Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2838743_0001.png
Danmark klar til
automatisering
National plan for bevægelsesdata
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Transportministeriet, Erhvervsministeriet og
Digitaliseringsministeriet, 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0002.png
2
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
"Næste skridt er, at
avancerede robotter
og autonome løsninger
bevæger sig ud i det
offentlige rum, hvor de kan
skabe værdi til lands, til
vands og i luften".
Foto: Nathan Dumlao /Unsplash
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0003.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
3
Forord
Robotter og droner bliver i stigende grad intel-
ligente, mobile og autonome. Der er allerede
skabt gevinster ved automatisering på både
produktionsgulve og i fabrikshaller. Næste skridt
er, at avancerede robotter og autonome løsninger
bevæger sig ud i det offentlige rum, hvor de kan
skabe værdi til lands, til vands og i luften. I denne
plan beskrives potentialer, rammer og udfordrin-
ger for netop automatiserede - fuldt autonome
- systemer, som robotter og droner, der i fremtiden
vil løse opgaver udendørs i det offentlige rum.
Automatiserede løsninger har potentiale til at
spille en vigtig rolle i en række af tidens store
udfordringer: at nå klimaneutralitet i 2050, den
demografiske udvikling samt sikring af dansk
konkurrenceevne. Automatisering kan frigive
ressourcer, der ellers vil mangle i de opgaver, hvor
menneskehænder er vigtigst. Skal vi være mere
effektive og kunne mere end vi gør i dag, kalder
det på, at vi udnytter gevinsterne ved automati-
sering og avanceret teknologi som robotter og
droner. En bredere anvendelse af automatisering
til grøn omstilling og indfrielse af de erhvervs-
potentialer, der ligger i knowhow og udvikling af
løsninger, afhænger dog af at erhverv, regulering
og infrastrukturen spiller bedre sammen.
Automatisering med robotter og droner åbner for
en produktion med mere effektiv udnyttelse af
ressourcer, mindre spild, reduceret energiforbrug
og dermed mindre CO2-udledning indenfor indu-
stri, landbrug, byggeri, transport og energi. Tek-
nologierne giver altså nye, grønnere muligheder
på tværs af sektorer. I en omfattende udbygning
af den vedvarende energi vil intelligente droner fx
kunne sænke etableringsomkostninger og bidrage
til at sikre en billig og stabil elforsyning. Samtidig
vil droner og robotter kunne erstatte benzin eller
dieseldrevne transportmidler og dermed mindske
klima og miljøbelastningen.
I mødet med nye teknologier findes en balan-
cegang i at understøtte innovation og udvikling
under hensyntagen til tryghed og sikkerhed. Når
flyvende droner, selvkørende robotter og ubeman-
dede fartøjer introduceres til den eksisterende
trafik, kræver det, at anvendelse og reguleringen
til lands, til vands og i luften står på og tager
afsæt i et solidt fundament af data og digital
infrastruktur. Adgang til satellitnavigation og en
moderne 5G teleinfrastruktur med en høj grad af
forsyningssikkerhed og pålidelighed forventes at
blive afgørende på tværs af sektorer. Spørgsmål
om sikkerhed og sårbarhed bliver også mere
fremtrædende i takt med at mere avancerede
anvendelser udbredes.
Der er på tværs af myndigheder igangsat initiati-
ver, der skal ruste Danmark til, at automatisering
får større betydning, her kan nævnes udarbejdel-
sen af en ny dronestrategi, evalueringen af for-
søgsordningen for selvkørende enheder, National
strategi for cyber- og informationssikkerhed og
erhvervsfyrtårnet på Fyn.
Denne publikation er udarbejdet af en tværmini-
steriel arbejdsgruppe som initiativ i Teleaftalen af
2021. Med Danmark klar til automatisering sættes
fokus på de store potentialer, men også barrierer,
der findes for anvendelse af automatisering i
det offentlige rum. Ambitionen er at understøtte
udbredelsen af automatisering i Danmark til gavn
for den grønne omstilling, den offentlige sektor og
fremtidens industri. Det skal ske ved at pege på
mulige perspektiver for udvikling af infrastruktu-
ren og de regulatoriske rammer omkring anven-
delsen af bevægelsesdata. Kort sagt: at gøre
Danmark klar til automatisering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Transportministeriet, Erhvervsministeriet og
Digitaliseringsministeriet, 2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0004.png
4
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Ordforklaring
Automatisering og autonomi
Automatisering betegner anvendelsen af
maskiner, droner og robotter til opgaver, som
ellers ville kræve menneskelig handling. Auto-
matisering findes i forskellige grader. Der er
tale om betinget automatisering, når en fører
skal kunne overtage styringen med kort varsel
og fuld autonomi, når maskinen selv træffer
beslutninger uden menneskelige input. Denne
publikation omhandler anvendelsen af automa-
tiserede systemer, der opereres i det offentlige
rum med betinget automatisering op til fuld
autonomi.
Global Navigation Satellite Systems - GNSS
Global Navigation Satellite Systems (GNSS) er
en samlet betegnelse for enhver satellitkon-
stellation, der leverer positionerings-, naviga-
tions- og tidstjenester (PNT) på global eller
regional basis. GNSS-positionering anvendes
bredt i samfundet og af droner og robotter. En
række sektorer baserer sig på den meget nøj-
agtige GNSS-tidsangivelse, herunder finans-,
energi-, og telesektoren.
Teleinfrastruktur, herunder 5G
Flyvende drone (UAV)
En flyvende drone er et ubemandet luftfartøj,
også kaldet Unmanned Aerial Vehicle (UAV).
Flyvende droner kan variere i størrelse, vægt og
design. I Danmark må lette droner anvendes
uden tilladelse indenfor operatørens syns-
vidde. Operationer som foregår udenfor opera-
tørens synsvidde kaldes Beyond visual line of
sight (BVLOS). Her vil dronen ofte operere helt
eller delvist autonomt. Ved BVLOS- operationer
stilles en række krav om forudgående risiko-
vurdering og godkendelse af operationen.
