Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 157
Offentligt
2896578_0001.png
UDKAST
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - Bilag 157
Offentligt
(Version af 25. juni 2024)
Forslag
til
Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
europæisk datastyring (datastyringsloven)
1)
§ 1.
Formålet med denne lov er at give Digitaliseringsstyrelsen beføjel-
ser til at understøtte Europa-Kommissionen med at sikre tilstrækkelig og
effektiv håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af for-
ordning nr. 2018/1724 (forordning om datastyring), jf. bilag 1 til denne
lov.
§ 2.
Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed, jf. ar-
tikel 13, stk. 1, i forordning om datastyring til at udføre de opgaver, der er
forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at udbydere af datafor-
midlingstjenester opfylder kravene i kapitel III i forordning om datasty-
ring.
§ 3.
Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent myndighed, jf. ar-
tikel 23, stk. 1, i forordning om datastyring med ansvar for det offentlige
nationale register over anerkendte dataaltruistiske organisationer.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at anerkendte dataaltrui-
stiske organisationer opfylder kravene i kapitel IV i forordning om datasty-
ring.
§ 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan meddele påbud efter artikel 34 i forord-
ning om datastyring om:
1) At en udbyder af dataformidlingstjenester skal indgive en anmel-
delse i overensstemmelse med anmeldelsesforpligtelsen for datafor-
midlingstjenesteudbydere i henhold til artikel 11.
2) At en udbyder af dataformidlingstjenester skal opfylde betingelserne
for udbud af dataformidlingstjenester i henhold til artikel 12.
1)
Som bilag til loven er medtaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 868 af 30.
maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forord-
ning om datastyring), EU-Tidende 2022, nr. L 152, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Trak-
taten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af forordningen i
lovens bilag er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forord-
ningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
3) At en anerkendt dataaltruistisk organisation skal opfylde betingel-
serne for registrering som en anerkendt dataaltruistisk organisation i
henhold til artikel 18, 20, 21 og 22.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en rimelig frist for efterlevelse
af et påbud efter stk. 1.
§ 5.
Med bøde straffes den, der undlader at efterkomme påbud efter § 4,
stk. 1.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§
6.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
2896578_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Udpegning
Gældende ret
Forordning om datastyring
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Sanktioner
Gældende ret
Forordning om datastyring
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Påbud
Straf
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.3.1.
2.2.3.2
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Side 3/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
2896578_0004.png
UDKAST
9.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Europa-Kommissionen fremsatte den 25. november 2020 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring. For-
ordningen, som i nærværende lovforslag benævnes ”forordning om data-
styring”, blev vedtaget den 30. maj 2022 og trådte i kraft den 23. juni
2022. Forordning om datastyring har direkte virkning i Danmark fra den
24. september 2023.
Forordning om datastyring har til formål at bidrage til at styrke det indre
digitale marked ved bl.a. at fastlægge retningslinjer for, hvordan datafor-
midlingstjenesteudbydere og dataaltruistiske organisationer skal indgå i
datamarkedet.
Forordning om datastyring indeholder betingelser for videreanvendelse af
bestemte kategorier af data inden for Unionen, som offentlige myndighe-
der er i besiddelse af, samt oprettelse af en anmeldelses- og tilsynsramme
for udbud af dataformidlingstjenester, en ramme for frivillig registrering af
enheder, der stiller data til rådighed til altruistiske formål, og en ramme for
oprettelsen af et europæisk datainnovationsråd.
Forordning om datastyring fastlægger en række forpligtelser for datafor-
midlingstjenesteudbydere. Disse fremgår af kapitel III og indebærer blandt
andet, at enhver dataformidlingstjenesteudbyder, der har til hensigt at ud-
byde tjenester omfattet af artikel 10 i forordning om datastyring, er omfat-
tet af en anmeldelsespligt.
Forordning om datastyring fastlægger endvidere et regelsæt for dataaltrui-
stiske organisationer i kapitel IV.
Derudover følger det af forordning om datastyring, at der skal etableres et
tilsyn, som overvåger, hvorvidt dataformidlingstjenesteudbydere og aner-
kendte dataaltruistiske organisationer opfylder kravene i hhv. kapitel III og
IV. Den kompetente myndighed, der udfører tilsynet, tillægges herudover
en række beføjelser, blandt andet adgangen til at anmode om nødvendige
oplysninger samt sanktionere brud på forordningen om datastyring.
Side 4/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Forordning om datastyring giver inden for en række områder mulighed for,
at der i national ret fastsættes bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
forordningen.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har på den baggrund vurderet,
at det er nødvendigt, at der fastsættes supplerende bestemmelser til forord-
ningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udpegning
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke fastsat regler i national ret, som udpeger en kompetent myn-
dighed, der skal varetage opgaver i henhold til kapitel III og IV i forord-
ning om datastyring.
2.1.2. Forordning om datastyring
Artikel 13, 14 og 26 i forordning om datastyring omhandler organisering
af og krav til kompetente myndigheder for tilsynet med dataformidlingstje-
nester.
Det følger af artikel 13, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 13, stk. 2, i for-
ordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i forordning
om datastyring.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 1, at den kompetente myndighed for
dataformidlingstjenester overvåger og fører tilsyn med, at dataformidlings-
tjenesteudbydere opfylder kravene i kapitel III. De kompetente myndighe-
der for dataformidlingstjenester kan også overvåge og føre tilsyn med, at
sådanne dataformidlingstjenesteudbydere opfylder kravene, efter anmod-
ning fra en fysisk eller juridisk person.
Det følger af artikel 14, stk. 2, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed har beføjelse til at anmode dataformidlingstjenesteudby-
dere eller deres retlige repræsentant om alle de oplysninger, der er nødven-
dige for at kontrollere, hvorvidt kravene i kapitel III i forordning om data-
styring er opfyldt. Det følger endvidere af artikel 14, stk. 2, i forordning
om datastyring, at enhver anmodning om oplysninger skal stå i et rimeligt
forhold til, hvad opgaven kræver og være begrundet.
Side 5/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Det følger af artikel 14, stk. 3, i forordning om datastyring, at, hvis den
kompetente myndighed for dataformidlingstjenester konstaterer, at en da-
taformidlingstjenesteudbyder ikke opfylder et eller flere af kravene i kapi-
tel III, underretter den dataformidlingstjenesteudbyderen herom og giver
denne mulighed for at fremføre sine synspunkter inden for 30 dage efter
modtagelsen af anmeldelsen.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 4, 1 og 2. pkt., at den kompetente
myndighed for dataformidlingstjenester har beføjelse til at kræve, at over-
trædelsen, jf. stk. 3, ophører inden for en rimelig frist eller omgående i til-
fælde af en alvorlig overtrædelse, og træffer passende foranstaltninger, der
står i et rimeligt forhold til formålet, for at sikre, at kravene opfyldes. I den
forbindelse skal den kompetente myndighed for dataformidlingstjenester,
hvis det er relevant, have beføjelse til a) at pålægge afskrækkende økono-
miske sanktioner gennem administrative procedurer, herunder periodiske
sanktioner og sanktioner med tilbagevirkende kraft, at indlede retsforfølg-
ning med henblik på pålæggelse af bøder eller begge dele, b) at kræve, at
igangsættelsen af udbuddet af dataformidlingstjenesten udsættes, eller ud-
buddet suspenderes, indtil enhver ændring af betingelserne, som den kom-
petente myndighed for dataformidlingstjenester har krævet, er foretaget,
eller c) at kræve, at udbuddet af dataformidlingstjenesten ophører, hvis al-
vorlige eller gentagne overtrædelser ikke er blevet afhjulpet på trods af
forudgående underretning i henhold til stk. 3.
Artikel 23, 24 og 26 i forordning om datastyring omhandler organisering
af og krav til kompetente myndigheder, der er ansvarlige for registrering af
dataaltruistiske organisationer.
Det følger af artikel 23, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder, der er an-
svarlige for dens offentlige nationale register over anerkendte dataaltruisti-
ske organisationer. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 23, stk. 1, 2.
pkt., i forordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i for-
ordning om datastyring.
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 1, at den kompetente myndighed,
der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske organisationer, overvå-
ger og fører tilsyn med, at anerkendte dataaltruistiske organisationer opfyl-
der kravene i kapitel IV. Den kompetente myndighed, der er ansvarlig for
registrering af dataaltruistiske organisationer, kan også overvåge og føre
Side 6/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
tilsyn med, at sådanne anerkendte dataaltruistiske organisationer opfylder
kravene, efter anmodning fra en fysisk eller juridisk person.
Det følger af artikel 24, stk. 2, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed har beføjelse til at anmode anerkendte dataaltruistiske or-
ganisationer om alle de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere,
at kravene i kapitel IV i forordning om datastyring, overholdes. Enhver an-
modning om oplysninger skal stå i et rimeligt forhold til, hvad opgaven
kræver og være begrundet.
Det følger af artikel 24, stk. 3, i forordning om datastyring, at hvis den
kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske
organisationer, konstaterer, at en anerkendt dataaltruistisk organisation
ikke opfylder et eller flere af kravene i kapitel IV, underretter den enheden
herom og giver den mulighed for at fremføre sine synspunkter inden for 30
dage efter modtagelsen af anmeldelsen.
Det følger af artikel 24, stk. 4, i forordning om datastyring, at den kompe-
tente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske orga-
nisationer, har beføjelse til at kræve, at overtrædelsen, jf. stk. 3, ophører
omgående eller inden for en rimelig frist, og træffer passende foranstalt-
ninger, der står i et rimeligt forhold til formålet, for at sikre, at kravene op-
fyldes.
Det følger af artikel 24, stk. 5, 1. pkt., at hvis en anerkendt dataaltruistisk
organisation ikke opfylder et eller flere af kravene i kapitel IV, selv efter at
den kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltrui-
stiske organisationer, har underrettet den herom i overensstemmelse med
stk. 3, så a) mister den sin ret til at bruge betegnelsen ”dataaltruistisk orga-
nisation, der er anerkendt i Unionen” i sin skriftlige og mundtlige kommu-
nikation og b) den slettes fra det relevante offentlige nationale register
over anerkendte dataaltruistiske organisationer og det offentlige EU-regi-
ster over anerkendte dataaltruistiske organisationer.
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 5, 2. pkt., at enhver afgørelse om at
tilbagekalde retten til at bruge betegnelsen ”dataaltruistisk organisation,
der er anerkendt i Unionen” efter første afsnit, litra a), offentliggøres af
den kompetente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltrui-
stiske organisationer.
Det følger af artikel 26, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
Side 7/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal være juridiske adskilt fra og funktionelt uafhængige af enhver
dataformidlingstjenesteudbyder eller anerkendt dataaltruistisk organisa-
tion.
Det følger endvidere af artikel 26, stk. 2, i forordning om datastyring, at de
kompetente myndigheder for dataformidlingstjenester og de kompetente
myndigheder, der er ansvarlige for registrering af dataaltruistiske organisa-
tioner, skal udføre deres opgaver upartisk, gennemsigtigt, konsekvent, på-
lideligt og rettidigt. De sikrer under udførelsen af deres opgaver fair kon-
kurrence og ikkediskriminering.
Artikel 27, stk. 1, i forordning om datastyring, regulerer retten til at ind-
give en klage vedrørende overtrædelse af forordning om datastyringen. Det
fremgår af bestemmelsen, at fysiske og juridiske personer har ret til enkelt-
vis eller, hvis det er relevant, i fællesskab at indgive en klage i forbindelse
med ethvert spørgsmål, der er omfattet af anvendelsesområdet for forord-
ningen, til den relevante kompetente myndighed for dataformidlingstjene-
ster over en dataformidlingstjenesteudbyder eller til den relevante kompe-
tente myndighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske orga-
nisationer, over en anerkendt dataaltruistisk organisation.
2.1.3. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges
som kompetent myndighed, jf. artikel 13, stk. 1, og artikel 23, stk. 1, i for-
ordning om datastyring.
Digitaliseringsstyrelsen vurderes at have den nødvendige erfaring med og
indsigt i området, som relaterer sig til digitale tjenester, herunder specifikt
deling af data. Forordningen om datastyring regulerer deling af data, samt
vedrører udviklingen af en europæisk dataøkonomi, som begge er relateret
til styrelsens eksisterende tilsynsområder.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 2, stk. 1, at Digitaliseringsstyrelsen
udpeges som kompetent myndighed til at udføre de opgaver, der er forbun-
det med anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester, jf. artikel 13,
stk. 1, i forordning om datastyring.
Side 8/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Det foreslås endvidere med lovforslagets § 3, stk. 1, at Digitaliseringssty-
relsen udpeges som kompetent myndighed, der er ansvarlig for det offent-
lige nationale register over anerkendte dataaltruistiske organisationer, jf.
artikel 23, stk. 1, i forordning om datastyring.
Samtidig foreslås det med lovforslagets § 2, stk. 2, at Digitaliseringsstyrel-
sen skal føre tilsyn med, at udbydere af dataformidlingstjenester opfylder
kravene i kapitel III i forordning om datastyring.
Det foreslås endvidere med lovforslagets § 3, stk. 2, at Digitaliseringssty-
relsen skal føre tilsyn med, at anerkendte dataaltruistiske organisationer
opfylder kravene i kapitel IV i forordning om datastyring.
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn vil indebære, at styrelsen af egen drift og
på baggrund af en klage kan behandle sager om mulige overtrædelser af
forordning om datastyring.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §§ 2-3.
2.2. Sanktioner
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke fastsat regler i national ret om sanktioner, der kan anvendes ved
overtrædelse af de fastsatte forpligtelser i forordning om datastyring.
2.2.2. Forordning om datastyring
Artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægger medlems-
staterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af
overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring,
at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen som a) overtrædelsens art, grovhed, omfang og varighed, b)
Side 9/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
enhver foranstaltning, som dataformidlingstjenesteudbyderen eller den an-
erkendte dataaltruistiske organisation har truffet for at afbøde eller råde
bod på den skade, som overtrædelsen har forårsaget, c) eventuelle tidligere
overtrædelser begået af dataformidlingstjenesteudbyderen eller den aner-
kendte dataaltruistiske organisation, d) dataformidlingstjenesteudbyderens
eller den anerkendte dataaltruistiske organisations opnåede økonomiske
fordele eller undgåede tab som følge af overtrædelsen, for så vidt det er
muligt at fastslå sådanne fordele og tab på pålidelig vis og e) eventuelle
andre skærpende eller formildende faktorer i lyset af sagens omstændighe-
der.
2.2.3 Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.2.3.1 Påbud
Den foreslåede ordning vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen kan med-
dele påbud efter artikel 34 i forordning om datastyring om, 1) at en udby-
der af dataformidlingstjenester skal indgive en anmeldelse i overensstem-
melse med anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i
henhold til artikel 11, 2) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal op-
fylde betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i henhold til arti-
kel 12 og 3) at en anerkendt dataaltruistisk organisation skal opfylde betin-
gelserne for registrering som en anerkendt dataaltruistisk organisation i
henhold til artikel 18, 20, 21 og 22.
Hvis et meddelt påbud udstedt i medfør af lovforslagets § 4, stk. 1, ikke ef-
terleves, vil der kunne pålægges bøder efter lovforslagets § 5.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 4.
2.2.3.2 Straf
Den foreslåede ordning vil medføre, at den, der undlader af efterleve et på-
bud udstedt efter lovforslagets § 4, stk. 1, straffes med bøde.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet vurderer, at der i loven bør fast-
sættes regler om bødestraf for overtrædelse af de bestemmelser, der fremgår
af artikel 34, stk. 1, i forordning om datastyring, såfremt et påbud ikke ef-
terleves.
Side 10/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Det er Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets vurdering, at sanktions-
niveauet skal ligge så tilstrækkeligt højt, at en bøde får en præventiv virk-
ning samtidig med, at den står i rimeligt forhold til overtrædelsen.
Endelig foreslås det, at juridiske personer kan pålægges strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring, som medfører økonomi-
ske konsekvenser for Digitaliseringsstyrelsen, som, jf. lovforslagets § 2 og
artikel 13, stk. 1, og 23, stk. 1, i forordning om datastyring, udpeges som
kompetent myndighed og ansvarlig for tilsyn med og håndhævelsen af for-
ordningen.
De forøgede udgifter vedrører løn til medarbejdere, der varetager tilsyns-
og håndhævelsesopgaver i relation til forordning om datastyring, samt til
almindeligt kontorhold, herunder it-understøttelse, efteruddannelse, rejse-
udgifter ved deltagelse i internationalt arbejde m.v.
Der er ikke nogen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonse-
kvenser for regioner og kommuner.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har herudover overvejet, hvor-
vidt lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgiv-
ning. Da lovforslaget fungerer som et forordningsbestemt supplement til
forordningen om datastyring, har det ikke selvstændig relevans i forbin-
delse med de syv principper. Der er heller ikke foreslået yderligere supple-
rende bestemmelser, som kunne være relevante i denne sammenhæng.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring. Lovforslaget medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. Erhvervssty-
relsens Område for Bedre Regulering vurderer, at forordning om datasty-
ring ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Hvad angår øvrige efterlevelseskonsekvenser vil forordning om datasty-
ring medføre begrænsede omkostninger, da få virksomheder vil være om-
fattet af forordningen. Omkostningerne vurderes ikke at ville overskride
Side 11/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
2896578_0012.png
UDKAST
minimumsgrænsen på 10 mio. DKK. For de virksomheder, der er omfattet,
vil omkostningerne primært bestå af at skulle notificere den kompetente
myndighed, hvis de udbyder en dataformidlingstjeneste eller en dataaltrui-
stisk organisation, samt dokumentation for, at de lever op til forordningens
bestemmelser i forbindelse med tilsyn.
Lovforslaget har ikke i sig selv innovations- og iværksættermæssige kon-
sekvenser. Det vurderes ikke være nødvendigt at gennemføre innovations-
og iværksættertjekket.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget supplerer forordning om datastyring, som ikke har admini-
strative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget forventes på denne baggrund heller ikke at have administra-
tive konsekvenser for borgerne af betydning.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget fastsætter supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk data-
styring og om ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forordning om data-
styring), EU-Tidende 2022, nr. L 152, side 1. Forordningen gælder umid-
delbart i Danmark fra den 24. september 2023.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[Udfyldes efter høring]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Side 12/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
2896578_0013.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative Lovforslaget forventes ikke at have Lovforslaget forventes ikke at have ad-
konsekvenser administrative konsekvenser for
ministrative konsekvenser for borgere
for borgerne
borgere af betydning.
af betydning.
Klimamæssige Ingen
konsekvenser
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af for-
ordning nr. 2018/1724 (forordning om datastyring), der gælder umiddelbart
i Danmark fra den 24. september 2023.
Ja
Nej
X
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
Side 13/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
2896578_0014.png
UDKAST
mentering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved im-
plementering af
ikke-erhvervs-
rettet EU-regu-
lering) (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1724 af 30. maj
2022 om europæisk datastyring (forordning om datastyring) trådte i kraft
den 23. juni 2022 og fandt anvendelse fra 24. september 2023.
Forordning om datastyring indeholder betingelser for videreanvendelse af
bestemte kategorier af data inden for Unionen, som offentlige myndighe-
der er i besiddelse af, samt oprettelse af en anmeldelses- og tilsynsramme
for udbud af dataformidlingstjenester, en ramme for frivillig registrering af
enheder, der stiller data til rådighed til altruistiske formål og en ramme for
oprettelsen af et europæisk datainnovationsråd.
Forordningen gælder umiddelbart i Danmark og må som udgangspunkt
ikke gennemføres i national ret, jf. artikel 288 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde (TEUF). Flere bestemmelser i forordningen
kræver imidlertid, at der foretages visse gennemførelsesforanstaltninger.
Det foreslås i
§ 1,
at loven har til formål at give Digitaliseringsstyrelsen
beføjelser til at understøtte Europa-Kommissionen med at sikre tilstrække-
lig og effektiv håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 2022/868 af 30. maj 2022 om europæisk datastyring og om ændring af
forordning nr. 2018/1724 (forordning om datastyring), jf. bilag 1 til denne
lov.
Forordning om datastyring er optrykt som bilag 1 til lovforslaget.
Til § 2
Side 14/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Det følger af artikel 13, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver
medlemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 13, stk. 2, i for-
ordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i forordning
om datastyring.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent
myndighed, jf. artikel 13, stk. 1, i forordning om datastyring, til at udføre
de opgaver, der er forbundet med anmeldelsesproceduren for dataformid-
lingstjenester.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som
kompetent myndighed bliver ansvarlig for at udføre de opgaver, der er for-
bundet med anmeldelsesproceduren for dataformidlingstjenester i forord-
ningen.
Det følger endvidere af artikel 14, stk. 1, 1. pkt., at den kompetente myn-
dighed for dataformidlingstjenester overvåger og fører tilsyn med, at data-
formidlingstjenesteudbydere opfylder kravene i kapitel III.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at udby-
dere af dataformidlingstjenester opfylder kravene i kapitel III i forordning
om datastyring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
blive ansvarlig for tilsynet med kapitel III i forordning om datastyring i
Danmark med hensyn til udbydere af dataformidlingstjenester.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 3
Efter artikel 23, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring, at hver med-
lemsstat udpeger en eller flere kompetente myndigheder, der er ansvarlige
for dens offentlige nationale register over anerkendte dataaltruistiske orga-
nisationer. Den udpegede myndighed skal, jf. artikel 23, stk. 1, 2. pkt., i
forordning om datastyring, opfylde kravene fastlagt i artikel 26 i forord-
ning om datastyring.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som kompetent
myndighed, jf. artikel 23, stk. 1, i forordning om datastyring med ansvar
Side 15/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
for det offentlige nationale register over anerkendte dataaltruistiske organi-
sationer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som
kompetent myndighed vil blive ansvarlig for at oprette samt ajourføre det
offentlige nationale register over anerkendte dataaltruistiske organisatio-
ner.
