Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2819249_0001.png
21. december 2023
mqf
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Att.:
Chefkonsulent Helle Hübertz Krogsøe
([email protected]) og kontorfuldmægtig Hanne
Colberg ([email protected])
Høringssvar
forslag til lov om ændring af konkurrenceloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 10. november 2023 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af konkurrenceloven i høring med høringsfrist 22. december 2023.
Forslaget drejer sig primært om følgende tre elementer:
1. Krav om anmeldelse af visse fusioner under omsætningstærsklerne,
2. Indførelse af mulighed for markedsefterforskning og
3. Ændring af reglerne for bødeudmåling
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Rederier Dansk Erhverv, DI, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forsikring & Pension, Landbrug & Fødevarer og SMVdanmark
(”organisationerne”) har
følgende bemærkninger til høringen.
Overordnede bemærkninger
Erhvervslivet i Danmark støtter op om effektive konkurrenceregler og en effektiv håndhævelse af
disse. Organisationerne finder, at den gældende konkurrencelov både indeholder effektive regler
og tillige fuldt ud sikrer en effektiv håndhævelse af disse.
Organisationerne mener, at der mangler en dybdegående analyse af behovet for at indføre
yderligere nye stramninger af konkurrenceloven
ikke mindst i lyset af, at man endnu ikke har
analyseret effekten af seneste skærpelser af konkurrenceloven 4. marts 2021 (implementeringen af
ECN+-direktivet) hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fik en række nye skærpede
håndhævelsesredskaber i forhold til anvendelsen af EUF-traktatens artikel 101 og 102.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
Erhvervsministeren har således 6. november 2023 oversendt en evaluering af ændringen af
konkurrenceloven 2021 til Folketingets Erhvervsudvalg (ERU Alm.del
Bilag 36), hvor det bl.a.
fremgår:
”Formålet
med en evaluering er, som anført, at følge op på, om loven har virket efter hensigten.
Der er imidlertid her ca. to og et halvt år efter lovens ikrafttræden kun sparsom erfaring med
anvendelse af flere af de nye muligheder og beføjelser.
[…]
Jeg mener derfor, at evalueringen af konkurrenceloven og implementeringen af ECN+-direktivet
skal udskydes med fx to år, dvs. fem år efter lovens ikrafttræden, da der på dette tidspunkt i
højere grad vil være erfaringer med anvendelsen af de nye regler.”.
Det synes derfor at være alt for tidligt at overveje nye skærpelser af konkurrenceloven, når man på
nuværende tidspunkt endnu ikke kan overskue konsekvenserne af stramningerne ved den seneste
ændring af konkurrenceloven. Under alle omstændigheder ville det være helt naturligt, såfremt man
fra regeringens side i den forbindelse havde nedsat et lovforberedende udvalg med en bred
inddragelse af erhvervslivet og andre eksterne interessenter og afventet evalueringen af
implementeringen af ECN+-direktivet.
Organisationerne vurderer, at forslaget vil medføre betydelige omkostninger for erhvervslivet, da
en lang række fusioner fremover vil kunne blive omfattet af de nye regler. Forslaget ville skabe
usikkerhed i forhold til virksomhedstransaktioner og medvirke til at bremse innovation og
iværksætteri, hvilket står i kontrast til regeringens iværksætterudspil. Forslaget vil også negativt
påvirke incitamenterne for at opkøbe virksomheder i Danmark, herunder adgangen til at tiltrække
udenlandske investeringer til danske virksomheder samt vanskeliggøre en exitstrategi for sådanne
investeringer.
I udkastet til lovforslag anføres det under de økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet, at ændringen af fusionsreglerne vil medføre omkostninger på 10-15 mio. kr. for
virksomhederne. Det anføres ydermere i lovforslaget, at indførelsen af et nyt
markedsefterforskningsværkstøj vil medføre begrænsede omkostninger som helhed.
Organisationerne finder, at disse estimater langt undervurderer de eksterne rådgiveromkostninger,
som erhvervslivet må forventes at blive påført, særligt fordi parterne i de fleste
virksomhedstransaktioner må forventes at gøre brug af advokater til at håndtere den foreslåede
fusionsbestemmelse.
