Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2762878_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Meddelelse fra Kommissionen om en ny hjælpepakke
for SMV’er
(KOM 2023/535)
Nyt notat
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) offentliggjorde den 12. september
2023 meddelelsen om en ny hjælpepakke for små- og mellemstore virksom-
heder (SMV’er)
(KOM 2023/535). Meddelelsen indeholder en række foran-
staltninger, der skal gøre det lettere at drive forretning inden for EU bl.a.
ved at fjerne administrative byrder, forbedre adgangen til finansiering og
kvalificeret arbejdskraft samt
støtte SMV’erne i hele deres livscyklus.
Med-
delelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret eller økonomiske kon-
sekvenser.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der kan
imødekomme SMV’ernes centrale udfordringer.
Regeringen er enig i ambi-
tionen om, at det skal være lettere at drive virksomhed i EU. Regeringen vil
særligt arbejde for at mindske mængden af byrder på erhvervslivet og
mener, at dette bør udgøre et centralt fokus i Kommissionens videre ar-
bejde. Regeringens holdning til meddelelsens forslag om en ny forordning
for forsinkede betalinger samt et nyt direktiv for en forenkling af skatter og
afgifter vil blive fremlagt i særskilte grund- og nærhedsnotater.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 12. september offentliggjort en meddelelse om en
ny hjælpepakke
for SMV’er
1
. Den danske sprogversion af meddelelsen
blev modtaget den 18. september 2023.
Meddelelsen har overordnet til formål at
imødekomme SMV’ers udfor-
dringer med tiltag, der kan give støtte, styrke deres konkurrenceevne og
modstandsdygtighed samt fremme et fair og SMV-venligt erhvervsklima
i EU. Dette i lyset af den nuværende økonomiske situation med stor usik-
1
KOM 2023(535): ”Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,
Rådet og det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalg
– Hjælpepakke for SMV’er” af den 12.
september 2023.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0002.png
kerhed, forsyningsbegrænsninger og mangel på arbejdskraft, som har
gjort det vanskeligere for SMV’er at drive forretning. SMV’er
performer
endnu ikke på samme niveau som før covid-19 pandemien, da de er hæm-
met af en række udfordringer som fx administrative byrder og lovgivnings-
mæssige hindringer, begrænset likviditet som følge af forsinkede betalinger,
adgang til finansiering og kvalificeret arbejdskraft
Der redegøres i meddelelsen bl.a. for følgende tre forslag, der skal af-
hjælpe SMV’ernes udfordringer:
Et forslag til en forordning om forsinket betaling i handelstransaktio-
ner
Et forslag til et direktiv om skatteforenkling for SMV’er
En række foranstaltninger, der overordnet skal gøre tingene lettere for
SMV’er
3.
Formål og indhold
Meddelelsen er inddelt i fire overskrifter: At gøre tingene lettere for
SMV’er, forbedring af likviditeten og adgangen til finansiering, adgang til
kvalificeret personale og støtte til SMV’er i hele deres livscyklus.
At gøre tingene lettere for SMV’er
Det fremgår, at Kommissionen vil gøre det lettere at drive forretning som
SMV gennem en større forenkling af området for skatter og afgifter. Til
dette har Kommissionen samtidig med meddelelsen fremsat et nyt forslag til
et direktiv, der
etablerer et nyt skattesystem for SMV’er baseret på place-
ringen
af deres hovedkontor. SMV’er vil herigennem få mulighed for at
beregne skattegrundlaget for deres faste forretningssteder i andre medlems-
stater i overensstemmelse med reglerne i den oprindelsesmedlemsstat, hvor
deres hovedkontor er placeret. Der vil blive udarbejdet et særskilt grund- og
nærhedsnotat for forslaget.
Derudover vil Kommissionen
fremme bedre regulering for SMV’er
ved en
mere systematisk inklusion af SMV-venlige bestemmelser i EU-lovgivning
og ved at gennemføre en SMV- og konkurrenceevnevurdering, når der fore-
slås væsentlige ændringer til EU-lovgivningen.
Af meddelelsen fremgår også, at Kommissionen vil udpege en ny europæ-
isk SMV-repræsentant, som skal
varetage SMV’ernes
interesser, herunder
vejlede og rådgive Kommissionen om initiativer med stor indvirkning på
SMV’er.
Den nye SMV-repræsentant skal rapportere direkte til Kommissi-
onsformanden og EU’s Kommissær for det Indre
marked, Erhvervspolitik,
Iværksætteri
og SMV’er.