Det følger endvidere af artikel 24, stk. 1, 1. pkt., at den kompetente myn-
dighed, der er ansvarlig for registrering af dataaltruistiske organisationer,
overvåger og fører tilsyn med, at anerkendte dataaltruistiske organisationer
opfylder kravene i kapitel IV.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at aner-
kendte dataaltruistiske organisationer opfylder kravene i kapitel IV i for-
ordning om datastyring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
blive ansvarlig for tilsynet med og håndhævelsen af kapitel IV i forordning
om datastyring i Danmark med hensyn til anerkendte dataaltruistiske orga-
nisationer.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.3. i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 4
Efter artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægges med-
lemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde
af overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring, at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
Side 16/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen. Kriterierne oplistes i litra a-e.
Det foreslås i
stk. 1,
at Digitaliseringsstyrelsen kan meddele påbud efter ar-
tikel 34 i forordning om datastyring om, 1) at en udbyder af dataformid-
lingstjenester skal indgive en anmeldelse i overensstemmelse med anmel-
delsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i henhold til arti-
kel 11, 2) at en udbyder af dataformidlingstjenester skal opfylde betingel-
serne for udbud af dataformidlingstjenester i henhold til artikel 12 og 3) at
en dataaltruistisk organisation skal opfylde betingelserne for registrering
som en anerkendt dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20,
21 og 22.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil
kunne meddele påbud om, at en udbyder af dataformidlingstjenester og en
anerkendt dataaltruistisk organisation, skal opfylde de krav, som er fastlagt
i de ovenfor oplistede bestemmelser i forordning om datastyring.
Manglende efterlevelse af påbud meddelt efter lovforslagets § 4, stk. 1,
kan straffes med bøde, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslås i
stk. 2,
at Digitaliseringsstyrelsen skal fastsætte en rimelig
frist for efterlevelse af et påbud efter § 4, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen, som
den kompetente myndighed i tilfælde, hvor der udstedes påbud, skal fast-
sætte en rimelig frist for, hvornår påbuddet senest skal efterleves. Ved fast-
sættelsen af fristen vil styrelsen skulle lægge vægt på karakteren og om-
fanget af påbuddet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 5
Efter artikel 34, stk. 1, 1. pkt., i forordning om datastyring pålægges med-
lemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde
af overtrædelser af forpligtelserne vedrørende overførsel af andre data end
personoplysninger til tredjelande i henhold til artikel 5, stk. 14, og artikel
31, anmeldelsesforpligtelsen for dataformidlingstjenesteudbydere i hen-
hold til artikel 11, betingelserne for udbud af dataformidlingstjenester i
henhold til artikel 12 og betingelserne for registrering som en anerkendt
Side 17/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
dataaltruistisk organisation i henhold til artikel 18, 20, 21 og 22. Disse
sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Det følger endvidere af artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring, at
medlemsstaterne, hvis det er relevant, tager hensyn til ikkeudtømmende og
vejledende kriterier, når dataformidlingstjenesteudbydere og anerkendte
dataaltruistiske organisationer pålægges sanktioner for overtrædelser af
forordningen. Kriterierne oplistes i litra a-e.
Det foreslås i
stk. 1,
at den, der undlader at efterkomme påbud efter § 4,
stk. 1, straffes med bøde.
Størrelsen af bøden udmåles ved inddragelse af de ikkeudtømmende og
vejledende kriterier fastlagt i artikel 34, stk. 2, i forordning om datastyring.
Det foreslås i
stk. 2,
at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.2. i lovforslagets almindelig bemærknin-
ger.
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at lovforslaget træder i kraft da-
gen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden for dette er, at forord-
ning om datastyring finder anvendelse fra den 24. september 2023.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedta-
gelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at lovforslaget skal stadfæstes
straks. Baggrunden for dette er, at forordning om datastyring finder anven-
delse fra den 24. september 2023.
Til § 7
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås i § 7, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Side 18/19
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Lovudkast: Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring, fra digitaliseringsministeren
UDKAST
Forordning om datastyring finder ikke anvendelse for Færøerne og Grøn-
land, der ikke er medlem af EU. Hvis bestemmelser svarende til forord-
ning om datastyring skal gennemføres for Færøerne og Grønland, vil det
skulle ske ved lov.
Side 19/19