Epidemiudvalget 2023-24
EPI Alm.del Bilag 9
Offentligt
2865996_0001.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
Att. Fru Sophie Løhde Indenrigs- og Sundhedsminister
København den 2. maj 2024
ANMODNING OM UDSÆTTELSE AF AFSTEMNING ELLER ENDELIG
AFVISNING
AF IHR AMENDMENTS SAMT WHO’S NYE PANDEMI
AFTALE PÅ DEN 77. WHA, MAJ 2024
Vi takker for ministerens svarbrev af
den 5. april 2024
og tillader os at præcisere, at
Frihedsbevægelsens Fællesråd er en NGO, som igennem de seneste 3�½ år har sendt
information til både folketinget, regeringen samt alle ministerierne, idet vi med stigende
bekymring oplever demokratiets tiltagende nedbrydning - ovenfra.
Ifølge Folketingets egen
hjemmeside
er det blandt andet ministerens opgave at ”informere
offentligheden om ministeriets arbejde, bl.a. i form af hjemmesider, interviews og
pressemeddelelser.”
Til trods herfor, og til trods for vores tidligere fremsendte opfordringer til
ministeren, føres den danske befolkning fortsat bag lyset, idet vi konstaterer at ministeren
stadig ikke overholder disse forpligtelser. Samtlige danskere burde være informeret om
indholdet af ministerens forhandlinger med WHO, både hvad angår
WHO’s helt nye Pandemi
Aftale
og
de 300+ tilføjelser og ændringer til IHR
(2005), som står til forelæggelse og endelig
afstemning på den 77. Verdenssundhedsforsamling (WHA) i maj 2024.
Hvad angår information til Folketingets medlemmer, fremgår det ligeledes af Folketingets
egen hjemmeside, at en minister er direkte ansvarlig for, at ”Folketinget
får korrekte
oplysninger fra ministeriet”,
idet Folketinget
er ”helt
afhængig af at modtage korrekte og
fyldestgørende oplysninger fra regeringen og de forskellige ministerier, når det skal tage stilling
til nye lovforslag m.m.”
Den manglende information til Folketingets medlemmer kan udledes af det spørgsmål, som er
stillet af Hr. Pelle Dragsted til Folketingets Sundhedsudvalg
den 22. marts 2024.
Konkret har Hr. Pelle Dragsted stillet spørgsmål
til indholdet af ”en
international
pandemitraktat forankret i WHO”,
og beder
”ministeren
oplyse, om regeringen støtter arbejdet
for - og har til hensigt at tilslutte sig - en
international pandemitraktat forankret i WHO (…)”.
Hr. Lars Bøje Mathiesen har ligeledes stillet spørgsmål til Folketingets Epidemiudvalg
den 19.
april 2024
om uddybning af, hvorvidt det er
”ministerens opfattelse at skulle stemme om den
kommende WHO-pandemitraktat
inden dansk tilslutning”.
1
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0002.png
Hverken Hr. Lars Bøje Mathiesen eller Hr. Pelle Dragsted forholder sig til ændringsforslag og
tilføjelser til IHR (2005).
Som det ligeledes står oplyst på Folketingets egen hjemmeside, kan Folketinget, i tilfælde af
manglende information, ende med
”at
træffe beslutninger og stemme et forslag igennem under
falske forudsætninger.”
Videre
står beskrevet at ”Det
er ministerens ansvar, at oplysningerne til
Folketinget er korrekte, retvisende og fyldestgørende”.
Den manglende information om ministerens igangværende forhandlinger om en udvidelse af
et ”forpligtende
multilateralt samarbejde”
indebærer ydermere en ekstraordinær alvor, idet et
sådant samarbejde med baggrund i det senest offentliggjorte udkast til WHO Pandemi Aftale
og det senest offentliggjort udkast til ændringsforslagene til IHR, har dystopiske
konsekvenser for hele den danske befolkning.
Ministeren overtræder således ikke alene sine forpligtelser overfor den danske befolkning,
men potentielt ligeledes overfor Folketingets medlemmer, hvad angår begge dokumenter, og
vi konstaterer, at vi i øjeblikket er vidne til en situation, hvor man fra den danske stats side
omgår retsstatens fundament, Grundloven og internationale konventioner.
