Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2773881_0001.png
Foretræde for Udvalget for Digitalisering og It
og Børne- og Undervisningsudvalget
1. november 2023
It-faglighed i almen uddannelse
Michael E. Caspersen
Direktør, It-vest – samarbejdende universiteter
Adjungeret professor, Institut for Datalogi, Aarhus Universitet
Særlig rådgiver inden for digital uddannelse for ledende næstformand i EU-Kommissionen,
Margrethe Vestager, 2022-2023
[email protected]
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0002.png
NB: Dette grafiske element
– og mange andre i præsentationen –
er links til det omtalte materiale.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0003.png
Pointe #1
It er ikke bare ”endnu en teknologi”
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0004.png
It er ikke bare
"endnu en teknologi"
Andre teknologier strækker vores fysiske formåen
It strækker vores kognitive formåen
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0005.png
Meget mere end industri 4.0
Trykpresse-revolutionen
~ 1450
Læse og skrive
Fremmer menneskehedens
kulturelle
formåen
Renæssance
Oplysning
Demokratisering
Dannelse og uddannelse
Den industrielle revolution
~ 1760
Matematik og naturvidenskab
Fremmer menneskehedens
fysiske
formåen og velfærd
Mekanisering
Masseproduktion
Elektronisk automation af produktlinjer
Industri 4.0
Den computationelle revolution
~ 2000 (1843)
Informatik og computationelle metoder
Fremmer menneskehedens
kognitive
formåen
Computationel automation og innovation
af komplekse (kognitive) processer
i alle aspekter af livet.
Store implikationer
for dannelse
og uddannelse
for alle!
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0006.png
Et nyt sprog – en ny kulturteknik
Talesprog
Skriftsprog
Matematisk sprog
Computationelt
sprog
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0007.png
Pointe #2
I Danmark har vi udviklet
en eksemplarisk almen it-faglighed,
som omverden beundrer
og læner sig op ad
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0008.png
Den danske model
Informatikfaget
i gymnasiet
Forsøgsfaget
teknologiforståelse
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0009.png
International genlyd
Hadi Partovi
Michael Kölling
Judith Gal-Ezer
Simon Peyton Jones
Mark Guzdial
Tim Bell
Ira Diethelm
Chris Stephenson
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0010.png
Michael Kölling
Professor @ King’s College London
Blandt de mange nationale curricula, der findes, skiller det
danske sig ud.
I stedet for at undervise som om ethvert barn skal være
softwareingeniør, fokuserer det danske curriculum på de
aspekter af informatik der er generelle og universelle – de
kompetencer der er nødvendige og bør beherskes af alle.
Det fører til en anderledes tilgang til undervisning i informatik;
en tilgang drevet af humane principper snarere end tekniske
mål og økonomiske krav.
Jeg beundrer det danske curriculum for dets dristighed og
kvalitet. Det er et curriculum, der i vor tid burde gælde for
enhver, og jeg håber, at andre lande vil følge den vej, som
Danmark har vist os alle.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0011.png
Den danske model
har sat et markant aftryk
på det europæiske rammeværk
for informatik
i almen uddannelse!
Rapporten kortlægger status for undervisning i
informatik i ca. 40 skolesystemer i Europa
(de 27 medlemsstater og 12 nabolande).
Data indsamlet i skoleåret 2020-2021.
Publiceret 21. september 2022 (126 pp)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0012.png
Den danske model
vs. curricula i Europa
Computationelt
modelsystem
Teknisk perspektiv
Problemdomæne
Humant/socialt perspektiv
– – – Den danske model
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0013.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0014.png
Pointe #3
Fagligheden er fundamental
– som dansk og matematik –
og afgørende for at kunne excellere i andre fag
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0015.png
Vision
Informatik – et alment dannelsesfag
en fundamental kompetence for alle
Filosofi
Tysk
Musik
...