I denne sammenhæng henviser teleinfra-
strukturen til teleoperatørernes mobilnet, som
muliggør trådløs kommunikation og dataover-
førsel. Mobilnettet opgraderes løbende af
mobiloperatørerne. I august 2023 blev Dan-
marks første 5G stand alone net sat i drift. Det
muliggør, at der i fremtiden kan tilbydes nye
funktionaliteter, som kan være relevante for
anvendelsen af droner og robotter.
Range Mode (R-mode)
Maritim drone (USV)
En maritim drone er et ubemandet fartøj,
også kaldet Unmanned Surface Vessel (USV).
Størrelsen varierer fra få kilo til adskillige ton.
Maritime droner kan være fjernstyrede eller
operere helt eller delvist autonomt. I Danmark
kan der tillades anvendelse af fjernstyrede
droner (USVer) indenfor et defineret geografisk
område i dansk farvand under visse kriterier,
som sikrer, at sikkerhedsmæssige og miljø-
mæssige hensyn opfyldes. Der stilles i den
forbindelse ligeledes krav om forudgående
risikovurdering og godkendelse af operationen.
R-mode er et positioneringssystem udviklet til
søfart. Systemet er under udvikling og designet
som et supplement til GNSS. R-mode benytter
radiosignaler, som udsendes fra eksisterende
maritime radiosystemer. Ved at kombinere
systemet med andre teknologier (AIS og VDES)
og øge antallet af modtagne signaler fra for-
skellige sendere, kan nøjagtigheden af positio-
neringen forbedres.
Bevægelsesdata
Selvkørende enhed / mobil robot
Foto: TDC NET
En selvkørende enhed er et førerløst emissi-
onsfrit køretøj, der kører med lav hastighed på
hjul, bælter eller lignende, og som er teknisk
indrettet således, at en fysisk person kan
overtage kontrollen af køretøjet. Selvkørende
betyder, at køretøjet automatisk navigerer
og overholder færdselslovens regler. I denne
publikation henviser en robot også til en selv-
kørende enhed. Disse reguleres under forsøgs-
ordningen for selvkørende enheder.
Bevægelsesdata er data om en genstands
position over tid. Positioneringskilden bag
bevægelsesdata er ofte navigationssatellitter,
såkaldte GNSS (Global Navigation Satellite
System), men disse kan kombineres med
andre data og teknologier, som fx sensorer og
radar. Med bevægelsesdata kan fx en selvkø-
rende robot vide, hvor den er, eller en operatør
kan følge bevægelsen af en drone.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0005.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
5
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
7
9
13
17
21
25
I. Gode rammer for automatisering hos anvendere
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. En fremtidssikret infrastruktur
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. Når automatisering udfordrer regulering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV. Sårbarhed og sikkerhed
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Videre perspektiver
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0006.png
6
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
"Den grønne omstilling kræver
også automatisering. Fx kan
mobile robotter hjælpe med
at samle skrald og forlænge
levetiden på broer og fortove".
Foto: Aarhus Kommune
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0007.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
7
Indledning
Automatiserede løsninger med robotter og droner
indeholder nogle af fremtidens helt store mulig-
heder. I takt med at teknologierne bliver mere
intelligente, mobile og autonome, kan de for alvor
træde ud fra fabrikkerne og løfte opgaver i det
offentlige rum. Med automatiserede løsninger kan
vi bruge ressourcerne mere effektivt, øge produk-
tiviteten og reducere CO2-udledningerne. Men
med mulighederne følger også udfordringer.
Hvilke barrierer står i vejen for udviklingen?
Hvad driver efterspørgslen på de
automatiserede teknologier?
Private virksomheder og offentlige myndighe-
der efterspørger bedre muligheder for at kunne
udvikle og anvende automatiserede løsninger. Der
er store gevinster ved at kunne bruge selvkørende
maskiner fx i byggeriet, i landbruget og i den
offentlige service. Danske havne vil gerne bruge
teknologierne til at lodse skibe mere sikkert,
akutberedskab vil redde liv med flyvende hjerte-
startere og kommuner vil gerne reducere CO2 fra
kørte kilometer.
Mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling
og behov for at styrke konkurrenceevnen driver
efterspørgslen hos virksomheder og kommu-
ner. Det handler bl.a. om at udnytte kvalificeret
arbejdskraft bedst muligt. Automatiserede robot-
ter og droner kan effektivisere arbejdsopgaver,
der er svære, farlige eller omkostningstunge for
mennesker at løse. Det gælder indenfor sundhed,
velfærd, mobilitet m.v. Teknologierne er dermed
en del af fremtidens moderne offentlige sektor.
Den grønne omstilling kræver også automati-
sering. Fx kan droner og selvkørende enheder
bidrage til bedre overvågning af natur, miljø og
vandløb, samle skrald og forlænge levetiden på
broer og fortove. Konkret er Storebæltsbroens
levetid fordoblet, med en CO2-besparelse på ca.
750.000 tons CO2 over 100 år, som resultat af, at
eftersynet nu sker med flyvende droner.
Virksomhederne oplever ofte reguleringen som
restriktiv og som en barriere. Reguleringen
skal sikre, at selvkørende robotter, flyvende og
sejlende droner kan anvendes sikkert, side om
side med mennesker og anden trafik. Det er en
iboende udfordring, at teknologiudvikling og regu-
lering udvikler sig i forskellige tempi. Både private
virksomheder og offentlige myndigheder efter-
spørger en retning for, hvordan droner og robotter
i en nær fremtid kan operere i det offentlige rum,
så robot- og droneteknologi fastholdes som
danske styrkepositioner.
En anden barriere for automatisering er, at de nye
teknologier stiller nye krav til infrastrukturen. For
at robotter og droner kan bevæge sig og arbejde i
det fri, er der et stigende behov for, at satellitnavi-
gation, teleinfrastruktur og kortdata er robust og
fremtidssikret. Det kræver øget opmærksomhed
på, hvordan infrastruktur møder de behov, som de
nye teknologier og reguleringen medfører.
