Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2908307_0001.png
UDSPIL DIGITAL INFRASTRUKTUR
AUGUST
2024
Politisk udspil
Aftale om
Digital
Infrastruktur
2025
2030
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0002.png
Afsæt
Teleindustrien, Dansk Erhverv og DI ønsker aktivt og rettidigt at bidrage med et konkret og samlet udspil
til de politiske drøftelser i 2025 vedrørende det nuværende teleforlig fra 2021.
For at rammesætte udspillet foreslås en ny vision og reviderede pejlemærker, som giver aftalen retning
også på den anden side af 2025.
Teleindustrien, Dansk Erhverv og DI foreslår et klart strategisk sigte med en ny aftale, som rækker frem
mod 2030 med seks hovedspor med fokus på få nøgleinitiativer og en årlig skriftlig redegørelse for frem-
drift.
De seks hovedspor angiver et bredere sigte for en ny aftale, hvor der foruden udrulning og udvikling også
ses på sikkerhed, digital svindel, bæredygtighed og anvendelse af den digitale infrastruktur.
Videre er det branchens forhåbning, at dette udspil kan være et konstruktivt indspil til den danske for-
handlingsposition under EU-formandskabet, når Digital Network Act skal forhandles ultimo 2025.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
Baggrund
En fremtidssikret digital infrastruktur er grundlaget for at forbedre Danmarks konkurrenceevne, øge pro-
duktiviteten i erhvervslivet og den offentlige sektor og dermed fastholde danske arbejdspladser. Derfor
er fortsat udvikling og udrulning af den digitale infrastruktur afgørende.
Der er en stærk forbindelse mellem den øgede udbredelse af fast og mobilt bredbånd og den økonomiske
udvikling. Højere hastigheder og nye generationer af mobilnet har en positiv indvirkning på BNP, og ef-
terspørgslen efter sikre og stabile netforbindelser er afgørende for at stimulere økonomien. Faktisk er
det grundlaget for en global BNP-vækst på mellem 1 og 2 billioner EUR og den digitale og grønne omstil-
ling af vores samfund og økonomi.
Med den nuværende demografiske udvikling er den europæiske konkurrenceevne afhængig af produkti-
vitetsfremmende teknologier, og her spiller digital infrastruktur og digitale tjenester en afgørende rolle.
Udrulning, udvikling og ibrugtagning af den digitale infrastruktur kommer imidlertid ikke af sig selv. Vi
har i dag en digital infrastruktur, som på mange punkter er blandt de bedste i verden med etablering af
fiber og 5G. Hvis vi skal fastholde den position og samtidig håndtere fremtidens udfordringer, kræver det
politiske rammevilkår, som fremmer private investeringer.
Samlet set står teleindustrien overfor udfordrende år, hvor der skal investeres i:
Fortsat udrulning af fiber og mobil til hele Danmark
Udvikling og opgradering af netværk med brug af kunstig intelligens, cloud, kvanteteknologi mv.
Kapacitetsudbygning af netværk til at håndtere de markant stigende datamængder
Cybersikkerhed, hvor truslen er stigende fra både statslige og ikke-statslige aktører
Forebyggelse af digital svindel i et hidtil uset omfang
Bæredygtighed og grøn omstilling, så den digitale infrastruktur bidrager til betydelige reduktioner
af klimaaftrykket fra branchen.
Imidlertid er investeringerne udfordret af et udpræget fragmenteret telemarked, et ikke-harmoniseret
indre marked, inflation, højere renter, et leverandørmarked udfordret af geopolitiske spændinger, øgede
omkostninger til ny teknologi mv. Samlet set giver det et lavt afkast med en risiko for, at der ikke bliver
investeret tilstrækkeligt i den fremtidssikrede digitale infrastruktur.
For samfundet som helhed er der ikke et alternativ til at have en fremtidssikret digital infrastruktur.
Derfor er det helt afgørende for udviklingen af sektoren, at de regulatoriske rammer opdateres, så de
fremmer investeringer samt reducerer barrierer og byrder.
