Forankring af erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap
Januar 2024
Glad Fonden har siden 2013 med støtte fra staten, Den. A.P. Møllerske Støttefond og medfinansiering
fra kommunerne udviklet og afprøvet velfungerende modeller for erhvervsrettet uddannelse til unge med
kognitivt handicap. Derigennem har vi sammen med virksomheder, kommuner og erhvervsskoler i
Aarhus, Esbjerg og København opnået viden om, hvilke vilkår og støttemuligheder, der fremmer et godt
læringsmiljø for de unge, så de gennemfører og afslutter en erhvervsrettet uddannelse på et
kompetenceniveau, der medfører, at de efterfølgende kommer i job. I en lovgivningsproces omkring
erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive handicap anbefaler Glad Fonden:
Målgruppen
er unge mellem 18-30 år, der har afsluttet en STU eller tilsvarende.
1
Målgruppen er
karakteriseret ved at profitere af et læringsmiljø, der tilbyder struktur, forudsigelighed, tæt støtte og en
høj grad af undervisningsdifferentiering samt praksislæring og teoriundervisning i tæt tilknytning til
praksis både i tid og rum. De unge skal ved uddannelsesstart være selvtransporterende, og skal kunne
møde i uddannelsen 25 timer om ugen.
2
Målgruppens omfang
er vurderet til at udgøre lidt mere end 1/3 del af en afsluttende STU-årgang, hvor
nogle sandsynligvis vil gå andre veje. Dertil kommer unge i ’gråzonen’ mellem STU og FGU, som ikke,
inden de fylder 25 år, er kommet i gang med en uddannelse samt et stigende antal unge med fx en
autisme diagnose, der er udfordret af uddannelse indenfor rammer af enten FGU eller EUD-forløb. En
brutto målgruppe på ca. 500 elever per årgang på landsplan, vurderes derfor at være realistisk.
En uddannelsesramme
med formål, adgang, struktur, indhold m.v. der fremgår af lovbekendtgørelse i
Børne- og Undervisningsministeriet med dertil hørende kvalitetssikring gennem tilsyn. De unge skal ved
optagelsen sikres et sammenhængende 2-årigt uddannelsesforløb. Uddannelsens placering skal ske
med hensyntagen til at faglærere og vejledere på uddannelsen både skal have de faglige og
specialpædagogiske kompetencer, der skal til for at tilrettelægge og gennemføre gode læringsforløb for
unge med kognitive handicap. Se forslag illustration sidst i dette notat, hvor den erhvervsrettede
Flexuddannelse er indtegnet.
3
Indholdet
i de forskellige uddannelsesretninger indenfor flexuddannelsen er beskrevet med
kompetencemål og læringsmål på tre niveauer med reference til bekendtgørelse og uddannelsesordning
for erhvervsuddannelser til henholdsvis lagermedhjælper, salgsassistent, gastronom og den tidligere
’Tilsvarende’ kan fx være en række virksomhedspraktikker indenfor branchen eller en periode på FGU. Den aktuelle
forsøgsbekendtgørelse, der er udarbejdet til et projekt mhp. evaluering, afgrænser målgruppen til unge, der har afsluttet en STU inden for
de seneste 4 år, som enten er ’aktivitetsparate’ eller i ’ressourceforløb’. Denne snævre afgrænsning har udelukket en del unge, som er i
målgruppen jf. projektets oprindelige beskrivelse. Tidlig afklaring ifbm. STU afføder behov for at unge i målgruppen afklaret til fleksjob
også kan opnå adgang til uddannelsen.
2
Timetallet er en udfordring for nogle elever – især unge, der i tillæg til kognitive udfordringer har psykiske udfordringer. I et
driftsperspektiv, vil nedsat mødetid i en periode i nogle tilfælde kunne håndteres med forlængelse af uddannelsesforløbet med tilsvarende
tid i den anden ende. Dette er ikke muligt i et projekt med midlertidige bevillinger, hvor vi ikke ved om uddannelsen i den pågældende
branche fortsætter efterfølgende år.
3
Derudover er indtegnet visionen om AMU-kurser på særlige vilkår, der muliggør efterfølgende opkvalificeringsmuligheder senere i livet
for unge der fx har gennemført en flexuddannelse.
1
Glad Fonden - Rentemestervej 45-47 - 2400 København NV – Tel: +45 38 12 01 00 - gladfonden.dk
1 af 4