Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2784160_0001.png
Danmarks
digitaliserings-
strategi
Ansvar for den digitale udvikling
NOVEMBER 2023
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0002.png
Henvendelse om publikationen kan ske til:
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T 72 28 24 00
ISBN 978-87-94449-05-2 (digital version)
ISBN 978-87-94449-06-9 (trykt version)
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Kontrapunkt
Publikationen kan hentes på
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
hjemmeside:
www.digmin.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0003.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Et stærkt digitalt udgangspunkt
...........................................................................................
5
7
Udvalgte strategiske prioriteter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
De næste digitale skridt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Danskerne rustet til en digital fremtid
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ansvarligt og stærkt grundlag for udnyttelse af kunstig intelligens
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Effektiv grøn omstilling gennem digitale løsninger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Øget vækst og digitale SMV’er
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Et stærkt, etisk og ansvarligt digitalt fundament
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fremtidens digitale sundhedsvæsen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Danmark i centrum af international digitalisering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
16
18
20
22
24
26
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0004.png
For at sikre en stærkere
digital dannelse og digital
forståelse i de kommende
år, vil regeringen indføre
teknologiforståelse i
folkeskolen.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0005.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
5
Forord
Den digitale udvikling skaber helt nye muligheder.
Men med nye muligheder kommer nye udfordringer.
Derfor er det afgørende, at vi som land tager stilling
til, hvilken digital udvikling vi ønsker.
I Danmark skal vi udnytte vores stærke digitale
udgangspunkt til at sikre vækst, arbejdspladser
og velfærd. Samtidig skal digitale løsninger og ny
teknologi være med til at løse flere af de store ud-
fordringer, vi står over for. De skal understøtte kloge
løsninger på klimaudfordringerne, modvirke mangel
på arbejdskraft og bidrage til at løfte velfærden.
Digitale og innovative løsninger skal skabe en bedre
fremtid for danske borgere og virksomheder.
Derfor præsenterer regeringen nu Danmarks nye
digitaliseringsstrategi. Regeringen bærer med
strategien faklen videre fra Digitaliseringspartner-
skabets anbefalinger fra 2021, og bygger desuden
oven på en lang række digitaliseringsindsatser, der
er igangsat de seneste år. Det gælder blandt andet
erhvervslivets digitale omstilling, cyber- og infor-
mationssikkerhed, digitalisering af den offentlige
sektor og digital inklusion.
Med digitaliseringsstrategien investerer regeringen
cirka 800 mio. kr. i udviklingen mod en bedre digital
fremtid for danske borgere og virksomheder. Vi skal
styrke vores fælles velfærd, skabe et digitalt grund-
lag for en effektiv grøn omstilling og øge vækst og
eksport gennem digitalisering. Den digitale udvikling
går i sin natur over landegrænser. Derfor skal vi
også styrke vores internationale engagement, særligt
i EU, for at sikre gode og ansvarlige rammer om
den digitale udvikling til gavn for danske borgere
og virksomheder.
Den digitale udvikling går stærkere end nogensinde.
Kunstig intelligens er et eksempel på en teknologi,
der har stor betydning for, hvordan vores samfund
kommer til at se ud i fremtiden. Teknologien vil
forandre måden, hvorpå vi arbejder, driver forret-
ning, og leverer offentlig service. Regeringen vil
derfor prioritere et helt nyt strategisk arbejde med
kunstig intelligens, så vi kan udnytte teknologiens
store potentiale.
Teknologien kan samtidig påvirke rammerne for
vores demokratiske dialog og måden vi interagerer
med hinanden på. Vi skal sikre, at udviklingen sker
med afsæt i vores demokratiske værdier og med
danske borgeres og virksomheders grundlæggende
rettigheder i centrum. Det er afgørende, at vi får sat
nogle klare rammer for udviklingen af fremtidens
digitalisering og vækst.
Vores børn og unge vokser op med den digitale verden
som en helt naturlig del af livet. Sociale medier, chat-
robotter og kunstig intelligens giver dem mange
muligheder, men vi har forsømt at give de unge den
nødvendige digitale dannelse: Hvad kan vi bruge
teknologierne til? Hvordan bør vi bruge dem? Og er
der nogle teknologier, vi skal anvende mindre eller
med større omtanke?
For at sikre en stærkere digital dannelse og digital
forståelse i de kommende år, vil regeringen derfor
indføre teknologiforståelse i folkeskolen og give
de videregående uddannelser et digitalt løft.
Det er nogle af hovedtemaerne i Danmarks nye
digitaliseringsstrategi, der indeholder 25 konkrete
initiativer, som sætter retningen for de kommende
års digitale udvikling.
Regeringen
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0006.png
Danmark har nogle af
de mest digitaliserede
virksomheder i verden
og er førende inden for
offentlig digitalisering.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0007.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
7
Et stærkt digitalt
udgangspunkt
Vi har i Danmark været gode til at prioritere den
digitale udvikling. Det har gennem mange år
hjulpet os til at øge vores produktivitet, udvikle
nye produkter og tilbyde bedre service til borgere
og virksomheder. Digitaliseringen er en værdifuld
motor for samfundsudviklingen, og der er store
potentialer for flere gevinster i fremtiden.
Det stærke fundament skyldes indsatser og
investeringer gennem de seneste årtier, hvor det
offentlige – staten, kommunerne og regionerne –
i fællesskab med den private sektor har udviklet
digitale løsninger, der kommer os alle til gavn i
det daglige.
Danmark har nogle af de mest digitaliserede virk-
somheder i verden og er førende inden for offentlig
digitalisering. Det gør os til et af verdens mest
digitale samfund.
