Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2872527_0001.png
Høring om kunstig
intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Torsdag den 23. maj 2024, kl. 13.30-16.00, Landstingssalen
PROGRAM
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0002.png
Louise Elholm (V)
Formand, Erhvervsudvalget
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0003.png
Marie Bjerre (V)
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Digitaliserings- og ligestillingsminister
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0004.png
Blok 1:
Potentialet for dansk erhvervsliv og
håndteringen af de etiske dilemmaer
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0005.png
Christiane Vejlø
Elektronista Media
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
Bias, Diskrimination og falsk
information ved brug af generativ
AI
Christiane Vejlø, Direktør Elektronista Media, @christianevejlo
Folketingets høring om AI 23 Maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0007.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0008.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0009.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0010.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0011.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0012.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0013.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0014.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0015.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0016.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0017.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0018.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0019.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0020.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0021.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0022.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0023.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0024.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0025.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0026.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0027.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0028.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0029.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0030.png
Hans Petter Dalen
IBM, AI
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0031.png
AI for virksomheder
På en ansvarlig måde
Erhvervsudvalget, 23. maj 2024
Hans Petter Dalen
Business Leader EMEA
Watsonx and embeddable AI
Watsonx.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0032.png
Rapid evolution in AI drives the need for
comprehensive
and
open
governance of that AI
Generative AI
Innovation in models
Consumption models
Legislation
65/35
50
Split in software spend on non-
generative AI (65%) and generative
AI (35%).
(1)
~5000
New foundation models posted on
Hugging Face every week.
Continuous innovation in open
source and commercial offerings
gives you an increasing range of
options and trade-offs.
60/40
70%
Split in software spend on AI
platforms (60%) and AI embedded in
enterprise applications (40%).
(1)
200+
Pages in the EU AI Act.
10
Amplified
and
new
risk with
generative AI.
(2)
Of independent software vendors
will have embedded generative AI
capabilities.
(1)
Standardization requests in the EU
AI Act.
Govern both forms of AI
in a consistent manner.
Extend your governance
to account for the new
aspects of generative AI.
Govern the onboarding of
new models.
Govern the trade-offs in
use cases.
Govern all AI, regardless
of how and by whom it’s
created or consumed.
Translate your
responsibilities into
controls and workflows.
Risk-assess your use
cases.
Adopt technical
standards.
(1)
(2)
Gartner – Forecast Analysis: AI Software. 2023-2027, Worldwide
IBM AI Risk Atlas
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0033.png
IBM and
Trustworthy AI
Deep expertise in AI
Trustworthy AI research since 2013
1,000+ generative AI for business
engagements in 2023
#1 in AI-related patents in 2023
Deep expertise in governance
GRC platform since 2010
11 interconnected risk domains
supported by a common “backbone”
MRG solution since 2016
AI governance solution since 2022
IBM is “client zero”
AI Ethics board since 2018
Governance of internal AI use cases
Governance of trained generative AI models
Using our own technology
Community involvement
AI legislation
AI technical standards
Academic and industry partnerships
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0034.png
Elements of AI risk
Accountability
Accuracy
Fairness
Veracity
Regulatory
Risk
Transparency
Drift
Trusted data
Energy
consumption
Reputational
Risk
Explainability
Adversarial
Robustness
IP/PII leakage
Operational
Risk
34
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0035.png
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2024/maj/nyt-ambitiost-initiativ-bringer-tunge-spillere-fra-det-offentlige-og-private-sammen-for-at-udvikle-danske-sprogmodeller/
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0036.png
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0037.png
Mette Kaagaard
Microsoft Danmark
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0038.png
Folketingets høring om kunstig
intelligens 23. maj 2024
Mette Louise Kaagaard
CEO Microsoft Denmark & Iceland
Mette Louise Kaagaard | LinkedIn
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0039.png
Natasha Friis Saxberg
IT-Branchen
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0040.png
KUNSTIG INTELLIGENS
Natasha Friis Saxberg – Adm. Direktør IT-Branchen,
F o r f a t t e r, D i g i t a l Vi s m a n d , N æ s t f o r m a n d - D a n i s h Q u a n t u m C o m m u n i t y
24.05.2024
SIDE 40
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0041.png
ACCELERATION: VI SKAL
VÆRE MERE AI-PROAKTIVE
AI positiv lovgivning som katalysator for
Danmark som førende AI nation
Vi skal sikre os, at de etiske hensyn også
muliggør, at vi får udnyttet AIs potentiale
Vi risikerer fx med den nye EU AI-lovgivning at
effektive AI-løsninger som Corti-systemet
ulovliggøres af AI-reguleringen på trods af dets
dokumenterede effekt
SIDE 41
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0042.png
SPEED: VI SKAL IMPLEMENTERE DET,
DER VIRKER
Der er allerede mange eksempler på, at AI har en positiv effekt
Avatar-baseret teknologi som oversætter mellem tegnsprog
og talt sprog
Teknologi som afhjælper madspild i IKEA
SIDE 42
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0043.png
AI PARAT: UDDANNELSE OG
KOMPETENCER ER ALTAFGØRENDE
SIDE 43
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0044.png
Johan Busse
Formand, Dataetisk Råd under
Nationalt Center for Etik
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0045.png
Høring om kunstig intelligens
Johan Busse
23. Maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0046.png
Hvordan forløser vi potentialet
- hovedpointer
Konkret og realistisk
tilgang
Don’t panic!
Dyrk mindre projekter, som kan vokse
AI har stort potentiale, men de
store sprogmodeller er umodne
Husk den retlige ramme
Konsekvensvurdering, ansvarlighed og dataetik
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0047.png
Udfordring:
Ny teknologi med store lovende potentialer
Antallet af konkret anvendelige og testede produkter står ikke mål med hypen, hverken i den
private eller den offentlige sektor
Vist element af oversalg og deraf følgende magisk tænkning i vores forventninger
Risici:
At vi anvender AI, som ikke løser opgaven, men reelt forringer produkter og tjenesteydelser,
retssikkerhedsniveau og offentlige services
At vi unødigt øger omkostningerne i samfundet og skader miljøet samtidigt
Hvad har vi brug for?:
At vi kommer ned på den anden side af hype-kurven, så vi konkret og reelt kan begynde at tale
om anvendelsesmulighederne.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0048.png
Hvordan kommer vi i gang uden at handle overilet?
a. Ingen panik, så travlt har vi heller ikke
b. Dyrk mindre projekter, som kan vokse
c. Test/pilot (fagkundskab og praktikere tænkes med sammen
med borgere og forbrugere)
d. Kassér eller skalér
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0049.png
De store sprogmodeller (LLMs, som fx ChatGPT) er
imponerende og lovende, men umodne
Klar sondring mellem LLMs ctr. specifik udvikling og applikation
af teknologien
LLM’erne er en højest usikker teknologi, som ikke kan anvendes
til at besvare konkrete spørgsmål, hvis svaret skal være korrekt
og præcist
Vær sikker på, om det virker. Rester af magisk tænkning eller
udokumenterede forestillinger/postulater om effektivitet eller
produktivitet skal ud af ligningen
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0050.png
Tre ting skal være på plads
1. Compliance
GDPR, AI Act, menneskerettigheder, mv.
2. Konkrete dataetiske konsekvensanalyser: Ansvarlighed og dataetik i
de enkelte løsninger (mere følger)
3. Generelle dataetiske konsekvensanalyser: Langsigtede
konsekvenser (mere følger)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0051.png
Dataetisk Råd anbefaler, at der forud
for udvikling af algoritmer og AI samt
al regulering, som involverer data,
foretages dataetiske
konsekvensvurderinger
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0052.png
Ansvarlighed og dataetik i de enkelte løsninger
Velfærd
Frihed
Værdighed
Retssikkerhed
Privatliv
Gennemsigtighed
Selvbestemmelse
Sikkerhed
Lighed
Ansvarlighed
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0053.png
Langsigtede konsekvenser
a. IT-løsninger er vanskelige at ændre
Code is law
b. Grundlaget for vores samfund er fælles viden og fælles sprog,
som AI kan forandre, f.eks.
a. I hvilken udstrækning kan vi undvære mennesker?
b. Hvad sker der i forholdet mellem borger og stat/myndighed?
c. Er vi klar til at forandre samfundet fra fælles viden og sandhed til statistik
og individuelle sandheder - og hvor skal ny viden komme fra?
Fra opkomsten af homo sapiens til 1700-tallet: Ingen fælles og sikker
viden (vi ved ikke, vi tror)
Fra 1700-tallet til nu: viden (vi ved sammen)
AI-Fremtid: Fornyet usikkerhed om det vi ved, ingen fælles viden (vi
ved ikke med sikkerhed)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0054.png
”Med lov skal land bygges”
, står der i fortalen til Jyske Lov af
1241.
Men hvad skal loven bygges på? Jyske lov giver selv svaret:
”…Var der ikke lov i landet, da havde den mest, som kunne
tilegne sig mest. Derfor skal loven gøres efter alles tarv, at
retsindige og fredsommelige og sagesløse kan nyde deres fred,
og uretfærdige og onde kan ræddes for det, der er skrevet i
loven, og derfor ikke tør fuldbyrde den ondskab, som de har i
sinde.”
Al god lovgivning udtrykker etiske afvejninger. Det gør loven
ansvarlig, bæredygtig og acceptabel. Det gælder også regulering
af AI.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0055.png
Debat
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0056.png
Pause
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0057.png
Blok 2:
Potentialet for den offentlige sektor og
håndteringen af de etiske dilemmaer
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0058.png
Anne Gerdes
Syddansk Universitet
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0059.png
Etisk Ansvarlig Kunstig Intelligens
– Vejen fra Ukritiske til Kritiske
Domæner
Anne Gerdes, SDU
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0060.png
Peter Schneider-Kamp
Syddansk Universitet
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0061.png
Problemet Udfordringen
Store sprogmodeller kræver utrolige mængder af data
P
ETER
S
CHNEIDER
-K
AMP
P
ROFESSOR I
K
UNSTIG
I
NTELLIGENS
S
YDDANSK
U
NIVERSITET
BigTech virksomhederne er rimelig large i forhold til regulering
De fleste store sprogmodeller er ulovlige at bruge
Der er ingen transparens hvilke data modellerne er trænet på
Hverken lovlighed eller data bias kan afgøres uden transparens
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0062.png
P
ETER
S
CHNEIDER
-K
AMP
P
ROFESSOR I
K
UNSTIG
I
NTELLIGENS
S
YDDANSK
U
NIVERSITET
Løsningen Visionen
Danish
Foundation
Models
m.fl.
Dansk
Sprogmodel
Konsortiet
m.fl.
Gefion
Supercomputer
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0063.png
Thor Hvidbak
Deloitte
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0064.png
Potentialer og dilemmaer i den offentlige sektor
Folketingshøring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget & Udvalget for Digitalisering og It | 23. maj 2024
Thor Hvidbak | Senior Manager, AI & Data
[email protected] | 40447405
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0065.png
Kunsten at finde det rette samspil mellem menneske og teknologi
Teknologien ændrer på godt og ondt medarbejdernes rolle og deres interaktion med borgerne.
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
Vedr. det historiske blik på indførslen af ny teknologi i sundhedsvæsenet: Se de to artikler af Adam Rodman i NEJM fra august 2023.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0066.png
Kunsten at finde det rette samfundsmæssige samspil
I et lille land med (trods alt) knappe ressourcer.
Ansvarlighedens dilemmaer
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0067.png
Kunsten at finde det rette samfundsmæssige samspil
I et lille land med (trods alt) knappe ressourcer.
Ansvarlighedens dilemmaer
Strategi og skala:
Skiftet fra spredte eksperimenter til løsninger, som gør en forskel i opgaveløsningen
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0068.png
Kunsten at finde det rette samfundsmæssige samspil
I et lille land med (trods alt) knappe ressourcer.
Ansvarlighedens dilemmaer
Strategi og skala:
Skiftet fra spredte eksperimenter til løsninger, som gør en forskel i opgaveløsningen
Ressourcer og lighed:
Behovet for at løse flere ting i fællesskab
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0069.png
Kunsten at finde det rette samfundsmæssige samspil
I et lille land med (trods alt) knappe ressourcer.
Ansvarlighedens dilemmaer
Strategi og skala:
Skiftet fra spredte eksperimenter til løsninger, som gør en forskel i opgaveløsningen
Ressourcer og lighed:
Behovet for at løse flere ting i fællesskab
Regulering og retsstilling:
Behovet for at lære af GDPR-erfaringerne i implementering af AI-forordningen
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0070.png
Kunsten at finde det rette samfundsmæssige samspil
I et lille land med (trods alt) knappe ressourcer.
Ansvarlighedens dilemmaer
Strategi og skala:
Skiftet fra spredte eksperimenter til løsninger, som gør en forskel i opgaveløsningen
Ressourcer og lighed:
Behovet for at løse flere ting i fællesskab
Regulering og retsstilling:
Behovet for at lære af GDPR-erfaringerne i implementering af AI-forordningen
Praktisk fornuft:
Befolkningen skal (gen)lære kildekritik – og myndighederne skal lære model-kritik
© 2023 Deloitte Consulting & Risk Advisory
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0071.png
Frederik Nordentoft
Andersen
KL
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0072.png
Kunstig
intelligens i
kommunerne
Frederik Nordentoft
Kontorchef
Digitalisering & Teknologi
KL
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0073.png
73
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0074.png
15%
NÆSTEN HALVDELEN AF
KOMMUNERNE ER I GANG
MED GENERATIV AI
har teknologien i drift
37%
32%
har afprøvet teknologien
har overvejet at anvende teknologien
16%
har ikke overvejet at anvende teknologien
Kilde: Kommunernes Teknologiradar. Besvarelser fra 634 kommunale chefer og medarbejdere fra
alle landets kommuner.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0075.png
USIKKERHED
NYSGERRIGHED
75
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0076.png
BEHOV FOR
POLITIK FOR
KUNSTIG
INTELLIGENS
JURA
ETIK
76
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0077.png
Tak for ordet
Frederik Nordentoft
[email protected]
Billede genereret med kunstig intelligens
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0078.png
Debat
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Præsentation fra udvalgets høring om kunstig intelligens den 23. maj 2024
2872527_0079.png
Afrunding
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Formand, Udvalget for Digitalisering og it
Høring om kunstig intelligens
Erhvervsudvalget og Udvalget for Digitalisering og it
Folketinget
| 24. maj 2024