Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2812016_0001.png
Notat
Sikkerhedsrapport 2023: MitID/MitID Erhverv og NemKonto
3. januar 2024
CHRHOU
J.nr. 2023 - 10660
Indhold
0.
1.
2.
Resumé..................................................................................................... 2
Baggrund ................................................................................................. 2
Håndtering af sikkerhed ........................................................................ 2
2.1. Teknisk sikkerhed og sikker adfærd ............................................... 3
3.
MitID og MitID Erhverv ...................................................................... 3
3.1. Sikkerhedstiltag i perioden ............................................................... 4
4.
NemKonto .............................................................................................. 5
4.1. Sikkerhedstiltag i perioden ............................................................... 5
5.
Status på hotlinen for identitetstyveri ................................................. 5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 76: Notat af 17/1-24 med sikkerhedsrapport 2023
Side 2 af 6
0. Resumé
De offentlige digitale løsninger spiller en stor og vigtig rolle i Danmark, og borgerne
skal derfor trygt kunne bruge dem. Både MitID og MitID Erhverv samt NemKonto
har generelt et meget højt niveau af sikkerhed, og Digitaliseringsstyrelsen arbejder
løbende med forskellige aktiviteter, som er med til at sikre et fortsat højt niveau i
lyset af, at svindlerne hele tiden udvikler nye metoder.
Som del af monitoreringen af Digitaliseringsstyrelsens systemer, MitID og MitID
Erhverv samt NemKonto, udarbejdes rapporter med fokus på sikkerheden i syste-
merne. Denne rapport dækker perioden fra den 1. december 2022 til og med den
30. november 2023. I rapporten redegøres for igangsatte sikkerhedstiltag i MitID
og MitID Erhverv samt NemKonto i den nævnte periode.
I takt med digitaliseringen af samfundet opstår nye typer af og muligheder for kri-
minalitet. Digitaliseringsstyrelsen tager svindel med de digitale løsninger meget al-
vorligt og arbejder løbende på at forbedre sikkerheden. Det er dog desværre ikke
muligt at sikre sig fuldstændigt mod svindel
hverken i den fysiske eller digitale
verden.
Digitaliseringsstyrelsen orienterer sig løbende i de it-kriminelles metoder, og imple-
menterer tiltag, der vurderes at gøre det vanskeligere for de it-kriminelle at foretage
svindel med MitID og MitID Erhverv eller NemKonto. Der ses forsat en væsentlig
udbredelse af den
såkaldte ”social engineering”-metode,
hvor svindlere kontakter
borgeren og snyder vedkommende til at videregive personlige oplysninger eller fo-
retage en handling til skade for sig selv. Fokus er derfor stadig på at imødegå denne
type svindel, ligesom der løbende gennemføres forebyggende indsatser med det
formål at styrke borgernes og medarbejdernes bevidsthed om sikker adfærd. Det
skal bemærkes, at ”social engineering” ikke
udnytter tekniske mangler ved de digi-
tale løsninger, men i stedet udnytter borgeres uopmærksomhed og manglende vi-
den.
1. Baggrund
Rapporten tager i lighed med tidligere sikkerhedsrapporter udgangspunkt i sikker-
heden i MitID og NemKonto og vil have fokus på at beskrive igangsatte sikker-
hedstiltag i den nævnte periode.
Den første sikkerhedsrapport blev oversendt til Folketingets Indenrigs- og Bolig-
udvalg i marts 2022. Den anden og seneste sikkerhedsrapport tilgik Udvalget for
Digitalisering og It i januar 2023.
2. Håndtering af sikkerhed
Digitaliseringsstyrelsen arbejder til stadighed med at højne sikkerheden i de digitale
løsninger, og de digitale løsninger bliver designet med henblik på at styrke sikker-
heden. Eksempelvis er MitID sikret med to-faktor autentifikation, hvor brugerne
skal identificere sig med to uafhængige redskaber i form af på den ene side et bru-
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 76: Notat af 17/1-24 med sikkerhedsrapport 2023
Side 3 af 6
gernavn og adgangskode og på den anden side fx nøgleapp/kodeviser/kodeoplæ-
ser. Derudover har Digitaliseringsstyrelsen blandt andet iværksat løbende vurderin-
ger, evaluering og kontrol af it- og informationssikkerhed. Det sker eksempelvis ved
egenkontroller eller penetrationstest (sikkerhedstest). Dette grundlæggende sikker-
hedsdesign bliver løbende vedligeholdt og justeret med henblik på at opretholde
sikkerheden.
Det er dog afgørende, at brugerne anvender de digitale løsninger på måder, der ikke
udfordrer sikkerheden. Brugerne bør således være opmærksomme på risikoen for
misbrug, hvor brugerne selv bliver snydt til at foretage handlinger, der er til ugunst
for dem selv.
2.1. Teknisk sikkerhed og sikker adfærd
Der er fortsat fokus på tekniske tiltag, samt på sikker brugeradfærd. Der arbejdes
eksempelvis med konkrete opfølgningsindsatser med udgangspunkt i standarden
for styring af informationssikkerhed (ISO 27001) og reglerne for databeskyttelse. I
MitID indarbejdes der løbende tiltag, som skal øge sikkerheden og mindske mulig-
heden for svindel.
