Om teknologiforståelse
–
og informatik som en fjerde sprogform
Michael E. Caspersen
Direktør, It-vest
Adjungeret professor, Aarhus Universitet
1. december 2019
(enkelte opdateringer 28. oktober 2023)
Resumé
Dette notat er en kort beskrivelse af forsøgsfaget teknologiforståelse og de fire kompetenceområder
som konstituerer faget. Den korte beskrivelse følges op af argumenter for i almen uddannelse at
etablere et nyt fundamentalt fag
–
et fag, der handler om mere end blot at forstå digital teknologi.
Informatik beskrives som en fjerde sprogform/kulturteknik, hvormed vi kan erkende og udtrykke os
på radikalt nye måder. Teksten henviser til uddybende materiale (såvel tekster som videoer), der
eksemplificerer informatik som en fjerde sprogform/kulturteknik.
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Forsøgsfaget og de fire kompetenceområder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Den computationelle revolution
–
it er ikke bare "endnu en teknologi" . . .
Behovet for et nyt fundamentalt fag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Det handler om mere end at forstå (digital) teknologi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kunstig intelligens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informatik som en fjerde sprogform/kulturteknik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Eksempler på brug af computationelt sprog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Referencer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
2
4
5
6
7
8
9