Udgangspunktet er stærkt. Men vi skal investere
mere i digitalisering, hvis vi vil fastholde og udbygge
vores førerposition. Vi skal løfte den offentlige
sektor og erhvervslivet videre ind i den digitale
fremtid. Og vi er samtidig nødt til aktivt at bygge
videre på det stærke digitale udgangspunkt, hvis vi
skal imødegå de samfundsudfordringer, vi står over
for i de kommende år.
Fundamentet for de næste digitale skridt
Strategien bygger videre på anbefalinger fra Digi-
taliseringspartnerskabet fra 2021. Digitaliserings-
partnerskabet bestod af topledere og eksperter fra
dansk erhvervsliv, forskningsverden, civilsamfund,
arbejdsmarkedets parter, KL og Danske Regioner.
Anbefalingerne indeholder konkrete initiativer, der
kan fremme eksempelvis den grønne omstilling,
styrke vores velfærd, øge væksten og afhjælpe
manglen på arbejdskraft.
En række af Digitaliseringspartnerskabets anbefa-
linger indgik i den forhenværende regerings digita-
liseringsstrategi fra 2022. Flere er allerede politisk
aftalt og føres i disse år ud i livet.
Der er blandt andet investeret i Danmarks cyber- og
informationssikkerhed med den nationale strategi for
cyber- og informationssikkerhed 2022-2024 og i den
borgerrettede digitalisering med initiativerne i den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025.
Der er også igangsat en række initiativer målrettet
dansk erhvervsliv. Blandt andet automatisk erhvervs-
rapportering, som udnytter de digitale muligheder til
at reducere virksomheders administrative opgaver
og indberetningsbyrder. Der er desuden investeret
i SMV:Digital, som er et program, der hjælper små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) med at omstille
sig digitalt og dermed skabe vækst og arbejdspladser.
Derudover indgik regeringen i juni 2023 en politisk
aftale om digital inklusion, som skal bidrage til et
mere inkluderende digitalt velfærdssamfund, som
favner alle, og som stiller den nødvendige hjælp,
de rette værktøjer og gode alternativer til rådighed
for digitalt udfordrede borgere. Regeringens vision
er, at alle kan indgå i samfundet på en værdig måde.
Derfor vedtog Folketinget også et lovforslag i maj
2023, der gør det lettere at blive fritaget for digital
selvbetjening, hvis man har behov for det.
Regeringens digitaliseringsstrategi fastholder det
momentum, supplerer igangsatte indsatser og vil
gøre en mærkbar forskel på flere områder.
Flere anbefalinger fra Digitaliseringspartnerskabet
er endnu ikke realiseret. Og siden Digitaliserings-
partnerskabet leverede sine anbefalinger i 2021,
er der sket en stor udvikling på det digitale område.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0008.png
8
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Med digitaliseringsstrategien imødekommer re-
geringen en række af de endnu ikke realiserede
anbefalinger fra Digitaliseringspartnerskabet og
tager samtidig bestik af den udvikling, der siden
er sket på det digitale område.
Dette sker ikke mindst med input fra regeringens
Digitaliseringsråd, som blev nedsat i 2022, og som
har givet regeringen input til strategiens prioriteter,
herunder blandt andet om kunstig intelligens. Rådet
vil også fremover rådgive regeringen og give input
til det strategiske arbejde med digitaliserings-
dagsordenen.
store potentialer og nye udfordringer. Vi skal på den
ene side udnytte teknologiens mange muligheder,
som kan effektivisere opgaveløsning alle steder i
samfundet og frigøre arbejdskraft. Vi skal på den
anden side sætte tydelige hegnspæle op, der sikrer,
at teknologien bliver udviklet og anvendt på ansvarlig
vis med borgerenes rettigheder og vores demo-
kratiske værdier i centrum. Det kræver, at vi som
samfund løbende har dialog om den ønskede retning.
Og at vi løbende evner at justere vores tilgang, når
der er behov for det.
Digitale kompetencer er en forudsætning for, at
Danmark i fremtiden kan udnytte de store mulig-
heder, digitaliseringen bringer med sig. Flest muligt
skal kunne anvende digitale løsninger og have de
digitale forudsætninger for at navigere og inter-
agere sikkert og kritisk i den digitale verden. De
borgere som ikke kan, skal have den fornødne hjælp
og alternativer. Det stiller også krav til, at vi udvikler
digitale løsninger brugervenligt og med omtanke.
Derudover er der store rekrutteringsudfordringer,
når det kommer til it-specialister. For at sikre fortsat
vækst er det afgørende, at der uddannes flere med
specialiserede it-kompetencer, og at den nuværende
arbejdsstyrke opkvalificeres.
Regeringen vil med strategien styrke den digitale
udvikling på en række områder. Der lægges særligt
vægt på tre udvalgte strategiske prioriteter, som
strategien de kommende år vil styrke: digitale kompe-
tencer, kunstig intelligens og den grønne omstilling.
Udfordringer og muligheder
Vi skal gøre mere for, at digitaliseringen anvendes
til at håndtere de store samfundsudfordringer,
Danmark står over for.
Det er for eksempel nødvendigt at tage hånd om, at
der i de kommende år vil være mangel på arbejdskraft
nogle steder i samfundet, blandt andet i ældreplejen
og i sundhedsvæsenet. Den grønne omstilling er
samtidig en af de vigtigste opgaver, vi som samfund
står over for at skulle løse. Hvis vi skal løse udfor-
dringerne, er det afgørende, at innovative digitale
løsninger, data og nye teknologier bliver taget i brug.
