Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2764458_0001.png
Enhed
Digi Erhverv
Sagsbehandler
Jens-Ole Sangild
Kværnø
Koordineret med
DIGST
Sagsnr.
2023 - 3238
Doknr.
37332
Dato
12-10-2023
Notat vedr. baggrund for ændringer i Bekendtgørelse om tilskud under
programmet SMV:Digital
Bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV:Digital opdateres inden for en række om-
råder. Nedenfor begrundes disse områder hver især.
Navn på styrelse
”Erhvervsstyrelsen” erstattes med ”Digitaliseringsstyrelsen” grundet ressortoverflytning af
SMV:Digital iht. Kongelig resolution af 15. december 2022.
Programmets navn
”Programmet SMV:Digital” erstattes gennemgående med ”SMV:Digital” fra § 3 og frem for at
styrke læsevenligheden.
§ 2, stk. 1, nr. 4: Forenkling af metoden for beregning af årsværk
Fremover vil det alene være muligt at opgøre årsværk på baggrund af de registrerede årsværk
på CVR, som indgår i virksomhedens seneste regnskabsperiode. SMV:Boardet, der har rådgivet
om tilrettelæggelsen af SMV:Digital indtil medio 2023, anbefalede på et møde primo 2023, at
SMV:Digital målrettes mere modne virksomheder.
”Årsværk” er et udtryk for antal fuldtidsansatte i en virksomhed. Muligheden for at opgøre års-
værk på baggrund af seneste registrering af årsværk i CVR fjernes. Dette vil udelukke mindre
sæsonvirksomheder og andre helt små virksomheder, som i perioder kan leve op til kravet om
minimum 2 eller 3 årsværk (som pt. er grænserne for at kunne søge de forskellige tilskudspul-
jer), men ikke samlet set over et år.
Ved ændring af denne bestemmelse ændres ligeledes betegnelsen ”beskæftigede” til ”an-
satte”. Dette forventes at tydeliggøre, at konsulenter og freelancere ikke tæller med i opgørel-
sen af antal årsværk.
§ 2, stk. 1, nr. 5: Definition af ”operatør”
I § 8 og § 11 benyttes begrebet ”operatør”. I § 2 tilføjes en definition af ”operatør”.
§ 3, stk. 2 og 3: Ændring af begreb
”Ansøgningsrunde” ændres til ”tilskudspulje”. Dette ændres for at skabe større overensstem-
melse mellem begreberne, som anvendes på SMV:Digitals hjemmeside, og begreberne som i
øvrigt anvendes i bekendtgørelsen.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Orientering om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV:Digital
2764458_0002.png
§ 3, stk. 4: Præcisering af regel om antal aktive tilsagn
Ifølge den eksisterende bekendtgørelse kan der ikke ydes støtte til SMV’er, som på ansøgnings-
tidspunktet har uafsluttede projekter i SMV:Digital. SMV:Digital har tidligere modtaget ekstra-
bevillinger, som har skulle anvendes hurtigt eller til særlige formål. I disse situationer vil det
være hensigtsmæssigt at have fleksibilitet til at kunne fravige reglen om, at en virksomhed kun
kan have ét projekt i SMV:Digital ad gangen. Derfor præciseres det, at andre regler kan gælde,
såfremt det fremgår af beskrivelsen for den konkrete tilskudspulje på SMV:Digitals hjemme-
side.
§ 3, stk. 5 og 6: Tilføjelser til definition af en SMV
Det er EU's definition af en SMV
1
, fastlagt i EU’s statsstøtteregler, som ligger til grund for
SMV:Digital. Denne definition er valgt, da det er den gængse SMV-definition i EU. Der er dog
alene tale om en vejledende definition og ikke implementering af EU-lovgivning. Det er derfor
muligt at indsnævre definitionen yderligere.
En af konsekvenserne ved at anvende EU’s definition er, at denne også omfatter juridiske en-
heder, som driver økonomisk aktivitet i et begrænset omfang, og som i andre sammenhænge
ikke betegnes som en SMV. Fælles for denne gruppe af enheder er, at de som udgangspunkt
ikke er erhvervsdrivende, men snarere varetager et kulturelt-, forsynings- eller samfundsmæs-
sigt formål. Det drejer sig blandt andet om:
-
-
-
-
-
-
Museer, teatre og andre kulturelle institutioner
Privatskoler/højskoler
Forsyningsvirksomheder, herunder varmeværker
Kirkelige institutioner, herunder sogneråd og provstier
Studenter- og sportsforeninger
Interesseorganisationer
SMV:Digital har ophæng i at skabe vækst og et konkurrencedygtigt erhvervsliv, programmet
bør derfor målrettes erhvervsdrivende SMV’er. Bekendtgørelsen indsnævrer definitionen af en
SMV, således at det sikres, at programmets midler målrettes erhvervsdrivende SMV’er, som
driver virksomhed med profit for øje.
§ 4, stk. 4: Præcisering af regel om forudbetalt hardware og software
Den gældende praksis er, at SMV:Digital yder støtte til forudbetalt hardware og software via
leasing eller abonnement i op til to år (dette fremgår blandt andet af SMV:Digitals hjemmeside).
Bekendtgørelsen opdateres således, at tidsbegrænsningen på to år fremgår.
§ 9, stk. 1, nr. 4: Sammenfaldende økonomiske eller personlige interesser
Det er i forvejen et krav iht. § 9, stk. 4, at rådgiver skal yde uvildig rådgivning og ikke må have
sammenfaldende økonomiske eller personlige interesser med virksomheden som rådgives. Det
tilføjes her, at tilsagn kan bortfalde i en sådan situation.
§ 9, stk. 1, nr. 5 og 6: Forældelse af tilsagn
Det er set flere gange, at en støttemodtager kommer i gang med projektet meget sent i til-
sagnsperioden, og derfor anmoder om projektforlængelse umiddelbart før, at tilsagnsperioden
udløber. Konsekvensen ved at denne anmodning accepteres er, at støttemodtager har uhen-
sigtsmæssigt kort tid til at gennemføre projektet, idet forlængelsen er væsentligt kortere end
den oprindelige tilsagnsperiode. En anden konsekvens ved, at en støttemodtager ikke kommer
i gang med sit projekt er, at støttemodtageren ”holder på et tilsagn”, som ellers kunne være
brugt af en anden virksomhed.
1
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder
(2003/361/EF)
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Orientering om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV:Digital
2764458_0003.png
For at sikre et bedre hjemmelsgrundlag til at imødegå ovenstående, tilføjes det til bekendtgø-
relsen, at et tilsagn kan bortfalde under visse omstændigheder. Det gælder helt konkret i til-
fælde af, at støttemodtager ikke har accepteret sit tilsagn inden for 3 måneder, og at støtte-
modtager ikke har påbegyndt sit projekt inden for tilsagnsperioden. Med ’ikke påbegyndt’ me-
nes, at virksomheden ikke er gået i gang med at modtage rådgivning fra den godkendte, tilknyt-
tede rådgiver.
§ 9, stk. 2: Projektændringer
Digitaliseringsstyrelsen træffer løbende afgørelser om projektændringer. Denne tilføjelse til
bekendtgørelsen sikrer et bedre hjemmelsgrundlag.
§ 9, stk. 3: Fristforlængelser
Digitaliseringsstyrelsen træffer løbende afgørelser om fristforlængelser for projektafslutnin-
ger og afrapporteringer. Denne tilføjelse til bekendtgørelsen sikrer et bedre hjemmelsgrund-
lag.
§ 11, stk. 1: Henlæggelse af beføjelser
Digitaliseringsstyrelsen indgår i efteråret 2023 en administrationsaftale med Erhvervsstyrel-
sen om varetagelse af tilskudsadministration i forhold til SMV:Digital. Muligheden for at fore-
tage en sådan henlæggelse af beføjelser præciseres.
§ 11, stk. 3: Operatørens afgørelser
Henvisningsfejl rettes. Der henvises til § 8 i stedet for § 9, da § 8 netop omhandler de afgørel-
ser, som operatøren træffer.
§ 11, stk. 3-6: klageadgang til ministeren
§ 11 stk. 3 og stk. 5 fastlægger klageadgangen til DIGST og siden til ministeren vedrørende
operatørens og Erhvervsstyrelsens afgørelser. Klagemulighederne er præciseret i stk. 4 og stk.
6.
§ 12, stk. 2: Ophævelse
Det angives, at en eksisterende ændringsbekendtgørelse ophæves.
3