Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2835445_0001.png
NOTAT
Kommunale input til bredbåndspuljen for 2024
Vi har ikke set oplæg til årets bredbåndspuljepulje, men tillader os, at sende
bemærkninger til kriterier for udmøntning af puljen. Dette skyldes, at vi ser
behov for, at puljen tager bestik af den aktuelle udrulning på markedet, de
politiske ambitioner og resultaterne af sidste års pulje. På baggrund af de
kommunale erfaringer sendes derfor også en række forslag til de elementer
som vi gerne ser, indgår i udformningen af årets pulje.
Fortsat krav til nyetablering med 1Gbit
Vi ser det fortsat afgørende, at der vil være krav om 1Gbit hastigheder for de
forbindelser, der etableres med tilskud fra puljen.
Tilskudsberettigede adresser ønskes udvidet til 100/30Mbit
Vi forslår, at adresser med forbindelser op til 100/30Mbit kan søge puljen.
Dermed vil de støtteberettigede adresser harmonerer med statens målsæt-
ninger for bredbåndsudrulning.
Det er derudover kommunernes vurdering, at det vil styrke muligheden for
flere sammenhængende projekter, reducering af omkostningerne i projek-
terne og vil reducere risikoen for, at adresser med fortsat forældede forbin-
delser får sværere ved at opnå dækning på markedsvilkår. Samtidig vil en
større målgruppe for tilskuddet styrke opmærksomheden flere steder for pro-
jekter, som evt. vil kunne forberede sig til markedsdialog eller næste års
pulje. Såfremt adresser op til 100/30Mbit gøres støtteberettigede, kunne
adresser med de laveste hastigheder dog fortsat være højest prioriterede i
pointmodellen.
Pointmodel bør afspejle ny viden om upload-hastigheder ved mobilt bred-
bånd
I tidligere års puljer har projekter fået forskellige point afhængig af tilgænge-
ligheden af mobilt bredbånd generelt. På baggrund af information fra Telein-
dustrien om, at nettet skal levere 600Mbit for at kunne levere ca. 30Mbit i
upload-hastighed foreslår vi, at pointdeling afhænger af om 600Mbit er til-
gængeligt på adressen og ikke blot adgangen til mobilt bredbånd.
De faktiske hastigheder skal være udgangspunkt for muligheden for at søge
bredbåndspuljen
For at understøtte de stabile forbindelser ser vi det også nødvendigt, at den
kommende bredbåndspulje ikke udelukker tilskud til fast-bredbånd som fx fi-
ber, hvor er der usikkerhed om de faktiske hastigheder og stabilitet af et mo-
bilt bredbånd på adressen. Det skal derfor være nemt for borgere at afklare
de faktiske hastigheder og evt. gøre indsigelser mod de hastigheder, som te-
lebranchen ellers har angivet, gælder på de pågældende adresser og som
fungerer som kriterier for om adressen er tilskudsberettiget.
OBS på risiko for suboptimering i projekterne
I tråd med tidligere år opfordrer vi til en opmærksomhed på at understøtte, at
projekterne ikke suboptimerer og efterlader flere enkeltstående adresser,
som kun bliver dyrere at dække fremadrettet. Den risiko ser vi bl.a. hvis
dækning med mobilt bredbånd for nogle adresser afskærer den for at være
Dato: 2. februar 2024
Sags ID: SAG-2024-00180
Dok. ID: 3418480
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Henvendelse af 29/2-24 fra KL om kommunal bekymring for stabil bredbåndsdækning til alle
2835445_0002.png
NOTAT
med i større projekter, ligesom vi har set flere projekter de tidligere år, der
ikke inkluderer alle støtteberettigede adresser i et område. Ikke pga. mang-
lende interesse fra borgerne men grundet leverandørernes ønske til scope
af projekt.
Enkeltstående adresser og vejafstand
De enkeltstående adresser er i dag særligt udfordret, og behovet for
løsninger til denne gruppe af adresser vokser kun i fremtiden i takt med
den gradvise udrulning, hvor marginalomkostningerne til at dække disse
må forventes at stige. På den baggrund ser vi det hensigtsmæssigt at fast-
holde en del af bredbåndspuljen til netop disse adresser under den særlige
ordning. Derudover foreslår vi en ændring af afstandskravet til anden
adresse for at være støtteberettiget så de nedskrives fra 800m, som var gæl-
dende sidste år, til at blive 500 meter.
Særlig problematik omkring småøer
Kommunernes oplevelse er, at småøer i højere grad har svært ved at samle
projekter pga. de meget store projekter og omkostninger, der er ved at op-
starte en nedlægning af fibernet på en ø. Derfor foreslår vi, at der tages
skridt i årets pulje, der tilgodeser de særlige omstændigheder, der er på øer.
Fx ved at hæve det maksimale tilskud per adresse eller mulighed for finan-
siering af forbindelsen frem til øen.
Flere adresser i byzoner i land- og yderområder mangler også kommerciel
interesse for at levere dækning
Det er politisk besluttet, at bredbåndspuljen skal målrettes land og yderom-
rådet. Den linje bakker KL op om. Men vi vil dog henlede opmærksomheden
på, at erfaringen fra flere kommuner er, at også flere adresser i byzoner op-
lever meget begrænset kommerciel interesse i at levere dækning. Det skyl-
des, at betegnelserne landzoner/byzoner ikke nødvendigvis afspejler befolk-
ningstætheden og de parametre, som er medvirkende til at hæve omkostnin-
gerne til at nedlægge infrastruktur. Fx har flere mindre landsbyer byzonesta-
tus. Samtidig oplever vi, at nogle projekter i landzoner ikke kan samle nok
husstande til, at der er kommerciel interesse. Derfor kunne projekterne have
glæde af, at de kunne inkludere adresser i byzoner. Vi vil derfor opfordre til,
at der tages højde for disse forhold i årets pulje men fortsat med et fokus på
land- og yderområder.
Fokus på let tilgængelig vejledning og ansøgning – og tid til at søge
De kommunale erfaringer er, at ansøgningsprocessen til puljen kan være
kompliceret for borgere at overskue. Derfor opfordres vi på det kraftigste til
at styrke vejledningsindsatsen og ansøgningsproces, så det er let forståeligt
og tilgængeligt for borgerne at søge puljen. Og at der er den nødvendige tid
for borgerne for at samle projekterne, som ellers har haft meget korte tidsfri-
ster de sidste år – sidste år fx med info om puljen udsendt i juni og ansøg-
ningsfrist for borgerne i september.
De kommunale erfaringer er derudover, at det er svært for mange borgere at
samle de fornødne projekter i en situation med meget spredte adresser med
langt mellem husene. Vi vil derfor opfordre til, at der tages yderligere skridt
for ikke kun at stimulere efterspørgslen, men reelt understøtte at det ikke
alene bliver borgernes ansvar at sikre, at der er dækning på i hele landet.
Dato: 2. februar 2024
Sags ID: SAG-2024-00180
Dok. ID: 3418480
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2