DANSK ERHVERV
Måned, årstal
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0004.png
VISION
Teleindustrien, Dansk Erhverv og DI foreslår konkret, at der formuleres en ambitiøs vision for
telepolitikken om at alle danskere, dansk erhvervsliv og den offentlige sektor skal have en
sikker, nem, tryg og fremtidssikret digital hverdag på en digital infrastruktur i verdensklasse.
PEJLEMÆRKER
Det foreslås, at der udpeges en række pejlemærker, som kan omfatte følgende
Aftalen bør fremme attraktive, klare og forudsigelige rammevilkår samt reducere
barrierer og byrder for at sikre private investeringer.
Aftalen bør fremme udrulning, udvikling og anvendelse af digital infrastruktur og
anvendelse af fremtidens teknologier.
Aftalen bør fremme velfungerende teknologineutral og markedsbaseret konkur-
rence.
HOVEDSPOR
Det foreslås at telepolitikken formuleres med udgangspunkt i seks hovedspor, som under-
støtter følgende formål
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Fremme investeringer
Udvikling og anvendelse af den digitale infrastruktur
Etablering af digital infrastruktur
Øget cybersikkerhed
Forebyggelse af digital svindel
Nedbringe klimaaftryk
IMPLEMENTERING
Der bør sikres finansiering af aftalen, koordinering mellem politiske ressortområder samt en
årlig redegørelse om fremdrift
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
1. Fremme investeringer
Den digitale infrastruktur er en grundforudsætning for et sikkert, produktivt, innovativt og
bæredygtigt samfund. Telebranchen bidrager markant, men har også brug for de rette ram-
mevilkår for at kunne fastholde de nødvendige fremtidige investeringer.
Konkret har branchen de seneste 10 år investeret over 100 mia. kroner og frem mod 2030
forventes branchen
forudsat investeringsfremmende rammevilkår
at investere yderligere
mere end 60 mia. kroner. Det svarer til, at cirka 20% af selskabernes omsætning direkte in-
vesteres i udbygning og udvikling af den digitale infrastruktur.
Samtidig leverer selskaberne et årligt direkte økonomisk samfundsbidrag, som stammer fra
ikke bare skatter og afgifter, men også nummerafgifter, frekvensafgifter og betaling for mo-
billicenser efter frekvensauktioner. Derudover bidrager branchen med et betydeligt indirekte
samfundsbidrag. Der er en stærk forbindelse mellem den øgede udbredelse af fast og mobilt
bredbånd og den økonomiske udvikling.
Imidlertid er investeringerne udfordret af en række økonomiske byrder, et udpræget fragmen-
teret telemarked, et ikke-harmoniseret indre marked, inflation, højere renter, et leverandør-
marked udfordret af geopolitiske spændinger, øgede omkostninger til ny teknologi mv, hvilket
samlet set giver et lavt afkast med en risiko for, at der ikke bliver investeret tilstrækkeligt i
den fremtidssikrede digitale infrastruktur.
Desuden er der væsentlige administrative og økonomiske byrder pålagt teleselskaberne, som
skyldes den sektorspecifikke regulering og myndighedspålagte opgaver. Det gælder eksem-
pelvis logning, sikkerheds- og beredskabsopgaver, sektorspecifik forbrugerregulering, kort-
lægning, statistik og dataindsamling. Endvidere bruges der betydelige ressourcer på at opnå
myndighedstilladelser til etablering af master og anlægge fiberinfrastruktur hos kommunerne.
På den baggrund er det helt afgørende for fremtidssikringen af vores digitale infrastruktur, at
de regulatoriske rammer opdateres. Dette gælder både for nationale regler og for reglerne i
det indre marked i EU mellem medlemslandene, og det gælder i særdeleshed i forhold til mu-
lighederne for national konsolidering af den digitale infrastruktur uden at gå på kompromis
med konkurrencen rettet mod markedet blandt serviceudbyderne. Dette kræver en justeret
implementering af den nuværende konkurrencelovgivning, som i dag har fokus på pris, men
som også bør medregne investeringer, kvalitet (øget sikkerhed og robusthed, samt teknolo-
gisk udvikling) og grøn omstilling, som kræver store investeringer, og hvor konsolidering kan
give bedre mulighed for effektivisering og tiltrækning af investeringer.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0006.png
Konkret foreslås
At modvirke et fragmenteret marked med bedre regulatoriske muligheder for national
konsolidering af digital infrastruktur
En målrettet reduktion af nuværende byrder og undgå yderligere byrder
Dokumenteret i en årlig skriftlig redegørelse til forligskredsen og Folketingets IT- og
Digitaliseringsudvalg
At fremme EU-harmoniserede regler herunder gøre integrering mellem selskaber i for-
skellige medlemslande nemmere
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2. Udvikling og anvendelse af
den digitale infrastruktur og
fremtidens teknologier
Internationale benchmark indikerer, at Danmark i dag har en digital infrastruktur i verdens-
klasse, men desværre anvendes den ikke optimalt, hvorved de potentielle samfundsmæssige
gevinster ikke høstes.
