Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2818788_0001.png
Notat
Til:
Fra:
Cc:
Dato:
Vedr.:
1.
februar 2024
Folketingets Erhvervsudvalg
Danske Advokater
Talepinde til foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg 1. februar 2024 om
konkurrenceloven
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Tak for muligheden for at uddybe vores betænkeligheder ved den forestående revision af
konkurrenceloven, som regeringen fremsætter senere på måneden.
Vi har sendt et høringssvar på 21 sider til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med en række
bemærkninger og indvendinger, men i dag vil jeg koncentrere mig om én problemstilling.
Regeringen vil udstyre konkurrencemyndighederne med et såkaldt
markedsefterforskningsværktøj,
som giver dem mulighed for at
udstede et påbud til virksomheder om at ændre adfærd
selv
om de ikke har overtrådt nogle love eller regler.
Det gør det jo ret svært for erhvervslivet at navigere i
fordi man ikke ved, om man bliver offer for sådan
et adfærdspåbud ”ud af det blå”.
Det er også et markant brud med dansk forvaltningspraksis.
Folketinget vedtager lovene i Danmark.
Nogle gange delegerer I kompetence til regeringen, men inden for klare rammer.
Man plejer at sige i forvaltningsretten, at delegationen skal være specifik
Her kommer I til at give en myndighed carte-blanche til at udstede påbud på alle mulige områder, som I
plejer at regulere gennem lovgivning.
Skal konkurrencemyndighederne fx nu bestemme, hvordan markedet for ladestandere til elbiler skal
reguleres? Eller skal I?
I sidste uge udtalte generaldirektøren for konkurrence i EU Kommissionen sig på en konference om netop
denne slags beføjelser. Han er imod. Han sammenlignede det med filmen ”Minority Report”, hvor
myndighederne kan se ind i fremtiden, og politiet derfor anholder folk før de (måske) begår en
forbrydelse. Og det går jo ikke rent filosofisk, sagde han. Og heller ikke rent retssikkerhedsmæssigt.
Der er ingen grund til at give myndighederne den slags instrumenter. De har masser af værktøjer i
værktøjskassen, som er klare og afbalancerede.
I dag har konkurrencemyndighederne mulighed for at undersøge forhold og fremkomme med
anbefalinger på alle mulige områder, men det er anbefalinger, som afleveres til den pågældende
ressortminister, som så foretager den politiske afvejning mellem konkurrencehensynet og andre
væsentlige politiske hensyn til fx retssikkerheden. Ressortministeren afgør på baggrund af den konkrete
afvejning, om lovgivningen skal ændres og Folketinget inddrages.
Med det nye foreslåede markedsefterforskningsværktøj kan konkurrencemyndighederne så at sige ”flyve
solo” og udstede påbud på alle mulige områder uden nogen politisk kontrol eller afvejning.
De skal ikke kunne gribe ind på områder, som er fuldt lovlige, og hvor I som politikere ikke vil give dem
direkte mulighed for at gribe ind.
I må ikke give dem en vid og ubegrænset beføjelse til ”at få deres vilje
alligevel”.
Tak for ordet.
1