Danmark klar til automatisering – National plan
for bevægelsesdata adresserer barrierer for
automatisering i det offentlige rum indenfor fire
områder: ’Gode rammer for automatisering hos
anvendere’, ’En fremtidssikret infrastruktur’, ’Når
automatisering udfordrer regulering’ og ’Sikkerhed
og sårbarhed’. Planen beskriver, hvad der allerede
er i gang og peger på de videre perspektiver og
væsentlige skridt, der skal tages for, at infrastruk-
turen og de regulatoriske rammer bliver klar til
automatisering.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0008.png
8
I. GODE RAMMER FOR AUTOMATISERING HOS ANVENDERE /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Foto: NextGen Robotics
Fremtidens industri og næste generation
af robotter – et erhvervsfyrtårn
Robotter, droner og autonome maritime teknologier rummer
store potentialer. Det potentiale vil man gerne udnytte i erhvervs-
fyrtårnet for fremtidens industri og næste generation af robotter
som det fynske konsortium NextGen Robotics står i spidsen for.
Visionen er at udvikle et internationalt epicenter for robottekno-
logiske og autonome løsninger til lands, vands og i luften. Med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses medfinansiering på mere
end 100 mio. kr. (fra REACT-EU og Regionalfonden) til etablering
af styrkede test- og demonstrationsfaciliteter og erhvervsrettede
innovationsaktiviteter, er man godt i gang på Fyn. Realisering af de
erhvervsmæssige potentialer i udvikling og udbredelse af automa-
tiserede løsninger, afhænger også af de rammer og forudsætnin-
ger regulering og den digitale infrastruktur sætter.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0009.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ I. GODE RAMMER FOR AUTOMATISERING HOS ANVENDERE
9
I. Gode rammer for
automatisering hos
anvendere
For at skabe gode rammer for anvendelse af
automatisering i det offentlige rum kræver det,
at anvendelse, regulering- og infrastruktur spiller
sammen. Det er en forudsætning for at indfri
gevinstpotentialet på området.
bemanding, fjernstyring eller adskillelseskrav til
anden trafik. Der er behov for tæt dialog mellem
anvendere, teknologiudviklere, myndigheder
med ansvar for regulering og myndigheder med
ansvar for den digitale infrastruktur i den videre
udvikling af gode rammer for test og afprøvning
under så virkelighedsnære scenarier som muligt.
Målsætningen er at facilitere innovation inden-
for automatisering, uden at hensyn til sikkerhed
kompromitteres.
Behov for virkelighedsnære tests
Der er et stort gab mellem forventningerne til
autonome løsninger og anvendelsen i dag. For
at lukke det gab kræver det rammer, hvor der
kan ske innovation, produktudvikling, validering
og dokumentation i virkelighedsnære scenarier.
Samtidig skal produktudvikling og test af automa-
tiserede løsninger ske under stærke sikkerheds-
og miljømæssige hensyn. Der kan derfor fx være
behov for adskillelseskrav til en robot eller en
drone ift. mødet med mennesker og anden trafik
eller krav om CE-mærkning af de produkter, der
ønskes testet. Sådanne hensyn kan besværlig-
gøre og begrænse muligheden for at træne nye
teknologier i netop de miljøer eller scenarier, de vil
skulle operere i.
I juni 2023 lancerede Europa-Kommissionen EU's
TEF – Test and Experimentation Facility projekt,
der er finansieret under Digital Europe program-
met. TEF er en konkretisering af ambitionen om,
at EU skal være et sted, hvor AI-ekspertise trives
fra laboratorium til marked. Mulighederne for, at
europæiske virksomheder kan teste og udvikle
AI-baserede produkter og robotteknologi i virke-
lige miljøer på dansk jord, afhænger af, hvordan
regulering og infrastruktur understøtter dette til
lands, til vands og i luften. På tværs af områderne
findes varierende muligheder for test af auto-
nome systemer under visse kriterier, fx krav om
En hurtig udvikling kræver tæt dialog
Den teknologiske udvikling foregår primært i
private virksomheder – og den går hurtigt. Det
øger behovet for at bringe myndigheder, erhverv
og anvendere tættere på hinanden. Der findes
i dag flere eksempler på kommercielle udvik-
lingsprojekter af såvel flyvende droner som auto-
matisering indenfor sejlads. Samtidig beskriver
erhvervet, hvordan rentable forretningsmodeller
og den fulde gevinstrealisering afhænger af, at
det på et tidspunkt bliver muligt for én operatør at
monitorere flere autonome enheder og for dronen
eller robotten at kunne operere ved siden af men-
nesker og anden trafik. En sådan udvikling stiller
store krav til sikkerheden og til den digitale infra-
struktur. For at understøtte en langsigtet udvikling
af automatisering som dansk styrkeposition og
for ikke at forsinke optaget af de nye teknologier,
er der behov for at efterspørgsel, regulering og
den digitale infrastruktur følges ad.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0010.png
10
I. GODE RAMMER FOR AUTOMATISERING HOS ANVENDERE /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Stort potentiale i anvendelsen af
droner, robotter og automatisering
Robotter:
30%
forventes de globale markeder
for mobile og industrirobotter at
vokse med årligt.
årlig vækst i danske robot-
producerende virksomheder
fra 2014 – 2017.
8,5%
84%
af danske robotvirksomheder
arbejder indenfor grøn omstil-
ling og cirkulær økonomi.
(Kilde: Damvad Analytics - Analyse af den danske robotindustri)
(Kilde: Odense Robotics - Insight report 2022)
Flyvende droner:
14,5
Milliarder €
I 2030 forventes det europæiske dronemarked at vokse til:
12,3%
Årlig vækst
66%
af danske kommuner implementeret
droner eller forventede at gøre
det indenfor 2-3 år.
(Kilde: EU drone strategy 2.0)
(Kilde: KMD - Ny digital teknologi i kommunerne)
Maritime droner:
I 2027 forventes det europæiske
marked for maritime droner at
vokse til ca.