Det fragmenterede og ikke-harmoniserede telemarked besværliggør innovation og ensartet
højkvalitetstilbud på tværs af Danmark. Aftalen bør således sikre forudsigelige rammevilkår,
der fremmer investeringer, innovation, konkurrence og kvalitet til gavn for slutbrugerne.
Mulighederne på 5G-nettet anvendes heller ikke optimalt. Med introduktionen af 5G SA
(Standalone) de kommende år vil anvendelsen af slicing, droner, robotter mv. blive langt
bedre. Der er brug for et innovationspartnerskab på tværs af myndighederne (bl.a. SDFI,
DIGMIN, EM), televirksomheder, erhvervsliv og offentlige institutioner samt igangværende og
nye forskningsinitiativer for at understøtte realiseringen af det potentiale for smarte løsnin-
ger, automatisering mv.
Fremover vil særligt mobilteknologien udvikle sig med en række nye teknologier som bl.a. 5G
SA, slicing, small cells, mmWave, OpenRAN, virtualisering, cloud, og på sigt vil 6G også
komme i spil. Mere generelt vil ikke mindst kunstig intelligens og kvanteteknologi præge bran-
chen frem mod 2030. De nye teknologier vil give mere sikre, stabile, effektive og agile net-
værk, de vil give mulighed for at udvikle nye innovative applikationer og tjenester, og de vil
være en forudsætning for udbredelsen af IoT, selvkørende biler, nye gennembrudsteknologier
og cloudtransformation.
Datatrafikken er generelt stigende. Det er derfor vigtigt at sikre, at den håndteres hensigts-
mæssigt, så netværksbelastningen og dermed energi- og klimabelastningen minimeres. Den
store datatrafik kræver store investeringer i udvidelsen af tilstrækkelig kapacitet, og der er
samtidig brug for løsninger til at nedbringe datatrafikken. I den sammenhæng kan SDFI faci-
litere en proces mellem netudbydere og indholdsleverandører for bl.a. at fremme effektiv da-
tadistribution og anvendelse af best practice med komprimeringsteknologier, cashing o.l.
Branchen er i hovedtræk tilfredse med de danske frekvensaktioner med en konkurrenceba-
seret tildeling. Koordinering og planlægning på tværs af EU kan være en god idé, men bør ikke
ske ved at gå på kompromis med den danske frekvensmodel. Afgørende er en tæt markeds-
dialog i forhold til fremtidig frekvenspolitik, så der træffes beslutninger baseret på markeds-
behov.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0008.png
Konkret foreslås
Etablering af proces faciliteret af SDFI mellem netudbydere og indholdsleverandører for
bl.a. at fremme en effektiv datadistribution
Løbende fokus på optimale regulatoriske rammevilkår for ny digital infrastruktur
Etablering af offentlig-privat innovationspartnerskab for øget anvendelse af 5G
Etablering af innovationspulje til udvikling og test af nye teknologier finansieret med
midlerne fra frekvensaktionerne
At myndighederne fortsat sikrer tæt brancheinddragelse i forbindelse med nye frekvens-
aktioner
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
3. Etablering af digital
infrastruktur
Danmark har en digital infrastruktur i verdensklasse. Der er 100% mobildækning, hvor 5G i
stigende grad har taget over. Seneste SDFI-fremskrivning anslår, at fiberudrulningen var 86%
dækning primo 2024 samt antager en dækning med adgang til 1 Gbit/s download på 98-99%
i 2025. Samtidig udfases forældede teknologier som 3G og kobbernettet.