Derudover
bemærkes,
at
Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsen
med
markedsefterforskningsværktøjet vil få beføjelse til at udstede påbud overfor virksomheder i
situationer, hvor lovgivningen ikke er overtrådt. Dette er en temmelig vidtgående beføjelse, som
gør et væsentligt indgreb i virksomhedernes retssikkerhed. Når der står i lovforslaget, at det
Side
2
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
2819249_0003.png
vurderes at have ”begrænsede omkostninger for erhvervslivet som helhed”, er der således tale om
en underdrivelse.
Organisationerne finder, at det er helt afgørende for en saglig behandling af forslaget i Folketinget,
at der fortages en reel og retvisende analyse af de økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet i forbindelse med de påtænkte stramninger.
Samlet set lægges der op til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får øgede skønsmæssige
beføjelser, samtidig med at bødeniveauet i mange situationer hæves betragteligt, hvilket rejser
retssikkerhedsmæssige udfordringer for virksomhederne. Organisationerne finder, at der er behov
for at højne retssikkerheden både i det foreliggende forslag og generelt. Derfor peges også på en
række konkrete forbedringsforslag, jf. de supplerende bemærkninger sidst i dette høringssvar.
Kommentarer til de enkelte elementer i udkastet til lovforslag
Ad. 1 Krav om anmeldelse af visse fusioner under omsætningstærsklerne
Der lægges op til, at styrelsen får hjemmel til at kræve fusioner, som er under de gældende
omsætningstærskler, anmeldt, hvis de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig
omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr., og hvor styrelsen vurderer, at der er risiko for, at
fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt.
Organisationerne finder, at der kan stilles spørgsmål ved behovet for at indføre krav om anmeldelse
af visse fusioner under omsætningstærsklerne i lyset af henvisningsreglen i artikel 22 i
Kommissionens fusionskontrolforordning og EU-Domstolens dom af 16. marts 2022 i sag C-449/21
(Towercast), hvorefter en medlemsstat kan henvise en sag til fusionsbehandling hos Kommissionen,
selv om tærskelværdierne ikke er opfyldt. Organisationerne opfordrer derfor styrelsen til at
fremlægge dokumentation for behovet for en sådan udvidelse af reglerne, da organisationerne ikke
er bekendt med sådan dokumentation. Organisationerne finder, at de få enkelte sager, der måtte
være, vil kunne håndteres gennem artikel 22 baseret på den relaterede vejledningsnote, og i tillæg
hertil vil udvidelsen blot medføre mere usikkerhed, især for lokale transaktioner.
Hvis forslaget føres ud i livet, må det forventes, at parterne i størstedelen af alle transaktioner, der
kan blive berørt af den nye tærskelværdi, vil give styrelsen besked om transaktionen. Dette vil lede
til forsinkelser i transaktionsprocessen og påføre parterne betydelige omkostninger. Ingen
virksomheder ønsker at leve med den risiko, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
efter
fusionens gennemførelse
udsteder et påbud om deling af virksomheden, hvilket ifølge lovforslaget
kan være et af de værktøjer, der kan komme i spil. Denne usikkerhed forstærkes ydermere af, at der
ikke i selve lovteksten fremgår et maksimalt tidsmæssigt loft over, hvor langt styrelsen kan gå
tilbage. Det må således forventes, at virksomhederne søger rådgivning i forbindelse med
overvejelserne om, hvorvidt man for en sikkerheds skyld skal gøre styrelsen bekendt med en fusion
Side
3
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
eller ikke. Størrelsen af de samlede omkostninger til rådgivning må derfor forventes at blive markant
højere end estimeret i forslaget til lovudkastet. Byrderne, der rammer det samlede erhvervsliv, er
således uproportionalt høje ikke mindst ud fra, at det i udkastet til lovforslaget fremgår, at det
forventes, at der årligt maksimalt vil være en til to fusioner (såkaldte ”killer acquisitions”), som vil
kræves anmeldt i medfør af den foreslåede bestemmelse.
Det fremgår af udkastet til lovforslaget,
at ”med
den foreslåede ordning kan det bl.a. undgås, at
dominerende, internationale virksomheder opkøber mindre nystartede, danske virksomheder med
lav omsætning, der ikke afspejler den nystartede virksomheds konkurrencemæssige potentiale
[…]”.
