Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2800696_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023-136
Doknr.
49320
Dato
15-12-2023
Til Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Jeg fremsender hermed årsrapporten for arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
for folketingsåret 2022/2023.
Hensigten med indsatsen er at skabe et enklere regelgrundlag, der er let at administrere og
forstå, og som samtidig er transparent for alle borgere.
Overvejelser om konsekvenser for samfundet er en grundsten i digitaliseringsklar lovgivning.
Når regelgrundlaget er gennemskueligt, kan både borgere og virksomheder lettere navigere i
mødet med det offentlige og gennemskue deres rettigheder. Samtidig handler indsatsen om
at sikre sammenhæng på tværs af den offentlige sektor. Det betyder fx genbrug af begreber i
forskellige love eller deling af oplysninger i relevante tilfælde.
Ministerier og styrelser har arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar siden 2018.
Det indebærer, at konsekvenserne af ny lovgivning er grundigt beskrevet, herunder fx for be-
handling og beskyttelse af borgerens data. Det indebærer også, at ny lovgivning og politiske
aftaler i videst muligt omfang skal efterleve de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Det er et centralt element i digitaliseringsklar lovgivning, at vi kan træffe velinformerede poli-
tiske beslutninger på baggrund af oplyste lovforslag.
Ministeriernes arbejde med indsatsen er beskrevet i vedlagte årsrapport. Rapporten viser
bl.a., at ministerierne i høj grad indarbejder anbefalingerne fra sekretariat for digitaliserings-
klar lovgivning.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilag:
Bilag 1 - Årsrapport 2023 - Digitaliseringsklar lovgivning