Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2869174_0001.png
Birgitte Arent Eiriksson
Direktør
Justitia
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0002.png
Ansigtsgenkendelse:
Retrospektiv anvendelse:
Dilemmaet:
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0003.png
redt og ukl rt retsgrundl g for olitiets n endelse nsigtsgenkendelse
Retshåndhævelsesloven: Politiet kan alene behandle biometriske data, når det er strengt
nødvendigt mhp. at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger,
fuldbyrde strafferetlige sanktioner, herunder for at beskytte mod eller forebygge trusler mod den
offentlige sikkerhed eller beskytte personers vitale interesser, eller hvis data tydeligvis er
offentliggjort af den registrerede.
Tv-overvågningsloven: Politiet kan iværksætte tv-overvågning i det offentlige rum og andre frit
tilgængelige steder (proportionalitetsvurdering). På ikke frit tilgængeligt sted gælder
retsplejelovens regler om observation. Politiets kan få adgang til tv-overvågning, der foretages af
myndigheder og private. Politiets kan også i særlige tilfælde overtage deres tv-overvågning.
Den kommende EU’s forordning om kunstig intelligens (AI A t
Politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse i realtid må kun ske, når det er strengt nødvendigt til
1) eftersøgning af ofre for visse kriminalitetstyper eller forsvundne, 2) forebyggelse af væsentlig
overhængende trussel mod liv eller sikkerhed eller en reel aktuel/forudsigelig terrortrussel eller 3)
eftersøgning af personer der har begået visse former for kriminalitet med en strafferamme på
mindst 4 år. Krav om retskendelse.
Også krav om retskendelse ved politiets retrospektive anvendelse af ansigtsgenkendelse til
eftersøgning af personer, der er mistænkt eller dømt, medmindre der er tale om indledende
identifikation af potentielt mistænkt.
Forventes at træde i kraft primo 2025. OBS: dansk retsforbehold.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0004.png
Privatlivets fred:
Trussel mod borgernes ret til privatliv og beskyttelse af
personoplysninger.
Overvågningssamfund:
Egnet til at fremkalde følelse af konstant overvågning og
indirekte afskrække fra udøvelsen af forsamlingsfrihed,
ytringsfrihed mv. Ca. 1,5 mio. kameraer i DK.
Bredt og uklart retsgrundlag samt manglende retsgarantier:
Ifølge EMD skærpede krav til hjemmelgrundlag ved realtid.
Kan anvendes til profilering:
Overvågningsdata kan sammen med andre persondata skabe
detaljerede personprofiler, særligt med POL-INTEL.
Diskrimination:
Risiko for bias og fejl, som kan føre til diskrimination.
Misbrug:
Fare for ulovlig indsamling og deling af biometriske oplysninger.
Samfundsmæssig tillid:
Mulig underminering af tilliden til myndighederne og
manglende accept fra samfundet.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0005.png
1. Behov for klar regulering:
Grundig afklaring af politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse.
Etablering af klar og præcis national lovhjemmel for at sikre, at
anvendelsen er proportional og nødvendig.
2. Forbud mod realtidsanvendelse:
Anbefaling om forbud mod politiets realtidsanvendelse af
ansigtsgenkendelse.
Støttet af European Data Protection Board, CAHAI og FN.
Alternativt begrænset til situationer, hvor der er tale om overhængende fare
for tab af liv
3. Begrænsning af retrospektiv anvendelse:
Retrospektiv anvendelse bør begrænses til lovovertrædelser, der kan straffes
med fængsel i 8 år eller derover, og som kan medføre eller har medført fare
for menneskers liv eller legeme.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0006.png
4. Generelle anbefalinger:
Udvidelse af politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse forudsætter bred og åben
demokratisk samtale samt dataetisk konsekvensanalyse.
Bør reguleres som et straffeprocessuelt indgreb i retsplejeloven, der kræver
retskendelse, og reguleres nærmere i politiloven.
Der skal ikke ske lagring af biometriske ansigtsdata.
Der skal laves løbende kortlægning af politiets samlede tv-overvågning i det
offentlige rum og andre frit tilgængelige steder, inklusiv anvendelse af
ansigtsgenkendelse i realtid. Kortlægning skal være offentlig tilgængelig.
Undersøgelse af behov for regulering af politiets observation i det offentlige rum.
Kortlægning af politiets overtagelse af kameraovervågning fra offentlige
myndigheder og private
Undersøgelse af, hvordan der kan sikres en effektiv klageadgang for borgere, der er
blevet overvåget af politiet med anvendelse af ansigtsgenkendelse.
Evaluering af politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse i realtid og retrospektivt
efter 2 år.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Præsentationer fra forelæggelsen af anbefalinger om politiets anvendelse af ansigtsgenkendelse 15/5-24
2869174_0007.png