Vi skal samtidig udnytte digitaliseringens potentialer
til at sikre øget vækst og velfærd af højeste kvalitet.
Kunstig intelligens vil få stor betydning for vores
samfund fremover, og teknologien rummer både
Digitaliserings-
rådet
Regeringens Digitaliseringsråd blev nedsat i 2022 og består af eksperter og repræsentanter
fra den offentlige og private sektor. Rådet vil frem mod strategiens udløb bidrage med:
Input til regeringens videre strategiske arbejde med digitalisering.
Rådgive om perspektiverne for den brede digitaliseringsdagsorden, herunder indhente
ny viden fra både ind- og udland samt udbore og kvalificere nye tendenser inden for
digitalisering og ny teknologi.
Komme med anbefalinger til nye muligheder, potentialer og opmærksomhedspunkter
for den videre digitale udvikling af Danmark.
Evaluere relevante igangsatte initiativer på digitaliseringsområdet samt give input
til forberedelsen af en ny strategi for digitalisering.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0009.png
Nye teknologier,
data og digitalisering
fremmer, at den
grønne omstilling
sker så effektivt og
smidigt som muligt.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0010.png
10
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Udvalgte
strategiske
prioriteter
Digitale kompetencer
som forudsætning for
den digitale udvikling
Danske børn og unge skal
opbygge digitale kompetencer
og digital dannelse, så de tidligt
i livet får forståelse for den
digitale virkelighed, de vokser
op i. Fremover skal der desuden
uddannes flere it-specialister
for at imødekomme den store
efterspørgsel fra erhvervslivet.
5.
Danmark ligger på en 5. plads i EU,
når det gælder befolkningens
digitale kompetencer.
60%
I 2022 oplevede over 60 pct. af
virksomhederne, som havde forsøgt
at rekruttere it-specialister, vanske-
ligheder med rekrutteringen.
23%
Ca. 23 pct. af it-specialisterne i
Danmark er kvinder. Dette placerer
Danmark på en 6. plads i EU i forhold
til andelen af kvindelige it-specialister.
Kilde: Digital Economy and Society Index, 2022.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0011.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
11
Danmark skal udnytte
kunstig intelligens på
en ansvarlig måde
Danmark skal udnytte mulig-
hederne ved kunstig intelligens
for bedre og mere effektiv
opgaveløsning både i det private
og i det offentlige. Samtidig skal
vi sikre, at anvendelse, udvikling
og udbredelse af kunstig intelligens
sker på en etisk ansvarlig måde
med mennesket og samfundets
bedste i centrum.
50%
Halvdelen af danskerne føler sig ”slet ikke
klædt på” til at benytte ChatGPT eller andre
sprogmodeller i deres fremtidige arbejdsliv.
1:4
Hver fjerde dansker forventer at bruge
kunstig intelligens, for eksempel ChatGPT
i arbejdslivet om tre år.
10%
10 pct. af danskerne frygter at miste
deres job som følge af kunstig intelligens.
Kilde: Danskernes brug af ChatGPT eller andre sprogmodeller, Dansk Erhverv, 2023.
Data og digitalisering
skal understøtte den
grønne omstilling
Data og digitalisering skal i videst
muligt omfang anvendes til at
sikre en effektiv og sammen-
hængende grøn omstilling både
i Danmark og internationalt.
20%
Ifølge World Economic Forum kan udbredelse
af digitale teknologier reducere udledning
af drivhusgasser med op til 20 pct. i energi-,
materiale- og transportbranchen i 2050.
10%
Det Internationale Energiagentur (IEA)
forventer, at øget digitalisering kan
reducere energiforbruget i bygninger
med 10 pct. frem mod 2040.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0012.png
Med digitaliseringsstrategien
investeres der endnu mere i
den digitale kommunikation
mellem kommunerne, praksis-
sektoren og sygehusene.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0013.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
13
De næste
digitale skridt
De kommende fire år afsætter regeringen cirka 800
millioner kroner til at understøtte den digitale udvikling
inden for syv udvalgte temaer, der bygger videre på de
mange igangværende indsatser på området.
Danskerne rustet til en digital fremtid
Temaer
Ansvarligt og stærkt grundlag for udnyttelse
af kunstig intelligens
Effektiv grøn omstilling gennem digitale løsninger
Øget vækst og digitale SMV’er
Et stærkt, etisk og ansvarligt digitalt fundament
Fremtidens digitale sundhedsvæsen
Danmark i centrum af international digitalisering
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0014.png
14
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Danskerne rustet til
en digital fremtid
Teknologiens hastige udvikling har stor betydning for
den enkelte og samfundet. Det nødvendiggør, at vi
bliver bedre til at anvende, forstå og forholde os kritisk
til digitale værktøjers muligheder og udfordringer. Det
er vigtigt i alle dele af samfundet og i alle stadier i livet.
Med digitaliseringsstrategien indledes en bred og
ambitiøs indsats for at sikre, at danskernes digitale
kompetencer følger med den hurtige udvikling.
Regeringen vil indføre teknologiforståelse som valgfag
og faglighed i folkeskolen, så vores børn rustes bedre
til den digitale hverdag nu og i fremtiden. For første
gang i 30 år indfører vi et nyt fag i den danske folke-
skole. Vores børn skal have praktiske erfaringer med
teknologien og viden om digitale værktøjer. Men de
skal samtidig have styrket deres kritiske tænkning og
digitale dannelse i forhold til teknologiens muligheder
og udfordringer. For at gøre læreruddannelsen klar
til den nye faglighed og understøtte undervisning i
det nye valgfag, igangsættes der med strategien en
indsats, der skal videreudvikle teknologiforståelse
som faglighed på læreruddannelsen.