Samtidig vil Kommissionen samarbejde med
medlemsstaterne om at fremme innovation hos nystartede virksomheder
gennem regulatoriske sandkasser. I oktober 2023 vil Kommissionen desu-
den redegøre for, hvordan man vil reducere den administrative byrder fra
virksomhedsrapportering med 25 procent.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0003.png
Forbedring af likviditeten og adgangen til finansiering
For at forbedre likviditeten og adgangen til finansiering
for SMV’er vil
Kommissionen revidere de eksisterende regler for forsinket betaling. Sam-
me dag som meddelelsen har Kommissionen derfor fremsat et forslag til en
ny forordning, der skal bekæmpe sene betalinger i handelstransaktioner ved
indførelse af bl.a. en maksimal betalingsfrist på 30 kalenderdage. Der vil
blive udarbejdet et særskilt grund- og nærhedsnotat for forslaget.
Kommissionen opfordrer derudover medlemsstaterne til parallelt at tildele
yderligere midler
til SMV’erne gennem InvestEU’s nationale afdelinger.
Kommissionen vil sideløbende samarbejde med Den Europæiske Investe-
ringsfond om at øge adgangen til eksportkredit for handel med Ukraine.
Derudover fremgår det af meddelelsen, at Kommissionen vil fremme
SMV’ers deltagelse i offentlige udbud
gennem SMV-egnede udbudsbe-
stemmelser og -betingelser. Desuden vil Kommission arbejde for en enkel
og standardiseret ramme for SMV’ers
bæredygtighedsrapportering og op-
fordrer finansielle institutioner at medtage grøn SMV-finansiering i deres
forretningsmodeller.
Adgang til arbejdskraft
For at forbedre adgangen til kvalificeret arbejdskraft vil Kommissionen i
slutningen af 2023 fremlægge forslag om oprettelsen af en EU-talentpulje
og fremsætte et initiativ til forbedring af anerkendelsen af tredjelandsstats-
borgeres kvalifikationer og færdigheder. Desuden vil Kommissionen arbej-
de for at udnytte iværksætterpotentialet hos kvinder, unge og personer med
handikap gennem tiltag som kampagner, mentorordninger og coaching.
At støtte SMV’er i hele deres livscyklus
For at støtte SMV’er
vil Kommissionen sætte fokus på behovene hos virk-
somheder, der
som følge af inflationen
vokser ud over kapitaltærsklerne
i SMV-definitionen samt små midcap-virksomheder, som har 250-499 an-
satte. Senest ved udgangen af 2023 vil Kommissionen derfor overveje at
hæve de finansielle tærskler i den nuværende SMV-definition og udvikle en
harmoniseret definition af små midcap-virksomheder. Hvis det vurderes
nødvendigt, vil Kommissionen derefter revidere SMV-definitionen i rele-
vante retsakter og opbygge et datasæt om små midcap-virksomheder. Der-
udover vil Kommissionen vurdere rammebetingelserne for virksomheds-
overdragelser sammen med netværket af SMV-repræsentanter senest i andet
kvartal af 2024.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen officielle udtalelser fra Euro-
pa-Parlamentet. Flere Europa-parlamentarikere har budt meddelelsen vel-
kommen med henvisning til, at indholdet kunne have været mere ambitiøst.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0004.png
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter, der kan medføre
lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil blive taget stilling til disse
særskilt i forbindelse med udarbejdelsen af grund- og nærhedsnotater.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsmæssige, samfundsøkonomiske
eller statsfinansielle konsekvenser.
Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter, der kan medføre
erhvervsmæssige, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekven-
ser. Der vil blive taget stilling til disse særskilt i forbindelse med udarbej-
delsen af grund- og nærhedsnotater.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet og
medfører ikke administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter, der kan medføre
konsekvenser, herunder administrative konsekvenser for danske virksom-
heder. Der vil blive taget stilling til disse særskilt i forbindelse med udar-
bejdelsen af grund- og nærhedsnotater.
8.
Høring
Meddelelsen blev den 13. september 2023 sendt i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der
er modtaget høringssvar fra Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdan-
mark, Dansk Arbejdsgiverforening, Institut for Menneskerettigheder og
Akademikerne.
Dansk Industri (DI) støtter meddelelsens formål, men støtter ikke Kom-
missionens forslag til en forordning om forsinkede betalinger, som de
finder udgør et generelt brud på princippet om kontraktfriheden i handel
mellem virksomheder. DI henviser til en analyse fra maj 2023, som tyde-
liggør en sund betalingskultur i Danmark, og at markedet selv bevæger
sig i en retning med kortere betalingsfrister. DI er desuden kritisk over for
Kommissionens varsling om en ny såkaldt mid-cap definition. DI ser po-
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0005.png
sitivt på Kommissionens forslag om en SMV-test ved ny lovgivning samt
udnævnelsen af en europæisk SMV-repræsentant. DI ser meget positivt
på forslaget om, at SMV’er kan
anvende skattesystemet i hovedsædets
land på virksomhedens aktiviteter.