Der er dog fortsat en række udfordringer. Dækningsforpligtelserne er udfordret af sagsbe-
handling, borgerklager og kommune- og lokalplaner. Fiberudrulningen er sat ned i tempo. Ud-
fordringen med restgruppen (der som minimum skal have 100 Gbit/s download og 30 Gbit/s
upload) på 20.000 adresser i 2025 er ifølge SDFI fortsat uløst: Forligskredsen har besluttet,
at mobil skal være en del af løsningen, men det udestår at få afdækket, hvordan retningsbe-
stemte antenner kan anvendes. Derudover er udbredelsen af 5G Standalone en forudsætning
for at realisere potentialet med bl.a. droner og automatisering.
For at komme i mål med etableringen af digital infrastruktur er der brug for et tættere samar-
bejde mellem teleselskaberne og kommunerne om at fjerne eller minimere nuværende barri-
erer. Samt om, hvordan kommunerne kan spille en mere proaktiv rolle i forhold til borgerakti-
vering, så flere fiberprojekter kan blive realiseret, og der kan sikres bedre mobildækning. Et
stabilt og forudsigeligt regulatorisk miljø er afgørende for infrastrukturejere og tjenesteudby-
dere. Her er klare og rettidige varslinger afgørende, både når det kommer til justering af pris-
lofter og fx dekommissionering af forældet teknologi. Dette er nødvendigt for at muliggøre
effektiv planlægning og investeringer.
Det er således afgørende, at der fjernes barrierer for udrulningen, sikres forudsigelighed for
infrastrukturejere såvel som tjenesteudbydere, og at reguleringen understøtter yderligere in-
vesteringer. Dette er i særdeleshed væsentligt i forhold til implementeringen af Forordningen
om Gigabit Infrastruktur.
Konkret foreslås
Kommunalt servicemål for udrulning af digital infrastruktur herunder for sagsbehand-
lingstider, så dækningsforpligtelserne kan realiseres, og fiberudrulningen kan ske så
ubureaukratisk som muligt
Opfølgning på ændringer i planlov og landsplandirektiv og fortolkningerne af disse for
at se effekt
Eftersyn af lovgivningen i forhold til barrierer for udbygning i forbindelse med kyst-
nærhed, skovlov, fredninger m.v.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
8
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0010.png
Eftersyn af nationale rammer for kommune- og lokalplaner, så de muliggør opsæt-
ning af master
Sikring af rimelige priser for adgang til arealer til master og antenner
Implementeringen af Forordningen om Gigabit Infrastruktur skal gøre etablering af digi-
tal infrastruktur nemmere og mere effektiv
Afdække, hvordan retningsbestemte antenner kan reducere restgruppen
Øget samarbejde med og aktivering af kommunerne i forhold til øget ibrugtagning og
borgeraktivering vedr. fiberudrulning og opstilling af master.
For at sikre et stabilt og forudsigeligt miljø for infrastrukturejere og tjenesteudbydere i
Danmark bør processen vedr. justering af prislofter gennemgås med henblik på at sikre
rettidige varslinger for både infrastrukturejere samt tjenesteudbydere
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
9
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
4. Øget cybersikkerhed
Telekommunikation er kritisk for samfundets funktionsevne. Cybersikkerhed herunder fysisk
sikkerhed handler derfor om national sikkerhed og bør prioriteres på linje med øvrige for-
svarsaktiviteter. Truslen fra cyberangreb fra både statslige og ikke-statslige aktører er mar-
kant stigende, og det kræver betydelige investeringer at tilpasse beskyttelsen af den digitale
infrastruktur og den digitale kommunikation til det nye trusselsbillede.
Hvis ikke vi sikrer et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau og modstandsdygtighed, risikerer den
altomfavnende digitale kommunikation i alle ender af samfundet at undergraves, og i værste
fald kan den sættes ud af spil, hvorved beredskab, sundhed, betalinger og mange andre for-
mer for essentiel digital kommunikation ikke vil være mulig i kortere eller længere tid.
Der er brug for et markant øget, langt tættere og vidtrækkende sektor-tværgående offentlig-
privat samarbejde.
