Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2758782_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for international klima og energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
29. september 2023
J nr.
2023-4799
/ PEHPE
Europa-Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der
skal indtages på Den Europæiske Unions vegne om roaming i associeringsaf-
tale med Moldova
KOM (2023) 503
1. Resumé
Kommissionen har den 4. september 2023 fremsat forslag om at inkludere interna-
tional roaming i associeringsaftalen med Moldova.
Forslaget vil som følge af de fælleseuropæiske roamingregler medføre, at forbru-
gere fra EU-landene som udgangspunkt ikke vil skulle betale ekstra for brug af de-
res mobiltelefon i Moldova. Tilsvarende vil forbrugere med et moldovisk mobilabon-
nement ikke skulle betale ekstra for at bruge telefonen i et EU-land.
Derudover vil de engrospriser, som mobilselskaberne i EU og Moldova afregner
over for hinanden, når deres kunder roamer, blive underlagt prisregulering og even-
tuelt reduceret i forhold til i dag.
Kommissionens forslag har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil dog have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, idet mobilselskabernes indtjening påvirkes som følge af, at roaming i
Moldova vil blive underlagt prisregulering på lige fod med roaming i andre EU-
/EØS-lande.
Regeringen er grundlæggende positiv over for Kommissionens forslag om at inklu-
dere international roaming i associeringsaftalen med Moldova.
2. Baggrund
I 2014 indgik EU en associeringsaftale med Moldova. Aftalen trådte i kraft i den 1.
juli 2016. Formålet med aftalen er at skabe forudsætninger for styrkede økonomi-
ske og handelsmæssige forbindelser, der kan føre til Moldovas gradvise integration
i EU’s indre marked, herunder ved oprettelse af et vidtgående og bredt frihandels-
område, og at støtte Moldovas bestræbelser på at udvikle sit økonomiske potenti-
ale via internationalt samarbejde, herunder gennem tilnærmelse af landets lovgiv-
ning til EU’s lovgivning.
Side 1/6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om at medtage EU’s roamingregler i associeringsaftalen med Moldova
2758782_0002.png
I aftalen anerkender parterne betydningen af en tilnærmelse af Moldovas eksiste-
rende lovgivning til EU’s lovgivning på telekommunikationsområdet. Moldova har i
medfør af aftalen forpligtet sig til at sikre, at dets eksisterende og fremtidige lovgiv-
ning gøres forenelig med gældende EU-ret. Reglerne om international roaming
1
er
en del af gældende EU-ret på teleområdet, men er ikke medtaget i bilagene til afta-
len.
Moldova har anmodet om yderligere liberalisering af roamingsektoren og om, at af-
talen blev ajourført, så den omfatter ny EU-ret vedrørende telekommunikations-,
post- og kurertjenester. Kommissionen har på den baggrund den 4. september
2023 fremsat forslag til den holdning, som EU skal indtage i Associeringsudvalget i
dettes handelssammensætning (”Handelsudvalget”). Udvalget vil kunne træffe af-
gørelse om at inkludere international roaming i associeringsaftalen med Moldova.
Rådets afgørelse vil blive vedtaget med hjemmel i artikel 207, stk. 4, første afsnit, i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) sammenholdt med
artikel 218, stk. 9, i TEUF.
Roaming inden for EU
EU har siden 2007 gradvist indført lavere priser på international roaming i EU ved
at indføre lofter over de priser, som teleselskaberne kan opkræve af kunder for ta-
leopkald, sms og datatjenester (detailprisregulering). Samtidig er der indført lofter
over de priser, som selskaberne afregner indbyrdes for at anvende hinandens mo-
bilnet til opkald, sms og datatjenester i forbindelse med roaming (engrosprisregule-
ring). Desuden er der i EU-reguleringen fastsat regler med henblik på at øge og
sikre gennemsigtigheden for og beskyttelsen af forbrugernes anvendelse af
roaming-tjenester.
