Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 93
Offentligt
Hej Karina
Undskyld jeg forstyrre dig måske med en irriterende problemstilling men jeg ved at du er medlem
af børne- og undervisningsudvalget. Jeg håber derfor du vil læse dette skriv og evt. set tingene fra
børnenes perspektiv på den korte bane - jeg ved at kommunerne selvfølgelig på den lange bane
skal kunne håndtere dem, men lige nu er det svært og der skal ske ting før at det kan lykkes.
Med dette skriv ønsker jeg at adressere en dybt bekymrende konsekvens af vejledningsbrevet fra
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) dateret den 24. november 2023, hvori det
specificeres, at kommunerne ikke må benytte private digitale skoler til at sikre undervisning for
elever med ufrivilligt skolefravær. Min bekymring går på, at kommunerne nu - som en reaktion på
brevet - trækker eleverne ud af de digitale tilbud og tilbage på sofaen. Her havde eleverne allerede
siddet meget længe, før det begyndte på vores skoler. Nogle af dem i op til tre år. Derfor spørger
jeg: Er det børnene, der skal passe til folkeskoleloven, eller folkeskoleloven, der skal passe til
børnene?
Jeg skriver på vegne af Den Frie Digitale Skole, som er en privat onlineskole, og som har
eksisteret i 4,5 år. Vi har arbejdet med mere end 1000 elever, der har haft udfordringer i det
traditionelle danske skolesystem med ufrivilligt skolefravær som konsekvens. Derudover er vi en
skole der i den grad forsøger at gøre tingene ordentligt. Vi har i de 4,5 år fået overenskomst med
DLF. Vi har i år haft tilsyn med vores undervisning af Anders Vestergaard Thomsen, som
er certificeret tilsynsførende for fri- og privatskoler i Danmark. Vi har desuden i december lavet en
analyse blandt skolens elever, som kan ses i vedhæftede dokument. Undersøgelsen viser udbredt
brugertilfredshed.
I lyset af STUKs vejledningsbrev ønsker jeg at få klarlagt, hvorfor det anses for rimeligt, at børn,
der kan drage fordel af digital undervisning, nu ender uden undervisning og i mange tilfælde
tilbringer deres dage i sofaen. Vi har flere eksempler på, at elever, der kunne blive færdige med
folkeskolens afgangsprøve til sommer, nu trækkes hjem på sofaen eller i et tilbud, der ikke matcher
dem. Her er der virkelig stor fare for, at elever trods gode faglige forudsætninger ikke får
deres afgangsprøve. Dette er et enormt samfundsmæssigt spild sammenlignet med at tilbyde en
fleksibel, digital og prisvenlig undervisningsform, som imødekommer elevernes unikke behov og
udfordringer og sikrer, at de kommer videre i uddannelsessystemet.
I Danmark har vi en lang, sund tradition for, at uddannelse også kan foregå i privat regi, ikke
mindst når det drejer sig om grundskoleniveau, fx på fri-, privat- og efterskoler. En tradition, som
bakkes af nærmest samtlige partier i Folketinget. Kan vi som privat tilbud, der supplerer
folkeskolen, virkelig skade mere end sofaen? Ser man på Trustpilot og vores undersøgelse, er
forældrene godt tilfredse. De ser, at deres børn kommer i trivsel, får overskud til fritidsinteresser
og videre i uddannelsessystemet, fx tilbage i den almindelige folkeskole eller i
ungdomsuddannelse. Den tanke havde mange forældre nærmest opgivet, før deres børn blev
elever hos os.
Vi, der tilbyder digital skoleundervisning, varetager undervisningen af elever, som har været væk
fra skolesystemet i flere år, fordi ingen tilbud matcher dem. Vi støder ugentligt på tilfælde, hvor
kommuner ikke opfylder deres forpligtelser til at sikre disse børns ret til uddannelse. Vores arbejde
har demonstreret, at digital undervisning ikke blot er en levedygtig løsning, den er også bæredygtig
for det enkelte barn, deres forældre, de kommunale myndigheder - og samfundet. Vi har brug for
at genintegrere eleverne i uddannelsessystemet, så de kan få en fremtid med videregående
uddannelse og arbejde.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Henvendelse af 31.01.24 fra Den Frie Digitale Skole om onlineskoler
2818316_0002.png
Ved at udelukke muligheden for digital undervisning risikerer disse børn og unge at blive
yderligere marginaliseret og berøvet deres ret til uddannelse. Vores mål er ikke at erstatte
folkeskolen, men i perioder at tilbyde en alternativ og støttende undervisningsmetode for de elever,
som det traditionelle skolesystem ikke formår at rumme. Hvorfor må dette ikke fortsætte?
I ministerens svar til flere folketingsmedlemmer vedrørende anvendelsen af §3 stk 4 og 5 angives
det, at disse bestemmelser ikke anses som lovhjemmel til onlineundervisning. Det rejser
spørgsmålet: Hvorfor vælger man at lukke netop den dør, der er en mulighed for at tilgodese en
presset gruppe af elever og deres familier, når der reelt set eksisterer en lovhjemmel, der kunne
hjælpe dem? Folkeskolen er allerede presset, og vi ser udbredt mistrivsel hos børn og unge. Med
onlineundervisningen ligger en oplagt mulighed for at hjælpe, men denne mulighed vælger man
rigidt at afvise med et svar, der synes uforståeligt.
Ministeren påpeger i svaret endvidere, at et vigtigt aspekt også er vedrørende tilsyn og regulering
af private digitale skoletilbud. Jeg er overbevist om, at det tilsyn, der foretages på fri- og
privatskoler, relativt nemt kunne overføres til private digitale skoler. Og som nævnt har Den Frie
Digitale Skole allerede fået et tilsyn af en certificeret tilsynsførende. Se vedhæftede tilsynsrapport.
Hvor er den vilje til at gå en ekstra mil for børn og deres familier, der i den grad er presset på alle
fronter? Jeg er overrasket over dette syn og skuffet på vore elevers vegne, når mulighederne
foreligger indenfor lovgivningsrammen.
Vi håber sådan, at I vil kæmpe for disse elever og forældre under de kommende diskussioner
omkring folkeskoleforliget. Tiden kalder på alle måder på mere fleksibilitet og mindre rigiditet. For
børnenes skyld. For familiernes skyld. For samfundets skyld.
Mange hilsner
Anni Pilgaard Christiansen
31 40 90 16
Hjælp os gerne ved at bedømme os på trustpilot på dette
link.
Send sikker mail til DFDS.
Skrive en mail til
[email protected].
Skriv du gerne vil sende sikker mail. Herefter vil vi sende en sikker mail via Bluewhale som du kan besvare.