Dansk Erhverv (DE) finder et øget fokus på iværksættervirksomheder og
SMV-segmentet meget positivt, idet understøttelse af SMV'erne gennem
gunstige rammevilkår er afgørende for EU's økonomiske bæredygtighed
og konkurrenceevne. DE er af den opfattelse, at lovgivningen er blevet
mere kompleks og byrdefuld,
hvilket i særlig grad påvirker SMV’er og
iværksættere, og ser derfor særligt positivt på indsatsen om at reducere
den administrative byrder ved virksomhedsrapportering med 25 procent.
DE finder, at der eksisterer en skrøbelig grænse mellem at tage særlige
hensyn til visse virksomheder og have protektionistisk regulering, hvorfor
DE mener, at man fortrinsvis bør sigte mod mere enkel og effektiv regu-
lering for alle virksomheder frem for differentierede krav. DE er meget
kritiske over for statsstøtte og medlemsstaternes mulighed for at tilbyde
statsstøtte til erhvervslivet. DE er desuden meget kritisk over for Kom-
missionens forslag om indførelsen af en maksimal betalingsfrist for han-
delstransaktioner, hvilket DE betragter som værende en alvorlig indgri-
ben i europæiske virksomhedernes fleksibilitet til frit at aftale de vilkår,
der passer bedst til deres sektor, forretningsmodel og behov.
SMVdanmark bifalder meddelelsen og støtter dens konkrete indhold.
SMVdanmark fremhæver hertil medlemmernes oplevelse af, at det i sti-
gende grad bliver sværere at drive en lille eller mellemstor virksomhed i
EU
især på grund af en stigning i regler, flere indrapporteringskrav og
mangel på arbejdskraft. SMVdanmark fremhæver tre elementer i medde-
lelsen, som man finder særligt positive: 1) Indsatsen for at reducere de
administrative byrder ved virksomhedsrapportering med 25 procent, hvilket
ifølge SMVdanmark bør følges op med konkrete handlinger og princippet
om ”én regel ind, to regler ud”,
indtil målsætningen er nået. 2) En enkel
og standardiseret ramme for bæredygtighedsrapportering, som ifølge SMV-
danmark skal implementeres hurtigst muligt. 3) Forslaget om en forordning
om sene betalinger.
SMVdanmark udtrykker derimod bekymring for, at en potentiel udvidelse
af SMV-definitionen kan udvande den særlige opmærksomhed, der nor-
malt gives små- og mellemstore virksomheder. SMVdanmark anbefaler
derimod at indsnævre SMV-segmentet til virksomheder med op til 100
ansatte for en mere effektiv målretning af tiltag. Derudover er det centralt
for SMVdanmark, at udnævnelsen af en SMV-repræsentant ikke erstatter
eller udvander
SMV’ernes stemme i EU gennem deres organisationer.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0006.png
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er enig i, at manglen på kvalificeret
arbejdskraft udgør en vigtig og voksende udfordring i EU. Ifølge DA er
det afgørende, at EU kan tiltrække kvalificerede tredjelandsborgere samt
sikre, at den europæiske arbejdsstyrke har relevante kompetencer i for-
hold til bl.a. den grønne og digitale omstilling. Derudover støtter DA må-
let om at reducere byrderne for arbejdskraftens frie bevægelighed. DA
opfordrer til et øget fokus på videreuddannelses- samt opkvalificerings-
tilbud. DA finder,
at EU’s talentpulje forventes at falde under det danske
retsforbehold, hvilket kan stille danske virksomheder konkurrencemæs-
sigt dårligere end øvrige europæiske virksomheder. DA støtter ideerne
bag REFIT og Fit for Future-platformen og opfordrer til mere klarhed og
åbenhed i udviklingen af
de samlede administrative byrder for SMV’er.
DA opfordrer til at øge brugen af regulatoriske sandkasser og til at speci-
ficere områder, hvor disse kan udvikles. I forhold til anvendelsen af digi-
tale teknologier ser DA et stort potentiale for byrdereduktion ved både
Det Europæiske Socialsikrings Pas (ESSPASS) og e-erklæringen for ud-
stationering af arbejdstagere. Ifølge DA er det dog en forudsætning, at
initiativerne anvendes af alle eller langt de fleste medlemslande.
Institut for Menneskerettigheder (IMR) anbefaler regeringen, at arbejde
for en gentænkning af meddelelsens foranstaltning 9, der dækker over de
virksomhedsrettede bæredygtighedsrelaterede tiltag, så indsatsen ikke vil
medføre utilsigtede benspænd for SMV’er,
deres kunder eller investorer.
