Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Uddrag af regeringens lovprogram 2023/24
af relevans for Udvalget for Digitalisering og It
Lovforslag, der ventes henvist til udvalget
Digitaliseringsministeren
Ændring af lov om MitID og NemLog-in (Ret til anvendelse af MitID og NemLog-in til
autentifikation i interne it-systemer og mulighed for tilslutning til MitID-løsningen for
juridiske enheder, som er registreret i et andet EU-/EØS-land) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at opdatere lovens anvendelsesområde til også at omfatte anvendelse af
MitID og NemLog-in til autentifikation i interne it-systemer. Endvidere har lovforslaget til formål at
opdatere lovens krav om CVR-nummer som følge af tilpasning til EU-retten.
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om Danmarks Digitale vækst 2024 (Apr II)
Justitsministeren
Ændring af databeskyttelsesloven (Justering af aldersgrænsen for samtykke til
behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester, ophævelse af bestemmelser om behandling af
personoplysninger i forbindelse med markedsføring samt tilpasning af
oplysningspligten og indsigtsretten hos Procesbevillingsnævnet og Folketingets
Ombudsmand) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at hæve aldersgrænsen for samtykke til behandling af personoplysninger i
forbindelse med udbud af informationssamfundstjenester fra 13 til 15 år og at tilpasse
databeskyttelseslovens § 13 (om behandling af personoplysninger i forbindelse med markedsføring).
Lovforslaget har endvidere til formål at undtage Procesbevillingsnævnet fra oplysningspligten og
indsigtsretten i databeskyttelsesforordningens artikel 13-15, på samme måde som domstolene er i dag.
Herudover har lovforslaget til formål at skabe sammenhæng mellem Folketingets Ombudsmands
behandling af anmodninger om indsigt og aktindsigt ved at tilpasse retten til indsigt efter
databeskyttelsesforordningen hos Folketingets Ombudsmand.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Ændring af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om etablering og
fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse
af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde m.v. og lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Universalopladere til mobiltelefoner m.v., regler om
kommunal støtte til bredbåndsudrulning, indhentning af oplysninger om
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Lovprogram for folketingsåret 2023-24
elforbrug og indberetning af oplysninger om datacentres energimæssige
ydeevne m.v.) (Okt I)
Lovforslaget implementerer EU-ændringsdirektiv om universalopladere til mobiltelefoner m.v.
Endvidere konsolideres teleloven, således at politiske aftaler på teleområdet kan gennemføres.
Herudover konsolideres masteloven, og det sikres, at loven kan understøtte Danmarks forpligtelser i en
gennemførselsforordning om ”small cells”, som anvendes til mobilkommunikation. Endelig foreslås en
bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler, der skal muliggøre
implementering af energieffektivitetsdirektivets krav til indberetning og offentliggørelse af oplysninger
om datacentres energimæssige ydeevne. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om bredbånd og
mobil i digital topklasse - fremtidens telepolitik for hele Danmark (teleforliget) mellem den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet fra maj 2018 og
telepolitisk aftale mellem samme partier fra december 2021.
Lovforslag af mulig interesse for udvalget
Børne og undervisningsministeren
Ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private
pasningsordninger) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at sikre, at børn, der er optaget i et dagtilbud eller i en privat
pasningsordning, i videst muligt omfang ikke anvender digitale skærme eller eksponeres for digitale
redskaber i den tid, de er i tilbuddet.
Erhvervsministeren
Lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om digitale markeder (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjemmel til på eget initiativ at
foretage undersøgelser af, om store udenlandske tech-giganter - de såkaldte gatekeeperes
i strid med
forordningen om digitale markeder eventuelt udnytter deres relative styrkeposition ved at indføre og
fastholde uretfærdige vilkår, betingelser og adfærd over for virksomheder og slutbrugere, der bruger
gatekeepernes centrale platformstjenester. Derudover specificerer lovforslaget, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er den danske myndighed, der har beføjelsen til at fremsætte en anmodning til
Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse i henhold til forordningens regler.
Lov om fælles digital infrastruktur ved elektronisk dataudveksling ved samhandel
og rapportering m.v. (Okt II)
Lovforslaget har til formål at gøre det hurtigere og nemmere for virksomheder at handle med det
offentlige. Med lovforslaget implementeres reglerne om den tekniske indretning og standarder for den
fælles digitale infrastruktur for elektronisk handel (Nemhandel). Lovforslaget understøtter
implementeringen af automatisk erhvervsrapportering og standardiseret e-handel. Lovforslaget vil
medføre udarbejdelse af tekniske bekendtgørelser og udfase forældet regulering, der er fordelt over
flere love og bekendtgørelser.
Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre
marked for digitale tjenester (Okt II)
Lovforslaget har til formål nationalt at sikre effektivt tilsyn med og håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 om et indre marked for digitale tjenester, der
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Lovprogram for folketingsåret 2023-24
fastsætter harmoniserede regler for online-platformes (formidlingstjenesters) ansvar og pligter på tværs
af EU, bl.a. i forhold til håndtering af ulovligt indhold, online-beskyttelse af mindreårige og mærkning
af online reklamer. Dette skal bidrage til, at alle kan færdes trygt og sikkert online. Med lovforslaget
foreslås det, at udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som koordinator for digitale tjenester og
dermed som ansvarlig og uafhængig tilsyns- og håndhævelsesmyndighed for forordningen i Danmark.
Der foreslås herudover nærmere regler om håndhævelse, sanktioner og straf.
Lov om aldersverifikation på platforme med ikke-alderssvarende indhold (Jan II)
Lovforslaget har til formål at afskære børn og unge fra online adgang til ikke-alderssvarende indhold. Det
foreslås, at der stilles krav til formidlere af platforme med ikke-alderssvarende indhold om at sikre en
effektiv alderskontrol for adgang til deres hjemmeside, så personer under 16 år ikke kan få adgang til
ikke-alderssvarende indhold. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens modtagelse af tech-
ekspertgruppens anbefalinger fra juni 2023.
Ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændringer som
følge af direktivet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles
cybersikkerhedsniveau i hele Unionen og forordningen om digital operationel
modstandsdygtighed i den finansielle sektor) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at styrke cybersikkerheden og modstandsdygtigheden i den finansielle sektor.
Med lovforslaget forslås det bl.a. at fastsætte skærpede krav til risikostyring og rapportering for
finansielle datacentraler og it-operatører af detailbetalingssystemer, herunder som følge af NIS 2-
direktivet. Derudover gennemføres en række ændringer som følge af DORA-forordningen.
Forsvarsministeren
Lov om implementering af NIS 2-direktivet (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2555
af 14. december 2022 om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen
(NIS 2-direktivet) i en række sektorer. Lovforslaget vil bl.a. fastsætte krav om gennemførelse af
cybersikkerhedsforanstaltninger, hændelsesrapportering samt tilsyns- og håndhævelsesbeføjelser,
herunder regler om sanktioner.
Indenrigs- og sundhedsministeren
Ændring af sundhedsloven (Bedre digital forældreadgang til børns
helbredsoplysninger, indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger samt etablering af et nævn for sundhedsapps) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give regioner og andre behandlingssteder klarere rammer for visning af
børns helbredsoplysninger til forældremyndighedsindehavere. Denne del af lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om en sundhedsreform mellem den daværende regering (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og UFG
fra maj 2022. Lovforslaget har endvidere til formål at tilpasse sundhedslovens regler, bl.a. så reglerne
om indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger kommer til at modsvare hinanden. Endelig har
lovforslaget til formål at muliggøre, at der kan etableres et nyt nævn for sundhedsapps, der får til
opgave at vurdere, om sundhedsapps kan anbefales og vises på f.eks. sundhed.dk for borgere og
sundhedsfagligt personale.
Justitsministeren
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Lovprogram for folketingsåret 2023-24
Ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værgemålsloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Digital behandling af
tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, juridiske eksamener fra Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til
indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har primært til formål at gennemføre de nødvendige lovændringer som led i
implementeringen af domstolenes ”Straffe- og Skifteprogram” vedrørende behandlingen af
tvangsopløsningssager og forskellige andre lovændringer, som kan forenkle domstolenes og
myndighedernes sagsbehandling på bl.a. det insolvensretlige og personretlige område, herunder gennem
øget digitalisering. Lovforslaget skal endvidere bl.a. understøtte Erhvervsministeriets implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2021/2167 af 24. november 2021 om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU
(NPL-direktivet) samt implementere dele heraf.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Lov om styrket beredskab i energisektoren (Feb II)
Lovforslaget skal styrke beredskabsniveauet med henblik på at forebygge og modstå hændelser, som truer
energiforsyningen, samt sikre implementering af EU-direktiverne NIS 2 og CER i energisektoren. Der i
dag et højt og markant trusselsniveau mod energisektoren i forhold til især cyberangreb og spionage,
hvorfor der er behov for et ambitiøst beredskabsniveau, som robustgør sektoren. Lovforslaget har
endvidere til formål at gennemføre de nødvendige lovgivningsmæssige tiltag med henblik på at sikre, at
Energistyrelsen har tilstrækkelig hjemmel til at behandle anmodninger om sikkerhedsgodkendelse af
ansatte med kritiske funktioner i virksomheder i energisektorerne.
Uddannelses- og forskningsministeren
Ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling) (Nov
I)
Lovforslaget har til formål at skabe mulighed for, at de videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område kan indgå aftaler om virtuel udveksling, sådan at
studerende ved brug af digitale hjælpemidler m.v. kan gennemføre dele af en uddannelse ved en anden
uddannelsesinstitution, uden at opholde sig fysisk i det andet land.