Vi har
den 23.04.2024
søgt om aktindsigt hos
Justitsministeriet om, hvorvidt
Indenrigs- og
Sundhedsminister Sophie Løhde som et minimum har søgt juridisk vejledning hos
Justitsministeriets lovafdeling,
ved at bede om redegørelser for de statsretlige aspekter,
herunder forholdet til Grundloven og det danske EU retsforbehold, både i forbindelse med
Danmarks potentielle tiltrædelse af IHR (2005) Amendments og WHO Pandemi Aftale - begge
til afstemning på WHA maj 2024.
Justitsministeriet har tilkendegivet ved deres svar til os
den 24. april 2024,
at de ifølge deres
elektroniske journalsystem ikke har modtaget anmodning fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet om sådanne redegørelser i forbindelse med ministerens forhandlinger
om et
”forpligtende
multilateralt samarbejde”
med WHO i form af henholdsvis Pandemi Aftale
og IHR (2005), som Indenrigs- og Sundhedsministeren er ved at indgå på danskernes vegne.
Eftersom ministerens forhandlinger er af så juridisk kompliceret art, er Justitsministeriets
tilkendegivelse yderst alarmerende. Dette særligt henset at WHO Pandemi Aftale er en helt ny
traktat, og IHR tilføjelserne og ændringerne er ekstraordinært omfattende. Vi gør derfor
endnu engang ministeren opmærksom på, at ministeren med sine igangværende
forhandlinger er i færd med at overtræde både ministeransvarlighedsloven, Den Danske
Grundlov og Internationale Menneskerettighedskonventioner, ikke alene på grund af sin
tilsidesættelse af informationspligten overfor danske borgere, men i særdeleshed på grund af
de drakoniske konsekvenser som indholdet i de 2 juridisk bindende dokumenter vil få for
samtlige danske borgere.
ARTIKEL 55 IHR (2005)
Denne artikel foreskriver, at alle foreslåede ændringer til
IHR (2005)
skal meddeles alle WHO
medlemslandene, mindst fire måneder før Verdenssundhedsforsamlingen, som i år starter
den 24. maj hvilket vil sige, at en samlet pakke til fremlæggelse og afstemning på WHA skulle
være medlemslandene i hænde senest den 27. januar 2024.
2
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0003.png
Den relevante artikel 55, stk. 2 i IHR lyder således:
“The text of any proposed amendment shall be communicated to all States Parties by the
Director-General at least four months before the Health Assembly at which it is proposed for
consideration.”
Artikel 55, stk. 2 i IHR oversat til dansk:
”Teksten
i enhver foreslået ændring skal meddeles alle stater, der er parter i traktaten, af
generaldirektøren mindst fire måneder før sundhedsforsamlingen, hvor den foreslås til
overvejelse."
Hvad angår artikel 55 IHR (2005) er der en direkte diskrepans imellem ministeriets første
svarbrev af henholdsvis
den 18. december 2023
og ministeriets andet svarbrev af
den 5. april
2024.
Det fremgår af Indenrigs- og Sundhedsministerens første svarbrev at der foregår en
forhandlingsproces, idet ministeren bruger ordene
”forhandlingsproces”, ”ændringsforslag” og
”konkrete
ændringer”.
Første svarbrev den 18. december 2023
I ministeriets andet svarbrev af den 5. april 2024 omtales
Ӿndringsforslag
som p.t. er under
forhandling”
til IHR (2005) som værende ”rundsendt
til alle medlemslande”
af WHO den 26.
november 2022 til forelæggelse og endelig afstemning på 77. Verdenssundhedsforsamling i
maj 2024.
Andet svarbrev den 5
.
april 2024
3
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0004.png
I ministerens første svarbrev den 18. december 2023
erklærer ministeren ydermere, at ”når
de konkrete ændringer til IHR foreligger, skal der tages stilling til, om Danmark kan acceptere
ændringerne,
og om de kræver inddragelse af Folketinget”.
Første svarbrev den 18. december 2023
Ministeren skriver i sit andet svarbrev den 5. april 2024
”For så vidt angår artikel 55 i det
internationale sundhedsregulativ (International Health Regulations, IHR), kan vi informere om,
at artiklen ikke overtrædes.”
