Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2769495_0001.png
Oktober 2023
Notat om forslag til EU-forordning om regler til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn (CSA)
EU-kommissionen har fremlagt et forslag til en forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af
seksuelt misbrug af børn.
1
Forslaget er begrundet i ønsket om at beskytte børn mod at blive ofre for seksuelt misbrug online. Omfanget
af deling af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn online er nemlig stigende, ligesom børn i højere grad
er eksponeret for grooming online.
I 2021 blev der rapporteret 85 millioner billeder og videoer af seksuelt misbrug af børn.
2
En global
undersøgelse fra 2021 af WeProtect Global Alliance
3
, viser at mere end én ud af tre respondenter var blevet
bedt om at gøre noget seksuelt eksplicit online i deres barndom, og over halvdelen havde oplevet en form for
seksuelt misbrug af børn online.
4
Det amerikanske National Centre for Missing and Exploited Children
(NCMEC) modtog i 2020 over 21 millioner indberetninger, hvoraf over 1 millioner vedrørte EU-lande. Det
seneste indberetningstal for 2021 viser en yderligere stigning, da antallet af indberetninger nærmer sig 30
millioner.
5
I Danmark har politiet oplevet en årlig i stigning mellem 20-25 % af anmeldelser om grooming, overgreb og
seksuel afpresning.
6
Red Barnets SletDet-rådgivning modtog i 2022 desuden 1.980 henvendelser, hvoraf 31 %
drejede sig om seksualiserede digitale krænkelser (fx ufrivillig deling af et nøgenfoto).
7
Forslaget har til formål at etablere en klar og ensartet retlig ramme til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn online.
8
Forslaget indebærer bl.a., at udbydere af relevante informationssamfundstjenester
skal risikovurdere samt minimere risikoen for at deres tjeneste anvendes med henblik på seksuelt misbrug af
børn. Derudover kan udbydere af hostingtjenester og udbydere af interpersonelle tjenester i visse tilfælde
forpligtes til at opspore og indberette materiale, der viser seksuelt misbrug af børn og grooming.
9
Digitalt Ansvar støtter forordningsforslagets formål og finder det positivt, at der tages initiativ til regulering,
der indeholder konkrete løsningsforslag til at forebygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn online. Det er
1
2
https://www.eu.dk/samling/20221/kommissionsforslag/KOM(2022)0209/forslag/1883921/2607540.pdf
https://home-affairs.ec.europa.eu/whats-new/communication-campaigns/legislation-prevent-and-combat-child-
sexual-abuse_da
3
Economist Impact survey offentliggjort i Global Threat Assessment, WeProtect Global Alliance, 2021
4
Forslag til forordning om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn af 11. maj 2022, side 1, andet afsnit
5
https://www.eu.dk/samling/20221/kommissionsforslag/KOM(2022)0209/forslag/1883921/2607540.pdf
6
Grooming, overgreb og seksuel afpresning: Anmeldelser af digitale krænkelser er steget markant | Indland | DR
7
Især piger søger hjælp efter digitale krænkelser (redbarnet.dk)
8
Derudover har forordningen til formål at pålægge udbyder ansvar for at afsløre og indberette indhold med seksuelt
misbrug af børn og grooming deres tjenester, og at sikre dette ved oprettelse af et europæisk center til forebyggelse og
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn (”EU-centret”)
9
Hostingudbydere kan desuden pålægges at fjerne og/eller spærre materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0002.png
Oktober 2023
nødvendigt, at der findes effektive og langsigtede løsninger på problemet. Derfor er det også positivt, at
udbydere kan forpligtes til at anvende teknologi til opsporing af kendt eller nyt materiale, der viser seksuelt
misbrug af børn samt grooming. Det er i den forbindelse essentielt, at der stilles præcise og klare krav til den
teknologi, som udbyderne skal anvende Det er nødvendigt, at den anvendte teknologi er sikker at anvende,
at der kan opnås indsigt og viden om den anvendte teknologi og at teknologien er nøjagtig.
Opsporingsforpligtelsen for udbydere rejser imidlertid en problematik i relation til retten til
privatlivsbeskyttelse for brugere. Der skal derfor også findes en rimelig balance mellem hensynet til at
beskytte børn mod seksuelt misbrug online og på den anden side brugere af digitale tjenesters ret til privatliv.