Det svarer til:
523
Millioner €
(Kilde: Data Bridge Market Research)
13,5%
Årlig vækst
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0011.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ I. GODE RAMMER FOR AUTOMATISERING HOS ANVENDERE
11
Dette er i gang i dag
Fokus på regulering og forudsæt- TEF og TAPAS – Testplatform til
ninger i erhvervsfyrtårn på Fyn
europæisk Testing and Experi-
mentation Facility
Danmarks robotteknologiske erhvervs-
fyrtårn på Fyn har fokus på fremtidens
industriproduktion og næste generati-
ons robotteknologi. En realisering af de
erhvervsmæssige potentialer afhænger
af, at efterspørgslen hos erhvervet, de
regulatoriske rammer og den digitale
infrastruktur følges ad. For at understøtte
dette, tager de relevante myndigheder for
regulering og digital infrastruktur højde
for de konkrete erfaringer, der gøres og
videreformidles af konsortiet omkring
fyrtårnets aktiviteter i NextGen Drones
og Maritime Autonomous Reliable
Systems (MARS).
I januar 2024 åbner EU’s Testing and
Experimentation Facility for Smart
Cities and Communities i Danmark (TEF
CitCom.ai). SDFI bidrager ved at stille
TAPAS-platformen til rådighed som en
konkret test- og forsøgsfacilitet. Med et
netværk af 11 GNSS referencestationer
gør TAPAS-platformen det muligt at opnå
sin øjeblikkelige placering med centime-
ters nøjagtighed i hele Aarhusområdet
og dermed afprøve præcisionspositione-
ring og autonome systemer. Etableringen
af konkrete autonome tests i virkelig-
hedsnære scenarier på platformen,
afhænger dog af at der gives tilladelse
inden for de regulatoriske rammer.
Sådan kan indsatsen styrkes
Vision for automatiserede
robotter og droner i Danmark
Automatisering ved droner og robotter
kan løfte opgaver, hvor der mangler
hænder, bringe nye løsninger til den
grønne omstilling og styrke dansk kon-
kurrenceevne. På trods af flere udvik-
lingsprojekter er de fleste virksomheder
endnu ikke lykkedes med at kommer-
cialisere automatiserede løsninger. For
at kunne indfri gevinsterne efterspørger
virksomheder og investorer en strategisk
retning for automatisering i det offentlige
rum og som del af en moderne offentlig
sektor. Det kalder på en tættere kobling
af anvendere, virksomheder, regulerings-
og infrastrukturmyndigheder omkring
en vision for anvendelsen af robotter og
droner i Danmark.
Bedre muligheder for udvikling
og afprøvning i virkelighedsnære
scenarier
Test i virkelighedsnære scenarier er
essentielt for produktudvikling og for
indblik i, hvordan droner og robotter
bliver fuldt ud anvendelige, accepterede
og integrerede i det offentlige rum. Der
findes i dag muligheder for test af droner
og robotter. Der er dog identificeret en
udfordring med adgangen til test af nye
teknologier i mødet med krav om fx
CE-mærkning eller adskillelse til anden
trafik. Der er derfor fortsat behov for at
afsøge, hvordan regulering og digital
infrastruktur kan sikre de bedst mulige
rammer for test og træning af nye tekno-
logier i de miljøer, de vil skulle operere i,
selvfølgelig under hensyntagen til sikker-
hed og miljø.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0012.png
12
II. EN FREMTIDSSIKRET INFRASTRUKTUR /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Foto: Tuco
Automatisering reducerer CO2-udledning
CO2-udledningen fra transporten reduceres med 90 pct. – eller
mere – når ubemandede fartøjer (USV’er) og flyvende droner
anvendes til inspektion og vedligeholdelse af havvindmølleparker.
Samtidig er der pres på opførelsen af nye møller og på vedlige-
holdelsen af den voksende kapacitet. Her kan flaskehalse – som
mangel på arbejdskraft og skibskapacitet – have store konsekven-
ser for økonomien og produktionen af den grønne strøm. Flere
operatører ser derfor på anvendelse af automatisering ved USV’er
og droner som led i at indfri de store ambitioner for havvind.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0013.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ II. EN FREMTIDSSIKRET INFRASTRUKTUR
13
II. En fremtidssikret
infrastruktur
Hvis vi i Danmark fremadrettet skal anvende
automatiserede løsninger med robotter og droner
som et led i den grønne omstilling eller som en
brik i den moderne offentlige sektor, stiller det nye
krav til den infrastruktur som de automatiserede
løsninger gør brug af.
Vi har ikke svar på alle spørgsmålene i dag. Der er
behov for mere viden både om, hvad infrastruktu-
ren i dag kan præstere, samt hvad dens grænser
er. Men også om de krav, som kommende anven-
delser vil stille til infrastrukturen i fremtiden.
Behov for ny viden
En drone eller robot har brug for at vide, hvor den
er, når den bevæger sig ubemandet. En hjørnesten
i dens positionering og navigation er satellitsigna-
ler, der fortæller den, hvor den er i forhold til sine
omgivelser. Foruden sin egen position har den
også behov for at kunne kommunikere med sine
omgivelser – både for at kunne fungere og løse
arbejdsopgaver, men særligt vigtigt er det i farlige
og/eller usikre situationer. Den kommunikation
forventes bl.a. at skulle ske via teleinfrastrukturen,
herunder 5G.
Tilliden til automatiserede løsninger i vores byer,
havne og luftrum kræver en høj grad af pålidelig-
hed og forsyningssikkerhed i den digitale infra-
struktur, herunder i adgangen til positionering og
kommunikation. Det er en forudsætning for, at de
automatiske løsninger kan fungere sikkert blandt
mennesker og anden trafik. Hvilke systemer eller
procedurer skal gribe ind, hvis fx satellitsignalet
eller mobildækningen ikke er god nok eller forstyr-
res? Hvor præcist kan man lokalisere en drone,
som flyver i et integreret luftrum med anden luft-
fart? Hvad kræver det af infrastrukturen at skulle
håndtere nye hensyn, hvis robotter skal være en
større del af opgaveløsningen i både den private
og den offentlige sektor?
Dækning, præcision, pålidelighed og
forsyningssikkerhed
Den teknologiske udvikling sker ikke kun i desig-
net og udviklingen af nye robotter og droner.
Også de grundlæggende infrastrukturelementer
undergår en udvikling i disse år og åbner for nye
muligheder.
Det europæiske satellitprogram Galileo forventes
i løbet af næste år at introducere mere pålidelige
og præcise positioneringsdata. Her findes en
løbende myndighedsopgave i at udbrede viden
om de nye muligheder samt vigtige opmærk-
somhedspunkter for både offentlige og private
anvendere.
5G giver mulighed for nye funktionaliteter i mobil-
nettet, der bl.a. kan understøtte de kommende
behov for hurtig dataoverførsel med lav forsin-
kelse og muligheder for positionering. Det kan fx
være aktuelt, hvis en drone skal kunne flyve uden
for synsvidde. Flere 5G funktionaliteter udbydes
endnu ikke som kommercielle produkter, men det
vil de potentielt kunne i fremtiden, hvis markedet
efterspørger dem.
For at imødekomme en større anvendelse af auto-
matisering i fremtiden er det en forudsætning, at
udviklingen af infrastrukturen sker i tæt samspil
med de anvendelser, som infrastrukturen skal
understøtte.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0014.png
14
II. EN FREMTIDSSIKRET INFRASTRUKTUR /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Infrastruktur for automatisering
GNSS
roner
og
robotte
D
r
Referencenet
Tele -
infrastruktur
For at en autonom drone eller robot kan navigere sikkert fra A til B har den behov for adgang til sikre,
pålidelige og nøjagtige data om sin position. For at kunne fortælle omverden, hvor den er, har den
behov for at kunne sende disse data. Bevægelsesdata baseres ofte på data fra globale navigations
satellitsystemer (GNSS), men derudover anvendes også opdaterede geodata, sensorer, kamera, radar,
m.v., i forskellige kombinationer til navigation. Disse data skal leveres, og det sker via teleinfrastruktu-
ren, herunder 5G.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0015.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ II. EN FREMTIDSSIKRET INFRASTRUKTUR
15
Dette er i gang i dag
Udrulning af 5G-nettet i Danmark
Mobiloperatørerne er i fuld gang med at
opgradere mobilnettet til 5G med et fint-
masket net med mange antennepositio-
ner. Indtil nu har 5G-nettet i Danmark dog
været baseret på, at den bagvedliggende
infrastruktur er på 4G, men med hurti-
gere mobildata og højere overførselsha-
stigheder. I 2023 blev det første 5G-net i
Danmark opgraderet til udelukkende at
basere sig på 5G-teknologi, et såkaldt 5G
Standalone net. Det muliggør implemen-
tering af nye funktionaliteter i nettet, som
fx lav latenstid, øget sikkerhed, Location
Mangement Function m.m. Det er funk-
tioner med stor relevans for automatise-
rede droner og robotter. Adgangen til de
nye funktionaliteter er efterspørgselsdre-
vet og afhænger af at operatørerne ser
en værdi i implementering.
Nye Galileo satellitnavigations-
tjenester
Igennem EU-medlemskabet har Danmark
investeret i udviklingen af navigationssa-
tellitter i Galileosamarbejdet. I øjeblikket
udrulles en række nye Galileotjenester
med særlig relevans for automatisering,
droner og robotter. De nye tjenester vil
muliggøre mere pålidelige, sikre og nøj-
agtige positioneringsdata. Der er dog
generelt manglende viden i erhvervet og
hos myndigheder om tjenesterne, hvilket
risikerer at forsinke udbredelse og imple-
mentering i danske virksomheder, hvor
gevinsterne skal realiseres bl.a. ved øget
præcision og sikkerhed i automatiserede
løsninger.
Sådan kan indsatsen styrkes
Fremtidssikre den digitale infra-
struktur til automatisering,
robotter og droner
Danmark risikerer at gå glip af de fulde
gevinster ved de nye funktionaliteter, der
muliggøres med de kommende Galile-
otjenester og i udviklingen af 5G-nettet.
Hvis potentialet i udviklingen af infra-
strukturen skal realiseres, kræver det at
såvel erhverv som anvendere har det for-
nødne kendskab til de nye muligheder, og
at teleoperatører er klar til at understøtte
automatiserede robotter og droner. Det
er endnu ikke klart, hvilke krav og behov
droner og robotter stiller, eller hvordan
drone- og robotbranchens behov i dag
er dækket. Hvis der skal indhentes fuldt
udbytte af de forestående investeringer,
er der behov for, at udviklingen af den
grundlæggende infrastruktur, der udgør
fundamentet for fremtidens automatise-
rede løsninger, sker i tæt sammenhæng
med erhverv og anvendere Det kan fx ske
ved markedsdialog og iværksættelse af
konkrete forsøg.
Implementering af nye Galileo
satellitnavigationstjenester
Der mangler viden hos danske GNSS-bru-
gere i erhvervslivet om de nye mulighe-
der for bedre nøjagtighed og øget sikker-
hed ved de kommende Galileotjenester.
For at opnå et øget udbytte af investerin-
gen i Galileoprogrammet, er der behov
for øget viden om tjenesterne og sikring
af de nødvendige færdigheder hos bru-
gere, fx ved workshops, erfaringsdeling
samt uddannelse og træning for brugere
så de kan drage fordel af de nye tjene-
ster. Der er også behov for at fremme
opgradering af eksisterende GNSS-mod-
tagere til at understøtte Galileosignaler
og fremme udvikling af nye applikationer,
som kan øge produktiviteten og sikkerhe-
den på tværs af sektorer på basis af de
nye Galileotjenester.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0016.png
16
III. NÅR AUTOMATISERING UDFORDRER REGULERING /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Foto: Sten Bartelsen, Slagelse Kommune Entreprenørservice
Grønnere byer med selvkørende maskiner
Allerede i 2018 frigjorde Slagelse Kommune 145 mandetimer pr.
år med otte robotter til pleje af sportsarealer. Målet var at bruge
kommunens ressourcer bedre. De elektriske robotter medførte
desuden en stor CO2-gevinst, sammenlignet med den tidligere
maskinløsning. Investeringen var udgiftsneutral, og kommunen
har nu opskaleret til 48 robotter. Men det var en udfordring at få
afklaret, om robotterne var lovlige at anvende.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0017.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ III. NÅR AUTOMATISERING UDFORDRER REGULERING
17
III. Når automatisering
udfordrer regulering
En ny virkelighed skal reguleres
Automatiserede løsninger med ubemandede
robotter og droner udfordrer reguleringen. Det
skyldes, at de ikke styres af et menneske på
samme måde som et traditionelt skib, fly eller
bil. Samtidig oplever drone og robotbranchen, at
reglerne kan være en barriere for nye løsninger
og projekter. Som svar herpå er der igangsat
initiativer i de relevante myndigheder, der skal
muliggøre, at automatisering kan anvendes sik-
kert og effektivt. En ny dronestrategi skal revidere
rammerne for flyvende droner. Og der pågår en
evaluering af den eksisterende forsøgsordning for
selvkørende enheder.