Adgang til kompetent arbejdskraft er afgørende
for, at danske virksomheder kan lykkes med den
digitale omstilling. Men virksomheder efterspørger
akut medarbejdere med digitale kompetencer,
herunder specialiserede it-kompetencer. Her spiller
blandt andet uddannelse en vigtig rolle. Regeringen
vil derfor understøtte uddannelsesaktiviteter, der
kan bidrage til at flere får specialiserede it-kom-
petencer. Det indebærer blandt andet en indsats
for at opkvalificere den eksisterende arbejdsstyrke
gennem efter- og videreuddannelsesaktiviteter
på it-området, samt fastholdelse af internationale
studerende på det danske arbejdsmarked gennem
erhvervskandidatforløb på it-uddannelserne.
Regeringen vil samtidig sætte midler af til et digi-
talt løft på de videregående uddannelser.
Den hastige udvikling betyder også, at nogle
borgere har svært ved at følge med og navigere i
den nye digitale hverdag. Den politiske aftale om
indsatser for digital inklusion fra juni 2023 skal
bidrage til at sikre, at der bliver taget bedre hånd
om de borgere, der finder det digitale vanskeligt.
Trivselskommissionen
skal se på, hvordan børn og unges digitale liv kan have betydning for
deres trivsel, og hvordan børn og unges digitale dannelse, sikkerhed og tryghed kan styrkes.
Politisk
aftale om indsatser for digital inklusion
skal styrke vilkårene for de borgere,
der er udfordret af digitaliseringen og fremme et mere inkluderende digitalt velfærds-
samfund for alle.
Regeringen har igangsat et arbejde med at udarbejde anbefalinger eller retningslinjer
til ledere, undervisere og pædagogisk personale om
brug af skærme
i fritidstilbud,
grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
Regeringen fremsætter i 2024 et
lovforslag om anvendelse af digitale redskaber
i dagtilbud og private pasningsordninger.
Medierådet for Børn og Unge
oplyser og rådgiver blandt andet om børn og unges
brug af digitale medier, herunder digital tryghed, trivsel, kompetencer og rettigheder.
Indsatser for
mere inkluderende og sammenhængende digital service
gennemføres
som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025.
Udvalgte
igangværende
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0015.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
15
Konkrete indsatser
Teknologiforståelse i folkeskolens undervisning
Regeringen vil indføre teknologiforståelse som faglighed og selvstændigt valgfag i folkeskolen,
så folkeskolens undervisning i højere grad kommer til at afspejle et digitaliseret samfund, som i
vid udstrækning baserer sig på teknologi. Det skal blandt andet medvirke til at fremme en mere
praktisk skole, som præsenteret i regeringens udspil, ”Frihed
og faglighed - et kvalitetsprogram
for folkeskolen”.
Midlerne til teknologiforståelse fra digitaliseringsstrategien anvendes i imple-
menteringsperioden til brede formål, som blandt andet understøtter en solid forankring
af teknologiforståelse som faglighed.
Teknologiforståelse som ny faglighed hos underviserne
For at sikre god understøttelse af teknologiforståelse i folkeskolen, igangsættes en indsats med
at videreudvikle den nye faglighed i læreruddannelsen, herunder med kompetenceudvikling af
undervisere på læreruddannelsen, der kan styrke forsknings-, videns- og undervisningsmiljøet.
Digitalt løft på de videregående uddannelser
For at styrke dimittendernes og arbejdsstyrkens digitale viden, forståelse og kompetencer,
afsættes der midler til blandt andet kompetenceudvikling af undervisere og undervisnings-
udvikling på de videregående uddannelser.
Efteruddannelse og fastholdelse af it-specialister
For at imødekomme efterspørgslen efter specialiserede it-kompetencer tilrettelægges
en indsats, der skal styrke efter- og videreuddannelsesaktiviteter inden for it-området samt
styrke erhvervskandidatforløb på it-uddannelserne, herunder med fokus på fastholdelse af
internationale studerende på det danske arbejdsmarked.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0016.png
16
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Ansvarligt og stærkt grundlag for
udnyttelse af kunstig intelligens
Udviklingen inden for kunstig intelligens går så
stærkt, at det er svært at forudse de muligheder
og udfordringer, som teknologien vil skabe frem-
over. Den kan eksempelvis skabe nye muligheder
for at nytænke velfærdsopgaver og øge produkti-
vitet og vækst i erhvervslivet. Samtidig medfører
teknologien nye udfordringer og trusler, eksem-
pelvis for vores demokratiske samtale i forhold
til misinformation og manipulation af billeder og
lyd. Udviklingen stiller krav til, at vi som samfund
sætter hegnspæle for teknologien og anviser en
vision for udviklingen og anvendelsen af kunstig
intelligens, der sætter mennesket og ansvarlighed
i centrum.
Den seneste danske strategi for kunstig intelligens
udkom i marts 2019. Siden da er udviklingen gået
hurtigt. Hvis Danmark skal gribe de nye muligheder,
adressere teknologiens udfordringer og være klar
til fremtiden, er der behov for, at vi intensiverer
vores fokus på kunstig intelligens.
Danmark skal gå forrest med at udnytte mulig-
hederne, der følger af kunstig intelligens, samtidig
med at vi skaber rammerne for en ansvarlig udvikling
og anvendelse af teknologien med afsæt i borgernes
grundlæggende rettigheder og med respekt for vores
fælles værdier, samfund og demokrati.
Der afsættes derfor en økonomisk ramme til et
strategisk arbejde med kunstig intelligens, hvor
erfaringer og ønsker fra erhvervslivet, forsknings-
verdenen, offentlige myndigheder og andre
relevante organisationer kan indgå. Som første
skridt vil regeringen præsentere et visionspapir
for kunstig intelligens, som skal sætte retning for
udmøntningen af rammen og det videre strategiske
og analytiske arbejde.
Der etableres desuden en såkaldt regulatorisk
sandkasse, hvor virksomheder og myndigheder kan
modtage praksisnær vejledning om regler for udvik-
ling og anvendelse af kunstig intelligens-løsninger.
Udvalgte
igangværende
indsatser
10-årsplanen for ny teknologi og automatisering
i den offentlige sektor skal udbrede
gode, teknologiske løsninger på tværs af den offentlige sektor, der afhjælper manglen
på arbejdskraft og frigør ressourcer til den borgernære velfærd.
Sprogteknologi.dk
samler danske sprogressourcer, der skal understøtte udviklingen
af kunstig intelligens på dansk og dermed bidrage til at sikre, at det digitale sprog i
Danmark er dansk.
Digitaliseringsrådet udgav i juni 2023 sit oplæg om
anbefaling til den nationale
udvikling og anvendelse af kunstig intelligens
i Danmark og rådgiver løbende
regeringen om dagsordenen.
Ekspertgruppe om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler
skal undersøge,
hvordan de digitale hjælpemidler påvirker muligheden for snyd ved prøverne
på landets skoler og institutioner.
Der er afsat 100 mio. kr. i 2024 til
forskning i og udvikling af kunstig intelligens
i forbindelse med aftale om fordeling af forskningsreserven for 2024.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0017.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
17
Konkrete indsatser
Strategisk indsats for kunstig intelligens
Regeringen ønsker, at Danmark har en ambitiøs tilgang til udnyttelsen af kunstig intelligens
på tværs af samfundet. Udvikling og anvendelse af kunstig intelligens skal ske balanceret og på
en etisk ansvarlig måde med mennesket i centrum og med respekt for vores samfundsmæssige
værdier og demokrati. Der afsættes en økonomisk ramme til arbejdet med en strategisk indsats
for kunstig intelligens.
Regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens
Der etableres en regulatorisk sandkasse, hvor virksomheder og offentlige myndigheder,
der arbejder med og udvikler kunstig intelligens-løsninger, kan modtage praksisnær vejledning
om de regler, der følger af den kommende forordning om kunstig intelligens samt GDPR.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0018.png
18
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Effektiv grøn omstilling
gennem digitale løsninger
Danmark har sat ambitiøse klimamål. Digitale
løsninger får stor betydning for, at vi kan nå dem.
Nye teknologier, data og digitalisering fremmer,
at den grønne omstilling sker så effektivt og
smidigt som muligt. I Danmark er vi allerede godt
i gang med at udnytte de nye digitale muligheder.
Med denne strategi sætter regeringen retning
for den næste etape for digital grøn omstilling.
Regeringen etablerer et Forsyningsdigitaliserings-
program, som skal skabe ensartet og nem adgang
til data fra forsyningssektoren. Programmet
skal understøtte bedre udnyttelse af ressourcer
og infrastruktur på tværs af værdikæder og
forsyningsarter.
Med digitaliseringsstrategien fremmer regeringen
også den grønne omstilling i transportsektoren.
Der igangsættes en indsats, der samler data om
offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i Danmark,
så elbilejere har de rette oplysninger om deres
muligheder for opladning på farten. Det skal blandt
andet bidrage til, at flere danskere vælger elbil frem
for benzin- eller dieselbil.
Desuden vil regeringen datamæssigt understøtte
indsatsen for at sikre rent drikkevand i fremtiden.
Det kræver mange ressourcer at opbevare og
behandle en stigende mængde data. Derfor er vi
allerede begyndt at arbejde på at begrænse det
digitale Danmarks klima- og miljøpåvirkning.
Udvalgte
igangværende
indsatser
Dataunderstøttelse af varslingssystem for oversvømmelser
i Danmark skal
styrke mulighed for varsling af oversvømmelser og forbedre grundlaget for
beredskab og klimatilpasning.
Klimakompasset
giver virksomheder overblik over deres udledning af
drivhusgasser og giver idéer til, hvordan de målrettet kan nedbringe
virksomhedens klimaaftryk.
Videreudvikling af
Energi- og CO -regnskabet
skal skabe ensretning af
²
opgørelsesmetoder for energi- og CO -reduktioner til brug for kommuner
²
og regioner.
Et initiativ om
grøn databehandling- og opbevaring
skal bidrage til at
imødegå digitaliseringens stigende klimabelastning blandt andet gennem
grønnere offentlige indkøb af datacenterrelaterede ydelser og produkter.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0019.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
19
Konkrete indsatser
Etablering og drift af et Forsyningsdigitaliseringsprogram
Forsyningsdigitaliseringsprogrammet skal sikre en sammenhængende og digital forsyningssektor.
Det skal blandt andet ske ved, at der skabes rammer og regulering for, hvordan data i indledningsvist
el- og fjernvarmeselskaber og på tværs af forsyningssektoren indsamles, struktureres og gøres
tilgængelige. Derfor etableres et offentligt-privat partnerskab med forsyningssektoren og
anvendere af data. Partnerskabet skal bidrage til udviklingen af fælles standarder og regler for
forsyningsdata, understøtte frisættelse og identificere nye datamuligheder.
Monitorering af grundvand og sikring af rent drikkevand
I Danmark har vi et mål om også i fremtiden at basere forsyningen af drikkevand på decentral
indvinding af rent grundvand. Det kræver, at vi skaber den nødvendige viden om grundvand og
drikkevandsressourcen baseret på valide, tilgængelige grund- og drikkevandsdata. Data som
også er vigtige, når vi skal håndtere højtstående grundvand, varsle om oversvømmelser og
planlægge klimatilpasningsindsatser. Projektet moderniserer den nationale database for
grund- og drikkevandsdata (JUPITER-databasen).
Bedre omstilling til elbiler og alternative drivmidler via åbne
og standardiserede data
Der etableres en it-løsning, der modtager, udstiller og distribuerer standardiserede data fra
offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstationer i Danmark. Det skal gøre det nemmere at
køre grønt i hele Danmark og understøtte den grønne omstilling i transportsektoren.
Konkrete
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0020.png
20
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Øget vækst og digitale SMV’er
Digitaliseringen har stor betydning for vores vækst,
konkurrenceevne og produktivitet. Danske virk-
somheder er generelt langt fremme i den digitale
omstilling, i særdeleshed når det gælder brugen af
nye teknologier. Men udviklingen går hurtigt, og det
er vigtigt, at vilkår for og investeringer i digitalise-
ring bliver prioriteret. Særligt i SMV’erne, som ikke
er lige så digitaliserede som de store virksomheder.
Der er et stort uforløst potentiale for automatisering
og digitalisering i de danske SMV’er. Regeringen vil
derfor understøtte udbredelsen af robotteknologi
i SMV’er og gøre det lettere for virksomheder at
indberette oplysninger til det offentlige.
For at sikre sig imod kriminelle, som bliver mere og
mere digitale, vil regeringen undersøge, hvordan
ny teknologi, for eksempel kunstig intelligens og
data, kan bruges til at opdage økonomisk krimina-
litet. Desuden vil regeringen give virksomhederne
bedre mulighed for at dele grønne produktdata
digitalt og derved reducere virksomhedernes
administrative byrder.
SMV:Digital
hjælper små og mellemstore virksomheder med at omstille
sig digitalt med henblik på at skabe vækst og arbejdspladser.
Automatisk erhvervsrapportering
udnytter de digitale muligheder til at
reducere virksomheders administrative opgaver og indberetningsbyrder.
MitUdbud
gør det nemmere for særligt små og mellemstore virksomheder
at finde og deltage i offentlige udbud – og gør det dermed lettere at sælge
ydelser til det offentlige.
Rapporteringsbyrden for grønne virksomheder mindskes gennem
udvikling af et digitalt vejledningsunivers
til virksomhedernes arbejde
med
bæredygtighed
og til opgørelse af
ESG-data.
Udvalgte
igangværende
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0021.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
21
Konkrete indsatser
SMV:Robot
Det gøres muligt for virksomheder at låne en robot i en kortere periode samt at modtage
rådgivning om ibrugtagning af robotter. Virksomheder skal desuden have overblik over
robotløsninger og anvendelsesmuligheder.
MinVirksomhed – lettere indberetning til det offentlige
Indsatsen skal gøre det lettere for virksomheder at ordne sine ærinder og forpligtelser med
det offentlige. Herunder bliver der foretaget en kortlægning af virksomhedsindberetninger
og cost-benefit-analyser for projekter.
Nye, intelligente værktøjer mod økonomisk kriminalitet
Indsatsen skal afklare det digitale fundament for en øget automatiseret indsats mod
økonomisk kriminalitet gennem øget tværgående anvendelse af ny teknologi og data til
svigsbekæmpelse samt understøtte indsatser mod hvidvask og svindelvirksomheder,
som baserer sig på datadrevet og risikobaseret udvælgelse.
Fælles om fremtidens markedsovervågning
Der etableres et tværgående statsligt samarbejde, der skal understøtte og udvikle
tilsynsindsatsen, så der sikres en mere ensartet og effektiv offentlig kontrolindsats
gennem fælles digitale løsninger og datadeling.
Digitale grønne produktdata (MinGrønForretning)
Der arbejdes med digitalisering og standardisering af data og etablering af en effektiv
it-infrastruktur til deling af grønne produktdata mellem virksomheder, indberetning til
myndigheder mv., der giver mulighed for mere automatisk håndtering af grønne data i
forskellige parters digitale systemer og værdikæder, og som kan reducere virksomheders
administrative byrder.
Konkrete
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0022.png
22
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Et stærkt, etisk og ansvarligt
digitalt fundament
Et stærkt digitalt fundament er afgørende for, at
Danmark gennem mange år har været i front, når det
gælder digitalisering – både i den offentlige og den
private sektor. Gode data og en udbygget digital
infrastruktur er vigtige grundelementer i en moderne
og effektiv offentlig sektor og bidrager til danske
virksomheders vækst.
Derfor vil regeringen fremtidssikre og vedligeholde
de danske grunddata, som er en hjørnesten i det
danske velfærdssamfund, og udvikle Danmarks
datavindue for at sikre effektiv anvendelse af data
i høj kvalitet.
Fundamentet handler også om rammerne for digi-
talisering. Det er vigtigt, at dataetik, sikkerhed og
ansvarlighed er forankret dybt i den digitale ud-
vikling, også når nye teknologier og digitale plat-
forme vinder indpas. Regeringen vil styrke den
virksomhedsrettede dataetiske indsats og følge
op på anbefalingen fra regeringens ekspertgruppe
om tech-giganter vedrørende aldersverifikation
på digitale platforme. Derudover vil regeringen
fortsætte med at højne samfundets cyber- og
informationssikkerhed gennem de igangværende
indsatser i den nationale strategi for cyber- og
informationssikkerhed 2022-2024.