Andet svarbrev den 5
.
april 2024
Ydermere bemærker ministeren i sit første svarbrev den 18. december 2023,
at ”det
ikke er
givet, at denne tidsplan kan overholdes”,
samt at det på daværende tidspunkt endnu var
”usikkert,
hvilke ændringsforslag til regulativet, som i sidste ende vil blive lagt frem til den 77.
Verdenssundhedsforsamling.”
Første svarbrev den 18. december 2023
Diskrepansen består i, at Indenrigs- og Sundhedsministeren ikke både kan erklære en
igangværende
”forhandlingsproces” om ”ændringsforslag
som p.t. er under forhandling”
og
samtidigt erklære
at ”artiklen
ikke
overtrædes”.
Hvis Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilkendegivelse om, at et udkast til ændringer og
tilføjelser til IHR allerede er
”rundsendt
til alle medlemslande”
af WHO den 26. november
2022, ville det betyde, at der skulle ligge en færdig pakke med et endeligt udkast - hvis artikel
55 er overholdt.
4
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0005.png
I så fald burde Folketinget være inddraget jf. ministeransvarlighedsloven og Grundloven, på
trods af at ministeren ikke nødvendigvis mener, at der er behov for en sådan inddragelse jf.
ministerens første svarbrev den 18. december 2023.
Første svarbrev den 18. december 2023
Derudover burde Justitsministeriet ligeledes være blevet inddraget nu, idet WHO Pandemi
Aftale er en helt ny traktat, og IHR tilføjelserne og ændringerne er ekstraordinært omfattende.
Ydermere kan det konstateres, som vi netop advarede om i vores rapport ”WHO
i Danmark”,
sendt til ministeren samt Folketingets medlemmer den 26. januar 2024, at ministeren
accepterer WHO’s Generaldirektørens
overtrædelse af sin utvetydige juridiske forpligtelse til
at respektere IHR (2005) artikel 55.
Vi henviser igen til, at Hr. Pelle Dragsted og Hr. Lars Boje Mathiesen udelukkende stiller
spørgsmål til WHO Pandemi Aftale og
ikke
til IHR (2005) ændringsforslag og tilføjelser.
Det synliggør den generelle mangel på gennemsigtighed fra Indenrigs- og
Sundhedsministeren, som ministeren er forpligtet til at udvise jf. sine ministerforpligtelser,
men ligeså en forsømmelse af ministerens sikring af vores grundlæggende rettigheder ved
den manglende inddragelse af Justitsministeriets lovafdeling. Ydermere er der ligeledes en
forsømmelse fra Folketingets medlemmer overfor den danske befolkning, idet de har
forpligtet sig til at sikre folkestyrets grundprincipper, og i særdeleshed i den konkrete
situation, hvor ministerens forhandlinger ikke er afstemt med Justitsministeriets lovafdeling.
Dette er gældende såvel for WHO Pandemi Aftale og IHR (2005) ændringsforslag og tilføjelser.
Eftersom Justitsministeriets lovafdeling endnu ikke er blevet inddraget, hverken vedr. WHO
Pandemi Aftale og IHR (2005) ændringsforslag og tilføjelser, bliver vigtigheden af
overholdelsen af artikel 55 endnu mere væsentlig vedr. IHR (2005), idet de foreløbige 300+
ændringer til IHR (2005) ikke kan gennemgås på den resterende tid til rådighed fra et
endeligt udkast, måtte blive færdigforhandlet til Verdenssundhedsforsamlingens møde den
27. maj 2024. Dette burde ligeledes have samtlige Folketingsmedlemmers absolutte højeste
fokus, hvorfor vores indledende udtalelse om statsmagtens omgåelse af retsstatens
fundament, Grundloven og konventionerne hermed er blevet udførligt eksemplificeret.
DANSKE BORGERES RETTIGHEDER ER UNDER ANGREB
Overalt i verden konstateres det af medlemmer af parlamenter, Internationale advokater og
juridiske eksperter, NGO’er,
samt tidligere ansatte hos WHO m.fl., at WHO misbruger
sundhedsregulativerne i henhold til de senest offentliggjorte udkast til WHO nye pandemi
Aftale, samt tilføjelserne og ændringerne til IHR (2005) som redskaber til at skabe en
centraliseret global styring ved at indføre juridisk bindende og tyranniske politikker.