Regulering bygger på infrastruktur
Droner og robotter er oftest afhængige af en infra-
struktur til kommunikation, datadeling og positio-
nering. Reguleringen af anvendelserne af droner
og robotter berører derfor også infrastrukturen.
Det gælder, når der stilles krav om kommunika-
tion med et ubemandet fartøj på havet eller, når
der skal fastsættes adskillelseskrav for flyvende
droner til anden luftfart. På den måde forudsætter
sektorreguleringen af luftfart, søfart og færdsel, at
kommunikations og positioneringsinfrastrukturen
er på plads og fungerer.
Med udviklingen i automatiserede droner og
robotter fraviges i stigende grad princippet om,
at der er en menneskelig kaptajn, pilot eller fører
om bord på fartøjet. I stedet assisterer alene data
en operatør i at følge og styre enheden. Det stiller
nye krav til positioneringsdata og infrastrukturen
ift. at kunne opnå den nødvendige sikkerhed.
Der findes en række tværgående problemstillin-
ger omkring fundamentet for automatisering til
vands, til lands og i luften. Herunder spørgsmål
om datas præcision, pålidelighed, robusthed
samt risikoen for forstyrrelser af GNSSsignalerne.
Sektorreguleringen bør derfor tænkes sammen
med udviklingen af infrastrukturen, så den svarer
til anvendernes efterspørgsel og lever op til kra-
vene i regulering på tværs af områderne. Der er
behov for en dybere analyse af sammenhængene
mellem regulering og infrastruktur.
Bedre vidensgrundlag for regulering af droner
På droneområdet er der behov for en specifik
opbygning af viden, som skal understøtte, at
droner kan integreres sikkert i luftrummet og
til vands side om side med bemandet fartøjer.
Konkret er der behov for mere viden om GNS-
Spositionering af droner ifm. elektronisk syn-
lighed, adskillelseskrav og risikovurderinger af
droneoperationer.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0018.png
18
III. NÅR AUTOMATISERING UDFORDRER REGULERING /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Udbredelsen af servicerobotter,
herunder mobile robotter, stiger globalt
Transport og logistik
Hotelbranchen
Sundhedsvæsenet
Rengøring
Landbrug
0
10
20
30
40
50
Enheder solgt i tusinder
2020
2021
(Kilde: International Federation of Robotics)
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0019.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ III. NÅR AUTOMATISERING UDFORDRER REGULERING
19
Dette er i gang i dag
Evaluering af forsøgsordningen
for selvkørende enheder
Manglende muligheder for kørsel i
virkelighedsnære omgivelser er en
barriere for en udvikling af løsninger
baseret på selvkørende enheder. Der
pågår en evaluering af Forsøgsordning
for selvkørende enheder med fokus på
at afdække behov og krav for test og
anvendelse af selvkørende enheder i det
offentlige rum. Efter afslutning følges der
op på evalueringen bl.a. mhp. at afklare
betydning for kommunikations- og
positioneringsinfrastrukturen.
Strategi for civile droner i dansk
luftrum
Transportministeren har igangsat udar-
bejdelsen af en strategi for civile droner i
dansk luftrum. Strategien skal være med
til at sætte retningen for, hvordan det
danske luftrum organiseres til gavn for
både droner og øvrige luftrumsbrugere.
Som bidrag til arbejdet med integratio-
nen af bemandet og ubemandet luftfart,
er der behov for at gennemføre test og
få et bedre vidensgrundlag om nøjagtig-
heden og pålideligheden af positione-
ringsdata for en drone i bevægelse. Den
data vil bl.a. ligge til grund for elektronisk
synlighed for droner.
DMA Regulatory Future Lab
For at understøtte maritime first movers,
særligt inden for dekarbonisering og
digitalisering, har Søfartsstyrelsen etable-
ret et Regulatory Future Lab. Med Future
Lab tilbydes virksomheder en ramme for
smidig godkendelse af nye maritime
teknologier og innovative løsninger, her-
under inden for automatisering og auto-
nomi, som udfordrer den gældende regu-
lering. Med afsæt i de konkrete erfaringer
vil Søfartsstyrelsen desuden pege på
behov for at fremtidssikre de globale
regler for søfarten i regi af FN’s Søfarts-
organisation IMO.
Sådan kan indsatsen styrkes
Bedre rammer for anvendelse af automatiserede robotter og droner
For at realisere det fulde gevinstpotentiale ved droner og mobile robotter, er der
behov for udvikling af bedre rammer for at kunne anvende dem i det offentlige rum.
Virksomheder efterspørger bl.a. muligheden for at én operatør kan monitorere flere
automatiserede enheder i aktion, og at dronen eller robotten kan operere side om
side med mennesker og anden trafik. De scenarier vil stille krav til, at den digitale
infrastruktur kan understøtte en effektiv og sikker integration af et større antal auto-
matiserede enheder i den eksisterende trafik, luftfart og søfart. Der er derudover iden-
tificeret en række forhold omkring kommunikations- og positioneringsinfrastrukturen,
der udgør en forudsætning for sektorregulering af automatisering. Det vedrører bl.a.
spørgsmål om præcision, pålidelighed, robusthed og sikkerhed. For at understøtte
effektiv og sikker regulering af automatiserede enheder er der behov for øget viden
om den digitale infrastruktur og udvikling af relevante systemer og databaser.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0020.png
20
IV. SÅRBARHED OG SIKKERHED /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Foto: RigiTech
Droner kan effektivisere i sundhedssektoren
Droner kan forbedre logistikken i sundhedsvæsenet og give hurti-
gere behandling for patienterne. Fx kan flere prøver tages på det
lokale lægehus eller hjemme, hvorefter droner muliggør en langt
hurtigere transport af fx blodprøver rundt omkring i landet end ved
bil- eller færgetransport. Eksemplet viser, at når automatisering
anvendes i flere og mere samfundskritiske opgaver, skal der tages
højde for cybertrusler som spoofing og jamming, hvor navigati-
onssignalerne ved bevidst handling forstyrres eller ændres.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0021.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ IV. SÅRBARHED OG SIKKERHED
21
IV. Sårbarhed
og sikkerhed
Vi er blevet så vant til fordelene ved satellitnavi-
gation (GNSS), at det er svært at forestille sig en
hverdag uden. Det er den mest tilgængelige og
bredest anvendte kilde til positionering og præcis
tid. Ikke desto mindre er det bredt anerkendt, at
GNSS er en sårbar teknologi.
