Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2869175_0001.png
Politiets brug af
ansigtsgenkendelse i det
offentlige rum
Fra et menneskeretligt perspektiv
DIU Temadag 15.
maj 2024: ”Politiets brug af ansigtsgenkendelse i det offentlige rum”
Anja Møller Pedersen, Ph.d., Postdoc/TT-adjunkt
Institut for Menneskerettigheder & Københavns Universitet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0002.png
DAGSORDEN
Politiets brug af ansigtsgenkendelse fra et
menneskeretligt perspektiv
AI Act
Menneskeretten
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0003.png
Ansigtsgenkendelse til
kriminalitetsbekæmpelse
Er der tale om et indgreb i individets grundlæggende rettigheder?
Er der hjemmel i national ret, forfølger det et legitimt formål og er nødvendigt i et
demokratisk samfund?
”Ansigtsgenkendelse” dækker over mange ting (verifikation, identifikation mv.)
Ansigtsgenkendelse kan foregå i realtid eller efterfølgende
Ansigtsgenkendelse kan anvendes til fjernidentifikation eller identifikation
Ansigtsgenkendelse kan anvendes på offentlige og ikke-offentlige steder
Ansigtsgenkendelse kan anvendes målrettet eller generelt
Indsamling vs.
efterfølgende behandling af indsamlede data
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0004.png
Ansigtsgenkendelse til
kriminalitetsbekæmpelse
Justitsminister,
af ansigtsgenkendelse:
Politiets brug
Peter Hummelgaard:
Paskontrol i Københavns Lufthavn
Digitaliseret offergenkendelse vedr.
seksuelle overgreb mod børn
”Overordnet set er det min holdning, at myndighederne bør anvende
denne teknologi, når fordelene overstiger ulemperne”
Den danske regering:
Det er vigtigt, at politiet kan anvende ansigtsgenkendelse på
offentlige steder
(DIU Alm.del – endeligt svar på spm.
101 (4.
marts 2024))
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0005.png
Ai Act
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0006.png
§
Art 5 (1)(d): Forbud mod ansigtsgenkendelse i realtid på offentlige
steder med henblik på retshåndhævelse
Stk.
1.
Følgende former for praksis med hensyn til kunstig intelligens er forbudt
(d) anvendelse af systemer til biometrisk fjernidentifikation i realtid på
offentligt tilgængelige steder med henblik på retshåndhævelse, medmindre og
i det omfang en sådan anvendelse er strengt nødvendig for et af følgende formål:
målrettet eftersøgning af specifikke ofre for bortførelse, trafficking og
seksuel udnyttelse samt forsvundne personer
forebyggelse af en specifik, væsentlig og overhængende trussel mod
fysiske personers liv eller fysiske sikkerhed eller en reel samt nuværende eller
forudsigelige trussel om et terrorangreb
lokalisering eller identifikation af en person mistænkt for at have
begået en forbrydelse eller for at gennemføre en strafferetlig
efterforskning eller straffuldbyrdelse af en forbrydelse oplistet i Annex IIa
[en række alvorlige forbrydelser] og som i den pågældende medlemsstat kan
straffes med frihedsstraf eller frihedsberøvelse i min.
fire år.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0007.png
§
AI Act Art 5 (forsat)
2.
Anvendelse [heraf] må kun benyttes til at bekræfte den specifikt målrettede
individs identitet og skal tage hensyn til følgende elementer:
karakteren af den situation, der giver anledning til den mulige anvendelse, navnlig
alvorligheden, sandsynligheden og omfanget af den skade, der forvoldes, hvis
systemet ikke anvendes
konsekvenserne af anvendelsen af systemet for alle berørte personers rettigheder
og friheder, navnlig alvorligheden, sandsynligheden og omfanget heraf.
FORBEHOLDSRAMT
HRIA (Art 29a) og registreret systemet (Art 51)
(…) overholde nødvendige og forholdsmæssige sikkerhedsforanstaltninger og
betingelser, navnlig fsva.
tidsmæssige, geografiske og personlige begrænsninger.
(…) brugen kan kun tillades, hvis den retshåndhævende myndighed har udført en
Art 6 / Annex III: AL ansigtsgenkendelse til fjernidentifikation i øvrigt ”høj risiko” mv.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0008.png
menneskeretten
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0009.png
Den europæiske
menneskerettighedskonvention
Art.
8: Ret til respekt for privatliv og familieliv
Stk.
1. Enhver
har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin
korrespondance (inkl.
personoplysninger)
Stk.
2. Ingen
offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret,
medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at
beskytte andres rettigheder og friheder.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0010.png
Eu’s charter om
grundlæggende rettigheder
Art.
7: Respekt for privatliv og familieliv
Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin kommunikation
Art.
8: Beskyttelse af personoplysninger
Enhver har ret til beskyttelse af personoplysninger, der vedrører ham/hende.
Disse oplysninger skal behandles rimeligt, til udtrykkeligt angivne formål og på
grundlag af de berørte personers samtykke eller på et andet berettiget ved lov
fastsat grundlag.
Enhver har ret til adgang til indsamlede oplysninger, der vedrører
ham/hende, og til berigtigelse heraf.
Overholdelsen af disse regler er underlagt en uafhængig myndigheds kontrol.
Art.
51, stk.
1: Medlemsstaterne, når de gennemfører EU-retten (Retshåndhævelsesloven)
Art.
52, stk.
1: Respekt for rettighedernes væsentligste indhold og proportionalitet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0011.png
Menneskeretten &
ansigtsgenkendelse i det off.
Biometriske / Følsomme oplysninger streng nødvendighed
Overvågning vs.
optagelse Formålsbestemthed (Peck (2003))
rum
Hemmelig/Udstrakt Klar/præcis hjemmel og retsgarantier (Zakharov (2015))
Masseovervågning Chilling effects (Big Brother Watch (2021) & EU logning)
EMD Glukhin mod Rusland (2023)
Indgrebets karakter/formål: (1) Krav om detaljerede regler for anvendelse og
udstrækning & (2) stærke retsgarantier mod misbrug og vilkårliglighed
Kritik af mangel på: (1) begrænsning af situationer, kategorier af personer,
følsomme oplysninger & (2) processuelle garantier, inkl.
tilladelse til
indsamling/adgang, tilsyn og effektive retsmidler
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0012.png
ANBEFALINGER
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at politiets brug af
ansigtsgenkendelse
sker på baggrund af klar og præcis hjemmel i politi- og retsplejelov
på offentlige steder begrænses til situationer, hvor det er strengt
nødvendigt og står mål med kriminalitetens alvor
ledsages af krav om retskendelse, et effektivt tilsyn og klageadgang for
berørte borgere
Læs mere på: https://menneskeret.dk/udgivelser/politiets-brug-ansigtsgenkendelse
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869175_0013.png
TAK