontrol med ny og kritisk tek-
nologi. Samtidig vurderes det umiddelbart, at de økonomiske og administra-
tive konsekvenser ved lovforslaget er begrænsede som følge af, at der sam-
tidig indføres mulighed for, at Erhvervsstyrelsen kan udstede nationale ge-
nerelle tilladelser på ukritiske eksporter. De nationale generelle tilladelser
har således til hensigt at minimere de administrative byrder for erhvervsli-
vet.
Med de foreslåede ændringer af straffebestemmelserne i lovens § 2, stk. 3,
og § 2, stk. 7, sikres desuden, at Danmark lever op til sin forpligtelse efter
dual-use-forordningens artikel 25, stk. 1, hvorefter hver medlemsstat træffer
passende foranstaltninger til at sikre, at forordningens bestemmelser anven-
des korrekt, herunder ved at gennemføre effektive sanktioner for overtræ-
delse af forordningens bestemmelser.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [29. februar 2024 til den 2.
april 2024] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Danish Export Association
Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO)
Dansk Erhverv
13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
Dansk Industri
Dansk Institut for Internationale Studier
Dansk Institut for Menneskerettigheder
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
Finans Danmark
Finansforbundet
Forsvarets Efterretningstjeneste
Færøernes Landsstyre
Grønlands Selvstyre
Landbrug og Fødevarer
National Enhed for Særlig Kriminalitet
OXFAM IBIS
Politiets Efterretningstjeneste
Rigsombuddet på Færøerne
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsadvokaten
Rigspolitichefen
14
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
2840628_0015.png
UDKAST
Rigsrevisionen
SMVdanmark
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede merudgifter på Er-
hvervsministeriets, Justitsministeri-
ets og Forsvarsministeriets område,
som forventes at kunne holdes inden
for eksisterende rammer
Ingen
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske
Vurderes i forbindelse med den ud- Vurderes i forbindelse med den ud-
konsekvenser for
møntende bekendtgørelse
møntende bekendtgørelse
erhvervslivet
Administrative Vurderes i forbindelse med den ud- Vurderes i forbindelse med den ud-
konsekvenser for
møntende bekendtgørelse
møntende bekendtgørelse
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
15
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
2840628_0016.png
UDKAST
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget supplerer dual-use-forordningen, idet der med udgangspunkt i
retten
dual-use-forordningen artikel 9, stk. 1, indføres en national kontrolliste.
Samtidig indføres nye straffebestemmelser i henhold til artikel 25, stk. 1, i
dual-use-forordningen.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja X
Nej
16
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Eksportkontrolloven indeholder en række bemyndigelsesbestemmelser,
hvorefter økonomi- og erhvervsministeren og erhvervs- og vækstministeren
kan fastsætte regler, der er nødvendige for administrationen af eksportkon-
trolområdet. Disse benævnelser af ministeren er imidlertid forældede.
Det foreslås derfor at opdatere benævnelsen af ministeren, så disse benæv-
nelser overalt i loven ændres til »Erhvervsministeren« og »erhvervsministe-
ren«.
Den foreslåede ændring indebærer samtidig, at ministeren benævnes ens i
hele loven.
Til nr. 2
Efter eksportkontrollovens § 1, stk. 1, kan erhvervsministeren fastsætte be-
stemmelser, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af Den Europæ-
iske Unions forordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind-og udfør-
sel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (den fælles han-
delspolitik), og Rådets foranstaltninger, der er vedtaget efter artikel 215 om
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og som tager sigte
på helt eller delvis at afbryde eller indskrænke de økonomiske forbindelser
med et eller flere tredjelande. § 1, stk. 1, er bl.a. anvendt til, i udførselsbe-
kendtgørelsen at udmønte bestemmelserne om kontrolforanstaltninger i
dual-use-forordningens artikel 27 og 28, herunder adgang til kontrolbesøg.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 6,
i § 1. Med det foreslåede stk. 6, vil
erhvervsministeren kunne fastsætte regler om forbud eller krav om tilladelse
til eksport og overførsel inden for Unionen af produkter med dobbelt anven-
delse, som ikke er omfattet af de forordninger, der er nævnt i § 1, stk. 1.
