Nyhed: FGU hjælper unge videre i uddannelse og job
23-01-2024
Kontor for Analyse og
Kommunikation/KAJU
Sagsnr.: 24/02034
[Underrubrik ]
Den forberedende grunduddannelser (FGU) er godt på vej til at indfri de overord-
nede mål om at få unge, der ikke kan starte direkte på erhvervsskolen eller gymna-
siet, videre i uddannelse og job. Det er en af hovedkonklusionerne i den sidste af i
alt tre rapporter i Børne- og Undervisningsministeriets følgeforskningsprogram
om Den Forberedende Grunduddannelse.
[Brødtekst]
Størstedelen af de unge, der fuldfører deres forløb på den forberedende grundud-
dannelse (FGU), kommer efterfølgende videre i uddannelse eller beskæftigelse.
Det viser tredje og afsluttende rapport i Børne- og Undervisningsministeriets føl-
geforskningsprogram til FGU fire år inde i uddannelsens levetid.
71 procent af de elever, der har fuldført deres FGU-forløb, er begyndt på en ung-
domsuddannelse eller er i beskæftigelse fire måneder efter, viser rapporten. Et år
efter fuldført FGU gælder det for 64 procent af eleverne.
De gode resultater aftager altså lidt efter et år. Her er særligt flere af de tidligere
FGU-elever faldet fra deres ungdomsuddannelse. Omvendt stiger andelen af de
tidligere FGU-elever i beskæftigelse i samme periode. Det ser derfor mest positivt
ud for FGU-elevernes overgang til beskæftigelse.
Overordnet viser rapporten, at de elever, der ikke har fuldført deres FGU-forløb i
mindre grad kommer videre i beskæftigelse eller ungdomsuddannelse sammenlig-
net med elever, der har fuldført.
Rapporten viser også, at egu-sporet, som er et af de tre hovedspor på FGU og
netop er rettet mod arbejdsmarkedet, udmærker sig ved i højere grad at få ele-
verne videre i beskæftigelse. Desuden viser rapporten, at nogle af eleverne i denne
gruppe også lykkes med at komme videre fra beskæftigelse til ungdomsuddan-
nelse, fx i ny mesterlære på en erhvervsuddannelse gennem deres arbejdsplads.
Konkret er 80 procent af eleverne i ungdomsuddannelse eller beskæftigelse et år
efter, de har fuldført deres FGU-forløb på egu-sporet. Der er dog kun få FGU-
elever på egu-sporet.
Der har siden 2021 har været en positiv udvikling i implementeringen af de 15 di-
daktiske principper for FGU, viser rapporten. Principperne er udviklet med hen-
blik på at understøtte elevernes læring samt personlige og sociale udvikling. Rap-
porten viser, at elevernes sandsynlighed for at være i uddannelse efter endt FGU-