Billedkunst
Engelsk
Design
Psykologi
Literatur
Økonomi Samfundsvidenskab
Geologi
Historie
Marketing
Fysik
Informatik
Spansk
Biologi
Oldtidskundskab
Kemi
Kinesisk
Geografi
Bioteknologi
Dansk
Informatik
Matematik
Matematik er (primært) naturvidenskabernes sprog
hastigt i færd med at blive
Informatik er et sprog for alle fag og discipliner
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0016.png
Peter Naur (1928-2016)
Turing Laureate (2005)
1966-67
Danmarks Radios
Rosenkjærforelæsninger
... da kan man ikke være i tvivl om at datalogien må have en plads i
almenuddannelsen.
For at nå̊ til en rimelig forestilling om hvordan denne placering bør være er det
naturligt at sammenligne med fag af lignende karakter. Man vil da nå frem til
sproglære
og
matematik,
som er de nærmeste analoge. Fælles for de tre
emner er også deres karakter af redskaber for mange andre fag.
Når datalogien er blevet vel etableret i almenuddannelsen, vil den mystik der
omgiver datamaterne i manges forestillinger opløse sig i intet. Dette må
betragtes som den måske allervigtigste begrundelse for at fremme forståelsen af
datalogien. Det vil nemlig være betingelsen for at herredømmet over
datamaterne og deres anvendelse ikke bliver en sag for en lille gruppe af
eksperter, men bliver en sædvanlig politisk sag, og således gennem det
politiske system kommer til at ligge, hvor det bør, hos os alle.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0017.png
Det er ikke
et 0-sumsspil
Programmering af en simulering
af fotosyntese (i Scratch).
Lavet individuelt af 36 elever på 7. årgang
med elever i 3. klasse som målgruppe.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0018.png
Kommer du over eller under algoritmen?
Skal vi bestemme over maskinerne, eller kommer de
til at bestemme over os? Fremtiden vil blive præget
af stadig stærkere og mere ”intelligente” computere.
De vil aflaste og understøtte os, og de vil komme
med gode råd og anbefalinger – men de vil også
kunne styre og kontrollere os.
Udviklingen af kunstig intelligens er det område,
som i øjeblikket modtager langt flest tech-
investeringer. Det er en teknologi, som både
virksomheder og politikere har stor opmærksomhed
på. Og med god grund: AI vil være et afgørende nyt
redskab inden for alle samfundets sektorer:
sundhed, finanser, forskning, smart cities, militæret
……
Teknologien er fantastisk, men den opleves bedst
set fra oven.
Skal fremtidens danskere være
over eller under algoritmen?
Peter Hesseldahl
Mandag Morgen,
4. november 2019
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0019.png
Den brede fortælling
Sprog som magt
Fornyelse af andre fag
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0020.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0021.png
Bonus slides
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0022.png
It i uddannelse har mange ansigter
It som
faglighed
Informatik/teknologiforståelse
I almen uddannelse som og i fag
(som læsning, skrivning og regning/matematik)
It som
understøttende teknologi
Administrativt værktøj
Fagspecifikt værktøj/medie (sort æske)
Pædagogisk værktøj
Basale digitale færdigheder
Teknologi og infrastruktur
Ledelse
Fag-professionelt
Pædagogisk
Praktisk
Teknologisk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0023.png
Teknologi-
forståelse
Biologi
Musik
Historie
Matematik
Fysik
Dansk
Idræt
...
Livforståelse
Lydforståelse
Fortidsforståelse
Symbolforståelse
Universforståelse
Bogstavforståelse
Bevægelsesforståelse
...
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0024.png
Vi er ikke alene
... og mange flere internationale initiativer!
Top tre EU-dagsordener
i dette årti:
Digital uddannelse
Grøn omstilling
Resiliens
Action 10
Visions-video
Inclusive high-quality
informatics education
at all levels of education.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentation fra foretræde ved Michael Caspersen den 1/11-23 om it-faglighed i almen uddannelse
2773881_0025.png
Bilag, og referencer