Utydeligt billede af forstyrrelser i dag
GNSS-signaler er sårbare
For at kunne fastslå en position kræver det, at
man kan modtage og behandle signalerne fra
GNSS-satellitterne. Men signalerne kan relativt let
forstyrres. Forstyrrelser kan finde sted utilsigtet fx
pga. defekt elektronisk udstyr, men kan også ske
intentionelt, bedre kendt som jamming.
Jamming indebærer, at der målrettet udsendes
støj, som overdøver svagere GNSS-signaler. GNSS
er en forudsætning for navigation i robotter og
droner. Finansielle transaktioner og mobilnet-
teter også bundet op på den meget nøjagtige
GNSS-tidsangivelse. Det kan have store sam-
fundsmæssige konsekvenser, hvis nogle af disse
systemer bryder sammen, enten tilsigtet som
resultat af et angreb mod GNSS-signalerne eller
utilsigtet.
En anden form for intentionel forstyrrelse er
spoofing. Det er manipulation af GNSS-signalerne,
så modtageren får opfattelsen af at være placeret
et andet sted, end den faktisk er. Det kan fx få
en båd eller drone til at styre forkert. Risikoen for
utilsigtede og intentionelle forstyrrelser af det
positionerings- og kommunikationsgrundlag auto-
matiserede droner og robotter bl.a. baserer sig
på for at kunne fungere og løse opgaver korrekt,
betyder, at robustheden i den digitale infrastruktur
bør være et væsentligt indsatsområde fremad-
rettet for en sikker udbredelse af automatiserede
løsninger.
Der eksisterer ikke i dag et samlet billede af
omfanget af jamming og spoofing i Danmark.
Den 24. marts 2022 blev en færge ved Born-
holm forsinket i flere timer, da den oplevede fejl
i sit GNSS-system. Den 3. oktober 2022 blev et
område i Storebælt udsat for GNSS-jamming. Vi
er reelt uvidende om hyppighed, hvor store områ-
der, der påvirkes, og hvor lang tid forstyrrelserne
varer. En bedre forståelse af GNSS-forstyrrelser i
Danmark vil være afgørende for i hvilken grad der
skal handles ift. trusselsbilledet.
Behov for opbygning af redundans
I udviklingen af automatiserede løsninger bør
der tages højde for GNSS-signalernes sårbarhed.
Konkret handler det om at opbygge redundans,
dvs. et backupsystem, der kan træde i kraft ved
forstyrrelser. Det kræver, at der er adgang til rele-
vante redundante systemer. Der findes i dag ikke
ét dækkende alternativ til GNSS, men særligt 5G
forventes i fremtiden at kunne anvendes som
supplement til GNSS-positionering på land. Det
afhænger dog af videre udvikling og implemen-
tering af funktionalitet i nettet. Ansvaret herfor
ligger hos teleoperatørerne og drives af efter-
spørgsel fra anvendere.
Hvis 5G-nettet skal kunne udgøre et redundant
system, er det imidlertid en forudsætning, at
nettet kan fungere uafhængigt af GNSS-signaler.
Det vil kræve, at mobiloperatørerne kan foretage
en tidsmæssige synkronisering på anden vis end
ved GNSS, fx vha. et atomur. Udover 5G findes
også andre teknologier, der ville kunne udgøre
et alternativ afhængigt af hvilke anvendelser,
der ønskes understøttet. Fx vil der, på grund af
5G-nettets begrænsede rækkevidde, være behov
for at undersøge alternative redundante systemer
på søfartsområdet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0022.png
22
IV. SÅRBARHED OG SIKKERHED /
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Infrastruktur for automatisering
GNSS
Jamming/spoofing
Anvender af GNSS
Tele -
infrastruktur
Jamming betegner intentionelle forstyrrelser af frekvenser, som benyttes til GNSS-signaler for at forhin-
dre eller forstyrre brugen. En lille GNSS-jammer til biler kan forstyrre signalet i en rækkevidde på op til
ca. 10 meter, imens jammere til mobile militærsystemer er kendt med en rækkevidde på op til 300 kilo-
meter. Spoofing betegner manipulation med GNSS-signalerne således, at de giver modtageren opfat-
telsen af at være placeret et andet sted end den faktisk er. I EU er det er ulovligt at forhandle og benytte
udstyr til jamming, men udstyret kan købes fra forhandlere uden for EU.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0023.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
/ IV. SÅRBARHED OG SIKKERHED
23
Dette er i gang i dag
Analyse af alternativer til satel-
litbaseret tidsstyring
Som del af National strategi for cyber- og
informationssikkerhed (NCIS), har en
arbejdsgruppe, ledet af Center for Cyber-
sikkerhed, under Initiativ 1.15. analyseret
behov og muligheder for alternativer til
satellitbaseret tidsstyring. Anvendelsen
af droner og robotter er bl.a. baseret på
en velfungerende teleinfrastruktur til
kommunikation og dataoverførsel. Ana-
lysen peger på, at bl.a. teleinfrastrukturen
er sårbar, fordi den anvender satellitbase-
ret tidsstyring.
Civil monitorering af forstyrrel-
ser på GNSS-frekvenser
SDFI er myndighed for nedtagning og
distribution af Galileosignaler og fører
tilsyn med støj og forstyrrelser af fre-
kvenser. I dag sker den civile monitore-
ring af forstyrrelser på GNSS-frekvenser
dog primært efter henvendelse fra
borgere, virksomheder eller myndig-
heder, der oplever forstyrrelser i deres
brug af en tjeneste. På de etablerede
GNSS-referencestationer kan SDFI regi-
strere forstyrrelser for disse stationer
og kan således få et billede af antallet
og hyppigheden af hændelser for disse
områder.