De tekniske sikkerhedstiltag kan imidlertid ikke stå alene. Ud over aktiviteter rettet
mod konkrete trusler, har styrelsen stort fokus på at holde borgerne løbende orien-
teret om sikker digital adfærd og formidle konkrete råd til, hvordan de kan sikre sig
imod identitetssvindel eksempelvis i form af informationskampagner. Eksempelvis
gennemfører Digitaliseringsstyrelsen sammen med bl.a. politiet, Forbrugerrådet
Tænk og kommunerne, løbende en række kampagne- og oplysningsaktiviteter, som
skal hjælpe borgerne med at beskytte deres koder og ikke afgive personlige oplys-
ninger til kriminelle.
I takt med, at digitaliseringen af samfundet stiger, er der behov for, at der løbende
foretages ændringer i de digitale løsninger som MitID og NemKonto for blandt
andet at imødegå udviklingen i de it-kriminelles metoder. Dette uddybes for de en-
kelte løsninger nedenfor.
3. MitID og MitID Erhverv
MitID-løsningen giver borgeren mulighed for at autentificere sig i en række selvbe-
tjeningsløsninger. MitID blev lanceret bredt primo oktober 2021 som en erstatning
for den daværende NemID-løsning til privat brug. MitID blev drevet parallelt med
NemID, der fra slutningen af juni gradvist blev afviklet frem til 31. oktober 2023.
Hensigten med den lange paralleldrift har været at sikre den bedst mulige overgang
for borgere og virksomheder.
Sideløbende med NemID-lukningen er MitID Erhverv blevet indfaset som erstat-
ning for NemID medarbejdersignatur. Dette er en løsning til virksomheder, for-
eninger og myndigheder, som har medarbejdere eller brugere, der skal logge ind på
offentlige selvbetjeningsløsninger og underskrive digitalt med MitID. Da en person
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 76: Notat af 17/1-24 med sikkerhedsrapport 2023
2812016_0004.png
Side 4 af 6
som udgangspunkt skal identitetssikres i MitID Erhverv ved brug af sit private Mi-
tID, beror sikkerheden i MitID Erhverv i overvejende grad på sikkerheden i det
private MitID.
3.1. Sikkerhedstiltag i perioden
Den 6. juni blev MitID-appen opdateret med såkaldt
kanalsammenbinding.
Kanalsam-
menbindingen startes, når der anmodes om login med MitID fra en enhed, hvor
MitID-appen ikke er installeret, og foregår mellem trinnet hvor brugeren indtaster
bruger-ID, og udfører swipe-funktionen. Kanalsammenbinding kan foregå på to
måder: 1) Brugeren scanner en QR-kode med sin MitID-app på enheden, hvorfra
anmodningen er sendt, hvorefter brugeren swiper og logges ind. 2) Alternativt vises
en engangskode (OTP) på enheden, hvorfra anmodningen er sendt, som brugeren
indtaster i sin MitID app.
Kanalsammenbinding afbøder den uhensigtsmæssighed, at brugere kan godkende
anmodninger i appen, som de ikke selv har igangsat. En senere opdatering har ef-
terfølgende yderligere styrket sikkerheden ved, at QR-koden ændres hvert 15. se-
kund, så det bliver sværere for svindlere at nå at optage koden og sende den til
brugeren.
Den 11. oktober blev der introduceret en række væsentlige slutbrugerrettede æn-
dringer, herunder:
Mulighed for at brugeren selv midlertidigt kan spærre sit MitID gennem selvbe-
tjeningen på MitID.dk. Hidtil var dette kun muligt ved at ringe til MitID sup-
porten eller møde fysisk op på borgerservice. Den nye funktionalitet skal særligt
gøre det lettere for brugere, som har oplevet svindel eller forsøg herpå, at spærre
deres MitID midlertidigt og derved sikre sig mod misbrug. Det er endnu for
tidligt at konkludere, om det vil påvirke antallet af misbrugsforsøg og dertil op-
kald til MitID supporten vedrørende spærring. For nuværende er antallet af
spærringer via MitID supporten uændret.
Links i notifikationer fra MitID-appen er blevet fjernet. For brugervenlighedens
skyld har visse notifikationer tidligere indeholdt links til MitID.dk eller telefon-
nummer til MitID supporten. De generelle it-sikkerhedsmæssige anbefalinger
foreskriver dog, at links i blandt andet e-mails og sms’er skal undgås, da de kan
misbruges til phishing-svindel. Derfor er alle links fjernet og erstattet med en
alternativ tekst samt instruks om, hvor brugeren kan finde yderligere informa-
tion.
I selvbetjeningen på MitID.dk sløres brugerens telefonnummer og e-mail-
adresse. Tidligere gjaldt sløringen kun brugerens CPR-nummer. Sløringen er
indført for at værne om brugerens personlige oplysninger, og potentielt beskytte
brugeren mod identitetstyveri, hvis svindlerne har fået adgang til vedkommen-
des MitID-selvbetjening.