I lyset heraf kan det undre, at forslagets tærskelværdi på samlet 50 mio. kr. omsætning i Danmark
potentielt vil kunne ramme danske virksomheder oftere end udenlandske. Eksempelvis vil en fusion
mellem en dansk virksomhed med en omsætning på 49,5 mio. kr. og en anden lille dansk virksomhed
med en omsætning på 0,5 mio. kr. være omfattet. Derimod vil fusion mellem en dansk virksomhed
med en omsætning på 49,5 mio. kr. og en meget stor udenlandske virksomhed, der ikke har nogen
omsætning i Danmark, ikke være omfattet.
Rækkevidden af bestemmelsen er uklar. Hvordan er situationen eksempelvis, hvis en udenlandsk
virksomhed A har en omsætning i Danmark på 50 mio. kr. samt er dominerende (eksempelvis fordi
markedet er snævert, og der ikke er nogle konkurrenter), og en virksomhed B i et tredjeland
opfinder et alternativ til det dominerende produkt, og den dominerende virksomhed A opkøber
virksomhed B, før virksomhed B får nogen omsætning i Danmark? Vil der i dette eksempel være tale
om, at virksomhed A styrker sin dominerende stilling, og vil transaktionen
selv om target
(virksomhed B) ikke har nogen omsætning i Danmark
blive omfattet af det nye forslag?
Sluttelig bemærkes, at mange mindre virksomheder netop har det som strategi at udvikle noget,
hvorefter virksomheden sælges. Dette udgør således finansieringsstrategien, når virksomheden
startes op. Lovforslaget vil derfor kunne spænde ben for denne udvikling.
Ad. 2 Indførelse af mulighed for markedsefterforskning
Der lægges op til, at styrelsen skal have adgang til at udstede adfærdsmæssige påbud også i
situationer, hvor der ikke foreligger en overtrædelse af konkurrencereglerne.
Organisationerne finder, at det er retssikkerhedsmæssigt meget betænkeligt, at der således lægges
op til et paradigmeskift, der giver konkurrencemyndighederne adgang til at udstede
adfærdsmæssige påbud til virksomheder, der driver deres virksomhed i respekt for og i fuld
overensstemmelse med konkurrencelovgivningen.
Det fremgår ikke klart af lovbemærkningerne, hvad styrelsen i praksis vil bruge dette
håndhævelsesværktøj til. Organisationerne
noterer sig, at der ”kun” er tale om adfærdsmæssige
påbud og ikke strukturelle påbud. Skillelinjen mellem disse to former for påbud er dog ikke
Side
4
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
fuldstændig klar. Påbud om adgang til eksempelvis særligt følsomme og kritiske data rejser også en
potentiel problemstilling i forhold til den nationale sikkerhed.
Set fra virksomhedernes perspektiv er ejerskab af data typisk en konsekvens af målrettede
investeringer, og et påbud om at give konkurrenter adgang til data vil fratage dem en legitim
konkurrencefordel. Lovgiver skal derfor sikre, at den virksomhed, der ejer data, modtager rimelig
kompensation fra de konkurrenter, der får adgang.
Afgrænsning af det relevante marked spiller en væsentlig rolle, og det vil være vigtigt, at der ikke
som det er set i flere tidligere konkurrencesager
anlægges en meget snæver markedsafgrænsning.
Hvordan sikres det, at værktøjet ikke anvendes på nystartede virksomheder, der høster fordele ved
at være først på markedet? Under hvilke præmisser vil brugen af oplysninger, der er indhentet
under markedsundersøgelsen, kunne anvendes som bevis i en potentielt senere overtrædelsessag?
Organisationerne skal pege på, at der allerede i dag i § 16b i konkurrenceloven er en adgang til, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i hastetilfælde, hvor der skønnes at være risiko for alvorlig
skade på konkurrencen, og hvor det umiddelbart skønnes, at § 6 eller § 11 eller EUF-traktatens
artikel 101 eller 102 er overtrådt, kan træffe afgørelse om at pålægge en virksomhed eller en
virksomhedssammenslutning et foreløbigt påbud. Organisationerne finder, at der ikke er
dokumenteret et behov for indførelsen af et nyt håndhævelsesværktøj, der går videre end § 16b.