Ministeren kan i forbindelse hermed i en kontrolliste fastlægge hvilke pro-
dukter med dobbelt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om
tilladelse.
Formålet med bestemmelsen er at give erhvervsministeren bemyndigelse til
i en bekendtgørelse at fastsætte forbud eller krav om tilladelse til eksport og
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
overførsel inden for Unionen af en række specifikke produkter med dobbelt
anvendelse,
som ikke er opført på EU’s kontrolliste,
samt i et bilag til be-
kendtgørelsen at fastlægge, hvilke konkrete produkter, der skal underlægges
forbud eller krav om tilladelse til eksport og overførsel. Dermed sikres det,
at sådanne produkter, på samme måde, som de produkter med dobbelt an-
vendelse, der er opført på EU’s kontrolliste,
jf. artikel 3, stk. 1, i dual-use-
forordningen, ikke anvendes til
”kritiske
formål”, dvs. til fare for den of-
fentlige sikkerhed, jf. forordningens artikel 9, stk. 1.
Med bestemmelsen kan der således i et bilag til bekendtgørelsen fastsættes
en national kontrolliste, der oplister de produkter, som der i de internationale
eksportkontrolregimer er opnået enighed om at underlægge kontrol, men
hvor det af politiske årsager ikke har været muligt at gennemføre kontrollen
med produkterne i EU-landene via
EU’s
fælles kontrolliste. På nuværende
tidspunkt er der identificeret fem konkrete produkter, som det foreslås at
underlægge den nye nationale kontrol. Det drejer sig primært om kvante-
computere og produktionsudstyr til halvledere/mikrochips, hvor EU-lan-
dene for disse produkters vedkommende foruden helt lovlige anvendelser af
produkterne også har identificeret mulige kritiske anvendelser. Det kan dog
på et senere tidspunkt blive aktuelt at tilføje flere specifikke produkter til
den nationale kontrolliste, hvis der i de respektive internationale eksport-
kontrolregimer på tilsvarende måde opnås enighed herom, men hvor det af
politiske årsager heller ikke for disse produkter vil være muligt at gennem-
føre kontrollen i EU-landene via
EU’s fælles kontrolliste.
Tilsvarende kan
det blive aktuelt at fjerne produkter fra den nationale kontrolliste, hvis der
på et tidspunkt i de internationale eksportkontrolregimer opnås fuld enighed
om at underlægge de pågældende produkter kontrol, og kontrollen med pro-
dukterne derefter bliver gennemført i EU via den fælles kontrolliste.
Erhvervsstyrelsen, som i henhold til delegationsbekendtgørelsen (bekendt-
gørelse nr. 613 af 25. juni 2003 om henlæggelse af visse beføjelser til Er-
hvervs- og Boligstyrelsen) administrerer eksportkontrolreglerne og træffer
afgørelser på området, vil som følge af den foreslåede bestemmelse få mu-
lighed for at stille krav om tilladelse til eksport eller forbud mod at ekspor-
tere de specifikke produkter med dobbelt anvendelse, som er opført på den
nationale kontrolliste. Erhvervsstyrelsen vil desuden få mulighed for at stille
krav om tilladelse til overførsel inden for Unionen af produkter på den nati-
onale kontrolliste på de betingelser, som er angivet i artikel 11, stk. 2, i dual-
use-forordningen. Det betyder, at Erhvervsstyrelsen vil kunne kræve tilla-
delse til overførsel inden for Unionen, 1) når eksportøren eller Erhvervssty-
relsen på tidspunktet for overførslen er bekendt med, at produktets endelige
bestemmelsessted ligger uden for
EU’s toldområde,
samt 2) når eksporten
18
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
af produktet til det endelige bestemmelsessted er underlagt krav om tilla-
delse i henhold til dual-use-forordningen artikel 3, 4, 5, 9 eller 10 i den med-
lemsstat, fra hvilken produktet skal overføres, og en sådan eksport direkte
fra dens område ikke er tilladt i henhold til en generel tilladelse eller en
global tilladelse, og 3) når produktet ikke er bestemt til at undergå nogen
bearbejdning eller forarbejdning i den medlemsstat, som produktet skal
overføres til.