Fra den 3. november blev karensperioden for brugerændringer, der foretages via
selvbetjeningen, forlænget fra én time til 24 timer. Ventetiden er sat op for at redu-
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 76: Notat af 17/1-24 med sikkerhedsrapport 2023
Side 5 af 6
cere risikoen for svindelformer, hvor svindlere via telefon eller lignende lokker bru-
gere til at godkende et identifikationsmiddel kontrolleret af svindleren eller til at
give dem adgang til brugerens selvbetjeningsside. Det skal bemærkes, at karenspe-
rioden kun gælder ændringer, som foretages via selvbetjeningen på MitID.dk. Vil
brugeren fx aktivere en ny kodeviser via pas- og ansigtsscanning i MitID appen, er
der ingen ventetid.
4. NemKonto
NemKonto-løsningen er en digital infrastruktur, der muliggør udbetalinger fra det
offentlige og private til borgere, virksomheder og foreninger, idet løsningen rum-
mer oplysninger, der kobler til CPR- og CVR-numre med tilhørende kontonumre
på NemKonto hos borgere og virksomheder. NemKonto-systemets formål er, at
effektivisere håndtering af bankkontooplysninger og udbetalinger fra offentlige
myndigheder samt private udbetalere.
Den 1. august 2022 trådte kompensationsordningen ved svindel med NemKonto i
kraft. Siden da har det været muligt at modtage økonomisk kompensation, hvis man
har været udsat for svindel med NemKonto. Fra december 2022 til november 2023
har Digitaliseringsstyrelsen modtaget seks sager vedrørende kompensation.
4.1. Sikkerhedstiltag i perioden
Siden sidste rapport er arbejdet med en række sikkerhedstiltag blevet videreført.
Eksempelvis foretages der fortsat regelmæssige sårbarhedsscanninger, hvor syste-
mer og netværk automatisk scannes for eventuelle sårbarheder. På baggrund heraf
afholdes der løbende møder, hvor resultaterne af sårbarhedsscanninger bliver hånd-
teret. Forekomsten af sårbarheder er således meget lav på nuværende tidspunkt.
I december 2022 blev der foretaget en penetrationstest af NemKontos webapplika-
tioner samt den underliggende infrastruktur ved en ekstern leverandør. En penet-
rationstest er en såkaldt hacker-test af NemKonto-systemet. For løbende at teste
systemet og sikre, at fundne fra den tidligere test er udbedret i tilstrækkelig grad,
påtænkes en ny penetrationstest i 2024, når moderniseringen af NemKonto-syste-
met er gennemført.
5. Status på hotlinen for identitetstyveri
Digitaliseringsstyrelsen etablerede den 1. juni 2021 en hotline til hjælp ved identi-
tetstyveri, som kan vejlede og rådgive borgeren ved mistanke om identitetstyveri,
og hjælpe dem med at håndtere problemer herom. Den 11. september 2023 blev
hotlinen lagt sammen med den nyetablerede Cyberhotline for digital sikkerhed un-
der navnet Cyberhotline for digital sikkerhed. Hotlinen har fortsat åbent døgnet
rundt 365 dage om året.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 76: Notat af 17/1-24 med sikkerhedsrapport 2023
2812016_0006.png
Side 6 af 6
Hotlinen har i perioden fra 1. december 2022 til og med 5. november 2023
1
mod-
taget ca. 20.088 henvendelser.
Opkaldene for perioden er kategoriseret
2
således:
20 pct. er relateret til misbrug af borgerens identitet.
39 pct. er relateret til risiko for identitetstyveri, da borgerens oplysninger har
været tilgængelig i forbindelse med svindel
11 pct. relaterer sig til forsøg på identitetstyveri, eksempelvis gennem phising,
men hvor borgeren undlod at udlevere oplysninger.
15 pct. er relateret til efterspørgsel på vejledning for forebyggelse af identitets-
tyveri
15 pct. er fejlopkald eller på anden vis uden for de øvrige kategorier.
Det har ikke været muligt at få konsolideret tal fra de sidste uger i november 2023.
I forbindelse med sammenlægning overtog Den Samlede Support (DSS) Identitetstyveri-hotlinens opkald i
dagtimerne. Efter den 11. september 2023 er tallene behæftet med stor usikkerhed, da supporterne har skullet
lære de nye kategorier at kende. Der skal derfor tages forbehold for fejlregistreringer. Bemærk desuden, at
hotlinen ikke verificerer, hvorvidt det er korrekt om en borger eksempelvis har været udsat for svindel. For-
målet med hotlinen er at hjælpe borgerne, hvorfor registreringen ikke foretages med henblik på specifikt at
kortlægge omfang, men for kvalitativt at kunne orientere sig i tidligere samtaler ved genkald. Hotlinen har så-
ledes registreret antal opkald og ikke antal sager eller individer og beskriver alene borgerens oplevelse.
1
2