Det fremgår af udkastet til lovbemærkningerne, at
”Hvis
der er en relevant ressortmyndighed på det
pågældende område, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved høringen skulle afklare, om der er
modstående hensyn. Hvis ressortmyndigheden tilkendegiver, at der er vægtige hensyn, som taler
imod, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen griber ind, skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
foretage en afvejning af på den ene side de hensyn, som ressortmyndigheden anfører, og på den
anden side hensynet til at sikre en effektiv konkurrence, når styrelsen vurderer, om det er nødvendigt
og proportionalt at pålægge påbuddet. Hvis en ressortmyndighed ikke besvarer en høring inden
høringsfristen, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kunne lægge til grund, at ressortmyndigheden
ikke mener, at der er modstående hensyn.”.
Organisationerne finder,
at det bør tydeliggøres, at det
foreslåede håndhævelsesværktøj ikke kan anvendes, hvis en konkurrencebegrænsning er en direkte
eller nødvendig følge af offentlig regulering og dermed undtaget fra konkurrencelovens
anvendelsesområde, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2.
Derudover vil en eventuel introduktion af markedsefterforskning på nationalt niveau bidrage til
markedssegmentering med risiko for at isolere den danske økonomi, danske virksomheder og
forbrugere fra EU. Der er ingen europæiske standarder for sådanne undersøgelser og for de
markedsmæssige indgreb, man lægger op til at kunne pålægge virksomheder. En sådan national
tilgang vil uundgåeligt føre til fragmentering og medføre overlap med andre værktøjer på EU-niveau
under Digital Markets Act.
Side
5
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
2819249_0006.png
Ad. 3 Ændring af reglerne for bødeudmåling
Der lægges op til, at reglerne for bødeudmåling skal ændres, så principperne for udmåling af civile
bøder til virksomhederne for overtrædelser af konkurrencelovgivningen og EUF-traktatens artikel
101 og 102 fremover skal bygge på Kommissionens gældende retningslinjer for beregning af bøder
for overtrædelser af EUF-traktatens artikel 101 og 102. Derudover lægges der op til, at reglerne for
bøder til fysiske personer også ændres, så der ikke fremover tages udgangspunkt i faste
bødeintervaller baseret på en vurdering af overtrædelsens grovhed. Fastlæggelse af bøder til fysiske
personer vil herefter bero på domstolens konkrete vurdering i det enkelte tilfælde.
Der er tale om en form for overimplementering, idet der lægges op til, at Kommissionens
retningslinjer også skal gælde på rent nationale sager, dvs. sager uden samhandelspåvirkning.
Organisationerne finder endvidere, at stramning af bødeniveauerne i forhold til overtrædelse af den
danske konkurrencelov ikke harmonerer med den gængse tradition for udmåling af bøder i rent
danske sager.
Organisationerne noterer sig, at det i lovbemærkninger fremgår, at bødeberegningen vil tage
hensyn til de involverede virksomheders omsætning af de varer eller tjenesteydelser, som er direkte
eller indirekte forbundet med overtrædelsen, hvilket i nogle tilfælde vil kunne resultere i lavere
bøder. Dette er umiddelbart positivt. Det fremgår dog af udkastet til lovbemærkningerne, at der,
for at sikre at bøden har en afskrækkende effekt, vil kunne lægges et ekstrabeløb på mellem 15 og
25 pct. af den relevante omsætning til grundbeløbet, såfremt der er tale om en horisontal aftale mv.
om prisfastsættelse, begrænsning af produktion eller markedsdeling. Der er således tale om, at
bødeniveauet samlet set vil kunne øges. Der er allerede i dag betydelige bøder og endda risiko for
fængselsstraf i kartelsagerne, så behovet for endnu højere bøder synes at være unødvendigt og
udokumenteret.
For at kunne vurdere hvad forslaget om ændringer af reglerne for bødeudmåling præcist vil betyde
i praksis, finder organisationerne, at der er behov for, at en række illustrative eksempler tydeliggør
konsekvenserne af ændringerne i forhold til de nuværende bødeberegningsregler.
Derudover vil det af hensyn til gennemskueligheden være nyttigt med et bødeskema.