I forhold til FE og CFCS er der øget brug for deling af efterretninger til klassificeret personale
og tilsynsuafhængig rådgivning bl.a. ift. High-Risk Vendors og specifik definering af kritisk
infrastruktur.
Derudover er der brug for, at myndighederne udarbejder mere detaljerede og operationelle
trusselsvurderinger
både for den fysiske og for den digitale infrastruktur, og der bør sikres
meget klare rammer for rolle- og ansvarsfordelingen, herunder overvågning og beskyttelse af
knudepunkter, centraler og stationer, kabler, rør og andre kritiske infrastrukturelementer.
Det internationale perspektiv og samarbejde kan konkret blive udmøntet i en nordisk tele-
CERT, hvortil såvel samarbejdsmodeller og finansieringen bør afdækkes.
Sikkerhedsspørgsmålet vil parallelt blive politisk forhandlet i en ny national cykersikkerheds-
strategi, men fordi sikkerhedsproblemet breder sig over flere politiske ressortområder og skal
tilgås helhedsorienteret, bør det også adresseres som en del af Aftale om Digital Infrastruktur.
Konkret foreslås
Tæt og gensidigt offentlig-privat samarbejde mellem teleindustrien, televirksomhederne
og CFCS samt Forsvaret og PET, hvor TeleDCIS har en koordinerende rolle
Herunder deling af efterretninger til klassificeret personale og tilsynsuafhængig råd-
givning
Styrket samarbejde mellem myndigheder og virksomheder på tværs af sektorerne
Styrkelse af det internationale og nordiske samarbejde i regi af en nordisk teleCERT
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
10
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0012.png
At myndighederne for hver samfundskritisk sektor udarbejder mere detaljerede og ope-
rationelle trusselsvurderinger og sikre klare rammer for rolle- og ansvarsfordelingen
Et årligt brancheforum med deltagelse af lovgivere, myndigheder, branchen og cybersik-
kerhedseksperter for at diskutere nye trusler, teknologiske fremskridt og behovet for
lovændringer samt tolkning af eksisterende lovgivning.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
11
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
5. Forebyggelse
af digital svindel
Digital svindel i den finansielle sektor er markant stigende med bl.a. vishing, smishing,
phishing og spoofing. Nye former for svindel udvikler sig konstant, og med bl.a. brug af kunstig
intelligens bliver den digitale svindel mere og mere sofistikeret.
Det er en stor samfundsmæssig problemstilling, hvor særligt den finansielle sektors kunder
er udsat, og hvor sektoren derfor har et stort ansvar for at afhjælpe udfordringerne. Imidlertid
misbruges såvel telebranchens som onlinetjenesters (fx Facebook, Snaptchat, TikTok) ydel-
ser også til digital svindel, og det er derfor afgørende, at alle relevante aktører hjælper finans-
sektoren med at komme misbruget og den digitale svindel i forbindelse med udbuddet af de-
res tjenester til livs.
Telebranchen, som leverer identificerbare nummerbaserede tjenester, bidrager naturligvis
gerne og proaktivt med målrettede løsninger, som delvist kan afhjælpe udfordringen, og bran-
chen har derfor et tæt samarbejde med myndigheder og andre brancher for proaktivt at
dæmme op for den digitale svindel.
Det er afgørende med tillid til den digitale kommunikation, og derfor arbejder telebranchen
bl.a. med spoofingbeskyttelse, SMS ID-sender beskyttelse, blokering af links og websites,
SMS-firewall og mobil identitet. Målrettet og afgrænset brug af teledata vil kunne medvirke
yderligere til at sikre mod digital svindel, og der er derfor et stort behov for en hurtig regula-
torisk afklaring af muligheden herfor.
Der findes i dag to fora i regi af henholdsvis af Erhvervsministeriet med fokus på forebyggelse
og Rigspolitiet med fokus på efterforskning, som telebranchen foreslår gjort permanente og
mere repræsentative.
Konkret foreslås
Målrettet indsats for at sikre klare og tilstrækkelige regulatoriske rammer for at sikre
digital tillid og undgå digital svindel herunder på EU-niveau.