Akademikerne hilser det velkomment, at EU-Kommissionen har fokus på
at understøtte SMV’er og deres vej til en
grøn og digital omstilling. Aka-
demikerne finder, at et samarbejde på medlemsstatsniveau om at fremme
eksperimenter og innovation for nystartede virksomheder gennem regule-
ringsmæssige sandkasser centralt for at give vide (kontrollerede) rammer
og vilkår, hvor ny praksis og innovation kan udfoldes.
Akademikerne støtter, at der udvikles nye og enklere procedurer, som er
mere målrettet SMV’ers behov, ressourcer og kapacitet.
I forhold til
meddelelsens forslag om standardiserede udbudsbestemmer og betingel-
ser
for SMV’er foreslår
Akademikerne, at der også stilles krav om måltal
for SMV’ers
deltagelse i udbudsrunder.
Akademikerne støtter en enklere og mere standardiseret ramme for rap-
portering ift. ESG for de
ikke børsnoterede SMV’er.
De finder det i den
forbindelse
vigtigt, at der tages højde for at SMV’erne,
der som underle-
verandører til de store virksomheder, også indirekte påvirkes af kravene.
Hertil forslås, at der oprettes europæiske og nationale programmer, som
understøtter finansiering af kapacitetsopbygning
for SMV’erne.
Akademikerne mener, at oprettelsen af en talentpulje og et initiativ til
forbedring af anerkendelse af tredjelandsstatsborgers kvalifikationer og
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0007.png
færdigheder vil kunne gøre det lettere for EU-lande at tiltrække talenter
fra udlandet. I den forbindelse finder man det vigtigt med en koordineret
indsats omkring rekruttering på EU-niveau, så medlemsstaterne ikke un-
derbyder hinanden i jagten på talenter.
Akademikerne mener, man bør understøtte iværksætterpotentialet blandt
nystartede virksomheder og foreslår at man på EU-niveau arbejder mere
målrettet for at sikre tilstrækkelig med tålmodig kapital. Derudover finder
Akademikerne, at der bør arbejdes for en bedre kønsbalance blandt de,
som starter virksomhed, herunder i forhold til kvindelige iværksætteres
adgang til offentlige ordninger og kapital.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om
andre landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatser.
Der vurderes dog at være en bred opbakning til tiltag, der kan afhjælpe
SMV’erne, og særligt til tiltag, der kan reducere de administrative byrder.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der kan
imødekomme
SMV’ernes
centrale udfordringer. Regeringen er enig i ambi-
tionen om, at det skal være lettere at drive virksomhed i EU og støtter derfor
udpegelsen af en EU SMV-repræsentant, som kan fremme SMV-
dagsordenen internt i Kommissionen.
Regeringen vil aktivt arbejde for at mindske mængden af byrder på er-
hvervslivet og mener, at dette bør udgøre et centralt fokus i Kommissio-
nens videre arbejde. Derfor støtter regeringen også Kommissionens fokus
på bedre regulering, herunder at der systematisk indarbejdes SMV-
venlige bestemmer i erhvervsrettet EU-lovgivning, som fx overgangsbe-
stemmelser og revisionsklausuler. Derudover støtter regeringen forslaget
om, at der fremadrettet kan gennemføres særlige SMV- og konkurrence-
evnevurderinger af specifikke passager i lovgivning.
Regeringen støtter i den forbindelse også Kommissionens ambition om at
reducere virksomhedernes administrative byrder ved rapporteringskrav med
25 %, og at erfaringer fra bl.a. automatisk erhvervsrapportering benyttes til
at drive byrdereduktionen.
Regeringen mener, at der ikke bør foretages væsentlige ændringer i SMV-
definitionen, men er enig med Kommissionens vurdering af behovet for en
justering af kapitaltærsklerne som følge af inflationen. Dette kan sikre, at
virksomheder ikke uforvarende bliver omfattet af nye krav. Regeringen
finder det positivt, at der oprettes en harmoniseret definition af små midcap-
virksomheder, og at der opbygges et datasæt baseret herpå, men er skeptisk
over for anvendelsen af tilpassede SMV-foranstaltninger over for disse.
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse for hjælpepakke til SMV'erne
2762878_0008.png
Regeringen ser generelt positivt på forslag til initiativer, der kan imøde-
komme SMV’ernes udfordringer i forhold til adgangen til kvalificeret ar-
bejdskraft. For så vidt angår Kommissionens forslag til initiativer rettet mod
tredjelandsborgere, forventer regeringen, at de vil være omfattet af det dan-
ske retsforbehold. Regeringen vil følge udviklingen af disse i takt med, at de
konkretiseres nærmere.
Regeringen vil i særskilt grund- og nærhedsnotater tage nærmere stilling til
forslagene om en ny forordning for forsinkede betalinger samt et nyt direk-
tiv for en forenkling af skatter og afgifter.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketinget
8