Folketingets Finansudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024-52
Doknr.
58003
Dato
16-01-2024
Afslutning af MitID-projektet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om afslutning af
MitID-projektet.
Finansudvalget tiltrådte den 14. marts 2019 aktstykke nr. 26 2019/2020 med anmodning om
at gennemføre MitID-projektet. Den 3. juni 2021 blev Finansudvalget ved orienterende
akstykke 249 2020/2021 orienteret om forlængelse af MitID-projektet med forventet afslut-
ning i tredje kvartal 2022. Som orienteret om i brev af den 2. januar 2023 blev den formelle
afslutning af MitID-projektet imidlertid yderligere udskudt med henvisning til, at den afslut-
tende driftsprøve for MitID endnu ikke var gennemført.
Som ligeledes orienteret om i brevet af den 2. januar 2023 påvirkede forsinkelsen af afslut-
ning af driftsprøven ikke driften af MitID, idet drifts- og forvaltningsorganisationen for MitID
på daværende tidspunkt var fuldt etableret med 4,9 mio. brugere allerede overgået til løsnin-
gen. Driftsprøven blev gennemført den 25. maj 2023 og blev godkendt den 16. juni 2023. Pro-
jektets sidste leverance blev herefter betalt i juli 2023 (Q3) hvorefter projektet overgik til rea-
lisering og drift, jf. statens it-projektmodel.
MitID anvendes i dag af over 5 millioner brugere. I overgangen fra NemID til MitID har der væ-
ret en periode med paralleldrift af de to løsninger fra første go live af MitID den 6. juni 2021,
til NemID blev lukket den 31. oktober 2023. Således havde brugerne tid til at komme på den
nye løsning, imens private og offentlige tjenesteudbydere har haft tid til at implementere Mi-
tID og samtidig sikre brugernes adgang til de digitale tjenester i overgangsperioden.
Projektets formål
Projektet havde til formål at etablere en fremtidssikret, brugervenlig og sikker løsning for
elektronisk validering af en persons identitet som erstatning for NemID, og som fortsat kan
anvendes på tværs af den offentlige og private sektor.
MitID-løsningen
Det er centralt, at MitID-løsningen kan benyttes på tværs af den offentlige og private sektor,
og at borgerne har tillid til løsningen. MitID skal derfor være brugervenligt og sikkert, og løs-
ningen skal løbende opdateres og tilpasses i overensstemmelse med den teknologiske udvik-
ling samt nyeste sikkerhedskrav og -standarder.
MitID-projektet var et komplekst og kritisk it-infrastrukturprojekt, og udrulningen af MitID har
berørt borgere, virksomheder og myndigheder bredt. Udviklingen og etableringen af MitID
har derfor krævet en bred inddragelse af interessenter og et tæt samarbejde med centrale ak-
tører som fx kommunerne, borgerservice, bankerne og frivillige organisationer.