Status i dag: hvilke muligheder er der?
Eksisterende ordninger
Der er ikke dansk lovgivning, som forpligter udbydere til at opspore og fjerne materiale med seksuelt misbrug
af børn. I Danmark findes ”Netfilterordningen”, hvor Rigspolitiet og Red Barnet sammen med størstedelen af
internetudbyderne (som deltager på frivillig basis) samarbejder om at blokere internetsider med ulovligt
materiale.
10
Politiet kan desuden få adgang til materiale på digitale tjenester, herunder krypterede tjenester,
som led i deres efterforskning. Politiets adgang forudsætter, at en række betingelser er opfyldt. I praksis
forudsætter det, at politiet har viden om at der deles overgrebsmateriale eller sker grooming, hvilken viden
de sjældent har.
I EU anvender nogle tjenester i dag frivilligt teknologi til at opdage seksuelt misbrug af børn online i medfør
af en midlertidig forordning, der udløber den 3. august 2024.
11
Forordningen gør det muligt for udbydere at
anvende teknologi til at opdage og fjerne materiale, der viser seksuelt misbrug af børn. Opsporingen kan ske
enten ved scanning af indhold (fx billeder og tekst) eller trafikdata for kommunikation. Efter den midlertidige
forordnings udløb er der ikke EU-regulering, hvorefter udbydere (omend frivilligt) kan opspore og indberette
materiale, der viser seksuelt misbrug af børn. Det betyder også, at mulighederne for at opdage og gribe ind
over for de omfattende delinger af overgrebsmateriale og grooming fremover svækkes betydeligt.
Konsekvensen er, at de mange millioner af delinger af overgrebsmateriale får lov til at florere, videredeles og
fortsat udbredes, uden der kan gribes effektivt ind.
Amerikanske udbydere skal i henhold til amerikansk lovgivning indberette til amerikanske NCMEC, når de
bliver opmærksomme på seksuelt misbrug af børn på deres tjenester. Størstedelen af de rapporteringer som
europæiske myndigheder modtager om materiale, der viser seksuelt misbrug af børn, sker via NCMEC.
12
10
Samlenotat for sager på Justitsministeriets område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. september 2023, side 14
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1232 af 14. juli 2021 om en midlertidig undtagelse fra visse
bestemmelser i direktiv 2002/58/EF, for så vidt angår den anvendelse af teknologier til behandling af personoplysninger
og andre data, der foretages af udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester med det
formål at bekæmpe seksuelt misbrug af børn online
12
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. Maj 2022, side 21
(https://www.eu.dk/samling/20221/kommissionsforslag/KOM(2022)0209/forslag/1883924/2574753.pdf)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0003.png
Oktober 2023
Teknologiske muligheder
I dag er det via såkaldt ”perceptual hashing-teknologi” muligt at detektere billede- og videomateriale, der
viser seksuelt misbrug af børn.
13
Teknologien har vundet væsentlig udbredelse og har været anvendt i mere
end 10 år, herunder af amerikanske NCMEC til at opspore materiale, der viser seksuelt misbrug af børn.
Ved ”perceptual hashing” omdannes et billede eller en video til et unikt fingeraftryk (”en hash-kode”). Det
unikke fingeraftryk kan sammenlignes med fingeraftryk fra andre billeder eller videoer, som ligger i en
database. Ved sammenligningen mellem to billeders fingeraftryk er det muligt at finde kopier. Nedenfor ses
processen afbilledet. Et billede (nr. 1) omdannes til en ”hash-kode” (nr. 2), der kan sammenlignes med
lignende ”hash-koder” (nr. 3). Hvis der identificeres et match (nr. 4) kan billedet (nr. 1) fjernes (nr. 5):
Kilde:
https://www.microsoft.com/en-us/photodna
Perceptual hashing-teknologien gør det muligt at identificere billeder og videoer ved at sammenligne dem
med materiale i en database, der f.eks. indeholder materiale, der viser seksuelt misbrug af børn.
Identifikationen sker alene ved sammenligning af billeders unikke fingeraftryk (”hash-koden”) og således kun
på kodeniveau. Der sker således ikke identifikation af personer eller analyse af den kontekst, som billedet
eller videoen er identificeret i.
14
Denne billedgenkendelsesteknologi har efter mange års brug og test har vist sig robust, pålidelig og særdeles
præcis.
