Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2888691_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
25-06-2024
J nr.
2024-2627
Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ændring af
forordning (EU) 2020/1070 om trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde for så vidt angår brugen af aktive antennesystemer (komitésag)
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU)
2020/1070 om angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde i henhold til artikel 57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/1972 om en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (kodeks). Så-
danne adgangspunkter er omfattet af lempeligere regler for opsætning.
Med forslaget vil trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde med aktive antenne-
systemer blive omfattet af gennemførelsesforordningen, og rapporteringsforpligtel-
sen for medlemsstaterne ændres fra årligt til hvert andet år.
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller
generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes at medføre
administrative lettelser for udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjene-
ster, som udruller trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er omfattet
af gennemførelsesforordningen. Forslaget vurderes at have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Forslaget til gennemførelsesforordning er til afstemning via skriftlig undersøgelses-
procedure i Kommunikationsudvalget (COCOM) med frist den 5. juli 2024.
Regeringen finder det positivt og vigtigt for udrulningen af 5G-net, at gennemførel-
sesforordningen om trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde udvides til at
omfatte adgangspunkter med aktive antennesystemer. Regeringen agter derfor at
stemme for ændringen af gennemførelsesforordningen.
2. Baggrund
Med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018
om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (kodeks) ind-
førtes nye og lempeligere regler for udrulning af trådløse adgangspunkter med lille
Side 1/4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om komiténotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ændring af forordning (EU) 2020/1070 fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeren
2888691_0002.png
rækkevidde (såkaldte small cells). Et trådløst adgangspunkt med lille rækkevidde er
en lille radiosender og/eller -modtager med lav effekt, som giver brugerne trådløs
adgang til elektroniske kommunikationsnet som f.eks. mobilnettet. De bruges f.eks.
indendørs til at sikre mobildækning eller udendørs for at sikre tilstrækkelig kapacitet
i mobilnettet i områder med mange brugere. Trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde forventes at blive et vigtigt element i udrulningen af 5G.
Kodeks artikel 57, stk. 2, giver Kommissionen en bemyndigelse til ved hjælp af gen-
nemførelsesretsakter at angive de fysiske og tekniske karakteristika, såsom maksi-
mumstørrelse, vægt og, hvis det er relevant, udstrålingseffekt for trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde, som skal være omfattet af de lempeligere regler om
udrulning. Den første af sådanne gennemførelsesretsakter blev vedtaget d. 20. juli
2020, men omfattede ikke trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde med aktive
antennesystemer.
I 2022 blev den europæiske standard EN 62232 opdateret for at muliggøre brugen
af aktive antennesystemer, herunder i trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde, samtidig med at det sikres, at grænserne fastsat i Rådets henstilling
1999/519/EF med hensyn til menneskelig eksponering af elektromagnetiske felter
overholdes. På grund af opdateringen af standarden foreslår Kommissionen at æn-
dre gennemførelsesforordningen, så den finder anvendelse på trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde med et aktivt antennesystem for at lette udrulningen af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde med den nyeste teknologi.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Kommunikationsudvalget (COCOM) med frist
den 5. juli 2024. Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, hvilket bety-
der, at Kommissionen vedtager forslaget, hvis COCOM afgiver en positiv udtalelse.
I modsat fald kan Kommissionen enten revidere udkastet eller forelægge det for ap-
peludvalget.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til gennemførelsesforordning er at udvide anvendelsesområ-
det for Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/1070 således, at gen-
nemførelsesforordningen også omfatter trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde med aktive antennesystemer. Ved aktive antennesystemer kan bl.a. forstås en
antenne, hvor udstrålingsdiagrammet løbende og automatisk bliver ændret således,
at de enkelte, aktive mobiltelefoner i antennens dækningsområde modtager det
bedst mulige radiosignal med den mindst mulige forstyrrelse.
Formålet med forslaget er endvidere at ændre forpligtelsen for medlemslandene til
at rapportere til Kommissionen om anvendelsen af gennemførelsesforordningen og
især om anvendelsen af artikel 3, stk. 1, herunder om de teknologier, der anvendes
af de trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, der er udrullet, fra årligt til hvert
Side 2/4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om komiténotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ændring af forordning (EU) 2020/1070 fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeren
2888691_0003.png
andet år begyndende fra 2024. Endvidere ændres fristen for operatører til at indbe-
rette udrullede trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde til myndighederne fra
to uger efter udrulning til en måned efter udrulning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforordning om ændring af eksisterende gennem-
førelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke specifik lovgivning vedrørende trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde.
Kommissionens gældende gennemførelsesforordning (EU) 2020/1070 fastsætter de
fysiske og tekniske karakteristika for de trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde (small cells), der er omhandlet i artikel 57, stk. 1, andet afsnit, i direktiv (EU)
2018/1972, hvoraf det følger, at de kompetente myndigheder ikke uberettiget må be-
grænse udrulning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde.
I medfør af planloven kræves der ikke landzonetilladelse til trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde og udstyr hertil, der opsættes på fysisk infrastruktur eller på
arealer, medmindre kommuneplanen indeholder retningslinjer om, at den fysiske in-
frastruktur eller arealet har en arkitektonisk, historisk eller naturmæssig værdi, eller
der er hensyn til den offentlige sikkerhed, eller medmindre de samme værdier og
hensyn fremgår af bekendtgørelser udstedt i medfør af loven.
I medfør af bygningsreglementet gælder reglementet ikke for trådløse adgangspunk-
ter med lille rækkevidde.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vil, hvis det vedtages, være direkte gældende
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes ikke at have væsentlige statsfinan-
sielle konsekvenser.
Side 3/4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om komiténotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ændring af forordning (EU) 2020/1070 fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeren
2888691_0004.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at medføre administrative lettelser
for de udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som udruller tråd-
løse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er omfattet af forslaget til gennem-
førelsesforordning. Udrulning af sådanne adgangspunkter skal ske på grundlag af
de lempeligere regler, der indførtes med artikel 57 i Kodeks.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser. Med forslaget til gennemførelsesforordning vil trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde med aktive antennesystemer være omfattet af de lem-
peligere regler, der indførtes med Kodeks. Den hidtidige melding fra telebranchen
har været, at branchen ikke udruller small cells, der er omfattet af gennemførelses-
forordningen, idet de small cells, der forventeligt vil blive udrullet, vil være med aktive
antennesystemer. Med forslaget til gennemførelsesforordning er det forventningen,
at branchens udrulning af small cells vil kunne ske under de lempeligere regler, her-
under særligt til brug for 5G og for at imødegå kapacitetsbegrænsninger ved flere
samtidige brugere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt stor opbakning til Kommissionens forslag til gennemførelsesforord-
ning. Det forventes, at de øvrige medlemslande vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for, at Danmark skal have den bedste europæiske
udrulning af og de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur.
Regeringen finder det positivt og vigtigt for udrulningen af 5G-net, at forslaget inde-
bærer, at gennemførelsesforordningen om trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde udvides til at omfatte adgangspunkter med aktive antennesystemer, således
at disse bliver omfattet af den lempeligere adgang til udrulning, som følger af kodeks.
Regeringen støtter endvidere, at medlemsstaternes rapporteringsforpligtelse æn-
dres fra årligt til hvert andet år.
Regeringen agter derfor at stemme for ændringen af gennemførelsesforordningen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til gennemførelsesforordning har ikke tidligere været forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg.
Side 4/4