Den 15. juni 2017 blev roamingafgifterne for forbrugerne afskaffet. Det indebærer,
at det som udgangspunkt skal koste det samme at bruge mobiltelefonen uaf-
hængigt af, om man befinder sig hjemme eller i et andet EU-land (”Roam-Like-At-
Home”). I april 2022 blev Parlamentet og Rådet enige om en ny aftale, der forlæn-
ger reglerne om Roam-Like-at-Home til den 30. juni 2032. De fælleseuropæiske
roamingregler gælder alene ved roaming inden for EU og de tre EØS-lande –
Norge, Island og Liechtenstein.
2
1
International roaming er, når man med sin mobiltelefon med et dansk SIM-kort går på et net i udlandet,
og derved anvender en udenlandsk udbyders net til for eksempel at ringe, sende sms’er eller gå på in-
ternettet.
2
De fælleseuropæiske roamingregler indeholder dog også regler, der gælder ved roaming uden for EU.
For eksempel skal mobilselskaberne informere deres kunder om priser for at foretage og modtage op-
kald, samt sende sms-beskeder, når kunderne forlader det land, hvor mobilselskabet hører hjemme.
Dette gælder også ved rejser uden for EU.
Side 2/6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om at medtage EU’s roamingregler i associeringsaftalen med Moldova
2758782_0003.png
Frivillig erklæring om lavere roamingtakster
Den 30. maj 2023 offentliggjorde EU-Kommissionen, at man sammen med de mol-
doviske myndigheder har faciliteret en frivillig erklæring mellem mobiloperatører,
der vil sikre lavere roamingtakster mellem EU/EØS og Moldova på kort sigt.
3
Erklæringen gælder fra den 1. januar 2024 og indtil den 31. december 2025, og kan
fornyes efter denne dato. Erklæringen er åben for alle operatører, der er ønsker at
tiltræde den. Ingen danske mobiloperatører har på nuværende tidspunkt underskre-
vet erklæringen.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag om at inkludere international roaming (og an-
den ny EU-ret vedrørende telekommunikations- og posttjenester) i associeringsaf-
talen med Moldova er at gennemføre EU’s fælles handelspolitik over for et østeuro-
pæisk partnerland og kandidatland på grundlag af bestemmelserne i associerings-
aftalen med Moldova, hvilket er i overensstemmelse med målet om Moldovas grad-
vise tilnærmelse af lovgivningen til gældende EU-ret.
Aftalens tillæg XXVIII-B om regler for telekommunikationstjenester indeholder de
EU-retsakter, der skal vedtages i moldovisk lovgivning.
Reglerne om roaming er en del af gældende EU-ret på telekommunikationsområ-
det, men var ikke medtaget i tillæg XXVIII-B. For at muliggøre Moldovas gradvise
overgang til fuld vedtagelse og fuldstændig gennemførelse af alle gældende be-
stemmelser for telekommunikationssektoren, herunder bestemmelserne om
roaming på offentlige mobilnet, bør bilag XXVIII-B derfor bl.a. suppleres af de rele-
vante EU-retsakter vedrørende roaming:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december
2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(teledirektivet),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/612 af 6. april 2022 om
roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen,
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/2286 af 15. december
2016 om fastsættelse af detaljerede regler for anvendelsen af politikker om ri-
meligt forbrug og for metoden til vurdering af, om afskaffelsen af detail-
roamingtillæg er bæredygtig, og for anmodninger, som indgives af en roamin-
gudbyder med henblik på en sådan vurdering,
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/654 af 18. december 2020
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/1972 ved at fastsætte en fælles maksimal EU-dækkende termine-
ringstakst for taleopkald i mobilnet og en fælles maksimal EU-dækkende ter-
mineringstakst for taleopkald i fastnet,
3
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3006
Side 3/6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om at medtage EU’s roamingregler i associeringsaftalen med Moldova
2758782_0004.png
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1971 af 11. december
2018 om oprettelse af Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder
inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC) og Agenturet for Støtte til BE-
REC (BEREC-kontoret), om ændring af forordning (EU) 2015/2120 og om op-
hævelse af forordning (EF) nr. 1211/2009.