Samtidig kan der i bekendtgørelsen fastsættes mulighed for, at Erhvervssty-
relsen kan udstede generelle nationale eksporttilladelser til eksportører af de
produkter med dobbelt anvendelse, der er opført på den nationale kontrolli-
ste. Disse generelle tilladelser skal sikre, at erhvervslivet ikke unødvendigt
pålægges administrative byrder.
De generelle nationale tilladelser vil således i praksis eksempelvis kunne
udstedes til virksomheder, som eksporterer produkter på den nationale kon-
trolliste til nærtstående lande, så der ved eksport til disse lande ikke skal
søges om individuelle eksporttilladelser ved hver enkelt eksport. De gene-
relle nationale eksporttilladelser, som fremgår af dual-use-forordningens ar-
tikel 12, stk. 1, litra c, vil dermed også være på linje med
EU’s generelle
eksporttilladelser, som fremgår af dual-use-forordningens artikel 12, stk. 1,
litra d, jf. bilag II i forordningen og § 6, i udførselsbekendtgørelsen. På den
måde vil der gælde samme muligheder for lempeligere tilladelser for ek-
sportører af produkter, som er opført på den nationale kontrolliste, og for
eksportører af produkter, som er opført på
EU’s kontrolliste.
Administrati-
onen af den nye kontrolordning med produkter med dobbelt anvendelse på
den nationale kontrolliste skal ske på samme betingelser, som dem, der gæl-
der for produkter opført på
EU’s
kontrolliste, og som fremgår af dual-use-
forordningens artikel 12, og udførselsbekendtgørelsens §§ 5 og 6. Endvidere
skal der ved administrationen af de generelle nationale eksporttilladelser ta-
ges hensyn til de forhold, som fremgår af artikel 12, stk. 6, i dual-use-for-
ordningen. Dette indebærer, at a)de generelle nationale eksporttilladelser,
ikke kan omfatte produkter, der er opført på listen i afsnit I, i bilag II til
forordningen, at b) tilladelserne skal fastlægges i medfør af national ret eller
praksis, og at de kan anvendes af alle eksportører, der har hjemsted eller er
hjemmehørende i den medlemsstat, der udsteder disse tilladelser, hvis de
opfylder kravene i forordningen og i den supplerende nationale lovgivning
og at c) de generelle nationale tilladelser ikke må anvendes, hvis eksportøren
af den kompetente myndighed er blevet underrettet om, at de pågældende
produkter helt eller delvis er eller kan være bestemt til en af de anvendelser,
der er omhandlet i artikel 4, stk. 1, eller hvis eksportøren har kendskab til,
19
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
at produkterne er bestemt til sådan anvendelse. Generelle nationale eksport-
tilladelser kan i øvrigt finde anvendelse på produkter og bestemmelsesste-
der, der er opført i forordningens bilag II, afsnit A-H.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den valgfrie mulighed i dual-use-
forordningens artikel 9, stk. 1, hvorefter en medlemsstat af hensyn til den
offentlige sikkerhed, herunder forebyggelse af terrorhandlinger eller men-
neskerettigheder, kan forbyde eller kræve tilladelse til eksport af produkter
med dobbelt anvendelse, der ikke er opført på EU’s kontrolliste,
samt mu-
ligheden i bestemmelsens stk. 2 for, at foranstaltningen består i at opstille
en national kontrolliste, udnyttes i dansk ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Eksportkontrollovens § 2 indeholder en række straffebestemmelser for over-
trædelse af de forordninger, som erhvervsministeren efter § 1, stk. 1, kan
fastsætte de nødvendige bestemmelser for anvendelsen af her i landet.
Det følger af eksportkontrollovens § 2, stk. 3, at den, der foretager handlin-
ger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den
Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besid-
delse af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med
bøde.
Det fremgår desuden af eksportkontrollovens § 2, stk. 5, at vedrører det
strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med ud-
førslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der kan anvendes
til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til 2 års fængsel.
Det foreslås i
§ 2, stk. 3,
at indsætte et nyt
pkt. 2,
så samme straffebestem-
melser gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat efter den fo-
reslåede § 1, stk. 6.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at der fastsættes straf-
febestemmelser for overtrædelser af de bestemmelser om national kontrol
med produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på EU’s kon-
trolliste, som erhvervsministeren får hjemmel til at udstede efter den fore-
slåede § 1, stk. 6. Forslaget indebærer samtidig, at der fastsættes samme
strafferamme for overtrædelse af disse bestemmelser, som den straffe-
20
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
ramme, der gælder for overtrædelse af bestemmelserne om kontrol med pro-
dukter med dobbelt anvendelse i dual-use-forordningen, dvs. bøde eller
fængsel i 2 år.
Det følger af § 4 i udførselsbekendtgørelsen, at ansvaret for en udførsel,
overførsel eller mæglervirksomhed på dual-use-området påhviler eksportø-
ren eller mægleren, som defineret i artikel 2, nr. 3 og 6 (nr. 6 er nu nr. 8 i
dual-use-forordningen). Ansvarssubjektet for overtrædelse af den foreslå-
ede § 1, stk. 6, er dermed eksportøren eller mægleren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af eksportkontrolloven § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel
indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som
ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, tek-
nisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være
bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spred-
ning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare
sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplag-
ring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Straffebestemmelsen i § 2, stk. 6, vedrører således groft uagtsomme over-
trædelser af den såkaldte catch-all-bestemmelse vedr. masseødelæggelses-
våben, jf. artikel 4, stk. 1, litra a, i dual-use-forordningen, jf. afsnit 3.2.1.2 i
de almindelige bemærkninger. På nuværende tidspunkt findes der imidlertid
ikke en tilsvarende straffebestemmelse for groft uagtsomme overtrædelser
af catch-all-bestemmelsen vedrørende militær endelig anvendelse i et land,
som er genstand for en våbenembargo, jf. artikel 4, stk. 1, litra b, i dual-use-
forordningen.
Det foreslås efter stk. 6 at indsætte et nyt
stk. 7,
hvorefter samme straf gælder
den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministe-
ren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på
listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ord-
ning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det på-
21
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
gældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær en-
delig anvendelse, hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for
en våbenembargo.
Det fremgår af dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, at ved militær
endelig anvendelse forstås i) inkorporering i militære produkter, der er op-
ført på medlemsstaternes militære liste, ii) anvendelse af fremstillings-, af-
prøvnings- eller analyseudstyr og komponenter hertil til udvikling, fremstil-
ling eller vedligeholdelse af militære produkter, der er opført på medlems-
staternes militære liste, eller iii) anvendelse af ufærdige produkter på et an-
læg til fremstilling af militære produkter, der er opført på medlemsstaternes
militære liste.
Den foreslåede § 2, stk. 7, vil sikre, at danske eksportører, der forsætligt
eller groft uagtsomt, uden tilladelse fra erhvervsministeren, eksporterer pro-
dukter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på
EU’s
kontrolliste,
men som helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbin-
delse med militær endelig anvendelse i et land, som er underlagt en våben-
embargo, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år på samme måde
som eksportører, der forsætligt eller groft uagtsomt eksporterer produkter,
som ikke er opført på
EU’s
kontrolliste, når produkterne helt eller delvis kan
være bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Den foreslåede bestemmelse indebærer samtidig, at dual-use-forordningens
artikel 4, stk. 3, som tidligere i eksportkontrollovens § 2, stk. 6, har været
benyttet til også at strafbelægge groft uagtsomme overtrædelser af catch-all-
bestemmelsen i dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra a, (anvendelse
i forbindelse med masseødelæggelsesvåben), jf. www.folketingsti-
dende.dk., Folketingstidende 2002-03, tillæg C, side 392-293, nu også ud-
nyttes til at strafbelægge groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4, stk. 1,
litra b, (militær endelig anvendelse i et våbenembargoland). Dermed sikres
det, at groft uagtsomme overtrædelser af dual-use-forordningens artikel 4,
stk. 1, litra b, strafbelægges på samme måde som groft uagtsomme overtræ-
delser af artikel 4, stk. 1, litra a, så der er overensstemmelse mellem straffe-
bestemmelserne for groft uagtsomme overtrædelser af de to catch-all-be-
stemmelser. Dermed sikres det, at ikke kun forsætlige, men også groft uagt-
somme overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra b, kan straffes på samme måde
som overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra a. Straffebestemmelserne for
overtrædelse af de to bestemmelser bliver hermed identiske.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
22
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
UDKAST
Eksportkontrollovens § 2, stk. 12, indeholder en bestemmelse om dansk
straffemyndighed i relation til overtrædelse af kravet om tilladelse til leve-
ring af teknisk bistand i stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, i dual-use-forordningen.
Det foreslås, at henvisningen til
stk. 7,
i
§ 2, stk. 12,
der bliver stk. 13, ændres
til stk. 8. Ændringen er alene en konsekvens af forslaget om at indsætte et
nyt § 2, stk. 7, hvorved det nuværende stk. 7 herefter bliver stk. 8. Dermed
sikres det, at henvisningen til bestemmelsen om overtrædelse af kravet om
tilladelse til levering af teknisk bistand fortsat er korrekt.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, da hoved-
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland samt ikke indeholder anord-
ningshjemmel.
23
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
2840628_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om anvendelsen af visse af
Den Europæiske Unions retsakter
om økonomiske forbindelser til
tredjelande m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 635 af 9. juni 2011, som
ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, § 3 i lov nr. 1716
af 27. december 2018, lov nr. 1732
af 1. december 2020 og lov nr. 2305
af 8. december 2021, foretages føl-
gende ændringer:
§ 1. ---
1.
Overalt i loven ændres: »Øko-
nomi- og erhvervsministeren«, og
»Erhvervs- og vækstministeren«
til: »Erhvervsministeren«, og »øko-
nomi- og erhvervsministeren« æn-
dres til: »erhvervsministeren«.
2.
I
§ 1
indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke:
»Stk. 6.
Erhvervsmini-
steren kan fastsætte regler om for-
bud og krav om tilladelse til eksport
og overførsel inden for Unionen af
produkter med dobbelt anvendelse,
som ikke er omfattet af de i stk. 1
nævnte forordninger, og kan herun-
der fastsætte regler om en kontrol-
liste med de produkter med dobbelt
anvendelse, der skal omfattes af
forbud eller krav om tilladelse.«
Stk. 1-5---
§ 2.---
Stk. 1-2---
24
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
2840628_0025.png
UDKAST
Stk. 3.
Den, der foretager handlin-
ger i strid med bestemmelser, der er
indeholdt i eller udstedt i medfør af
Den Europæiske Unionsforordnin-
ger efter artikel 207 om ind- og ud-
førsel i Traktaten om
den Europæiske Unions Funktions-
måde, uden at være i besiddelse
af en tilladelse, som kræves i hen-
hold til disse retsakter, straffes
med bøde.
3.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Det
samme gælder den, der over-
træder bestemmelser, der er fastsat
i medfør af § 1, stk. 6.«
Stk. 4-6---
4.
I
§ 2
indsættes efter stk. 6 som
nyt stykke:
»Stk. 7.
Med bøde eller
fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden
tilladelse fra erhvervsministeren
eksporterer et produkt med dobbelt
anvendelse, som ikke er opført på
listen i bilag I til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om en
EU-ordning for kontrol med ek-
sport, mæglervirksomhed, teknisk
bistand, transit og overførsel i for-
bindelse med produkter med dob-
belt anvendelse, når det pågæl-
dende produkt helt eller delvis er el-
ler kan være bestemt til militær en-
delig anvendelse, hvis køberlandet
eller bestemmelseslandet er gen-
stand for en våbenembargo.«
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 8-
14.
Stk. 12.
Under dansk straffemyn-
5.
I
§ 2, stk. 12,
der bliver stk. 13,
dighed hører overtrædelse af
ændres
»stk.
7,« til: »stk. 8,«.
25
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast -Høring af forslag til lov om ændring af eksportkontrolloven, fra erhvervsministern
2840628_0026.png
UDKAST
stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om tek-
nisk bistand i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om en EU-
ordning for kontrol med eksport,
mæglervirksomhed, teknisk bi-
stand, transit og overførsel i forbin-
delse med produkter med dobbelt
anvendelse, hvis handlingen er fo-
retaget af en person, der på ger-
ningstidspunktet havde dansk
indfødsret eller var bosat i den dan-
ske stat eller havde lignende fast
ophold her i landet, selv om hand-
lingen ikke er strafbar efter
lovgivningen på gerningsstedet.
26