Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2815725_0001.png
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0002.png
Simone Poulsen
Chefkonsulent
SMVdanmark
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0003.png
Bureaukrati er en bremse på iværksætteri
78%
68%
af SMV’erne mener, at færre regler og mindre bureaukrati i høj grad eller meget
høj grad ville gøre det lettere at starte og drive virksomhed i Danmark.
af SMV’erne mener, at mængden af bureaukrati, regler og indberetning til det
offentlige er de faktorer, som udgør de dårligste vilkår for at drive iværksætteri i Danmark.
Kilde: SMVdanmarks temaanalyse, SMV’erne er trætte af bøvl og bureaukrati, 2022
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0004.png
Det betyder bureaukrati for SMV’erne
SMV’erne bruger selv ca. 3 timer om ugen på at indberette, rapportere og på anden kontakt med
offentlige myndigheder og instanser.
Dertil kommer de opgaver, de betaler andre for – dvs. fx indberetninger, som revisoren står for.
I alt bruger SMV’erne over 49 mio. timer om året på bureaukrati.
Tidsforbruget vil formentlig stige, da reglerne om ESG-rapportering nu er trådt i kraft for de store
virksomheder, som SMV’erne samarbejder med.
Hver eneste time, der går med at rapportere, dokumentere osv., går fra den tid, SMV’erne ellers
bruger på drift og udvikling.
Kilde: SMVdanmarks egne analysedata fra 2023
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0005.png
Hvad koster bureaukrati?
Bureaukrati koster SMV’erne 14,1 mia. kr. om året.
Det svarer til 25.261 fuldtidsstillinger.
Kilde: SMVdanmarks egne analysedata fra 2023
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0006.png
Eksempler på administrative byrder og andre regler, der spænder ben
for SMV’erne
Krav om at beskrive bogføringsproces og opbevaring af data
Bogføringsloven stiller krav om, at virksomheder skal beskrive deres
bogføringsproces og hvordan de opbevarer data.
Det er en stor opgave for små og mellemstore virksomheder – bruger man
Erhvervsstyrelsens egen skabelon, kan det tage op til 5 timer at udfylde.
Beskrivelsen skal ikke indsendes til Erhvervsstyrelsen, men skal ligge klar i
skuffen, hvis myndighederne skulle finde på at bede om at se den.
Forslag:
Afskaf kravet om beskrivelse af bogførings- og opbevaringsprocedurer.
Virksomhederne er jo i forvejen forpligtet til at bogføre efter loven, så det er
ikke nødvendigt at dokumentere for dokumentationens skyld.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0007.png
Eksempler på administrative byrder og andre regler, der spænder ben
for SMV’erne
Manglende proportionalitet i sagsbehandlingen, når myndigheder kræver oplysninger
Eksempel 1
En virksomhed, som havde modtaget coronakompensation, fik midt i industriferien i 2023 en mail om, at virksomheden skulle
gensende al dokumentation ind vedr. kompensationen modtaget i 2020 og 2021. Inden for 7 dage.
Ejeren og dennes revisor måtte afbryde deres sommerferie og indsende AL dokumentation til Erhvervsstyrelsen igen. Da de sendte til
medarbejderen i Erhvervsstyrelsen fik de et autosvar om, at medarbejderen holdt ferie en måned frem.
Eksempel 2
En virksomhed får afvist en simpel ændring i selskabets kapital af Erhvervsstyrelsen, som er besluttet på en generalforsamling i
virksomheden.
Styrelsens begrundelse: det fremgår ikke af generalforsamlingsprotokollatet, at generalforsamlingen har været lovligt indkaldt og
afholdt. Der er altså en formfejl i dokumentet, virksomheden har indsendt – men i stedet for at kontakte virksomheden og afklare
tvivlsspørgsmål, afvises ændringerne skriftligt af Erhvervsstyrelsen.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0008.png
Eksempler på administrative byrder og andre regler, der spænder ben
for SMV’erne
Regelforvirring for virksomheder, der ansætter udenlandsk arbejdskraft
Det er ikke uden udfordringer for en mindre virksomhed, der vil ansætte udenlandsk arbejdskraft.
Vi hører om banker, der ikke vil oprette en bankkonto til den udenlandske medarbejder, hvis han/hun
ikke har et MitID.
Samtidig hører vi, at Borgerservice kun vil oprette et MitID til den udenlandske medarbejder, hvis de
kan få dokumenteret ansættelsesforholdet med lønsedler.
Det er vanskeligt at udbetale løn til en medarbejder, der ikke har en bankkonto.
Forslag: reglerne om ansættelse af udenlandsk arbejdskraft bør forenkles. Ideelt set bør kravene på tværs
af myndigheder og banker ensartes, så der er enighed om, hvad der kræves for at oprette en bankkonto
og få tildelt et MitID.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0009.png
Eksempler på administrative byrder og andre regler, der spænder ben
for SMV’erne
Stramme regler for brugen af mandskabsvogne
Eksempel
Medarbejdere fra en håndværksvirksomhed i Jylland kører til en byggeplads på Sjælland, hvor
de skal udføre et stykke arbejde. De kører til byggepladsen i en mandskabsvogn.
Medarbejderne må ikke bruge mandskabsvognen til at hente mad eller køre til
overnatningsstedet.
Dog må man godt hente mad i arbejdstiden, hvis maden hentes på ruten for lovlig kørsel med
mandskabsvognen (må ikke afvige ”væsentligt” fra ruten).
I praksis kan medarbejderne derfor være nødt til at medbringe et ekstra privat køretøj, så de
kan komme til og fra byggepladsen fra overnatningsstedet og hente mad.
De stramme regler er uhensigtsmæssige – både praktisk, økonomisk og klimamæssigt.
Forslag: Gør reglerne for brug af mandskabsvogne mere fleksible ved bl.a. at tillade kørsel til og
fra overnatningssted og til afhentning af mad.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0010.png
Hvad skal der til for at nedbringe bureaukratiet?
Konkret reduktionsmål
Vi har brug for et konkret reduktionsmål, når
det gælder byrderne for erhvervslivet.
Den tidligere VK-regering nåede næsten i
mål med et 25% reduktionsmål.
Vi foreslår et reduktionsmål på 25% inden
2030.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0011.png
Hvad skal der til for at nedbringe bureaukratiet?
1 regel ind – 2 regler ud
Den canadiske provins British Columbia
havde for 20 år siden stor succes med
modellen.
På kun 3 år reducerede de byrderne for
erhvervslivet med 37%.
Målet var 33%.
Møde i Folketingets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af administrative byrder
d. 25. januar 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Præsentation fra Dansk Industri og SMVdanmark om bekæmpelse af administrative byrder
2815725_0012.png