Bestemmelserne i de retsakter, der er nævnt ovenfor, skal gennemføres senest 12-
24 måneder efter afgørelsens ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
I henhold til § 80 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 955 af 17. juni 2022, kan klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætte regler, der måtte være nødvendige for at anvende forordninger udstedt af
De Europæiske Fællesskaber på telelovgivningens område, herunder regler om
sanktioner i form af bøder eller tvangsbøder ved manglende overholdelse af forord-
ninger.
I bekendtgørelse nr. 488 af 29. april 2019 om adgang til det åbne internet, detailtak-
ster for reguleret EU-intern kommunikation og international roaming er der fastsat
bestemmelser om tilsyn med overholdelse af roamingforordningerne. Bekendtgø-
relsen fastlægger endvidere, hvilke sanktioner der kan pålægges, hvis reglerne
ikke overholdes, samt hvordan man kan klage over de afgørelser, som tilsynsmyn-
digheden træffer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet en rådsaf-
gørelse om at inkludere international roaming i associeringsaftalen med Moldova vil
have direkte virkning og ikke skal implementeres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Side 4/6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om at medtage EU’s roamingregler i associeringsaftalen med Moldova
2758782_0005.png
Forslaget vurderes at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af lande-
grænser, både for erhvervslivet og den enkelte forbruger, samt fordele for forbru-
gerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Roaming inden for EU er underlagt regulering, som bl.a. indebærer, at forbrugerne
som udgangspunkt ikke skal betale ekstra for roaming inden for EU/EØS (detail-
prisregulering), og at der samtidig er indført lofter over de priser, som selskaberne
afregner indbyrdes for at anvende hinandens mobilnet til opkald, sms og datatjene-
ster i forbindelse med roaming (engrosprisregulering).
I modsætning til roaming inden for EU er roaming uden for EU ikke underlagt pris-
regulering. Priserne for roaming i Moldova og engrosprisen kan derfor fastsættes
frit af teleselskaberne.
Forslaget vurderes at påvirke mobilselskabernes indtjening som følge af, at
roaming i Moldova vil blive underlagt prisregulering på lige fod med roaming i andre
EU-/EØS-lande.
Som følge af forslaget vil de danske mobilselskaber ikke kunne opkræve samme
(højere) pris fra deres kunder som i dag, når de anvender mobiltelefonen i Mol-
dova, idet forbrugerne som udgangspunkt ikke vil skulle betale ekstra for roaming i
Moldova.
Derudover vil de engrospriser, som mobilselskaberne afregner over for de moldovi-
ske mobilselskaber, når deres kunder roamer på et dansk mobilnet, blive underlagt
prisregulering og eventuelt reduceret i forhold til i dag. De lavere engrosprislofter
kan således reducere mobilselskabernes engrosindtægter på roaming.
Imidlertid reduceres samtidig mobilselskabernes engrosomkostning, når mobilsel-
skabet køber roaming på engrosniveau hos de moldoviske mobiloperatører for at
kunne levere roamingtjenester til deres egne kunder.
Omfanget af de erhvervsøkonomiske konsekvenser for branchen vil bl.a. afhænge
af, hvilke aftaler de danske mobilselskaber kan forhandle sig frem til med de moldo-
viske mobiloperatører, omfanget af danske henholdsvis moldoviske kunders for-
brug af roaming i Moldova henholdsvis Danmark, og om reguleringen på detailom-
rådet og engrosområdet træder i kraft samtidig.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at styrke beskyttelsen af forbrugere, der roamer i Moldova. For-
slaget skønnes ikke at have andre konsekvenser.
Side 5/6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om at medtage EU’s roamingregler i associeringsaftalen med Moldova
2758782_0006.png
8. Høring
Kommissionens forslag har i perioden den 6. september til 14. september 2023 væ-
ret sendt i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi-, Forsyningspolitik.
Der er ikke indkommet høringssvar med bemærkninger til Kommissionens forslag,
herunder fra branchen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på et møde i rådsarbejdsgruppen for it og telekom-
munikation. Der var overordnet opbakning fra medlemsstaterne til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at inkludere international roaming i
associeringsaftalen med Moldova.
Regeringen vil arbejde for, at forslaget ikke medfører unødigt høje meromkostnin-
ger for mobilselskaberne med muligt højere abonnementspriser til følge.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6