15
I konsekvensanalysen, der leder forordningsforslaget, er det anslået, at raten for falske positive
(fejlvurdering af et billede) ved opsporing af kendt materiale er 1 til 50 milliard ved brug af programmet
PhotoDNA fra Microsoft.
16
PhotoDNA er desuden modstandsdygtig over for manipulerede eller
transformerede billeder og har en nøjagtighed på over 99 %.
17
13
14
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. Maj 2022, side 71
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. Maj 2022, side 71
15
Farid, Hany, Ph.D., Fostering a Healthier Internet to Protect Consumers,
https://www.govinfo.gov/content/pkg/CHRG-
116hhrg43533/pdf/CHRG-116hhrg43533.pdf
16
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. maj 2022, side 71
17
Thoughts on Child Safety on Commodity Platforms, Dr Ian Levy Technical Director UK National Cyber Security Centre
og Crispin Robinson Technical Director Cryptanalysis GCHQ, 21st July, 2022.
https://arxiv.org/pdf/2207.09506.pdf
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0004.png
Oktober 2023
Forordningsforslagets hovedelementer
Forslaget består af to hovedelementer:
1)
udbydere kan blive pålagt forpligtelser til at opspore, indberette,
fjerne og spærre kendt og nyt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn samt grooming og
2)
der oprettes
et EU-center for seksuelt misbrug af børn.
Udbyderne forpligtelser
Udbydere af informationssamfundstjenester
18
skal:
-
-
-
vurdere risikoen for at deres tjeneste anvendes med henblik på seksuelt misbrug af børn (artikel 3)
begrænse den konstaterede risiko ved afbødende foranstaltninger (artikel 4)
rapportere om resultaterne af både risikovurderingen og indsatserne for at mindske risikoen for at
tjenesten anvendes med henblik på seksuelt misbrug af børn (artikel 5)
Derudover kan udbydere af hostingtjenester eller interpersonelle kommunikationstjenester forpligtes til at:
-
-
opspore materiale, der viser seksuelt misbrug af børn og grooming (artikel 7-11) og
foretage indberetning hvis de får kendskab til oplysninger, der tyder på potentielt seksuelt misbrug af
børn online (artikel 12-13)
En udbyder kan pålægges at anvende teknologi til at opspore materiale, der viser seksuelt misbrug af børn og
grooming, hvis en række betingelser er opfyldt (artikel 7). Et påbud forudsætter dels, at der er dokumentation
for, at der er en betydelig risiko for, at tjenesten anvendes med henblik på seksuelt misbrug af børn (artikel 7,
stk. 4, litra a), dels at årsagerne til udstedelsen af opsporingspåbuddet opvejer de negative konsekvenser for
alle berørte parters rettigheder og legitime interesser, navnlig under hensyntagen til behovet for at sikre en
rimelig balance mellem disse parters grundlæggende rettigheder (artikel 7, stk. 4, litra b).
I vurderingen af om betingelserne er opfyldt skal der bl.a. tages hensyn til udbyderens risikovurdering og om
de afbødende foranstaltninger, er tilstrækkelige til at begrænse risikoen for, at tjenesten med henblik på
anvendelse af seksuelt misbrug af børn.
Hvis en udbyder opsporer potentielt seksuelt misbrug af børn skal udbyderen indberette det via EU-centeret
(artikel 12). Det er uanset om opsporing er sket som led i et opsporingspåbud eller på anden vis.
Nedenfor er processen for udstedelse af et opsporingsopbud illustreret:
18
Omfatter hostingtjenester,
internetadgangstjenester
interpersonelle
kommunikationstjenester,
softwareapplikationsbutikker
og
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0005.png
Oktober 2023
Krav til den anvendte teknologi
En udbyder, der har fået et opsporingspåbud skal installere og drive teknologier, for at opspore seksuelt
misbrug af børn online. Artikel 10 beskriver, hvordan udbyderne praktisk skal efterkomme et
opsporingspåbud, herunder kravene til den teknologi der anvendes.