At Erhvervsministeriet og Rigspolitiets fora gøres permanente med inddragelse af såvel
Teleindustrien som relevante selskaber, herunder onlinetjenester
At Erhvervsministeriets forum bør
Være mere repræsentativt med deltagelse af onlinetjenester
Systematisk være på forkant med udviklingen af svindlen
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
6. Nedbringe klimaaftryk
Den digitale infrastruktur er en forudsætning for den grønne omstilling i andre sektorer. Såvel
solcelleparker og el-ladestandere som styring af energieffektivitet og smart mobilitet er af-
hængig af en digital infrastruktur for at kunne fungere.
Digitale løsninger kan nedbringe CO2-udledninger i andre sektorer med op mod 20% ifølge
World Economic Forum. Det kan handle om alt fra energistyring over intelligent flådestyring
til optimering af kapaciteten i elnetværket.
Samtidig med, at den digitale infrastruktur og digitale løsninger kan være en løftestang for
klimareduktioner, så udleder den samlede IT- og telesektor (der findes ikke separate tal for
telesektoren) 3% af den globale CO2-udledning og står for omkring 8% af det globale energi-
forbrug. Derudover vil stigende datamængder øge energiforbruget og klimaaftrykket.
Derfor er der både brug for intelligente løsninger på klimakrisen og for, at telebranchen bruger
nye og mere energieffektive teknologier som fiber fremfor kobber og 5G fremfor tidligere mo-
bilgenerationer. Samtidig er der brug for nye teknologier som kunstig intelligens til at opti-
mere den digitale infrastruktur og nedbringe energiforbruget. Generelt er der brug for, at bran-
chen sikrer mere energieffektivitet og nedbringer CO2-udledningerne fra både egen drift og
fra leverandører.
Konkret foreslås
At det aktuelle arbejde i SDFI med grønne indikatorer baseret på CSRD-
indrapporteringen, som vil tydeliggøre branchens udledninger, bliver færdiggjort og
implementeret, så der er et klart benchmark for reduktioner af branchens
klimapåvirkning
At SDFI parallelt opgør den positive effekt, som digitale løsninger har på
klimaaftrykket.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
13
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
Implementering
Det eksisterende teleforlig var ikke finansieret, hvilket vanskeliggjorde implementeringen af
aftalen. For at sikre en ny aftale, som har reel effekt, er det afgørende, at der følger finansie-
ring med til implementeringen.
For at sikre en målrettet implementering af aftalen foreslås en årlig skriftlig redegørelse til
forligskredsen og Folketingets IT- og Digitaliseringsudvalg.
Derudover foreslås et nyt format for Telebrancheforum med henblik på især koordinering mel-
lem politiske ressortområder, da telebranchen er reguleret og politisk styret fra en meget lang
række af politiske ressortområder. Det kræver koordinering og samarbejde.
Teleindustrien, Dansk Erhverv og DI foreslår at bruge Telebrancheforum aktivt og målrettet til
dette formål samt med henblik på at understøtte implementeringen af aftalen. Mere konkret
foreslås, at deltagerkredsen sammensættes af faste deltagere fra telebranchen og ad hoc
indkaldte øvrige aktører (leverandører, kommuner, styrelser mv.).
Konkret foreslås
At der udarbejdes en årlig skriftlig redegørelse til forligskredsen og Folketingets IT- og
Digitaliseringsudvalg om fremdrift af aftalen, herunder om reduktion af byrder
At aftalen fuldt finansieres, så der sikres en reel implementering og gennemførsel af
aftalen
Tilpasning af Telebrancheforum således
At televirksomhederne er fast repræsenteret i Telebrancheforum
At deltagerkredsen derudover sammensættes dynamisk på baggrund af den kon-
krete agenda, så politiske ressortområder, kommunerne/KL m.fl. deltager, når det
er relevant
At der afholdes 5-6 årlige møder, samt at emner konkret er koblet op på Aftale om
Digital Infrastruktur.
Aftale om Digital Infrastruktur 2025
2030
14
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Aftale om digital infrastruktur 2025-2030 - Politisk udspil fra Dansk Erhverv, Teleindustrien og Dansk Industri
2908307_0016.png