Forsøg med Range Mode
(R-Mode) som redundant system
til GNSS
Søfartsstyrelsen deltager i det EU-støt-
tede ORMOBASS-projekt i Østersøområ-
det, hvor der pågår forsøg med R-Mode,
som kan bidrage med et mere langtræk-
kende redundant system specielt for
søfartsområdet. Ideen med R-Mode er, at
systemet skal tage over, hvis GNSS-sig-
nalet forstyrres. På sigt er planen at
opbygge dækning i hele Østersøområdet
og de indre danske farvande ved at kom-
binere R-mode med andre teknologier
(AIS og VDES).
Sådan kan indsatsen styrkes
Etablering af alternativer til satel- Mere proaktiv monitorering af
litbaseret tidsstyring
GNSS-forstyrrelser i Danmark
Udviklingen indenfor 5G kan få stor
betydning for anvendelsen af automati-
serede droner og robotter. Der udvikles
i øjeblikket tjenester, der kan betyde,
at robotter og droner i fremtiden kan
anvende 5G-positionering som et backup
system parallelt med GNSS-positionering.
Både integriteten af kommunikationsnet-
tet og potentialet i 5G som et redundant
system til GNSS-positionering, afhænger
af, at teleinfrastrukturen ikke i sig selv er
afhængig af GNSS til tidssynkronisering.
Ligeledes kan fortsat test og udbredelse
af bl.a. R-mode være væsentlig som etab-
lering af redundant system til søfarten.
Etablering af alternativer til satellitbaseret
tidsstyring vil sikre, at automatisering,
droner og robotter kan fungere og
anvendes på tværs af sektorer, selvom
GNSS-signalerne forstyrres.
Anvendelse af GNSS-satellitter forventes
at udgøre en hjørnesten for automatise-
ring. Men det er også en sårbarhed, da
signalerne enten utilsigtet eller bevidst
kan manipuleres og forstyrres. Der findes
i dag ingen landsdækkende kortlægning
af problemet med GNSS-”støj”. For at
forstå omfanget og mulighederne for at
imødegå forstyrrelser, er der behov for et
bedre kendskab til GNSS-forstyrrelsernes
hyppighed, lokalitet og årsag. En mere
proaktiv monitorering af forstyrrelser,
kunne fx muliggøre udvikling af varsels-
systemer for pålideligheden af GNSS
i et givent område. Der er behov for at
udvikle en metodisk ramme for bedre
monitorering af GNSS-forstyrrelser i
Danmark.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0024.png
24
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Videre perspektiver
Denne plan har beskrevet de store potentialer, der
ligger i anvendelsen af automatiserede droner og
robotter i det offentlige rum til lands, til vand og
i luften. Planen har samtidig afdækket, at der på
tværs af myndigheder pågår en række aktiviteter
på området, men også, at der er et betydeligt gab
imellem igangværende aktiviteter og mulighe-
derne for fuld gevinstrealisering.
At få skabt de bedste muligheder for at indfri
potentialerne i automatiserede løsninger med
robotter og droner, kan spille en vigtig rolle i
mødet med tidens største udfordringer:
at nå til klimaneutralitet i 2050
den demografiske udvikling
sikre dansk konkurrenceevne
Der peges derfor i denne plan på en række
potentialer og mulige videre perspektiver for,
at Danmark kan blive klar til automatisering.
Potentialerne går på tværs af myndighedsskel og
forudsætter samarbejde mellem offentlige myn-
digheder og det private erhvervsliv. Potentialerne
er store, men der er behov for de fornødne inve-
steringer i form af både tid og samspil mellem de
involverede aktører.
Udviklingen af autonome robotter og droner er
isoleret set en vigtig faktor for, at Danmark også i
fremtiden kan bruge sine ressourcer effektivt og
levere på klimamålsætningerne. Samtidig er disse
teknologier en del af en større udvikling i løsnin-
ger, der baserer sig på data om position og bevæ-
gelse. Det gælder inden for planlægning, mobi-
litet, logistik, præcisions-landbrug og en række
kommercielle produkter og apps, der anvender
positionering. Udbredelsen af droner og robotter
forventes både at anvende samt afstedkomme
en række afledte data. De er således en del af en
stigende produktion af dynamiske data i realtid
og data om bevægelses fra IoT, sensorer, biler,
mobile enheder, m.v. En forløsning af den fulde
værdi og CO2-reduktionspotentialer i de data,
bygger ligeledes på en velfungerende kommuni-
kations- og positioneringsinfrastruktur.
En grundlæggende forudsætning for at kunne
forløse potentialet for mere effektive, grønne løs-
ninger og skabe digital vækst er en fremtidssikret,
pålidelig og robust infrastruktur. I sidste ende
vil rammerne for teknologiudviklingen og den
efterfølgende kommercialisering være afgørende
for realiseringen af både de erhvervsmæssige og
de grønne potentialer. Disse rammer bør i højere
grad etableres i tæt samspil mellem anvendere,
regulerings- og infrastrukturmyndigheder.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0025.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
25
Sådan kan indsatsen
styrkes
1
2
3
4
5
6
7
Vision for automatiserede robotter
og droner i Danmark
Bedre muligheder for udvikling og
afprøvning i virkelighedsnære scenarier
Fremtidssikre den digitale infrastruktur
til automatisering, robotter og droner
Implementering af nye Galileo
satellitnavigationstjenester
Bedre rammer for anvendelse af
automatiserede robotter og droner
Etablering af alternativ til satellitbaseret
tidsstyring
Mere proaktiv monitorering af GNSS-
forstyrrelser i Danmark
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0026.png
26
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
Foto: NextGen Robotics
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0027.png
DANMARK KLAR TIL AUTOMATISERING
27
Udgivet af:
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
2024
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 102: Orientering fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om publikationen: Danmark klar til automatisering – National plan for bevægelsesdata
2838743_0028.png
Forsidefoto: TDC NET