19
Kravene til teknologien er, at:
19
EU-centeret stiller desuden gratis teknologi til rådighed for udbydere, men udbyderne er ikke forpligtet til at anvende
en bestemt teknologi, herunder dem der stilles til rådighed af EU-centeret, jf. artikel 10, stk. 2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0006.png
Oktober 2023
-
-
-
-
den skal være
effektiv
med hensyn til at opspore udbredelsen af kendt eller nyt materiale eller
grooming
ikke må kunne udtrække andre oplysninger fra den pågældende kommunikation end de oplysninger,
der er
strengt nødvendige
for at afdække mønstre for udbredelsen af kendt eller nyt materiale, der
viser seksuelt misbrug af børn, eller for hvervning af børn
være i
overensstemmelse med det aktuelle tekniske niveau
i industrien og
mindst muligt indgribende
over for brugernes ret til privatliv og familieliv, herunder til kommunikationshemmelighed og
beskyttelsen af personoplysninger
være
tilstrækkeligt pålidelige,
idet de i videst muligt omfang
begrænser fejlprocenten
i forbindelse
med opsporingen
Artikel 10 oplister også krav til selve udbyderne, når de anvender teknologien. Udbyderne skal bl.a. træffe
alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at teknologierne udelukkende anvendes til at opspore
udbredelsen af kendt eller nyt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn, eller grooming, i det omfang det
er strengt nødvendigt for at efterkomme de opsporingspåbud. Derudover skal udbyderen indføre interne
procedurer til at forebygge, opspore og afhjælpe misbrug af teknologien og sikre regelmæssigt menneskeligt
tilsyn.
Derudover skal udbyderen orientere brugeren af tjenesten om, at der anvendes teknologi til opsporing,
herunder hvordan teknologien anvendes. Brugeren skal også orienteres om, at udbyderen er forpligtet til at
foretage indberetninger til EU-centeret og at brugeren har ret til domstolsprøvelse.
Hvilke muligheder giver forordningsforslaget?
Børns rettigheder nyder beskyttelse i bl.a. FNs konvention om barnets rettigheder og i EU-charterets artikel
24. Børns rettigheder skal beskyttes i et digitalt miljø – helt på samme måde som i den offline verden. Der er
i dag dog store udfordringer med massiv og grænseoverskridende deling af materiale, der viser seksuelt
misbrug af børn samt grooming. Derfor er det også kærkomment, at der tages initiativ til EU-regulering, for
at komme problemet til livs. Forordningsforslaget indeholder en række gode takter, da det vil:
-
-
-
sikre effektiv opsporing, indberetning og fjernelse af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
online og grooming
bidrage med fælles regulering af udbydernes forpligtelser til at forebygge og bekæmpe seksuelt
misbrug af børn online
tydeliggøre processerne for opsporing og indberetning, herunder fokus på brugeres rettigheder
Hvis udbyderne forpligtes til at opspore kendt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn og grooming, vil
det mindske recirkulationen af materiale og give grundlag for bedre at yde bistand til ofre i forbindelse med
igangværende misbrug, da det materiale, der er omfattet af en sådan forpligtelse, kan have været i omløb i
årevis.
20
Derudover vil opsporing af nyt materiale og grooming også kunne forebygge misbrug.
Der er behov for regulering
Det er nødvendigt, at der udarbejdes lovgivning, som giver effektiv mulighed for at forebygge og bekæmpe
seksuelt misbrug af børn online. Der er ikke tilstrækkelige midler til at komme problemerne til livs i dag og da
20
Forordningsforslaget, side 11, fjerde afsnit
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0007.png
Oktober 2023
der er tale om omfattende og grænseoverskridende udfordringer, er det nødvendigt med en målrettet og
langsigtet indsats.
I dag sker opsporing og indberetning i medfør af midlertidige EU-regler, men denne regulering giver ikke
mulighed for tilstrækkelig kontrol med processerne, sikring af brugeres rettigheder eller præcise nok krav til
den teknologi, som udbydere skal anvende. Dertil kommer, at der er tale om frivillige ordninger for
udbyderne, som således helt kan undgå ansvar.
Opsporings- og indberetningsforpligtelser for udbydere er ikke nyskabelser, men har hidtil været frivilligt for
udbyderne, hvorfor der også er stor forskel på, hvor godt børn beskyttes på forskellige sociale medier og
beskedtjenester. Når de midlertidige regler udløber i august 2024, vil det slet ikke være en mulighed for
sociale medier og beskedtjenester at anvende opspore og indberette seksuelt misbrug af børn online.