Regeringen arbejder derudover for styrket
demokratisk kontrol med tech-giganter og
skærpet ansvar for sociale medier og andre
digitale platforme.
Udvalgte
igangværende
indsatser
National strategi for kvanteteknologi
skal styrke forskningen og udviklingen inden
for kvanteteknologi i Danmark. Strategien skal desuden fremme kommercialisering
af teknologien, internationalt samarbejde samt styrke beskyttelsen af Danmarks
kritiske digitale infrastruktur.
National strategi for cyber- og informationssikkerhed 2022-2024
bidrager til at styrke
Danmarks digitale sikkerhed og beskytte kritisk it-infrastruktur. Strategien har desuden
fokus på kompetence- og vidensopbygning om it-sikkerhed.
Cybersikkerhedspagten
er et offentligt-privat samarbejde, der skal fremme,
at danske små og mellemstore virksomheder bliver de mest cybersikre i Europa.
Datavejviser.dk
er et katalog over tilgængelige data fra den offentlige sektor.
Formålet er at gøre adgangen til offentlige data enklere for virksomheder, forskere,
myndigheder og civilsamfundet.
Dataetisk Råd
er et uafhængigt organ, der giver sparring og rådgivning til regeringen, Folke-
tinget og offentlige myndigheder om dataetiske spørgsmål ved brugen af data og ny teknologi.
Medieaftale for 2023-2026: Samling om frie medier og stærkt dansk indhold
indeholder
en række initiativer med fokus på at styrke den demokratiske kontrol med tech-giganterne.
Herunder at oprette et center for sociale medier, tech og demokrati.
Regeringen har tiltrådt
anbefalingerne
til demokratisk kontrol med tech-giganternes
forretningsmodeller
fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter,
herunder om at
indføre højere aldersgrænse for børns samtykke til behandling af personoplysninger.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0023.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
23
Konkrete indsatser
Fremtidssikring af grunddata som hjørnesten i det
offentlige datafundament
Grunddata udgør fundamentet for en lang række digitale løsninger i det danske velfærdssamfund
og den private sektor. En effektiv offentlig sektor og udnyttelsen af forretningsmuligheder er
afhængig af kvaliteten i grunddata. Derfor igangsættes en indsats for at fremtidssikre grunddata.
Videreførelse og styrkelse af den virksomhedsrettede
dataetiske indsats
For at understøtte tilliden til danske virksomheders anvendelse af data og teknologier videreføres
den virksomhedsrettede dataetiske indsats, der sætter ansvarlig dataanvendelse på dagsordenen
i virksomhederne og vejleder om, hvordan det implementeres og forankres i praksis.
Løsning til digitalisering af retsgeografien
Der udvikles en model og metode til udvidelse af retsinformationssystemet med en løsning
til digitalisering af geografi i lovgivningen, så grundlaget bliver mere præcist og giver øget
retssikkerhed til borgere og virksomheder.
Videreudvikling af Danmarks Datavindue
Danmarks Datavindue videreudvikles, så der skabes bedre overblik over datas egenskaber
og bedre muligheder for tværgående anvendelse af data. Målet er, at forskere, analytikere
og institutioner effektivt og sikkert kan skabe værdi for samfundet gennem brug af de
mange danske data af høj kvalitet.
Aldersverifikation på digitale platforme
For at sikre at børn og unge i højere grad beskyttes mod ikke-alderssvarende indhold
på digitale platforme, afsøges en mere effektiv aldersbekræftelse på digitale platforme
i forlængelse af anbefaling fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter.
Konkrete
indsatser
Datahøst bag skærme
Der igangsættes en analytisk indsats om dataindsamling på apps blandt andet
med henblik på styrket strategisk indsats i cookie-tilsynet.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0024.png
24
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Fremtidens digitale
sundhedsvæsen
Det danske sundhedsvæsen har gennem mange år
arbejdet med digitale løsninger og har udbygget en
infrastruktur til deling af sundhedsdata. Det betyder,
at vi har en international førerposition, når det
gælder digital sundhed.
Brugen af digitale løsninger er helt central i forhold
til at overkomme sundhedsvæsenets udfordringer i
form af mangel på arbejdskraft og flere med kroniske
sygdomme. Den digitale udvikling understøttes af
verdens bedste sundhedsdata til forskning og inno-
vation blandt andet gennem "Vision for bedre brug
af sundhedsdata". Gode sundhedsdata er en forud-
sætning for, at både offentlige og private vidensmil-
jøer kan udvikle fremtidens sundhedsløsninger.
Der skal med digitaliseringsstrategien investeres
endnu mere i den digitale kommunikation mellem
kommunerne, praksissektoren og sygehusene, så
relevante sundhedsoplysninger kan sendes og deles
smidigt, når patientbehandlingen går på tværs af
sektorer. Samtidig skal sundhedsvæsenet i højere
grad kunne udnytte de mange sundhedsapps, som
kan bidrage til at øge behandlingskvaliteten, fore-
bygge sygdomme via tidlig sygdomsopsporing og
sikre bedre udnyttelse af sundhedspersonalets tid.
Udvalgte
igangværende
indsatser
Vision for bedre brug af sundhedsdata
skal bidrage til et mere effektivt sundhedsvæsen
og at udviklingen på sundhedsdataområdet foregår med et vedholdent fokus på smidig
adgang og sikker, forsvarlig og gennemsigtig brug af data.
Digitale løsninger til mere behandling hjemme
kan gøre det lettere at tilbyde patienter
mere fleksible sundhedstilbud, eksempelvis målrettet kronikere, der ofte er i kontakt
med sundhedsvæsenet.
En modernisering af lovgivningen skal sikre
forældre adgang til børns
data,
så de fremover kan se flere af deres børns helbredsoplysninger digitalt.
Styrket udvikling af
Et Samlet Patientoverblik,
som skal give patienter og pårørende
bedre overblik over egne behandlingsforløb og lettere adgang til patientoplysninger
på tværs af sundhedsvæsenet.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0025.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
25
Konkrete indsatser
Modernisering af digitale meddelelser i sundhedsvæsenet
Det teknologiske grundlag for digitale meddelelser i sundhedsvæsenet skal moderniseres,
så det i højere grad understøtter det aktuelle sundhedsfaglige behov for at dele relevante
sundhedsoplysninger i forbindelse med sektorovergange mellem praksissektor,
kommuner og sygehuse.
Implementering af nævn for sundhedsapps
Sundhedsapps kan indgå som et værdifuldt supplement til patientbehandlingen og understøtte
bedre sundhed og sygdomsforebyggelse. Der oprettes et nævn for sundhedsapps, der skal anbefale
sundhedsapps, så borgere og sundhedspersoner får et bedre overblik og vejledning om apps af høj
sundhedsfaglig kvalitet. De anbefalede sundhedsapps vil blive udstillet på sundhed.dk.
Konkrete
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0026.png
26
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
Danmark i centrum af
international digitalisering
Danmark er et digitalt foregangsland, men digitale
problemstillinger er ofte internationale. For eksempel
når det gælder cybersikkerhed, kunstig intelligens,
databeskyttelse mv.
Rammerne for Danmarks digitale omstilling bliver
i stigende grad fastlagt i EU gennem regler for det
digitale indre marked. Regeringen ønsker derfor,
at Danmark skal styrke sit engagement i den euro-
pæiske digitaliseringsdagsorden, så der er gode
rammer for et velfungerende digitalt indre marked,
som understøtter ansvarlig digitalisering og fair
konkurrencevilkår.
Vi skal samtidig sikre dansk deltagelse i EU’s digitale
programmer, så vi kan hjemtage EU-midler til pro-
jekter med dansk deltagelse. Det kommer danske
borgere, virksomheder og forskningsinstitutioner
til gode. Derudover skal der oprettes en dansk
Gaia-X hub, som skal fungere som et nationalt
kontakt- og koordinationspunkt for danske
aktører inden for den europæiske dataøkonomi
og hjælpe danske aktører ind i europæiske værdi-
kæder og innovationsprojekter.
I Danmark har vi mange eksempler på digitale
løsninger, der bygger på centrale demokratiske
værdier om blandt andet transparens og
beskyttelse af borgernes rettigheder. Derfor
igangsættes en indsats, som skal åbne døre for
danske virksomheder i udlandet. Regeringen
vil styrke eksporten af danske digitale løsninger
og arbejdet med at tiltrække udenlandsk viden,
kapital og talent.
Forhandling af forordningen om kunstig intelligens, dataforordningen og
cyberrobusthedsforordningen
med henblik på afspejling af danske interesser.
Støtte til de danske konsortier i forbindelse med oprettelse af
europæiske test- og
forsøgsfaciliteter for kunstig intelligens.
Nordisk-baltisk ministererklæring om identitetsmatching,
som vil sikre borgerne
mulighed for at anvende nationale eID’er i offentlige digitale løsninger på tværs af
grænser i norden og baltikum.
Single Digital Gateway-forordningen
implementeres og har til formål at gøre det
lettere for EU-borgere og EU-virksomheder at betjene sig digitalt på tværs af EU.
Digital Hub Denmark
bidrager til at markedsføre danske digitale løsninger,
tiltrække udenlandske tech-talenter og tage imod internationale delegationer.
Etablering af strategiske virksomhedsalliancer med danske virksomheder
i Frankrig
og Tyskland, der har til formål at styrke myndighedsdialogen og bane vejen for eksport
af danske løsninger.
Udvalgte
igangværende
indsatser
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0027.png
DANMARKS DIGITALISERINGSSTRATEGI
27
Konkrete indsatser
Aktiv dansk deltagelse i EU’s digitale programmer
Der iværksættes en målrettet indsats for at øge Danmarks engagement i EU’s digitale satsninger
gennem etablering af en tilskudsfond til hjemtag fra EU’s program for et digitalt Europa. Dertil skal
der oprettes en dansk Gaia-X hub.
D
ansk interessevaretagelse og implementering af
EU's digitale dagsorden
Der igangsættes en styrket indsats med henblik på at påvirke EU’s digitale reguleringsdagsorden
og øge engagementet i EU’s digitale dagsordener. Dertil igangsættes en indsats for samarbejde om
implementering og tilsyn med kommende digital EU-lovgivning.
Styrket internationalisering af Danmarks digitale løsninger
Der igangsættes en indsats for at styrke internationalisering af den danske digitale styrkeposition
gennem udenlandske investeringer og eksport. Samtidig skal danske digitale løsninger fremvises i
Danmark for at styrke eksport og tiltrække talent via Digital Hub Denmark.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Notat af 21/11.23 fra Digitaliseringsministeren om digital udvikling
2784160_0028.png
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T 72 28 24 00