Dette ses blandt andet i åbent brev fra Dr. S. Behrendt, Global Health Responsibility, af
den 6.
marts 2024
til WHO’s Generaldirektør Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus,
hvori det fremgår,
5
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0006.png
at enhver procedure til ændring af IHR skal udføres i overensstemmelse med de juridiske
krav, der er fastsat i IHR (2005) som det gældende lex specialis-regime for at være lovlig.
Som det beskrives i Dr. S. Behrendts brev, indikerer ordlyden "skal" i artikel 55, stk. 2 i IHR
(2005) tydeligt den bindende juridiske forpligtelse i henhold til IHR (2005), om at "enhver"
IHR-ændring skal meddeles til alle stater, der er parter i traktaten fire måneder i forvejen for
forsamlingen.
Ydermere fremgår det af Dr. S. Behrendts brev, at
”gældende
generelle regler for traktatfortolkning, som er fastsat i artikel 31 i
Wienerkonventionen om traktatretter, kræver, at artikel 55, stk. 2, i IHR skal fortolkes i
god tro i overensstemmelse med den almindelige betydning, der skal tilskrives
bestemmelserne i artikel 55, stk. 2, i IHR i deres sammenhæng og i lyset af IHR's hensigt og
formål.”
Som vi netop varslede ministeren om i vores rapport, er der således ingen lovlig mulighed for
at overtræde de internationale juridiske forpligtelser, der er pålagt sekretariatet og WGIHR jf.
ovenstående. Som vi tidligere ligeledes har mindet ministeren om, burde det være i
ministerens interesse at varetage sine forpligtelser jf. ministeransvarlighedsloven.
Vi henleder ministerens opmærksomheden på, at WHO sekretariatet og WGIHR offentligt har
tilkendegivet deres hensigt om at overtræde artikel 55 og dermed de internationale juridiske
forpligtelser der pålægges dem, ved at færdiggøre pakken med ændringer i forhold til IHR
(2005) inden deadline den 27. januar 2024, og dermed jf. artiklen de krævede 4 måneder før
afholdelsen af den 77. Verdenssundhedsforsamling ultimo maj 2024. Dette er dokumenteret
under det
7. møde i WGIHR den 5. - 9. februar 2024
og ligeså med tidsplanen for et
8. møde
den 22. - 26. april 2024,
hvilket vi også informerede ministeren om i vores rapport ”WHO i
Danmark”.
Arbejdsgruppen for IHR (WGIHR) har givet sig selv en deadline til den 10. maj 2024 for
aflevering af en færdig pakke af IHR Amendments, og et yderligere et 9. møde den 16. - 17.
maj 2024, hvor den færdige pakke kan gennemgås og revideres endeligt, med henblik på en
endelig præsentation på Verdenssundhedsforsamling den 24. maj 2024.
Som det fremgår af den offentliggjorte video af WGIHR fra mødet
den 2. oktober 2023
,
beskrevet som følgende i Dr. S. Behrendts brev, er
”WGIHR
klar over overtrædelsen af artikel 55, stk. 2, i IHR, som WHO's øverste juridiske
embedsmand, Dr. Steven Solomon, udtrykkeligt påpegede. Hans juridiske udtalelse om, at
artikel 55, stk. 2, i IHR kan fraviges af WGIHR's status som en underkomité af WHA, er
juridisk ugyldig, fordi IHR er en del af WHO's corpus iuris, der ikke kan ændres efter skøn
og bekvemmelighed af en nyoprettet underkomité af forsamlingen, uden at krænke
retsstatsprincippet. Det fremgår af diskussionerne på det 7. møde i WGIHR, at de bevidst og
med fuldt overlæg fortsætter krænkelsen af artikel 55, stk. 2, i IHR og forhandler indtil
begyndelsen af forsamlingen.”
6
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0007.png
Videre i Dr. S. Behrendts brev henvises der til, at
”Dette
bindende juridiske instrument er blevet registreret hos
FN’s
sekretariat i
overensstemmelse med artikel 102 i De Forenede Nationers charter under kategorien som
en multilateral traktat i FNTS Bind Nummer 2509 (s. 79) via Certifikat om Registrering Nr.
56548. Som følge heraf er der ingen tvivl om dets karakter som en traktat i henhold til
folkeretten, der binder dets stater, der er parter i traktaten. Følgelig er både deltagende
stater såvel som WHO's sekretariat, bestående af generaldirektøren og WGIHR, som en
underafdeling af Sundhedsforsamlingen, under en juridisk forpligtelse til at følge artikel
55, stk. 2, i IHR.