Det er ikke tilstrækkeligt, at løsningerne fremover baserer sig på frivillighed eller midlertidig regulering. En
frivillig ordning forpligter ikke udbyderne tilstrækkeligt og er heller ikke langtidsholdbar. Det er derfor positivt,
at forslaget sikrer en overgang fra et frivilligt samarbejde til at udbydere kan pålægges obligatoriske
forpligtelser. Hertil kommer, at forslaget vil medføre øget transparens om de processer, som udbyderne skal
iværksætte og det skaber mere klarhed og sikkerhed for udbyderne. Derudover sikres klageadgang, ret til
indsigt og information for både udbydere og berørte brugere, hvilket ikke er sikrede garantier i dag.
EU-regulering vil således medføre, at der sker ensretning af udbydernes forpligtelser og sikre at der sker
opsporing og indberetning af det samme materiale og på samme måde. Det overlades ikke til udbyderne at
vælge, om og hvad der indberettes. Hvis der på europæisk plan samles materiale, der er verificeret ulovligt i
databaser, vil det være muligt kollektivt at sikre en effektiv opsporing og fjernelse af materiale, der viser
seksuelt misbrug af børn.
Udbydere skal engageres
Det er positivt, at forslaget indeholder konkrete bud på, hvordan materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
og grooming kan hindres. I den forbindelse er det helt essentielt at udbyderne, som forslaget også lægger op
til, pålægges forpligtelser. Udbyderne er nærmest til at konstatere om deres tjenester anvendes til seksuelt
misbrug af børn og derfor bør de også spille en aktiv rolle i bekæmpelsen af problemet.
Det er positivt, at udbydere som forpligtes til at vurdere og mindske risikoen for seksuelt misbrug af børn
online på deres tjenester. Samspillet mellem risikovurderingerne (artikel 3) og de afbødende foranstaltninger
(artikel 4) er et dynamisk værktøj til effektivt til at mindske risikoen for deling af uønsket materiale.
Det er
positivt, at forslaget lægger op til en risikobaseret tilgang, hvor udbydere en tidlig og præventiv indsats.
Et
fokus på forebyggelse og risikominimering er en forudsætning for at komme udfordringerne til livs.
Det er desuden kun i tilfælde af, at udbyderens egne indsatser ikke er tilstrækkeligt effektive til at begrænse
risikoen for at tjenesten anvendes med henblik på seksuelt misbrug af børn, at et opsporingspåbud kan
komme på tale.
Forslagets udgangspunkt er derfor også, at der foretages risikovurdering og minimering,
førend udbydere forpligtes til at opspore indhold.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0008.png
Oktober 2023
Teknologien gør præcis opsporing mulig
Det er er nødvendigt, at udbydere kan forpligtes til at foretage opsporing af kendt og nyt materiale, der viser
seksuelt misbrug af børn og grooming. Der har længe været teknologi, der gør det muligt at sætte effektivt
ind over for deling af overgrebsmateriale og grooming. Anvendelse af teknologi synes at være det mest
effektive virkemiddel og derfor er det positivt, at udbydere forpligtes til at anvende teknologi til opsporing.
Et opsporingspåbud kan omfatte kendt eller nyt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn og grooming.
De teknologiske muligheder for opsporing afhængig af, hvad der er genstand for opsporingen.
Opsporing af kendt materiale
Kendt materiale er kopier af materiale, der tidligere er blevet pålideligt verificeret som materiale, der viser
seksuelt misbrug af børn (fx dømt ulovligt af en domstol).
Ved opsporing af kendt materiale kan der anvendes den føromtalte perceptual hashing-teknologi. Hvis der
deles et billede af kendt materiale, som således er svarer til et billede i en database, kan der ske
billedgenkendelse, når kendt materiale figurerer på en tjeneste. Der sker således sammenligning af billeder
eller videoer på kodeniveau med materiale, som allerede er verificeret som ulovligt.
Opsporing ved hjælp perceptual hashing-teknologi sikrer, at der sker effektiv og præcis identifikation med
allerede verificeret materiale, der viser seksuelt misbrug af børn. Anvendelse af perceptual hashing-teknologi
kan sammenlignes med scanning for virus eller spam. Der er tale om en maskinel, automatiseret proces, hvor
der ikke bliver lyttet, læst eller set indhold i korrespondance. Der sker ikke identifikation af kontekst og
sammenligningerne sker heller ikke sker på baggrund af personer på billederne, men alene via algoritmisk
genkendelse. Teknologien sikrer derved anonymitet ved opsporing.
