Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2840616_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - Bilag 156
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalinger
(Midlertidig lempelse af kontantreglen)
§1
I lov om betalinger, jf. lovbekendtgørelse nr. 53 af 18. januar 2023, som
ændret ved § 9 i lov nr. 409 af 25. april 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 81, stk. 1,
ændres »og stk. 2-6«: », stk. 2-6 og § 81 a i denne lov«.
2.
§ 81, stk. 1,
affattes således:
»En betalingsmodtager er forpligtet til at modtage betaling med kon-
tanter i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00, hvis denne modtager be-
talingsinstrumenter omfattet af denne lov, jf. dog § 5 i hvidvaskloven
og stk. 2-6 i denne lov.«
3.
Efter § 81 indsættes:
Ȥ 81 a.
§ 81, stk. 1, finder ikke anvendelse på kontantbetalinger, der
overstiger købesummen med mere end 500 kr.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, træder i kraft 1. juni 2025.
Stk. 3.
§ 81 a i lov om betalinger, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. juni 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Efter offentliggørelsen af indkaldelsen af 1.000-kronesedlen den 30. novem-
ber 2023 har detailhandlen oplevet en markant stigning i brugen af 1.000-
kronesedlen. Detailhandlen beretter, at brugen af 1.000-kronesedler til beta-
ling stadig er hyppig, og den første forventede pukkel af brugen af 1.000-
kronesedler er således længere end forventet. Hertil kommer, at der må for-
ventes en større pukkel i slutningen af indkaldelsesperioden, som slutter 31.
maj 2025, bl.a. fordi Nationalbankens informationskampagne forventes at
have størst effekt i slutningen af indkaldelsesperioden. Detailhandlen har
observeret, at 1.000-kronesedlen ofte benyttes til køb af varer med lav
værdi.
Hyppige betalinger med 1.000-kronesedlen i handler med lav købesum er
en udfordring for butikkerne. Det skyldes, at kontantreglen i lov om betalin-
ger § 81 indebærer, at en butik er forpligtet til at tage imod kontanter som
betalingsmiddel med enkelte undtagelser. Butikkerne er således forpligtede
til at tage imod betaling med 1.000-kronesedlen selv for små køb, da de
ellers ikke overholder kontantreglen.
Hvis der benyttes mange 1.000-kronesedler til betaling
herunder også for
køb for småbeløb
kræver det endvidere en stor kontantbeholdning for at
kunne give byttepenge tilbage. I en tid med varierende brug af 1.000-krone-
sedlen kan det være svært for butikkerne at forudse, hvor mange byttepenge
de skal have liggende, og det er forbundet med både store omkostninger og
øgede risici at have ekstraordinært store beholdninger af kontanter. Der er
bl.a. væsentlige sikkerhedsrisici i form af tyveri, indbrud og røveri ved at
have store beholdninger af kontanter liggende.
Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over brud på kontantreglen i
enkelte butikker. Forbrugerombudsmanden har sendt en orientering om
kontantreglen til disse virksomheder. Senest har Forbrugerombudsmanden
gjort det klart, at man med kontantreglen også er forpligtet til at modtage
betaling med en 1.000-kroneseddel, uanset at købesummen er lav, og at man
med kontantreglen således ikke kan skelne mellem reelle køb og køb, der
primært har karakter af veksling af sedler. Derfor skal butikkerne være i
stand til at tage imod kontanter for alle køb uanset købets karakter.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0003.png
UDKAST
Med lovforslaget foreslås det, at det midlertidigt gøres frivilligt for butik-
kerne at modtage 1.000-kronesedler som betaling, hvis kontantbetalingen
overstiger købesummen med mere end 500 kr. Løsningsmodellen muliggør
dermed fortsat køb af varer med 1.000-kronesedler. Derimod vil betaling fra
kunder, der ønsker at benytte en 1.000-kroneseddel til mindre køb op til 500
kr., der reelt kan have karakter af en veksling af sedler, kunne afvises.
2. Lempelse af kontantreglen
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om betalinger
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger (kontantreglen), at danske
betalingsmodtagere er forpligtet til at modtage betaling med kontanter i
tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00, hvis betalingsmodtageren modtager
betalingsinstrumenter omfattet af lov om betalinger, jf. dog § 5 i
hvidvaskloven, som indeholder en kontantforbudsgrænse på 15.000 kr., og
bestemmelsens stk. 2-6.
Det følger af bemærkningerne til § 81, stk. 1, at bestemmelsen fastsætter en
generel forpligtelse til at modtage kontanter i dagtimerne og sikrer, at
forbrugere som udgangspunkt vil kunne betale med kontanter i forretninger,
restauranter m.v. i løbet af dagtimerne. Derved sikres det, at den
erhvervsdrivende ikke har mulighed for at betinge et salg af, at betalingen
foretages med et elektronisk betalingsinstrument som f.eks. et Dankort, jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 157 som fremsat, side 213.
Der findes i § 81, stk. 2-6, en række undtagelser til kontantreglen.
I medfør af stk. 2 gælder kontantreglen ikke i forbindelse med fjernsalg,
herunder internethandel, og salg i selvbetjeningsmiljøer, herunder
parkeringsautomater.
Det følger af stk. 3, 1. pkt., at betalingsmodtagere, der er beliggende i
områder, hvor der kan være forhøjet risiko for røveri forbundet med
modtagelse af kontanter, uanset kontantreglen i stk. 1 alene er forpligtet til
at modtage kontanter fra kl. 06.00 til kl. 20.00. Det fremgår af stk. 3, 2. pkt.,
at betalingsmodtagere, der ikke modtager kontanter i tidsrummet kl. 20.00-
22.00, skal opsætte skilte herom. Det fremgår af stk. 3, 3. pkt., at
erhvervsministeren fastsætter, i hvilke områder i Danmark der kan være en
forhøjet risiko for røveri forbundet med modtagelse af kontanter og af stk.
3, 4. pkt., at erhvervsministeren offentliggør en meddelelse herom på
Erhvervsministeriets hjemmeside.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0004.png
UDKAST
Det følger af stk. 4, at betalingsmodtagere kan fravige kontantreglen i stk.
1, for så vidt angår betalinger fra betalere, der ikke er forbrugere.
Det følger af stk. 5, at kontantreglen ikke finder anvendelse på
betalingsmodtagere, når disse indgår som en del af festivaler, byfester og
lignende arrangementer af midlertidig karakter, der opfylder en række
betingelser, som oplistes i stk. 5, nr. 1-4.
Endelig følger det af stk. 6, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om,
at bestemte typer af betalingsmodtagere er forpligtet til altid at modtage
betaling med kontanter uanset stk. 1-3.
Betalingsmodtagere kan efter gældende ret ikke afslå at modtage kontanter
alene på baggrund af summen af byttepenge.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter offentliggørelsen af indkaldelsen af 1.000-kronesedlen den 30.
november 2023 har detailhandelen oplevet en markant stigning i brugen af
1.000-kronesedlen. Hertil kommer, at brugen af 1.000-kroneseddlen kan
stige yderligere i takt med, at afslutningen på indkaldelsesperioden den 31.
maj 2025 nærmer sig, bl.a. fordi Nationalbankens informationskampagne
forventes at have størst effekt i slutningen af indkaldelsesperioden.
Detailhandlen har samtidig observeret, at 1.000-kronesedlen ofte benyttes
til køb af varer med lav værdi, hvilket er en udfordring for butikkerne. Først
og fremmest risikerer betalingsmodtagerne ikke at overholde kontantreglen,
som generelt indebærer, at betalingsmodtagere er forpligtet til at tage imod
kontanter som betalingsmiddel. Dernæst kræver anvendelsen af 1.000-
kronesedlen som betaling for varer med lav værdi, at butikkerne har en stor
kontantbeholdning til brug for afregning af byttepenge. Det udgør en
væsentlig administrativ og økonomisk byrde for detailhandlen. Dertil
kommer, at en sådan kontantbeholdning medfører væsentlige
sikkerhedsrisici i form af risiko for tyveri, indbrud og røveri.
Det foreslås, at betalingsmodtagere fremover ikke er forpligtede til at
modtage kontantbetalinger, hvis kontantbetalingen overstiger købesummen
med 500 kr. eller mere. Forslaget vil medføre, at betalingsmodtagere får
mulighed for at afvise at tage imod kontanter, såfremt betalingsmodtageren
skal give 500 kr. eller derover i byttepenge. Det muliggør dermed fortsat
køb af varer med 1.000-kronesedler, men giver betalingsmodtagere
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0005.png
UDKAST
mulighed for at afvise at modtage 1.000-kronesedler til betaling af beløb
under 500 kr.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves i forbindelse udløbet af 1000-
kronesedlens indkaldelsesperiode, da de særlige hensyn bag bestemmelsen
derefter ikke vil være gældende.
3.
Ingen.
4.
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget fastsætter ikke pligter, hvorfor det ikke vurderes at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Ingen.
6.
Ingen.
7.
Ingen.
8.
Ingen.
9.
Ingen.
10.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
5
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Konsekvenser for verdensmålene
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0006.png
UDKAST
[Afventer offentlig høring]
11.
Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering
af
ikke-
erhvervsrettet EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 81, stk. 1, i lov om betalinger)
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger, at danske betalingsmodtagere
er forpligtet til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0007.png
UDKAST
til kl. 22.00, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter
omfattet af lov om betalinger, jf. dog § 5 i hvidvaskloven, som indeholder
en kontantforbudsgrænse på 15.000 kr., og bestemmelsens stk. 2-6.
Det foreslås i
§ 81, stk. 1,
at ændre »og stk. 2-6« til: », stk. 2-6 og § 81 a i
denne lov«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der i bestemmelsens ordlyd tages
højde for den undtagelse, der er foreslået til kontantreglen ved det foreslåede
§ 81 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2 (§ 81, stk. 1, i lov om betalinger)
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger, at danske betalingsmodtagere
er forpligtet til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00
til kl. 22.00, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter
omfattet af lov om betalinger, jf. dog § 5 i hvidvaskloven, som indeholder
en kontantforbudsgrænse på 15.000 kr., og bestemmelsens stk. 2-6.
Det foreslås at affatte
§ 81, stk. 1,
hvorefter en betalingsmodtager er
forpligtet til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00 til
kl. 22.00, hvis denne modtager betalingsinstrumenter omfattet af denne lov,
jf. dog § 5 i hvidvaskloven og stk. 2-6 i denne lov.
Den foreslåede ændring vil medføre, at § 81, stk. 1, ikke indeholder en
henvisning til det foreslåede § 81 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med at § 81 a ophæves den 1. juni
2025, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Til nr. 3 (§ 81 a i lov om betalinger)
Det følger af § 81, stk. 1, i lov om betalinger, at danske betalingsmodtagere
er forpligtet til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00
til kl. 22.00, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter
omfattet af lov om betalinger, jf. dog § 5 i hvidvaskloven, som indeholder
en kontantforbudsgrænse på 15.000 kr., og bestemmelsens stk. 2-6.
I medfør af stk. 2 gælder kontantreglen ikke i forbindelse med fjernsalg,
herunder internethandel, og salg i selvbetjeningsautomater, herunder
parkeringsautomater.
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0008.png
UDKAST
Bestemmelsens stk. 3-6 indeholder en række yderligere undtagelser til
kontantreglen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 81 a,
hvorefter § 81, stk. 1, ikke finder
anvendelse på kontantbetalinger, hvor betalingen overstiger købesummen
med over 500 kr.
Forslaget vil medføre, at betalingsmodtagere får mulighed for at afvise at
tage imod kontanter, såfremt betalingsmodtageren skal betale 500 kr. eller
derover i byttepenge. Med forslaget vil det således fortsat være muligt at
betale for varer med 1.000-kronesedler, hvis betalingsmodtageren skal give
mindre end 500 kr. tilbage i byttepenge. Det vil sige, at betalingsmodtager
kun er forpligtet til at modtage betaling med en 1.000 kr.-seddel, hvis købet
overstiger 500 kr. Dermed vil betalingsmodtagere f.eks. kunne afvise at
modtage en 1.000-kroneseddel som betaling for en pakke tyggegummi til
10 kr.
Det vil være op til den enkelte betalingsmodtager, om denne ønsker at
udnytte den foreslåede lempelse af kontantreglen i § 81, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslåede vil være en fravigelse af udgangspunktet om, at erhvervsret-
tet regulering skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Fravi-
gelsen er begrundet i, at lovforslaget ønskes af erhvervslivet, og at lovforsla-
get ikke vil have samme virkning, hvis den først træder i kraft den 1. juli
2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslagets § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. juni 2025.
Det foreslåede vil medføre, at henvisning til den foreslåede § 81 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, ikke vil fremgå af § 81, stk. 1, efter § 81 a ophæves
den 1. juni 2025, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalinger, fra erhvervsministeren
2840616_0009.png
UDKAST
Det foreslås i
stk. 3,
at § 81 a i lov om betalinger, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juni 2025.
Det foreslåede vil medføre, at det alene vil være muligt for
betalingsmodtagere at gøre brug af den foreslåede lempelse i § 81 a til og
med den 31. maj 2025.
Til § 3
Det fremgår af § 161 i lov om betalinger, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, men at §§ 1-158 og 160 ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i
§ 3,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 652 af 8. juni 2017 om betalinger er sat i kraft på Færøerne ved
kongelig anordning nr. 1223 af 11. juni 2021.
9