Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2778119_0001.png
Præsentation for
Folketingets Digitaliseringsudvalget
Onsdag den 8. november 2023
DANSK IT’s
udvalg for it i den offentlige sektor
Ejvind Jørgensen, formand
Jens Hornemann, næstformand
Hinnerk Frech, politisk konsulent
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0002.png
AGENDA
Ét budskab
Én anbefaling
På falderebet
en opfordring
Q&A
Appendiks:
Samlede konklusioner og anbefalinger vedr. hvordan staten kan
øge værdien af digitale investeringer
Om DANSK IT
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0003.png
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0004.png
4
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0005.png
MERE AF DET SAMME LØSER IKKE PROBLEMET
Der er brug for en tilgang som ….
Tillader os at blive klogere undervejs
Sætter kloge penge over mange penge
Sætter resultater højere end processer
Hvor ledelsen i højere grad har hånden på kogepladen
Sætter fokus på reel risiko frem for formel risiko
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0006.png
”…..
en af dansk it-juras ikoner, Mads Bryde Andersen, professor dr. jur. ved
Københavns Universitet, causerede over 40 års arbejde med it-tvister.
Men selv om det var et causeri, var Mads Bryde Andersen knivskarp i sine
konklusioner. Der var og er stadig
alt for mange tvister, der bunder i, at
rådgivere frygter at fejle og bruger kontrakten til at dække sig ind.
Og i en tid hvor regulering af digitalisering og kravene til løsinger vokser, er
det en udfordring.”
It Watch, 6. November 2023. Fra DANSK
IT’s
årlige IT-jura konference i november 2023
6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0007.png
HVAD OM VI ÆNDREDE PÅ ”SPILLEREGLERNE”?
Professor Bent Flyvbjerg har gennem sin forskning vist, at man ikke kan forudsige
når det gælder digitaliseringsprojekter. Men vi kan til gengæld minimere risikoen ved
at vende tingene på hovedet:
Hvad om vi vendte tingene på hovedet?
Hvad om vi ændrede på forudsætningerne og betingelserne?
Vi kunne …
Begrænse porteføljen
Vi kunne undlade at bygge fra bunden
Vi kunne nedsætte kompleksiteten
Tøjle ambitionsniveauet
Sikre at bevillinger og investeringer i langt højere grad blev bundet op på
resultater
7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0008.png
ILLUSTRATION:
HVIS DET NU VAR EFI (ET FÆLLES GÆLDSINDRIVELSESSYSTEM ?)
Provenu
Stort
Antal
gældssager
Lille
Lille
8
Stor
Kompleksitet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0009.png
DET GÆLDER OM AT ADRESSERE USIKKERHEDEN KLOGT
Estimate
9
$
$
$
$
$
$
$
$
Time
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0010.png
BRUG DET ØKONOMISKE VÆRKTØJ I HAR
Store projekter (3 cifrede mio projekter) er pr definition ude af kontrol
• Projekter svulmer op …..
Ingen har reelt den nødvendige indsigt
Leverandøren er som regel dygtigere til at styre og får landet risikoen hos staten og dækker sig
ind med at skrive ”Change
Request”
Derfor,
når det ikke gælder infrastruktur projekter, så ..
Kræv, at det løses i selvstændige etaper, som hver især er meningsfyldte og værdiskabende
Bevilg penge til første etape og bevilg kun flere penge i takt med, at forretnings- og
samfundsmæssige resultater demonstreres (princippet
”prove
of value”)
Effekten
vil være at ..
• Embedsværket undlader at skubbe ting ind i projektet som ikke er nødvendigt (”polstre
marken”, ”tømme skufferne”)
• Leverandøren ”opfører sig ordentligt” for hvis de ikke levere resultater kommer der næppe
mere
10
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0011.png
TANKER PÅ FALDEREBET
”Samfundet kan på imponerende vis løse komplekse udfordringer
og sende Andreas Mogensen i rummet, men spørgsmålet må
være, om f.eks. skattesystemet, socialsystemet eller
dagpengesystemet behøver at være næsten lige så komplekst.
Kompleksiteten og de deraf følgende fejl og problemer med at
kunne forstå systemerne frustrerer borgerne og eroderer tilliden til
det offentlige. ”
”Paradoksalt nok fører detailreguleringen, som ofte skal forhindre
netop møgsager, til ustyrlige processer, som så igen fører til
dårlige sager og problemer med IT-systemer. Det er en farlig
glidebane, især når konsekvensen er stigende fremmedgjorthed
og apati hos såvel borgerne som brugerne og for den sags skyld
også virksomhederne.”
”Ultimativt spilles der fandango med demokratiet. Fordi vi skaber
et ”blackbox samfund”. Vi forstår ikke hvad der sker ”i systemet
inde bagved” og vi begynder at tabe troen. Og hånden på hjertet –
hvem er det som reelt bliver mere lykkelig af en overdreven
detailregulering?”
11
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0012.png
APPENDIKS
12
12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0013.png
13
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0014.png
Konklusion fra analysen
5 hovedudfordringer
som skal adresseres
1.Den nuværende udbudspraksis koster mange penge og
tager for lang tid. Resultatet er langt fra optimalt.
2.Udbudspraksis har fokus på compliance frem for
forretningsunderstøttelse.
3.En udbredt nulfejlstilgang matcher ikke disruptiv
teknologi
4.Samarbejdet mellem statens myndigheder og
leverandører kan forbedres
5.Digitale indkøb i staten mangler et fælles strategisk
fundament
14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0015.png
Dansk
It’s
anbefalinger til at opnå større værdi af
statens digitale investeringer
Større fokus på
forretning og
værdiskabelse
Udbudsloven skal i offensiven -
med fokus på øget og mere
værdiskabende markedsdialog
Rammeaftaler skal vælges og
anvendes ud fra de rigtige
motiver
Mere plads til reel vurdering,
skøn og sund fornuft i
tilbudsevalueringen
En ny politisk og
ledelsesmæssig kultur
Ændring af nationale
rammevilkår
Etablering af en national statslig
indkøbsplatform
Obligatoriske hands-on for-
projekter forud for udbud af
større, komplekse it-projekter
Indførelse af metoder til en mere
objektiv ressourceestimering og
prissætning af større software
udviklingsopgaver og indkøb
Opgør med nul-fejls kulturen og
manglende risikovillighed
Klagefokus og trusler om klager
skal erstattes af læring og tillid
Et strategisk kompetenceløft
fra kompetenceudvikling til
kapabilitetsudvikling
Etablering af et
Digitaliseringsudvalg i
Folketinget
Et kodeks for det gode udbud
Modenhedskrav som fælles
referenceramme for god kvalitet
Udnyt bevillingssystemets bredde
og gentænk finansieringsmodeller i
lyset af digitaliseringen
15
En ny national strategi for sourcing
og udbud af statslige it-systemer
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0016.png
OM DANSK IT
Stiftet i 1958 for at skabe et neutralt sted for anvendere af informationsteknologi til at drøfte og
udveksle synspunkter, lære og dygtiggøre sige
Medlemmer fra over 700 forskellige offentlige og private organisationer
Mission
At fremme og understøtte it hvor dette skaber værdi for samfundet og den enkelte
At samle, styrke og udvikle it-brugere og it-professionelles kompetencer og faglighed
På et uafhængigt grundlag varetage samfundets og medlemmernes it-interesser
Motto: IT med indsigt og udsyn
Udvalget for it I den offentlige sektor består af 19 personer, som alle er udvalgt på grundlag af
deres indsigt og erfaring. De omfatter ledere fra stat, region og kommuner, fra såvel
forretningssiden som it-siden, leverandører, rådgivere, forskere, samt en række private
virksomheder med solid erfaring med digitalisering.
16
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Oplæg fra Dansk IT i forbindelse med deres foretræde for DIU den8/11-23
2778119_0017.png
Baggrund
30+ år som management konsulent og leder/direktør i Rambøll med fokus på forretningsudvikling og
teknologi
Strategidirektør og CFO i cBrain siden 2016
Ansvarlig og medforfatter til ” It praksis®. Strategi, trends og erfaringer.” fra Rambøll/DANSK IT (1996-
2015)
Medlem af DANSK
IT’s
fagråd for systemudvikling (1985-1997) og formand (1992-1997)
Medlem af DANSK
IT’s
bestyrelse (1995-2001) og næstformand 2000-2001
Medlem og medinitiativtager til tænketanken CIO Innovation Forum (1995-98)
Formand for DANSK
IT’s
udvalg for it i den offentlige sektor siden 2001.
Medlem af it politisk råd (Norge) 2008-2015
Medstifter af og formand for tænketanken ”Danmark 3.0” og forfatter til iderapporten ”Hvornår springer
Danmark ud som d-land”
(2009-)
Udpeget som særlig sagkyndig dommer ved Vestre Landsret (2012-)
Medlem af DI’s digitaliseringsudvalg (2011-2016
og 2018-)
Medlem af regeringens IKT vækstteam (2013-2014)
Medstifter af Det Digitale Vismandsråd under Akademiet for det tekniske videnskaber (2014-2018)
Forfatter til bogen ”Ledelse i d-land – om ledelse på tærsklen til det digitale samfund” (2017)
Formand for Teknologiformidlingsselskabet (2017-)
17