Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2876615_0001.png
Lovtidende A
2024
29. maj 2024.
Udgivet den 30. maj 2024
Nr. 545.
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2024
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.72.03 til § 29
på finansloven for finansåret 2024 fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge ram-
merne for tildeling og udbetaling af tilskud fra den statslige
Bredbåndspulje til projekter om etablering af net til højha-
stighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af net til højhastighedsbred-
bånd efter denne bekendtgørelse udgør statsstøtte i medfør
af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde. Støtteordningen er notificeret efter Eu-
ropa‐Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108
(den generelle gruppefritagelsesforordning) med senere æn-
dringer, EU‐Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i
overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Højhastighedsbredbånd: Fiberbaserede adgangsnet
(FTTx), avancerede opgraderede kabel‐tv‐net, der
mindst anvender DOCSIS 3.0‐standarden, og visse
avancerede trådløse net, der muliggør vedvarende hø-
je hastigheder til den enkelte abonnent.
2)
Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere
bredbåndsudbydere, en sammenslutning af borgere
og virksomheder samt eventuelt en kommune, som
ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt
omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1. Et partnerskab kan ligele-
des bestå af en borger og en bredbåndsudbyder, som
ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt
omfattet af § 4, stk. 2, nr. 2.
3)
Sammenslutning af borgere og virksomheder: En for-
ening eller lignende, der enten er stiftet til formålet
eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammen-
slutningen skal der være medlemmer, i form af borge-
re eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt
adresse, der deltager i projektet, jf. § 4.
4)
Sammenhængende område: Et område bestående af
to eller flere tilskudsberettigede adresser, der ligger i
samme lokalområde, og som i henhold til Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastrukturs kortlægning, jf. §
5)
5, har medtaget alle tilskudsberettigede adresser inden
for området.
Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikati-
onsnet eller ‐tjenester, der på ethvert givet tidspunkt
i den i § 24, stk. 8, afgrænsede periode, ejer, lejer
eller på anden måde råder over de for levering af
kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller
kanaler i et støttet elektronisk kommunikationsnet.
Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den
generelle gruppefritagelsesforordning.
Bitstrømsprodukt: Et produkt, hvorved bredbåndsud-
byderen leverer transmissionskapacitet mellem en
slutbrugers tilslutningspunkt til nettet og det punkt i
nettet, hvor øvrige udbydere kan opsamle og overtage
trafikken, og som derved sætter den adgangssøgende
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller ‐tje-
nester i stand til at levere kommunikationstjenester til
den forbundne slutbruger.
Annoncering af projekt: En teknologineutral konkur-
renceudsættelse af projektet efter en åben, gennemsig-
tig og ikkediskriminerende udvælgelsesprocedure, jf.
§ 6, stk. 2 eller 3, som foretages af ansøger forud for
dennes indsendelse af ansøgning om tilskud.
Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dæk-
ker over selskaber m.v., der tilbyder internetadgang
med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx an-
tenneforeninger, mobilselskaber, fiberselskaber m.v.
En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester
til slutkunder, engroskunder eller begge dele.
Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der
er interesseforbunden med en eller flere af projektets
samarbejdspartnere på grund af et indbyrdes ejerfor-
hold, en bestemmende eller betydelig indflydelse eller
familiemæssige relationer.
Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret
forbindelse og tilslutningsstik helt ind i huset på den
enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning
for tilskuddet, at der er et aktivt abonnement på adres-
sen.
Store og mellemstore private virksomheder: Ved store
og mellemstore private virksomheder forstås virksom-
heder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis
årlige omsætning eller årlige samlede balance oversti-
ger 10 mio. EUR.
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
DB000915
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, j.nr. 1601-4171
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
2
Nr. 545.
Små private virksomheder: Ved små private virksom-
heder forstås virksomheder, der beskæftiger færre end
50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, og
virksomheder, hvis årlige omsætning og årlige samle-
de balance maksimalt er 10 mio. EUR.
14) En særligt enkeltstående adresse: Ved en særligt en-
keltstående adresse forstås en tilskudsberettiget adres-
se, hvor vejafstanden er mere end 500 meter til nær-
meste tilskudsberettigede adresse og mere end 100
meter til nærmeste adresse, der allerede har adgang
til bredbånd med en downloadhastighed på mindst 1
Gbit/s.
15) Spidsbelastningsvilkår: De vilkår, som forventes at
opleves på den time af dagen, hvor netbelastningen er
på sit højeste.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder
endvidere definitionerne i lov om elektroniske kommunika-
tionsnet og ‐tjenester og lov om graveadgang, etablering
og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål
samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssekto-
rer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter
ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af net til
højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan dække investeringsomkostninger ved
bredbåndsrelaterede anlægsarbejder, herunder etablering af
passiv fysisk infrastruktur, og kan ydes til
1) projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 4, eller
2) projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse,
jf. § 3, stk. 1, nr. 14.
Stk. 3.
Projektet skal som minimum omfatte en investe-
ring på 70 pct. i bredbåndsrelaterede arbejder, herunder eta-
blering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 4.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højha-
stighedsbredbånd til boliger, virksomheder og sommerhuse,
jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone, jf.
dog stk. 6.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller
region (offentligt ejede adresser).
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyg-
geri eller udstykninger. Dog kan enkeltstående nybyg-
geri eller en enkeltstående udstykning modtage tilskud.
Stk. 6.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højha-
stighedsbredbånd til boliger, virksomheder og sommerhuse,
der er beliggende i byzone, jf. stk. 5, nr. 1, hvis der er tale
om små bysamfund med mindre end 2.000 indbyggere.
Stk. 7.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. §
3, stk. 1, nr. 2, hvor udbetalingen skal ske til en part, der
ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud,
herunder tilbagebetaling af tilskud, som Europa‐Kommissio-
nen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøtteregler-
13)
ne. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber,
hvor udbetalingen skal ske til en part, der må anses for
kriseramt, jf. § 3, stk. 1, nr. 6. Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur fastsætter en frist for, hvornår erklæringerne
senest skal være indsendt til styrelsen. Styrelsens skabeloner
for disse erklæringer skal benyttes, og de skal være under-
skrevet af et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet
skal udbetales til, typisk en bredbåndsudbyder.
Stk. 8.
Det net, der etableres med tilskud, skal ved etab-
leringen kunne levere en downloadhastighed på mindst 1
Gbit/s under spidsbelastningsvilkår.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget skal en
adresse have adgang til mindre end 100 Mbit/s download
via en fast bredbåndsforbindelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En adresse, der har adgang til minimum 600 Mbit/s
download via mobilt bredbånd, er ikke tilskudsberettiget.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kort-
lægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i pro-
jekter omfattet af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med
en oversigt over disse adresser. Kortet indeholder også andre
oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i
de objektive pointmodeller, jf. § 10, stk. 2 og 3. I kortlæg-
ningen indgår en vurdering af, om det kan forventes, at
adressen vil få bedre dækning inden for de kommende 3 år.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur ind-
henter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 3, fra
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og ‐tjenester. I
den forbindelse fastsætter Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur en frist for udbydernes afgivelse af oplysnin-
ger. Efter udløbet af denne frist vil det kun i særlige tilfælde
være muligt for udbyderne at få ændret kortlægningen med
nye oplysninger om egen dækning, medmindre dette skyldes
indsigelser fra andre parter, jf. stk. 5.
Stk. 5.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fast-
sætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold
til de oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 3
omtalte kort over tilskudsberettigede adresser. Efter udløbet
af denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret
en adresses status. Dog kan Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur frem til tidspunktet for afgørelser om tilskud
ændre adressers status i kortlægningen, såfremt dette skyl-
des fejl i BBR.
Stk. 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
anmode udbydere af elektroniske kommunikationsnet og
‐tjenester om at fremlægge dokumentation for, at deres ud-
rulningsplaner er troværdige inden for en tidsramme, der er
passende og står i rimeligt forhold til de oplysninger, der
anmodes om. Styrelsen vil vurdere, om udrulningsplanen
findes troværdig, og om adressen dermed ikke er tilskudsbe-
rettiget, jf. stk. 1.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur foretager
offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et
sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, indsendes til
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
3
Nr. 545.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur af en kommune
eller en sammenslutning af borgere og virksomheder på veg-
ne af det partnerskab, der medvirker i projektet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter
en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 14, ind-
sendes til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur af
ansøgeren eller af udbyderen, på vegne af ansøgeren, der
medvirker i projektet.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fast-
sætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, og fast-
sætter retningslinjer samt frist for annoncering af projektet
med henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 5.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indehol-
de den information og dokumentation, der er nødvendig for
sagsbehandlingen, jf. § 7 eller § 8. Ansøgeren skal efter
anmodning fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
fremsende yderligere oplysninger, der er nødvendige for at
vurdere ansøgningen.
Stk. 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur med-
deler afslag på en ansøgning, hvis en ansøgning ikke er
modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke
efter anmodning har indsendt en fyldestgørende ansøgning
eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat
frist.
Stk. 7.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme
adresser i flere projekter i samme ansøgningsrunde.
Stk. 8.
Stk. 7 er ikke til hinder for, at særligt enkeltstående
adresser, der ikke har fået tilskud, kan indgå i ansøgninger
efter stk. 2.
§ 7.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et
sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, skal indehol-
de følgende
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af
disse i et sammenhængende område, som kan dannes
på Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs inte-
raktive kort, jf. § 5, stk. 3,
2) projektets start‐ og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af
dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i
projektet, og fra de øvrige medlemmer af partnerska-
bet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som
tegner partnerskabet, hvorefter denne kan søge på alle
deltageres vegne. Den af Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur udarbejdede skabelon for fuldmagt
skal anvendes. Fuldmagten skal indeholde en bekræf-
telse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der
allerede er eller vil komme dækning på egen adresse
med højere hastighed end de tilskudsberettigede, jf. §
5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbeta-
ling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens egen inve-
stering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering
fra kommunen, jf. § 13, stk. 4. Kommunen skal anven-
de den af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udarbejdede formular, hvis kommunen bidrager med
finansiering,
6)
7)
8)
oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har
modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til det an-
søgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde
navnet på den støttetildelende myndighed, det eksakte
støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger,
som støtten vedrører,
bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte,
ikke allerede er etableret med en hastighed, som over-
stiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført,
hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en
særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 14, skal
indeholde følgende
1) adressens beliggenhed,
2) projektets start‐ og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af
dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) udfyldt ansøgningsblanket, som skal indeholde en be-
kræftelse på, at ansøger ikke har viden om, at der alle-
rede er eller vil komme dækning på egen adresse med
højere hastighed end de tilskudsberettigede, jf. § 5, stk.
1. Den af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udarbejdede ansøgningsblanket skal anvendes,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbeta-
ling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens egen inve-
stering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering
fra kommunen, jf. § 13, stk. 4. Kommunen skal anven-
de den af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udarbejdede formular, hvis kommunen bidrager med
finansiering,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har
modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til det an-
søgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde
navnet på den støttetildelende myndighed, det eksakte
støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger,
som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte,
ikke allerede er etableret med en hastighed, som over-
stiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført,
hvis der opnås støtte.
§ 9.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret
efter de retningslinjer, som Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf.
§ 6, og at valget af, hvem der skal etablere og eje projektets
infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne an-
noncering.
§ 10.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og priori-
teret af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur efter
udløbet af ansøgningsfristen, hvorefter Styrelsen for Data-
forsyning og Infrastruktur vil meddele tilsagn om tilskud til
tilskudsberettigede ansøgere inden for de midler, der er til
rådighed, og afslag på de resterende ansøgninger.
Stk. 2.
For sammenhængende områder, jf. § 3, stk. 1, nr.
4, anvendes en objektiv pointmodel til prioritering af de
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
4
Nr. 545.
indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder
for tilskudsordningen, jf. bilag 1.
Stk. 3.
For særligt enkeltstående adresser, jf. § 3, stk. 1,
nr. 14, anvendes en objektiv pointmodel til prioritering af de
indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder
for tilskudsordningen, jf. bilag 2. Ved pointlighed vil den
adresse, der har ydet den højeste egenbetaling, blive priori-
teret højest. Ved fortsat pointlighed vil den adresse, der har
den største vejafstand til nærmeste anden tilskudsberettigede
adresse, blive prioriteret højest.
Stk. 4.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige
til at kunne dække det ansøgte beløb til det næste projekt
i rækkefølgen fuldt ud, kan Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur foretage en skønsmæssig vurdering af, hvor-
vidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde dette projekt et tilsagn
om delvist tilskud.
§ 11.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en
eventuel udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7 og §
8. Ændringen kan godkendes, når den er i overensstemmel-
se med projektets oprindelige formål, og det ændrede pro-
jekt fortsat opfylder kriterierne for tilskud på ansøgnings-
tidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af ændringen
fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent. Til-
sagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt
kan ikke være højere end det oprindeligt godkendte tilsagns-
beløb og tilskudsprocent. Ændringen må ikke gennemføres
af ansøgeren, før Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruk-
turs godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1,
skal indsendes til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruk-
tur uden ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet
i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur ved udbeta-
ling af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 12.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Sty-
relsen for Dataforsyning og Infrastruktur et tilskudsgrundlag
i form af et godkendt budget for projektet, herunder en frist
for hvornår projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt fastsat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder
af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder
uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbage-
krediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan
ydes tilskud.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
i tilsagnet fastsætte en tilskudsprocent, der er forholdet mel-
lem tilsagnet om tilskud og det godkendte ansøgningsbud-
get.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt til-
skudsbeløb, dog således at udbetaling af tilskud, herunder
eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte til-
skudsprocent.
Stk. 5.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om
medfinansiering
§ 13.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4
med op til 125.000 kr. pr. adresse i gennemsnit beregnet på
baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger,
der indgår i projektet, jf. § 14.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der
bidrages med en egenbetaling på mindst 2.000 kr. i gennem-
snit inklusive moms til projektets finansiering. Bidrag fra
bredbåndsudbyderen eller kommunen kan ikke medregnes
som egenbetaling.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udby-
deren bidrage med mindst 10.000 kr. eksklusive moms til
projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune indgår i partnerskabet, skal
kommunen bidrage med midler til finansiering af projektet.
§ 14.
De tilskudsberettigede omkostninger er de investe-
ringsomkostninger ved anlægsarbejdet, der er nødvendige
for at etablere net til adresser omfattet af et projekt, jf.
§ 4. Indirekte omkostninger (overhead) kan medtages som
projektomkostning og beregnes som højst 18 pct. af lønom-
kostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive moms. Ved
opgørelsen af de tilskudsberettigede omkostninger modreg-
nes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter
eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en in-
teresseforbunden virksomhed udgør de tilskudsberettigede
omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds
faktisk afholdte og betalte kostpris.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts beta-
ling til en anden samarbejdspart i samme projekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede net, herunder
efterlevelse af krav om åben adgang til den etablerede
infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 15.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fast-
lægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal
indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsen-
des til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur inden 3
måneder efter projektets afslutning. Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur kan træffe afgørelse om, at tilsagnet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
5
Nr. 545.
bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives retti-
digt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet
med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk. 1, her-
under at den anførte tilslutningsprocent er opnået, at
egen‐ og medfinansiering er givet til bredbåndsudbyde-
ren, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere
en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s under spids-
belastningsvilkår, og
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomhe-
der til udførelse eller levering af tilskudsberettigede
arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede
aktiviteter er momsfritaget i henhold til lov om merværdiaf-
gift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgø-
rende og indeholde den information og dokumentation, der
er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter
anmodning fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at
vurdere ansøgningen.
§ 16.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter
denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter anmodning fra
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at afgive en-
hver oplysning, der har betydning for udbetalingen af til-
skuddet.
§ 17.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indehol-
de et projektregnskab, der angiver de afholdte og betalte
tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være un-
derskrevet af den partner, der ejer den infrastruktur, der
er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mel-
lemstor privat virksomhed skal slutregnskabet revideres og
påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om til-
skud er på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overens-
stemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virk-
somhed skal slutregnskabet revideres og påtegnes af en god-
kendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000
kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revi-
sionsinstruks udarbejdet af Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi
af regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkost-
ninger, jf. § 18.
§ 18.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation
for afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger el-
ler lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udfø-
rende firma være påført oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt, som arbejdet
vedrører.
Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til
det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start‐ og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR‐nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede så-
vel som ikketilskudsberettigede omkostninger, skal det
tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i
tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan til
enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virk-
somhed, jf. § 14, stk. 3, kan Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur forlange, at tilskudsmodtager foreviser doku-
mentation for kostprisen hos den virksomhed, hvor indkøbet
er sket.
§ 19.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 15, stk.
2. Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberet-
tigede omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om
ansøger ikke har gennemført projektet, som det var forudsat
i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk.
1. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at pro-
jektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projek-
tansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført,
eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet
med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør
indtræder i partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også
selv om projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være
underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en part-
ner erstattes af en ny partner, skal den udtrædende partner
bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye partner
bekræfte, at denne overtager den udtrædende partners for-
pligtelser.
§ 20.
Udbetaling af tilskud sker til den udbyder i partner-
skabet, der ejer infrastrukturen etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens
NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den
udbyder, der ejer infrastruktur etableret i projektet, udbetales
til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 21.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan ef-
ter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud ved-
rørende gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbelø-
bet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre
ratevise udbetalinger, og den ratevise udbetaling sker for-
holdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberet-
tigede udgifter og den tilskudsprocent, der er givet tilsagn
om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan
der udbetales op til 80 pct. af tilsagnsbeløbet.
2)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
6
Nr. 545.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op
til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges
et delregnskab, der angiver de afholdte, tilskudsberettigede
omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den
udbyder, der ejer infrastrukturen, der er etableret i projektet,
og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt
en ledelseserklæring udformet efter Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastrukturs anvisning.
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed an-
søger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om
udbetaling er på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i
overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis
udbetaling, skal delregnskabet revideres og påtegnes af en
godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over
500.000 kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med
en revisionsinstruks udarbejdet af Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 6 og 7, får virkning alle-
rede ved mindre udbetalinger, når disse akkumuleret oversti-
ger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi
af regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkost-
ninger, jf. § 18.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bort-
falder, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere
fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt
tilskud kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
§ 22.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt
eller delvist, hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet
om tilskud med eventuelle senere ændringer, jf. § 11,
stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. §
19, stk. 2, herunder at den anførte tilslutningsprocent
er opnået, at egen‐ og medfinansieringen er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur,
under spidsbelastningsvilkår, kan levere en download-
hastighed på mindst 1 Gbit/s,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførel-
se og indsendelse af udbetalingsansøgning overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før
gennemførelse af annonceringen, jf. § 9,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte
vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af til-
skud ikke er opfyldt, eller
tildeling af tilskuddet er i strid med Europa‐Kommis-
sionens forordning (EU) nr. 651/2014 (med senere æn-
dringer).
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt
eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage
efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt,
tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den
rente, der er fastsat i § 5 i lov om renter og andre forhold
ved forsinket betaling.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 23.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan
føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne be-
kendtgørelse, herunder foretage regnskabsmæssig stikprøve-
kontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede sager
om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager
tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter an-
modning fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at
afgive enhver oplysning, der har betydning for styrelsens
tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 24.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige,
transparente og ikkediskriminerende vilkår og betingelser til
hele den støttede infrastruktur, herunder de dele af et sådant
net, som anvender eksisterende infrastruktur, for udbydere
af elektroniske kommunikationsnet og ‐tjenester. Netejer
skal endvidere tilbyde engrosadgang til dele af nettet, som
ikke er offentligt finansieret, eller som støttemodtageren ik-
ke har etableret.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbruge-
re, der i accessleddet er forbundet med fiberkabler, som
minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til
slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet, og et fysisk netad-
gangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt punkt,
det vil sige sort fiber.
Stk. 3.
Netejer kan tilbyde et virtuelt netadgangsprodukt
i stedet for et fysisk netadgangsprodukt, jf. stk. 2, hvis Sty-
relsen for Dataforsyning og Infrastruktur, efter høring af Er-
hvervsstyrelsen, godkender det virtuelle netadgangsprodukt.
Stk. 4.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere,
der i accessleddet er forbundet med kabel‐tv‐net eller en
trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et
bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i
nettet.
Stk. 5.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2, 3 eller stk.
4 skal tilbydes sammen med netadgang til de tillægsydelser
(accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre
udbydere reelt og på lige vilkår med netejeren kan tilbyde
detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte netad-
gangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer,
bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
7)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
29. maj 2024.
7
Nr. 545.
Stk. 6.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben
engrosadgang fastsættes på baggrund af kommercielle for-
handlinger.
Stk. 7.
Prisen for engrosadgang skal baseres på de regu-
lerede priser, der allerede er fastsat eller godkendt af Er-
hvervsstyrelsen på det relevante engrosmarked. I de tilfæl-
de, hvor der ikke findes en reguleret pris, der er fastsat
eller godkendt af Erhvervsstyrelsen, skal prisen være om-
kostningsbaseret eller baseret på en metode, som stemmer
overens med de prisfastsættelsesmetoder, der gælder i med-
før af de sektorspecifikke regler for elektronisk kommunika-
tion.
Stk. 8.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som
den støttede infrastruktur etableres, og skal holdes åben i
en periode på 10 år, regnet fra datoen for Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastrukturs godkendelse af projektet og
udbetaling af endeligt tilskud. Adgang baseret på et virtuelt
netadgangsprodukt skal gives for en periode, der svarer til
levetiden for den infrastruktur, som det virtuelle netadgangs-
produkt er en erstatning for.
Stk. 9.
Stk. 1‐8 finder ikke anvendelse for en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der er truffet
afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kom-
munikationsnet og ‐tjenester eller fastsat regler i medfør af
afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet
og ‐tjenester, der pålægger den pågældende udbyder forplig-
telser om adgang, som går videre, end hvad der følger af
stk. 1‐8. Om en forpligtelse efter stk. 1‐8 går videre end en
allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i forhold til det
enkelte stykke.
Stk. 10.
Adgangsforpligtelserne håndhæves uden hensyn
til ændringer i den støttede infrastrukturs ejerforhold, for-
valtning eller drift.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 25.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i pro-
jekter, jf. § 4, skal den passive fysiske infrastruktur dimen-
sioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig
kapacitet til at nettet kan give adgang til minimum tre ad-
gangssøgende udbydere og at minimum 50 pct. af kapacite-
ten stilles til rådighed for disse.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret ef-
ter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med reglerne om
fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur
i kap. 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse
af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., og reg-
lerne om fælles udnyttelse af master til radiokommunikati-
onsformål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde m.v. Adgangen skal gives i hele det pågæl-
dende netelements levetid.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om
graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til te-
lekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv
fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 26.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for
åben engrosadgang, kan af udbydere af elektroniske kom-
munikationsnet eller ‐tjenester indbringes for Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur efter høring af Erhvervsstyrelsen træf-
fe afgørelse om fastsættelse af vilkår, betingelser, herunder
pris, for åben engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan af
sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning
for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser
efter stk. 2.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgø-
relser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt
senest 4 måneder efter, at en udbyder af elektroniske kom-
munikationsnet eller ‐tjenester har indbragt sagen for Styrel-
sen for Dataforsyning og Infrastruktur.
§ 27.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgø-
relser efter denne bekendtgørelse kan påklages til klima‐,
energi‐ og forsyningsministeren, jf. dog stk. 2. For klager
efter denne bekendtgørelse gælder at Styrelsen for Datafor-
syning og Infrastrukturs afgørelser, skal indbringes inden
fire uger efter, at klageren har modtaget afgørelsen.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgø-
relser over indsigelser efter § 5, stk. 5, kan ikke påklages.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 29. maj 2024
Lars Aagaard
/ Morten Christian Hvidberg
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
2876615_0008.png
29. maj 2024.
8
Nr. 545.
Bilag 1
Pointmodel for sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Tilslutningsprocent Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne være med i
i projektet
projektet, der konkret søges om tilskud til.
0‐100 point
Andel af adresser Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, der søges om tilskud
med adgang til
til, der har en eksisterende dækning via en fast bredbåndsforbindelse på højst 30
maksimalt 30/5
Mbit/s download eller højst 5 Mbit/s upload.
Mbit/s
0-100 point
Andel af landzo- Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, der søges om tilskud
neadresser
til, som er beliggende i landzone. Der gives maksimum point, hvis alle adresser
ligger i landzone.
Afstand
0‐100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, som ligger
mere end 200 meter fra nærmeste:
1) tilskudsberettigede adresse, og
2) adresse, der allerede har adgang til mindst 1 Gbit/s download via en fast
bredbåndsforbindelse.
0‐100 point
Projektets størrelse Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges om
tilskud til. Der gives maksimum point, hvis projektet har 20 adresser eller flere.
0‐100 point
Begrænset adgang Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har begrænset
til mobilt bredbånd adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i projektet rangeres ud
fra den downloadhastighed, som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 50 Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 50 Mbit/s og op til 200
Mbit/s.
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 200 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives maksimum
point, hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på
under 50 Mbit/s download.
0‐100 point
1/7
Vægt
1/7
1/7
1/7
1/7
1/7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
2876615_0009.png
29. maj 2024.
9
Nr. 545.
Ansøgt tilskud pr. Kriteriet giver point for, hvor stort et tilskud, der ansøges om pr. deltagende
adresse
adresse i projektet. Det ansøgte tilskud pr. adresse udgør de samlede budgetterede
omkostninger fratrukket de deltagende adressers egenbetaling, bredbåndsudbyde-
rens bidrag til projektet og en eventuel kommunal medfinansiering divideret med
antal deltagende adresser. Der gives maksimum point, hvis det gennemsnitlige
tilskud pr. adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder pointscoren lineært
indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives point.
0‐100 point
1/7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Orientering fra klima- energi og forsyningsministeren om bekendtgørelse vedrørende bredbåndspuljen
2876615_0010.png
29. maj 2024.
10
Nr. 545.
Bilag 2
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser, jf. § 10, stk. 3, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
1/3
Adresse med adgang Kriteriet giver point, hvis den tilskudssøgende adresses eksisterende dækning
til maksimalt 5/1
via en fast bredbåndsforbindelse er på højst 5 Mbit/s download eller højst 1
Mbit/s
Mbit/s upload.
Afstand
0 eller 100 point
Kriteriet giver point i forhold til vejafstanden til nærmeste tilskudsberettigede
adresse.
For hver 100 meter til nærmeste tilskudsberettigede adresse, der ligger udover
500 meter, gives der 10 point. Der gives ikke point ved en afstand på mindre
end 600 meter.
Maksimumpoint gives ved en afstand på mindst 1.500 meter til nærmeste
tilskudsberettigede adresse.
Ansøgt tilskud
0-100 point
Kriteriet giver point for størrelsen af det tilskud, som der ansøges om.
Der gives maksimum point, hvis det ansøgte tilskud er 25.000 kr. eller derun-
der. Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives
point.
0‐100 point
1/3
1/3