Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2911727_0001.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
31. maj 2024 02:32
Til:
Lars Aagaard <[email protected]>; Mathias Mæhle <[email protected]>
Emne:
vedr. udfasning af fastnetstelefoni for de mest udsatte borgere bl.a. ældre borgere
Den 28. maj 2024
Her er nogle tanker fra én der oveni har angst,
Og derfor kunne tænke mig hvordan ministeriet og udvalg tænker når man læser mine tanker og stiller
kritiske spørgsmål
Som udsat borger, og hvor jeg har forsøgt at gå fra fastnets telefoni via kobberkabel og over til IP telefoni og
tilbage igen efter at strømmen gik og dermed gik routeren ned og dermed IP telefonien, dermed kunne vi
ikke bruge telefonen…
En ældre dame har mistet sin afgang mht. kobberkabel og dermed ikke få en fastnets telefon, desværre har
hun flere gange været faldet, og hendes mobiltelefon har gentagende gange haft samme problemer som går
at man mister kommunikationen til modparten, det har gjort at vi (til trods for at vi selv har masser at
håndtere mht. helbredet) måtte have tøj på, og ind for at tjekke om hun var ok,
Da vi fik tilbudt IP telefoni fandt ud af dens mangler / svagheder... ville vi tilbage til den gammeldags
fastnets telefoni, men det svar utroligt svært…
Tager man den gode gammeldags fastnets telefon og holder den oppe mod den moderne mobiltelefon er
der her et par plusser jeg kan se…
1)
2)
3)
4)
5)
Ingen opladning
Ingen opdateringer og dermed mindre plads
Bruger ikke batteri med mindre at det indgår i fastnets telefonen på grund af mulig telefonsvarer
Der er intet batteri der slides når den bliver opladet eller opladet for meget
Intet simkort der af den ene eller anden årsag skal fornyes
6) Og man er ikke nær så af hængning af den idet at man ikke kan spille spil på den / gå på sociale medier
eller bærer rundt på den uanset om man er i byen eller i haven eller hjemme…
7)
8)
Man får mere ”motion” da man skal gå til fastnets telefonen fordi den ikke ligger i ens lomme
�½��
Lydkvaliteten er bedre…
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Henvendelse af 31/5-24 fra Jane Albrechtsen om udfasning af fastnetstelefoni for de mest udsatte borgere
Desuden undre jeg over at man intet har hører mht. evt. anden form i stedet for ”kobberkablerne” hvilket
jeg kan forstå at dette er brugt siden man sagde: ” København vest 09” eller bad om at få lov til at tale med
tante Olga, eller drejede (01) foran hoved nummeret, dog er der også nogen ligesom mig der bruger dette
til at gå på internettet på, fordi der ikke er anden mulighed i den almene boligsektor, her hvor vi bor, er der
én enkelt stik, telefonstikket, dermed går vores internetforbindelse via kobberkabel, vi har en ¼ dels
mulighed for at komme på fibernet, dette ville så gøre at vores tv pakke ville blive forringet, fra en bland
selv pakke på 36 point til enten stor / mellem eller lille pakke… flytter vi eller andet ender vi på YouSee´s nye
version, dette betyder at den pakkeløsning vi nu har vil ende med at bruge 51 point og en dyre regning,
altså uanset hvad er det enten dyrere eller forringelse, af produkterne…
Hvordan det er i dag mht. kalde apparaterne som hjemmeplejen bruger, hvis en borger falder, ved jeg at
det førhen brugte kobberkablet?? Desuden på grund af at der er oprettet en ”bolignetforening” det som
står på deres hjemmeside er:
Nettet tilbyder:
§
§
§
§
youSee regionsudbud med 3 TV pakker efter eget valg
Tilvalg af yousee “Bland selv” og ekstrakanaler
Internet 200/200, 300/300 og 600/600mbit
Telefon??