POLITISK MODSTAND OG REAKTION PÅ WHO
Ministeren oplyses hermed om at 49 senatorer i det amerikanske senat netop i går
den 1. maj
2024,
har indsendt dokument med tilskyndelse til Biden Administration om at udskyde
underskrivelsen af WHO Pandemi Traktat og IHR Amendment eller helt forlade
forhandlingerne i WHA. I brevet gør de 49 senatorer ligeledes opmærksom på overtrædelsen
af IHR artikel 55 som værende overtrådt.
Medlem af den Svenske Riksdag Elsa Widding, har ligeledes opmærksomhed på artikel 55,
idet hun har gjort den svenske Socialminister Jakob Forssmed opmærksom på overtrædelse af
artikel 55,
i det som hun kalder ”en
kriminel handling”
i en
debat i den Svenske Riksdag den 9.
februar 2024.
Ligeledes har det engelske medlem af det Britiske Parlament Andrew Bridgen,
den 22. april
2024
fremsendt et brev til både den danske Indenrigs- og Sundhedsminister samt alle
medlemmer af det danske folketing, hvori han blandt andet henviser til WHO’s intention om
at overtræde artikel 55 ved at tilsidesætte tidsfristen på 4 måneder.
Det Hollandske Parlament har
den 16. april 2024
vedtaget en beslutning om at opfordre
regeringen til at anmode om en udsættelse af afstemningen om ændringerne til de
Internationale Sundhedsbestemmelser (IHR) og den foreslåede Pandemi Aftale hos WHO, idet
et flertal i Tweede Kamer (det Hollandske Parlament) mener, at traktaten bliver hastet
igennem til trods for dens vidtrækkende konsekvenser. Partierne som har fremsagt forslaget,
har beskrevet konsekvenserne af overtrædelsen af artikel 55 som værende med
”utilstrækkelig
mulighed for at undersøge ændringerne og deres vigtige juridiske,
sundhedsmæssige, økonomiske, finansielle og menneskerettighedsmæssige konsekvenser".
I det tilfælde at den hollandske regering ikke kan lykkes med at udskyde en afstemning,
kræver det Hollandske Parlament, at den Hollandske Regering stemmer imod de endelige
udkast af IHR Amendments samt WHO’s nye Pandemi Aftale.
Konsekvenserne beskrevet af det Hollandske Parlament er præcis, som vi henviste til i vores
”Appel og Åbne brev” af
den 26. november 2023
og ligeledes i vores rapport
”WHO i
Danmark”
af den 27. januar 2024. Den manglende overholdelse af artikel 55 fjerner sikringen
for, at staterne der er parter i IHR, gives den fornødne tid til at gennemgå og overveje enhver
ændring i IHR inden Verdenssundhedsforsamlingens (WHA) møde ultimo maj 2024.
7
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0008.png
Når Frihedsbevægelsens Fællesråd således henvender sig til Indenrigs- og Sundhedsminister
Sophie Løhde, nu for 3. gang, for at gøre opmærksom på de forpligtelser, som Den Danske Stat
har for at følge retsstatens fundament, Grundlov og Internationale Konventioner, så gør vi det
fordi det ikke ses, at ministeren og Den Danske Regering selv udviser respekt herfor.
Dr. S. Behrendt, Global Health Responsibility, har netop offentliggjort et nyt officielt brev
den
1. maj 2024
igen fremsendt
til WHO’s Generaldirektør Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus,
samt kopieret og videresendt til International Health Regulations Secretariat, Steven Solomon,
Principal Legal Officer of the WHO samt Executive Board Members of the World Health
Organization, med den eksplicitte anmodning om at videresende brevet til alle medlemmer af
Executive Board heriblandt det danske medlem Dr. Jonas Egebart. Vi beder Indenrigs- og
Sundhedsminister Sophie Løhde samt øvrige modtagere af nærværende henvendelse om at
læse hele brevet fra Dr. S. Behrendt.
