Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2829321_0001.png
Erhvervsministeren
Miljøministeren
d. 23. februar 2024
Lad os gøre virksomheders bidrag til miljø og natur til en konkurrencefordel for
Danmark
Kære Magnus Heunicke og Morten Bødskov
Regeringen og hele Danmark skal håndtere flere meget alvorlige udfordringer på
samme tid. Blandt dem er både en klimakrise og en naturkrise, som hænger tæt
sammen. Det kræver handling og nytænkning.
Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi undgår unødige konflikter mellem klima-,
natur- og erhvervsinteresser. Og at vi samtænker interesser, hvor det er muligt. Det
forsøger vi her.
Vi vil gerne bidrage til, at Danmark både går forrest ved at reducere virksomhedernes
fodaftryk på natur og miljø og vender udfordringerne ved rapportering til en
konkurrencefordel for danske virksomheder. Derfor henvender vi os til jer med et fælles
forslag:
Vi foreslår, at I nedsætter et forum, hvor myndigheder, erhvervslivet og NGO’er kan
drøfte implikationerne af både CSRD og EU’s kommende naturgenopretnings-
forordning. Det skal bidrage til at skabe større åbenhed og klarhed omkring opgaver,
definitioner, udfordringer, erfaringer og potentialer, som er forbundet med den nye EU-
regulering. Så vi arbejder sammen om at minimere ulemperne ved rapporteringen,
samtidig med at vi udnytter fordelene bedst muligt
både for naturen og for
virksomhederne.
EU er på vej med en Forordning om naturgenopretning, der har til formål at sætte
bindende mål for naturens udbredelse og kvalitet og samtænke kommende
naturgenopretning med bl.a. klimaindsatsen.
Med klare forpligtelser til at sikre fremdrift følger et behov for at måle og dokumentere
fremdriften. Derfor skal definitionerne også være klare.
Parallelt med EU's initiativ til en indsats for at genskabe naturen gennem den
kommende Naturgenopretningsforordning har EU som bekendt vedtaget direktivet
om virksomheders bæredygtighedsrapportering
CSRD
som forpligter virksomheder
til at rapportere om deres aftryk på bl.a. natur og miljø. Allerede fra 1. januar i år skal
store, børsnoterede virksomheder således rapportere langt mere udførligt og præcist
end hidtil om deres aftryk på natur, miljø og mennesker.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 132: Kopi af brev til erhvervsministeren og miljøministeren om virksomheders bidrag til miljø og natur til en konkurrencefordel for Danmark, fra Danske Revisorer og Danmarks Naturfredningsforening
2829321_0002.png
Det bliver en kæmpe opgave for virksomhederne og for de revisorer, som fremover skal
verificere ESG-oplysningerne. Og for myndighederne, som skal føre tilsyn med begge
parter.
Vi tror på, at øget transparens og synliggørelse af virksomhedernes fodaftryk kan blive
en konkurrenceparameter til fordel for de dygtigste virksomheder.
Mange virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling. Men de skal også drive
en forretning. Og i mange tilfælde er det dyrt for virksomhederne
i hvert fald på kort
sigt
at træffe mere bæredygtige valg. Dermed kommer markedet til at modarbejde
den politiske ambition om at sætte mere fart i den grønne omstilling.
Ambitionen med CSRD er at få de økonomiske incitamenter til at flugte bedre med de
grønne politiske ambitioner. I sin essens er formålet, at det bedre skal kunne betale for
den enkelte virksomhed at bidrage til en bæredygtig fremtid.
Når vi skal måle og rapportere virksomhedernes fodaftryk på miljø og natur, bør
rapporteringen derfor kunne sammenholdes med de aktive naturgenopretningstiltag,
der gennemføres under den kommende Naturgenopretningsforordning. Så vi kan
skabe et bedre økonomisk
overblik over både ”udgifter” og ”indtægter” for vores fælles
natur.
Vi tror på, at grundstenene lige nu bliver lagt til en fremtid, hvor bæredygtighed bliver
en langt vigtigere del af værdiansættelsen af ydelser, produkter og en virksomhed. Den
virksomhed, som sætter det letteste eller endda et positivt aftryk på natur, miljø og
mennesker, vil også få en reel konkurrencefordel. Og vi mener, at det bør være sådan.
At nå dette mål vil kræve relevante, sammenlignelige og troværdige ESG-oplysninger,
som tilsammen kan give et bedre overblik over, hvordan vi påvirker vores omverden.
Både positivt og negativt. Og både på virksomhedsniveau og på samfundsniveau.
For eksempel skal ændringer af naturens kvalitet målt under Naturgenopretnings-
forordningen kunne relateres til den rapportering, virksomhederne leverer om
naturpåvirkninger i henhold til CSRD.
Dermed kan vi lægge fundamentet for, at virksomheder på sigt kan bidrage til at løse
naturkrisen ved at investere i naturgenopretning. Det vil blandt andet medvirke til at
skabe grundlag for, at vi i Danmark og EU senere kan gøre det mere attraktivt for
virksomheder at investere i naturgenopretning og naturbaserede løsninger på samme
måde, som man er i færd med i USA (https://www.whitehouse.gov/ostp/news-
updates/2023/03/22/investing-in-nature/).
Det forestående arbejde med at rapportere efter CSRD bliver en stor opgave for
virksomhederne. EU's naturgenopretningsforordning ventes vedtaget i foråret 2024, og
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 132: Kopi af brev til erhvervsministeren og miljøministeren om virksomheders bidrag til miljø og natur til en konkurrencefordel for Danmark, fra Danske Revisorer og Danmarks Naturfredningsforening
2829321_0003.png
den rummer også stadig væsentlige uklarheder. Men vi ser også et potentiale for, at de
to ting tilsammen kan styrke både naturen og danske virksomheders konkurrencekraft.
Derfor foreslår vi, at I nedsætter et forum, hvor definitioner, opgaver, udfordringer,
erfaringer og potentialer kan drøftes uformelt med ministeriernes embedsværk og på
tværs mellem erhvervs- og naturinteressenter.
Vores forslag er inspireret af det eksisterende ”Grønt Fremdriftsforum” under
Miljøministeriet, som er et forbilledligt eksempel på et uformelt dialogforum, hvor
ministeriets embedsværk opdaterer erhvervs- og naturorganisationerne på
udmøntning af EU's hidtidige naturlovgivning og strategier, og hvor der er rum til
uformelt at udveksle overvejelser.
På samme måde forestiller vi os, at det nye forum giver embedsværk og interesse-
organisationer mulighed for at opnå en fælles forståelse af de natur- og miljørelaterede
dele af CSRD, udveksle overvejelser og sikre størst mulig sammenhæng til den
rapportering, der senere skal finde sted efter Naturgenopretningsforordningen, og de
potentialer som måtte følge med. Herunder potentialet for at fremme private
investeringer i naturgenopretning samt potentialet for at rapportering ikke vil være en
byrde, men grundlaget for en positiv konkurrenceparameter.
Vi håber derfor, at I sammen vil tage initiativ til at etablere et sådant forum. Og vi
uddyber selvfølgelig meget gerne vores overvejelser på et møde.
Med venlig hilsen
Lone Strøm
FSR
danske revisorer
Maria Reumert Gjerding
Danmarks Naturfredningsforening
Kopi:
Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg