Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2874928_0001.png
30. april 2024
JELR
Digitaliseringsstyrelsen
Att.: Specialkonsulent Helene Ørgaard Iversen
Sendt pr. mail til
[email protected]
DI Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud under SMV:Digital
DI takker for anmodning om at svare på fremsendte høring af 5. april 2024 om udkast til
bekendtgørelse om tilskud under SMV:Digital. Vi har i den forbindelse følgende bemærkninger til
høringssvaret.
Der er fortsat et stort uforløst potentiale for automatisering i danske SMV’er, men barrieren for at
få taget de første skridt på automatiseringsrejsen kan være stor. Derfor er det positivt, at der via
erhvervsfremmeprogrammet SMV:digital nu etableres et underspor – det såkaldte SMV:Robot - der
skal gøre brugen af robotteknologi mere tilgængelig for SMV’er i alle dele af landet.
På den baggrund bakker DI op om, at anvendelsesområdet for den reviderede bekendtgørelse for
SMV:Digital udvides til også at omfatte tilskud til udbredelse af robotteknologiske løsninger.
Der er imidlertid forskel på implementeringsperioden af forskellige robotteknologiske løsninger.
Eksempelvis forudsætter brugen af kollaborative robotløsninger også typisk kompetenceoplæring
af medarbejdere, så de er rustet til at drage fuld nytte af de produktivitetsfordele, der følger med
brugen af robotter i produktionen.
Derfor foreslår DI, at låneperioden omtalt i §4, stk. 5 ændres fra 3 til 6 måneder, så virksomhederne
har god tid til at gennemføre en effektiv opsætning og afprøvning af den pågældende
robotteknologiske løsning. DI opfordrer i den forbindelse også til, at der med lån af
robotteknologiske tilknyttes et bredt rådgivningssegment, der kan understøtte medarbejdernes
oplæring og praktiske håndtering af de nye teknologiske løsninger i produktionen.
Endelig opfordrer DI til, at der i bekendtgørelsen åbnes op for at yde støtte forbundet med den
afskrivning, der følger med låneperioden af robotteknologiske løsninger, så SMV’er så vidt muligt
friholdes fra ekstra økonomiske byrder ved at afprøve og implementere robotter i produktionen.
Med venlig hilsen
Jes Lerche Ratzer
Chef for Erhvervsfremme & Regional Udvikling
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0002.png
HØRINGSSVAR
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København
Sendt til e-mail:
Helene Ørgaard Iversen,
[email protected]
og Ida
Scaar,
[email protected]
Formandssekretariatet
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Telefon +45 2229 3521
[email protected]
danskmetal.dk
2. maj 2024
Høringssvar til Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud under pro-
grammet SMV:Digital
Dansk Metal takker for muligheden for at indgive bemærkninger til Digitali-
seringsstyrelsen til
Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud under
programmet SMV:Digital.
Øget brug af robotter, digitalisering og automatiseringsprocesser i virksom-
hedernes produktion er afgørende for at kunne skabe udvikling, vækst og
arbejdspladser i Danmark. Mange af de store virksomheder har allerede fo-
retaget de nødvendige investeringer i disse løsninger. Dog ved vi, at de dan-
ske små- og mellemstore virksomheder halter bagefter, når det gælder inve-
steringerne i robotter og automatisering. For Dansk Metal er det derfor af-
gørende med programmer, som kan hjælpe de små- og mellemstore virk-
somheder til at lave investeringer i robotter og digitale løsninger.
Med bekendtgørelsen for tilskud under programmet SMV:Digital udvides
programmet SMV:Digital til at omfatte tilskud til afprøvning af robotter, her-
under lån af robotter og rådgivning om brug af robotter.
Dansk Metal har i mange år været fortaler for lige netop sådan et tiltag. Et
såkaldt robotbibliotek, hvor små- og mellemstore virksomheder kan låne og
afprøve robotter og få afklaring om, hvordan og hvor i produktionen, at en
robot vil kunne afhjælpe virksomheder. Derfor bakker Dansk Metal også op
om tiltaget i SMV:Digital, om at kunne låne robotter og få rådgivning til brug
af robotter.
For Dansk Metal ar det vigtigt, at udvælgelseskriterierne for at modtage støtte
i programmet SMV:Digital er brede, så det ud fra rammerne for tilskudsord-
ningen bredt får de små- og mellemstore virksomheder repræsenteret.
1
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0003.png
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står vi
til rådighed.
Med venlig hilsen
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Side 2 af 2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0004.png
1. maj 2024
Gregersensvej 1
2630 Taastrup
Digitaliseringsstyrelsen
Att.: Helene Ørgaard Iversen ([email protected])
Ida Schaar ([email protected])
Tlf. +45 4516 2626
www.gts-net.dk
Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud under programmet
SMV:DIGITAL
Hermed fremsender GTS-foreningen vores kommentarer, og vi takker for
muligheden for at indgive høringssvar.
Fra GTS-foreningen byder vi implementeringen af SMV:ROBOT låneordningen
velkommen. Der er fortsat et væsentlig behov for at sikre, at flest mulige danske
virksomheder kommer i gang med automatisering af produktion og øvrige
processer, der kræver robotter.
Med SMV:ROBOT er det formålet at en virksomhed kan få offentligt støtte til at låne
en robot i op til tre måneder forud for et eventuelt køb. Den mulighed har ikke
fandtes før. Programmet kan derfor udgøre et fint supplement til de nuværende
støttemuligheder, hvis blot der sikres tydelig synergi og komplementaritet til
allerede finansierede erhvervsfremmeindsatser.
I forhold til dette ser vi det derfor også som uhensigtsmæssigt, at SMV:ROBOT
ikke afgrænser sig til formålet om at give
”støtte
til lån af en robotløsning”,
men i stedet inkluderer
”rådgivning”.
Af udkastet §4, stk. 5 fremgår det således, at programmet både giver mulighed for,
at der kan ydes støtte til op til tre måneder lån af en robot, samt til ”SMV’ens
udgifter til en systemintegrators rådgivning forud for ansøgning til
Digitaliseringsstyrelsen”, for så vidt at systemintegratoren har tilknytning til
projektet.
Men rådgivning i forhold til implementering af robotløsninger udbydes allerede
af flere andre offentlige programmer, herunder SMV:DIGITAL programmet, såvel
som af den danske EDIH-indsats (EDOcobot), hvor virksomheder kan opnå
rådgivning til at teste løsninger før de investerer.
Dermed skabes et uhensigtsmæssigt overlap til allerede eksisterende tilbud i
erhvervsfremmeindsatsen. Det betyder for det første, at antallet af virksomheder,
der kan opnå lån, bliver mindre (da puljen spredes ud til også skal gå til rådgivning).
For det andet bidrager det til, at det bliver mere uigennemskueligt og svært for
danske SMV’er at navigere i det offentlige støttesystem, når flere programmer og
indsatser udbyder overlappende løsninger ift. rådgivning om ibrugtagning af
robotløsninger.
1
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0005.png
Vi anbefaler derfor, at puljen fokuseres på alene at finansiere virksomheders lån,
og at der i stedet sikres samspil med de eksisterende tilbud om forudgående
rådgivning. Dette vil sikre mest mulig effekt i form af antallet af virksomheder, der
kan opnå støtte til lån, samtidig med at der sikres mest muligt komplementaritet og
gennemskuelighed for de mange danske virksomheder, der har behov for at tilgå
de offentlige støtteordninger.
Hvis der er behov for uddybning af ovenstående synspunkter, står vi naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Lars Fremerey
Udviklingschef, Public Affairs & analyse,
PHONE: Dir +45 7240 2621
MOBILE: + 45 7240 2621
GTS
GODKENDT TEKNOLOGISK SERVICE,
GREGERSENSVEJ 1, 2630 TAASTRUP
WWW.GTS-NET.DK
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0006.png
København d. 2 maj, 2024
Høring om udkast til bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV:Digital
SMVdanmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til det fremsatte forslag om ændring
af byggeloven.
SMVdanmark noterer sig generelt lav efterspørgsmål på puljen SMVrobot. Det konstateres ved puljen
fra efteråret 2023 med tilskudsramme på 50.000 kr. og i alt 5 mio kr.. Ud af 100 mulige projektstøtter,
modtog man kun 30 ansøgninger, hvor de øvrige rådgivningspuljer under SMVdigital ofte lukker for
yderligere ansøgninger samme dag.
Robotteknologi har afgjort potentiale i mange SMVer, da disse kan afhjælpe manglen på arbejdskraft
ved automatisere fysisk hårdt og repetitivt arbejde. Blandt vores medlemmer ved vi, at robotter har
deres interesse, men at indkøb af disse er en stor omkostning for SMVerne. Derudover kommer om-
kostninger til implementering og uddannelse af relevante medarbejdere, som skal håndtere disse
robotter.
Vores medlemmer finder derfor ikke værdi i tilskud til rådgivning og udlån af robotter, da der egent-
lige udfordring er indkøb af disse. Vi noterer følgende fra vores medlemmer:
den nødvendige doku-
mentation og den administrative byrde, der følger med ansøgningsprocessen, kan virke afskrækkende,
især for mindre virksomheder, der måske ikke har ressourcerne til at navigere i komplekse ansøgnings-
processer. Denne administrative byrde kan omfatte tid og ressourcer brugt på at forstå kravene, samle
den nødvendige dokumentation og udfylde ansøgningen, hvilket kan være en betydelig hindring.
Fra vores
medlemmer hører vi videre: ”For
at gøre dette tilskud mere tilgængeligt og attraktivt for
SMV'er, kan det være værd at overveje at øge tilskudsbeløbet, reducere den administrative byrde og
muligvis udvide anvendelsesmulighederne for tilskuddet, så det også kan anvendes direkte til anskaf-
felse af udstyr."
Dette er i tråd med SMVdanmarks tidligere anbefalinger, hvor man i stedet kunne bruge pengene
som et fradrag, rabat eller tilskud til investeringen af en robot.
Niklas Winther
Chefkonsulent
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0007.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1013 København K
att: Helene Ørgaard Iversen og Ida Schaar
København, 30.april 2024
Høringssvar fra HK Privat vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud un-
der programmet SMV:Digital jf. høringsbrev af d. 5. april 2024.
Tak for muligheden for at afgive høringssvar og tak for hjælpen til de opføl-
gende spørgsmål, som vi har haft i processen.
HK organiserer freelancere og selvstændige, der arbejder inden for de rele-
vante rådgivningsområder. Disse medlemmer får dermed en mulighed for at
melde sig som rådgivere, og det er på den baggrund, at vi afgiver høringssvar.
I HK Privat mener vi, at det er en vigtig dagsorden at understøtte SMV-virk-
somheder til at få hjælp til digital omstilling og rådgivning. Det bakker vi op om,
men vi har dog bemærket et par forhold i selve modellen, som vi finder proble-
matiske og ønsker at gøre opmærksom på.
Ad 1. Uklare kriterier
Det fremgår, at rådgivere bliver godkendt af Digitaliseringsstyrelsen, og vi for-
står det som, at operatørerne, der godkender, har en form for ’tjekliste’ over
kompetencer, som skal opfyldes for, at en rådgiver kan godkendes. Disse kri-
terier er dog ikke offentligt tilgængelige i detaljeret form, og eventuelle rådgi-
vere kan derfor ikke se, hvad det som minimum kræver at blive optaget - ud-
over nogle overordnede kriterier.
For ikke at spilde nogens tid, foreslår vi, at det kommer til at fremgå tydeligt,
hvilke kvalifikationer, der ligger til grund for godkendelserne – så får rådgi-
verne også en mulighed for at tilegne sig eventuelle kompetencer, som de
skulle mangle, for at blive optaget. Det mener vi vil give en mere demokratisk
optagelsesproces og give flere mulighed for at blive optaget.
Herudover har vi ikke umiddelbart kunnet finde en mulighed for at klage, hvis
man skulle blive afvist som rådgiver. Er der en sådan mulighed, og hvor bliver
klagerne i så fald behandlet? Hvis der ikke er en klagemulighed, vil vi opfordre
HK PRIVAT
TELEFON +45 7011 4545
[email protected]
Weidekampsgade 8
DK-2300 København S.