Særligt henledes opmærksomheden på Dr. S. Behrendt’s
fremragende forklaring på
WHA
Rules of Procedure
regel 10,
beskrevet som følgende:
”Regel 10 kræver, at "Generaldirektøren skal konsultere De Forenede Nationer og de
specialiserede agenturer samt medlemsstaterne om [disse ...] konventioner eller aftaler
eller [...] regler [...] med hensyn til enhver bestemmelse, der påvirker deres aktiviteter."
Generaldirektøren skal også bringe kommentarer fra FN, dets specialiserede agenturer og
regeringer, som følger af sådanne høringer, til opmærksomheden af WHA.
At overholde Regel 10 kræver først og fremmest at give muligheder for at FN, dets
specialiserede agenturer og regeringer kan konsultere om den endelige tekst af både den
nye pandemiaftale og de foreslåede ændringer til IHR; og for det andet, at give en rimelig
tidsperiode til sådanne effektive internationale høringer og indsendelse af kommentarer
på forhånd for WHA. Mindre end 30 dage før starten af WHA, og med fraværet af den
endelige tekst af pandemitraktaten og den endelige formulering af de foreslåede IHR-
ændringer, er der ikke længere en rimelig tid til at gennemføre sådanne konsultationer
som fastsat i WHA's regler og procedurer.”
Det meddeles hermed, at Frihedsbevægelsens Fællesråd d.d. har sendt
anmodning til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet om aktindsigt
vedr. Generaldirektørens konsultation af FN
jf. Regel 10, IHR
Rules of Procedure of the World Health Assembly.
I lighed med de 49 Senatorer i det Amerikanske Senat, anmodningen fra det Hollandske
Parlament til den Hollandske Regering, Dr. S. Behrendt’s seneste officielle brev, samt de klare
beviser for de kriminelle handlinger, som ministeren ikke alene er i gang med at foretage sig
som ledende medlem af den danske delegation, men ligeledes i sin accept af handlingerne fra
WHO inklusiv dets sekretariat, beder vi hermed ministeren meddele WHO Generaldirektør, at
Den Danske Stat ønsker en udsættelse
af afstemningen af IHR Amendments samt WHO’s nye
Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamlingen ultimo maj 2024. Såfremt
afstemningerne ikke udsættes, bedes ministeren afvise deltagelse i afstemningen på den 77.
Verdenssundhedsforsamling, således at Folketingets medlemmer har den fornødne tid til at
analysere den foreslåede WHO Pandemi Aftale og IHR Amendments jf. Regel 14,
Rules of
Procedure of the World Health Assembly,
samt de fornødne og lovmæssige krav om
8
EPI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Henvendelse af 5/5-24 fra Frihedsbevægelsens Fællesråd om udsættelse af afstemning eller endelig afvisning af IHR Amendments samt WHO's nye Pandemi Aftale på den 77. Verdenssundhedsforsamling, maj 2024.
2865996_0009.png
tilstrækkelig tid til at analysere de foreslåede ændringer i IHR jf. artikel 55, når de er endeligt
klar til fremlæggelse.
Afslutningsvis henviser vi til medlem af Det Engelske Parlament, Hr. Andrew Bridgen’s
fremsendte brev, hvori han tilskynder samtlige af sine danske kolleger til at læse IHR
Amendments samt WHO’s nye Pandemi Aftale,
for endeligt at træffe beslutning om at være på
den rigtige side af historien.
Derudover henviser vi til ministeriets
omtale af Ӿndringsforslag
som p.t. er under
forhandling”
til IHR (2005) som værende ”rundsendt
til alle medlemslande”
af WHO den 26.
november 2022 til forelæggelse og endelig afstemning på 77. Verdenssundhedsforsamling i
maj 2024, at vi ser frem til at modtage besvarelse fra ministeriet på vores
aktindsigtsanmodning af
den 21.04.2024
før
den 22. maj, som det netop er meddelt os, at
ministeriet har udsat
besvarelsesfristen
til, idet karakteren af vores spørgsmål er yderst
relevante at få offentliggjort svarene på.
Til Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde beder vi særligt om, at ministeren viser
respekt for den danske befolkning, hvis interesser, og intet andet, ministeren er sat til at
varetage.
Nærværende brev er sendt til Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde på mail, og
ligeledes til Folketingets medlemmer.
Med venlig hilsen
På vegne af bestyrelsen
Malue Montclairre
Formand
Frihedsbevægelsens Fællesråd
Hindegade 6
DK-1303 København K.
www.fbf.one
9