Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2820871_0001.png
Kort fortalt
Den forberedende grunduddannelse
(FGU)
Konklusion
De 5 udvalgte FGU-institutioner overholder ikke fuldt ud kravene til uddannelsen. I hovedparten af tilfæl-
dene er det krav, der fremgår af loven. Børne- og Undervisningsministeriet har gennem sit tilsyn og sin
vejledningsindsats i det væsentligste understøttet lovens formål. Ministeriet kunne dog i højere grad have
fulgt op på, om kravene til forløbsplaner og evaluerings- og vejledningssamtaler er overholdt. Konsekven-
sen er, at der er risiko for, at eleverne ikke i tilstrækkelig grad bliver understøttet i deres faglige, personli-
ge og sociale udvikling på FGU.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at Børne- og Un-
dervisningsministeriet gennem sit tilsyn og sin vejledning ge-
nerelt har understøttet formålet i lov om forberedende grund-
uddannelse. Statsrevisorerne finder det dog ikke helt tilfreds-
stillende, at 5 udvalgte FGU-institutioner ikke fuldt ud over-
holder kravene i loven. Det kan medføre, at eleverne ikke bli-
ver tilstrækkeligt understøttet, så de kan få en uddannelse el-
ler få fodfæste på arbejdsmarkedet”.
Den forberedende grunduddannelse (FGU) blev vedtaget
i juni 2018. Hovedformålet med FGU er at motivere og ru-
ste de unge fagligt, personligt og socialt til at gennemfø-
re en ungdomsuddannelse eller at få varigt fodfæste på ar-
bejdsmarkedet. FGU består af 3 spor: almen grunduddan-
nelse, produktionsgrunduddannelse og erhvervsgrundud-
dannelse. Der er i loven og i bekendtgørelsen om forbere-
dende grunduddannelse samt i den tilhørende vejledning
fastlagt en række krav, der skal bidrage til progressionen i
elevernes udvikling.
FGU-institutionerne skal bl.a. ifølge loven afholde måned-
lige evaluerings- og vejledningssamtaler med eleverne, der
skal understøtte, at lærere og elever arbejder systematisk
med elevernes fastsatte mål i forløbsplanerne.
Figuren nedenfor viser kravene til de månedlige evalue-
rings- og vejledningssamtaler og FGU-institutionernes op-
fyldelse af kravene.
Lovkrav til månedlige evaluerings- og vejledningssamtaler
a. Læreren afholder månedlige evaluerings- og
vejledningssamtaler med eleven med afsæt i
forløbsplanen
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• De 5 FGU-institutioner overholder ikke fuldt ud kra-
vene til forløbsplaner og afholdelse af månedlige eva-
luerings- og vejledningssamtaler med eleverne. Insti-
tutionerne overholder kravene til antal undervisnings-
timer og håndtering af fravær.
• Børne- og Undervisningsministeriet har gennem sit til-
syn og sin vejledningsindsats i det væsentligste under-
støttet, at FGU-institutionerne har levet op til lovens
formål.
29 %
71 %
Baggrund og formål med undersøgelsen
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om 5 udvalgte
institutioner overholder en række krav til den forberedende
grunduddannelse (FGU), og om Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet gennem sit tilsyn og sin vejledningsindsats under-
støtter formålet i lov om forberedende grunduddannelse.
b. Det fremgår af evaluerings- og vejlednings-
samtalen med afsæt i forløbsplanen, at læreren
og eleven arbejder systematisk med elevens mål
c. Det fremgår af evaluerings- og vejlednings-
samtalen med afsæt i forløbsplanen, at der er en
synlig progression i elevens udvikling, eller om
faglige, personlige eller sociale mål skal redefineres
0%
79 %
21 %
78 %
22 %
20 % 40 % 60 % 80 % 100 %
Ja
Nej
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
pressechef Lisbeth Sørensen på tlf. 33 92 85 06/[email protected]
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Michala Krakauer på tlf. 33 37
59 89/[email protected] for yderligere information.