Dog har jeg, de sidste par gange her hvor vi bor kun kunne se løsningen med ”3 tv pakker efter eget valg”
men ikke den anden og pga. hvad jeg kalder for mobning fra ansatte, har jeg ikke været på kontoret hos
vores såkaldte vicevært, Men én ting ved jeg, at vi har et stik sat ude ved hoveddøren til fibernet og dermed
skal man have en ledning til router fra indgangspartiet og ind til stuen hvor den så er, i forhold til
lejlighederne…
SÅ nu er jeg interesseret i, at stille spørgsmål omkring hvad man kunne tænke sig til dem der føler sig mere
sikker med en ”ægte” fastnets telefon i forhold til IP telefoni…
Der er mange ting der efter min mening ikke gennemtænkt, vi bor i alment lejebolig, etagebyggeri, og som
ovenfor kan læse er der med flere afd. Lavet en ”boligforening” da man lavede denne og man fra politisk
side lave en ændring om at man ikke kunne tvinge beboer på et bestemt pakkeløsninger, adgang til internet
m.m. åbnede man en lille åbning, men det betyder også at der er klausuler som betyder at ikke alle kan
komme ind på vores adresse med deres produkter..
Vi har mulighed for fibernet, og alligevel ikke??
det viser sig at der ifølge artikel og deres spørgsmål til læserne KUN er 3% forskel på dem der gerne vil
beholde fastnets telefonien via kobberkabel og dem der vil over på IP telefoni, KUN 3% det er ikke meget og
dog en del fordi det betyder at dem der kan sige ja til at stemme for gammeldags fastnet, i forhold til det
moderne telefoni, dog ser jeg også at der er en lighed mellem det digitale område med bl.a. mit ID og at
man nærmest er tvunget til at have en form for pc, samt adgang til internettet fordi bl.a. ens adgang til
konto og betaling af regninger, tjekke ens konto osv. Man tænker overhovedet ikke på om borgerne er
analog??
derfor i denne verden hvor vi råber op om hvor fremme vi er digitalt og hvor meget vi kan gøre bedre… er
det store spørgsmål…
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Henvendelse af 31/5-24 fra Jane Albrechtsen om udfasning af fastnetstelefoni for de mest udsatte borgere
er der nogen der har fundet en løsning således at fastnets telefonien kan blive beholdt for de få der føler sig
mere trygge ved denne??
Mener man at det er i orden at man presser noget ned over borgere der ikke er digitale, oppe på
samfundets og især ministeriernes og styrelsernes niveau når vi taler om dette, og at det igennem en
længere årrække har været væsentlig dyre at ringe op fra en fastnetstelefon end fra en mobiltelefon og har
dermed har kunnet være en væsentlig årsag til at fastnets telefoni har været forringet af denne årsag??
Ligeledes er man i den senere tid begyndt at tale om skærmtid, især når man har talt om børn og unge, dog
har man ikke talt meget om gruppen af voksne mht. skærmtid hvilket man kan undre sig over??? Desuden
kan man hvis man skal ringe til sin praktiserende læge via. Mobiltelefon meget hurtigt blive hægtet af når
telefonen er optaget, og derved ringe op, op til flere gange.. hvorimod at man (i hvert fald tidligere) har via
en fastnets telefon blive i telefonen indtil det har været ens tur…
Desuden er historien omkring fastnets telefoni (fra egen side) siden min barndom har der altid været en
fastnets telefon, en sort en med drejeskive, siden blev det til en med trykknapper… efter den næstsidste
flytning kom der noget frem som ingen af os her, og sikkert også mange andre der ikke har tænkt over,
nemlig det at man faktisk lejede ens fastnets telefon?? Det betyder at så længe at en borger har haft en
telefon fra ens teleudbyder skal denne (såfremt den ikke længere bliver brugt) faktisk leveres tilbage til
teleudbyderen.
På forhånd tak
Jane Albrechtsen