Supplerende bemærkninger
Indledningsvist skal organisationerne gøre opmærksom på, at der i Kommissionens regi siden 1982
har været en Hearing Officer på konkurrenceområdet, der skal sikre, at berørte virksomheder kan
udøve deres processuelle rettigheder på effektiv vis. Det kan undre, at denne sikkerhedsgaranti kun
gælder, når Kommissionen behandler sager i henhold til EUF-traktatens artikel 101 og 102, men at
denne sikkerhedsgaranti ikke tilsvarende gælder, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i stigende
grad anvender artikel 101 og 102 direkte.
Side
6
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
Organisationerne skal derfor opfordre til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som minimum
forpligtes til at oprette en tilsvarende uafhængig Hearing Officer-funktion, der kan beskytte
virksomhedernes proceduremæssige rettigheder og sikre, at alt går rigtigt og retfærdigt til under
forløbet af en konkurrencesag. For at sikre løbende politisk fokus på virksomhedernes retssikkerhed
i konkurrencesager, bør den udpegede Hearing Officer være forpligtet til en gang årligt at sende en
redegørelse til Folketinget.
Derudover finder organisationerne fortsat, at styrelsens tilgang til konsortier skaber retligt
usikkerhed og bekymring blandt virksomhederne, da konsortier risikerer at blive sidestillet med
karteller. Konsekvensen af dette er, at mange virksomheder afholder sig fra at indgå i
konsortiesamarbejder, hvilket kan lede til mindre effektiv konkurrence og hæmme innovation i
forhold til at løse de konkrete udbudte offentlige opgaver. Dette er hverken i virksomhedernes,
ordregivernes eller samfundets interesse. Der er efter organisationernes opfattelse behov for mere
operationel vejledning, der tager højde for blandt andet kompleksiteten forbundet med
kapacitetsberegninger. Organisationerne ser frem til, at styrelsen offentliggør en række vejledende
udtalelser af generel interesse på sin hjemmeside.
Organisationerne skal pege på, at der er et aktuelt behov for, at Konkurrencerådet følger op på sin
analyserapport fra 2016 omkring offentlige aktiviteter på kommercielle markeder, da erhvervslivet
fortsat oplever store udfordringer på dette felt. Det vil i den forbindelse være naturligt at kigge i
retning af både Sverige og Finland, hvor myndighederne undersøger tilsvarende udfordringer
omkring unfair konkurrence, som offentlige aktiviteter påfører det private erhvervsliv.
Organisationerne skal henstille til, at der kigges nærmere på beløbsgrænserne i forbindelse med
krav til fusionsanmeldelse, hvor der i øjeblikket ikke er en nedre grænse for pligten hertil. Det giver
ikke rigtig mening, at et større selskab i Danmark, som opkøber et mindre selskab, som ikke har
væsentlig aktivitet og omsætning i Danmark, automatisk skal fusionsanmelde. Dette er eksempelvis
heller ikke et krav i den tyske konkurrencelovgivning. Det danske krav medfører unødvendige byrder
på både myndigheds- og selskabssiden. Der bør derfor indsættes en undergrænse for
aktivitet/omsætning i Danmark, jf. Konkurrencelovens § 12, stk. 1, nr. 2.
Afslutningsvist skal organisationerne foreslå, at strukturen for Konkurrencerådet ændres, således at
den udpegede formand fremover enten er lands- eller højesteretsdommer, hvilket kan være med
til at højne retssikkerheden.
Side
7
af
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: DI’s høringssvar til udkast til lovforslag til ændring af konkurrenceloven samt oversigt over de seneste ændringer i konkurrencelovgivningen
Organisationerne står naturligvis til rådighed, hvis dette høringssvar giver anledning til spørgsmål
eller bemærkninger.
Med venlig hilsen
Preben Dahl
Danske Arkitektvirksomheder
Morten Qvist Fog
DI
Charlotte Bigum Lynæs
Landbrug & Fødevarer
Henriette Ingvardsen
Danske Rederier
Ulla Sassarsson
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Jeppe Rosenmeier
SMVdanmark
Sven Petersen
Dansk Erhverv
Kristine Lilholt Nilsson
Forsikring & Pension
Side
8
af
8