Ved anvendelse af teknologi til opsporing består der en risiko for, at der fremkommer falske positive ved at
der fremkommer et ukorrekt match. Perceptual hashing-teknologien er imidlertid særdeles sikker og risikoen
for falske positive er forsvindende lille, da fejlmarginen er 1 til 50 milliard. Som beskrevet ovenfor er
teknologien særdeles nøjagtig – også når der er tale om manipulerede billeder eller billeder der på anden vis
er transformeret.
Digitalt Ansvar har været i dialog med den førende ekspert på området for opsporing af overgrebsmateriale
og grooming, Hany Farid, der er Ph.d. og professor ved Berkeley University. Han har specialiseret sig i analyse
af digitale billeder og detektion af digitalt manipulerede billeder, såsom deepfakes. I en mail af 11. oktober
2023 har Digitalt Ansvar foreholdt ham dele af den fremsatte kritik af forslaget, og spurgt ind til hvor sikkert
det er at anvende perceptual hashing teknologi. Han udtaler i den forbindelse, at han ikke er enig i, at digitale
fingeraftryk (”hashes”) nemt kan omdannes og derved medføre fejlkvalifikationer og falske positive.
Opsporing af nyt materiale og grooming
Ved opsporing af nyt materiale eller grooming anvendes der kunstig intelligens, som ud fra indikatorer kan
rangere nye billeders lighed med billeder, der allerede identificeret som materiale, der viser seksuelt misbrug
af børn.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat fra Digitalt Ansvar og Børns Vilkår forud for foretræde den 25. oktober 2023
2769495_0009.png
Oktober 2023
I dag findes der teknologi, der kan opspore nyt materiale med en nøjagtighed på over 90 %
21
og grooming
med en nøjagtighed på omkring 90 %.
22
Grundet usikkerhedsmarginen på 10 % er det nødvendigt med en
menneskelig gennemgang af det materiale, der vil blive identificeret.
Digitalt Ansvar har også foreholdt Hany Farid, at tekstgenkendelsesteknologi af grooming alene skulle være
88 % sikker, hvilket kritikere af forslaget har fremhævet. Hany Farid oplyser i en mail af 11. oktober 2023 til
Digitalt Ansvar, at et pilotprojekt hos Microsoft havde en nøjagtighed på 85-90 %, men at testværktøjet var
designet til interaktion mellem spillere på gaming-platforme. Han mener derfor ikke, at der i denne
henseende er stor grund til bekymring, og at nyere sprogmodeller med sikkerhed vil have en forøget
nøjagtighed.
Der er ingen effektive alternative løsninger
Det er nødvendigt, at der findes konkrete løsninger på deling af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
online og grooming. Der ses ikke at være nogle alternative løsninger til anvendelse af teknologi til opsporing,
der på samme præcise og effektive måde mitigerer problemet. Det taler betydeligt for, at
opsporingsforpligtelser for udbydere ikke bør forkastes, men at det er en løsning, som skal betragtes på et
seriøst bud. Hvis opsporing, indberetning og fjernelse baserer sig på frivillighed fra udbydernes side, skaber
det en utilfredsstillende retstilstand for de børn, der får delt materiale og udsættes for grooming.
Hvis det alene overlades til politiet at efterforske delinger og grooming uden udbyderne deltager, er der også
langt fra tale om en tilstrækkelig effektiv indsats. I dag er problemet bl.a., at de eksisterende juridiske
samarbejder, er for langsommelige, og at samarbejdet mellem udbydere og myndigheder er upålideligt,
inkonsekvent ligesom det mangler gennemsigtighed og klare definitioner af udbydere henholdsvis udbyderes
og myndigheders ansvar. Derudover er EU-medlemsstater i dag afhængige af rapporteringer fra tredjelande,
herunder fra NCMEC.
23
Det vil forslaget kunne ændre på, så der i EU effektivt kan sættes ind over for deling
af materiale, der viser seksuelt misbrug og grooming.
21
22
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. maj 2022, side 79
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. maj 2022, side 81
23
Kommissionens konsekvensanalyse af 11. maj 2022, side 33