HK.DK/PRIVAT
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
til, at der kommer en, så SMV:Digital kan sikre en fair behandling af de selv-
stændige, som måtte søge om at blive rådgivere og afvist af en grund, som de
ikke finder berettiget.
Ad 2 Godkendelsesproces
I godkendelsesprocessen vil vi gerne opfordre til, at I tænker ligestilling ind og
godkender mænd og kvinder ligeligt i videst umuligt omfang, samt tydeligt op-
fordrer alle, uanset køn, baggrund og etnicitet til at søge om godkendelse til at
blive rådgivere.
Ad 3 Priser
Det fremgår, at en rådgiver, der søger godkendelse, skal anføre timepris, og at
det vil være offentligt tilgængeligt på hjemmesiden, der er en del af det offent-
lige system. Det finder vi problematisk, da det ikke er almindelig praksis for
selvstændige at skilte med timepriser, ligesom opgaverne er forskellige og kan
kræve forskellige timepriser, og endeligt, fordi det kan skabe en usund konkur-
rence om, hvem der for eksempel kan være billigst. Samtidig risikerer man, at
virksomhederne udelukkende vælger rådgivere ud fra priser og ikke kvalifikati-
oner. I stedet bør man kunne kontakte rådgiverne og spørge til timepriser ud
fra opgaverne.
Det fremgår også, at SMV: Digital vurderer validiteten af rådgiverens pris. På
hvilken baggrund og med hvilken hjemmel, vil SMV: Digitals operatører for-
holde sig til en rådgivers timepris?
Og er denne fremgangsmåde, inklusive at vise priser, i overensstemmelse
med gældende konkurrenceret?
Ad 4 Samarbejdsaftale
På hjemmesiden opfordres kunder og rådgivere til at bruge en samarbejdsska-
belon, hvoraf det fremgår, at aftalen uden varsel kan bortfalde uden kompen-
sation til rådgiveren. Det finder vi dybt bekymrende. Rådgiverne er virksomhe-
der og evt. soloselvstændige; en rådgiver sætter tid af og siger nej til andre op-
gaver og kan, ifølge skabelonen, uden varsel og uden kompensation miste op-
gaven igen. Det er ikke en samarbejdsform, som vi i HK på nogen måde ville
opfordre medlemmer til at acceptere.
Såfremt et samarbejde skal ophøre, før det estimerede antal timer er brugt,
bør der som minimum aftales et varsel.
Det er desuden helt almindelig kutyme, at man eksempelvis aftaler, at kunden
efter en vis dato, skal betale den fulde regning.
Ligeledes bør en samarbejdsaftale altid have en bestemmelse om, hvordan
man forholder sig ved tvister i samarbejdsforholdet – det er ikke mindst for at
beskytte rådgiveren.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0009.png
Derfor vil vi fra HK Privats side gerne opfordre til, at disse vigtige detaljer skri-
ves ind i SMV: Digitals samarbejdsklausul.
Mange hilsener,
Elisabeth Hamerik Schwarz
Konsulent, ansvarlig for HK Freelancer
HK Privat
Eventuelle spørgsmål til høringssvaret kan stiles til undertegnede på:
Tlf. 2829 9727
[email protected]
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Høringssvar om bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV
2874928_0010.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19. april 2024
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1013 København K
Digitaliseringsstyrelsen anmoder om, at eventuelle bemærkninger sendes til Helene
Ørgaard Iversen ([email protected]) og Ida Schaar ([email protected]) senest den 3. maj
2024.
Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud under programmet SMV:Digital
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets
opfattelse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i dens
enkeltheder og detaljer inden for høringsfristen, eller at høringen ikke ses at indebære
dataetiske spørgsmål, som falder inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de
dataetiske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på
værdier og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed,
selvbestemmelse, lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske
konsekvensanalyser vil således hjælpe med at bringe fordele, ulemper og utilsigtede
konsekvenser ved lovforslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets
beslutninger tages på et mere kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig
grad lovforslag, som angår persondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand