Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2840706_0001.png
Aktstykke nr.
151
Folketinget 2023-24
151
Ministeriet for Digitalisering og Ligestilling.
København, den 18. marts 2024.
a.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om drift og gevinstrea-
lisering ét år efter projektafslutning af Næste generation Digital Post (NgDP).
Finansudvalget gav ved aktstykke nr. 96 af 22. juni 2017 tilslutning til at gennemføre projektet
NgDP,
jf. bilag 1.
I forlængelse heraf gav Finansudvalget ved tidligere fortroligt aktstykke nr. 27 af
26. september 2019 fortsat tilslutning til at gennemføre projektet på baggrund af en forsinkelse af det
oprindelige udbud, og der blev indgået kontrakt med leverandøren Netcompany,
jf. bilag 2.
Lanceringen blev, særligt af hensyn til myndighedernes decentrale implementering og Digital Posts
kritiske rolle i det nationale COVID-beredskab, yderligere udskudt til den 21. marts 2022, hvilket
Finansudvalget blev orienteret om,
jf. bilag 3.
Fordyrelsen som følge af udskydelsen blev forelagt
Finansudvalget, og en fortsættelse af projektet fik tilslutning af Finansudvalget ved aktstykke nr. 196
af 16. marts 2022,
jf. bilag 4.
Tabel 1 viser udviklingen af de samlede projektudgifter for NgDP.
Tabel 1 - Udvikling i projektudgifter (inkl. renter, ekskl. drift og vedligehold)
Mio. kr. (2024-pl)
Oprindelig forventet projekt-
udgift
Gennemført udbud og forsin-
kelse
Udskudt lancering
Udgift
278,6
346,7
423,1
Bemærkninger
Tiltrådt aktstykke 96 den 22. juni 2017 (bilag
1)
Tiltrådt aktstykke 27 den 26. september 2019
(bilag
2)
Tiltrådt aktstykke 196 den 16. marts 2022 (bilag
4)
b.
DK000059
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Kopi af aktstk. 151: Orienterende aktstykke om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840706_0002.png
2
Samlede faktiske projektudgif-
ter
410,8
Orientering om afslutning af projekt Næste gene-
ration af Digital Post den 16. august 2023 (bilag
5)
Anm. : Udgifterne er opregnet til nyeste pris- og lønniveau (2024-pl).
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen.
Projektbeskrivelse
Projektet har haft til formål at tilvejebringe en fortsat sikker og brugervenlig national Digital Post-
løsning samt at fremtidssikre løsningen. Den er etableret som en fremtidssikker infrastruktur, som
i høj grad anvender de øvrige fællesoffentlige løsninger. Digitaliseringsstyrelsen har efter projektet
hjemtaget det strategiske ejerskab over løsningen, som sikrer, at Digitaliseringsstyrelsen på vegne af
den offentlige sektor har ansvaret for at sikre en velfungerende Digital Post-løsning.
Det hjemtagne ejerskab betyder blandt andet, at Digitaliseringsstyrelsen har rettigheder til at hjem-
tage koden, data og dokumentationen bag Digital Post-løsningen samt at overdrage disse til en
eventuel ny leverandør. Udgifter ved fremtidige udbud vil dermed være reduceret som følge af, at
løsningen ikke skal etableres på ny, da man ville kunne overdrage den eksisterende løsning til en ny
leverandør.
Implementeringsindsatsen overfor såvel myndigheder, virksomheder og borgere samt den tekniske
migrering af data bevirkede samlet, at overgangen til NgDP forløb hensigtsmæssigt for hovedparten
af myndighederne. Frem til den 5. december 2023 har løsningen understøttet de gamle postformater
for at sikre en mere fleksibel omstilling for myndighederne.
Med den nye Digital Post-løsning er der etableret mulighed for, at flere aktører kan vise den
offentlige post. Det betyder, at borgere og virksomheder kan tilgå deres Digital Post fra offentlige
afsendere via forskellige brugergrænseflader, der betegnes visningsklienter (e-Boks, Mit.dk, Virk.dk,
Borger.dk samt Digital Post app), hvor en borger eller virksomhed kan tilgå (læse, sende og besvare)
sin digitale post.
I forlængelse af ovenstående har slutbrugerne efter overgangen til den nye løsning oplevet kontinu-
itet i kraft af de kommercielle visningsklienter, hvilket har muliggjort, at slutbrugerne fortsat kan
benytte e-Boks, som er den mest anvendte platform til at tilgå Digital Post, selvom en ny leverandør
vandt udbuddet af NgDP.
Udgifter ved projektet
For specifikation af udgifter ved projektet henvises der til orientering om afslutning af Næste
generation Digital Post (NgDP) af 16. august 2023,
jf. bilag 5.
Udgifterne har ikke ændret sig siden
afslutningen af projektet.
Gevinster ved projektet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Kopi af aktstk. 151: Orienterende aktstykke om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840706_0003.png
3
Ikke-økonomiske gevinster
Projektet har primært gevinster af ikke-økonomisk karakter, som følger af det strategiske ejerskab til
rettighederne for løsningen, herunder stabilitet i de fremadrettede driftsudgifter (særligt ved udsving i
forsendelsesmængder) og lettere visitation og journalisering af post i offentlige myndigheder. Gevin-
sterne ligger primært hos de fællesoffentlige parter (stat, kommuner og regioner), som opnår mindre
følsomhed i forhold til stigninger i postmængden samt bedre forudsætninger for automatiseret visi-
tation af Digital Post i myndighederne og større virksomheder. Dertil kommer mere hastighed og
fleksibilitet i forhold til tilpasning af løsningen ved ønsker til ny eller tilpasset funktionalitet.
Digitaliseringsstyrelsens erfaring er, at det hjemtagne ejerskab skaber større styring med, hvad
der skal udvikles, og hvem der skal udvikle det, hvorfor gevinsten vedrørende strategisk ejerskab
vurderes opfyldt.
Gevinsten vedrørende stabile fremadrettede driftsudgifter vedrører særligt omkostninger som funk-
tion af forsendelsesmængder af Digital Post. Den nye Digital Post-kontrakt har en vederlagsmodel,
der er mindre følsom over for stigninger i antallet og størrelsen af forsendelser end den tidligere
kontrakt. Der er nu mulighed for at sende over 80 gange så mange meddelelser i den nye Digital
Post-løsning til samme pris som ved prisstrukturen i den tidligere kontrakt. Der bliver sendt mere
Digital Post end forventet ved projektets opstart, hvorfor denne gevinst forventes realiseret til over
forventning.
Meddelelsesformatet i den nye Digital Post-løsning giver afsendende myndigheder mulighed for at
opmærke meddelelser med metadata, hvilket giver bedre forudsætninger for blandt andet automatisk
visitation af post i myndigheder og større virksomheder samt øget brugervenlighed. For eksempel
kan der indsættes betalingslink, kalenderinvitationer mv., som kommer både borgere, virksomheder
og myndigheder til gavn.
Anvendelsen af muligheder for opmærkning er endnu ikke udbredt i særligt stort omfang, hvorfor ge-
vinsten vedrørende lettere visitation og journalisering af post i offentlige organisationer ikke er fuldt
realiseret. Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med Den fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi
(2022-2025) igangsat initiativer for at øge opmærkningsgraden hos de afsendende myndigheder. Der-
for forventes det, at gevinsten realiseres inden for kontraktens levetid.
Økonomiske gevinster
Gevinstbilledet for de økonomiske gevinster er stort set uændret i forhold til Digitaliseringsstyrelsens
forventninger ved projektets afslutning. Gevinsten ved billigere drifts- og vedligeholdelsesomkost-
ninger for den nye Digital Post blev ved projektets afslutning estimeret til samlet set at udgøre 17,3
mio. kr. Gevinsten i forbindelse med regnskabet for 2023 blev opgjort til 17,4 mio. kr. Gevinsten om
sikring af teknisk kontinuitet ved genudbud og eventuelle fremtidige leverandørskift blev realiseret
ved hjemtagningen af løsningen, da omfanget af udgifter reduceres ved fremtidige udbud som følge
af, at løsningen ikke skal etableres på ny. Denne gevinst er ved projektets afslutning opgjort til 78,4
mio. kr.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Kopi af aktstk. 151: Orienterende aktstykke om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840706_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 18. marts 2024
Marie Bjerre
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.