Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2813513_0001.png
Forslag til fast tracks i de
faglige udvalgs og
Tvistighedsnævnets
behandling af sager om
seksuel chikane
Rapport fra udvalget om fast tracks i de
faglige udvalg og Tvistighedsnævnet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0002.png
Forslag til fast tracks i de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
Rapport fra udvalget om fast tracks i de faglige udvalg og Tvistighedsnævnet
2024
ISBN nr. [xxx xxx xxx] (web udgave)
Design: Center for Kommunikation og Presse
Denne publikation kan ikke bestilles.
Der henvises til webudgaven.
Publikationen kan hentes på:
www.uvm.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0003.png
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................................................4
1.1
Udvalgets medlemmer............................................................................................................................5
2
2.1
2.2
Regler om faglige udvalg og Tvistighedsnævnets behandling af
tvistighedssager .........................................................................................................................................6
Regler om faglige udvalgs behandling af tvistigheder ..............................................................6
Regler om Tvistighedsnævnets behandling af tvistigheder .....................................................7
3
3.1
3.2
3.3
Praksis i faglige udvalg for behandling af sager om seksuel chikane ...............................10
Faglige udvalgs opgaver, organisering og lovgrundlag .........................................................10
Indblik i faglige udvalgs praksis for behandling af sager om seksuel chikane ..............13
Sagsbehandlingstrin i tvistighedssager generelt .......................................................................14
4
4.1
4.2
Praksis i Tvistighedsnævnet for behandling af sager om seksuel chikane ......................16
Omfang af sager om seksuel chikane ............................................................................................16
Proces for nævnets behandling af sager om seksuel chikane ..............................................16
5
5.1
5.2
5.3
Forslag til fast tracks for sager om seksuel chikane..................................................................18
Forslag til fast track i faglige udvalg ...............................................................................................18
Forslag til fast track i Tvistighedsnævnet ......................................................................................20
Opfordring til at gennemføre en evaluering ...............................................................................21
6
6.1
6.2
6.3
Bilag .............................................................................................................................................................23
Bilag 1: Kommissorium for udvalgsarbejde..................................................................................23
Bilag 2: Faglige udvalgs opgaver......................................................................................................24
Bilag 3: Brev fra STUK af 26. august 2022 om indhentning af information om
sekretariater/faglige udvalgs praksis ved behandling af sager om seksuel
chikane........................................................................................................................................................25
Bilag 4: Beskrivelse af Tvistighedsnævnets praksis i sager om seksuel chikane ............28
Bilag 5: Procedure for behandling af sager i de faglige udvalg om seksuel
chikane........................................................................................................................................................29
6.4
6.5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0004.png
Indledning
Arbejdsmarkedets parter og regeringen indgik den 4. marts 2022
Trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladser.
Aftalen indeholder 17 initiativer, der har til formål at bidrage
til en kulturforandring gennem bedre forebyggelse og håndtering af seksuel chikane på
arbejdsmarkedet. Fem af initiativerne vedrører en bedre retsstilling for elever og lærlinge, der har været
udsat for seksuel chikane (ungepakken), jf. figur 1.
Et af initiativerne i ungepakken, initiativ nr. 13, omhandler etablering af en ensartet samt særlig hurtig
og tryg proces (fast tracks) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om
seksuel chikane. Der er i dag ingen centralt fastsatte regler om, hvor hurtigt sager om seksuel chikane
skal behandles. Formålet med initiativet er at sikre, at elever og lærlinge i sager, hvor der er en
tvistighed pga. seksuel chikane, får den hurtigst mulige afslutning af sagen.
Figur 1: Initiativer i Ungepakken i trepartsaftale til at modgå seksuel chikane på arbejdspladser
Børne- og Undervisningsministeriet har som grundlag for initiativet om fast tracks etableret et
udvalgsarbejde med repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter og Tvistighedsnævnet. På baggrund
af initiativbeskrivelsen i trepartsaftalen har udvalgets opgaver været at:
stille forslag om konkret indhold i fast tracks for behandling af sager om seksuel chikane.
tage stilling til, om der skal være en frist for fagligt udvalgs behandling af sagerne.
stille forslag til, hvordan fast tracks etableres i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet.
Derudover har følgende skulle indgå i udvalgets arbejde:
at processen for faglige udvalgs behandling af sager om seksuel chikane kan indeholde, at
sagen behandles af få udvalgsmedlemmer, som kan samles hurtigt umiddelbart efter, at sagen
er rejst med henblik på at få afdækket forligsmuligheder.
at en fast track-ordning ikke må føre til tab af retssikkerhed for elever, lærlinge og
virksomheder.
at resultatet af udvalgsarbejdet ikke må medføre statslige merudgifter.
INDLEDNING
٠
4
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0005.png
Udvalgets kommissorium indgår som bilag 1.
Udvalget har holdt fem møder i perioden juni 2022 til juni 2023
Produktet af udvalgets arbejde er denne rapport med beskrivelse af faglige udvalgs og
Tvistighedsnævnets praksis for behandling af tvistighedssager, herunder sager om seksuel chikane,
samt forslag til indhold i fast tracks i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet.
1.1
Udvalgets medlemmer
Udvalget består af følgende medlemmer:
Tre repræsentanter fra FH
o
Lene Casadepax, advokat
o
Camilla Linea Nørgaard Jepsen, advokat
o
Thomas Felland, konsulent (Morten Smistrup, konsulent, indtil 11. november 2022)
Tre repræsentanter fra DA samt KL og Danske Regioner i forening
o
Stine Graaskov Lemke, DA, chefkonsulent
o
Elisabeth Lund Nyborg, DA, chefkonsulent
o
Gert Højby, KL, chefkonsulent
En repræsentant fra Tvistighedsnævnet under Erhvervsministeriet
o
Ida Skouvig, landsdommer og formand for Tvistighedsnævnet
To repræsentanter fra BUVM
o
Tilde Mette Juul, specialkonsulent
o
Morten Ørnsholt, kontorchef og formand for udvalget (teamleder Helle Kristensen
indtil 31. december 2022).
Udvalget er sekretariatsbetjent af STUK.
INDLEDNING
٠
5
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0006.png
2
Regler om faglige udvalg og
Tvistighedsnævnets behandling af
tvistighedssager
Dette kapitel gennemgår reglerne om hhv. faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af
tvistigheder mellem elever/lærlinge og oplæringsvirksomheder. I kapitlet bliver der henvist til reglerne i
følgende love og bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 956 af 21/06/2022 af lov om erhvervsuddannelser (eud-loven)
Bekendtgørelse nr. 1205 af 25/08/2022 af udlændingeloven
Bekendtgørelse nr. 729 af 29/06/2012 om Tvistighedsnævnet
Det bemærkes, at der planlægges udstedt en ny bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet.
Der kan opstå uenighed eller konflikt mellem elev/lærling og oplæringsvirksomhed om
oplæringsforholdet. Uenigheden kan bl.a. angå løn- og ansættelsesvilkår, indholdet i oplæringen og
krænkelser, herunder seksuel chikane. Elev/lærling og oplæringsvirksomhed har mulighed for at løse
konflikten selv og kan her f.eks. inddrage repræsentanter fra fagforeninger og arbejdsgiverforeninger.
Hvis parterne kan løse konflikten selv, så opstår der ikke en sag. Denne type konfliktløsning er ikke en
del af udvalgsarbejdet.
2.1
Regler om faglige udvalgs behandling af tvistigheder
Det faglige udvalgs nedsættelse, opgaver, lovgrundlag m.v. er beskrevet afsnit 3.
Hvis elev/lærling og oplæringsvirksomhed ikke kan løse en konflikt selv, opstår der en tvistighed, som
en af parterne kan vælge at indbringe for det faglige udvalg, som bl.a. har til opgave at behandle
tvistigheder, jf.
eud-lovens § 38, stk. 7, nr. 5.
Tvistigheder mellem en elev/lærling og en
oplæringsvirksomhed skal i første omgang indbringes for det faglige udvalg, der skal søge at
tilvejebringe et forlig, jf.
eud-lovens § 63, stk. 1.
Hvis der ikke kan opnås forlig, kan tvistigheden derefter
indbringes for Tvistighedsnævnet, jf.
eud-lovens § 63, stk. 2.
Forløbet for indbringelse af en sag for et fagligt udvalg er illustreret i figur 2 nedenfor.
REGLER OM FAGLIGE UDVALG OG TVISTIGHEDSNÆVNETS BEHANDLING AF TVISTIGHEDSSAGER
٠
6
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0007.png
Figur 2: Illustration af indbringelse af tvistighedssager for faglige udvalg
Udenlandske praktikanter på det grønne område (landbrugs- jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs-, eller
gartneriområdet) har i medfør af reglerne i
udlændingelovens § 46 j, stk. 1,
mulighed for at indbringe en
tvist med praktikstedet for det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, der skal søge at
tilvejebringe forlig. Muligheden blev indført med en ændring af udlændingeloven, som trådte i kraft
den 1. juli 2022. Etablering af en fast track ordning for erhvervsuddannelseselever vil derfor have en
afsmittende effekt på eventuelle tilsvarende sager rejst efter reglerne i udlændingeloven.
2.2
Regler om Tvistighedsnævnets behandling af tvistigheder
Tvistighedsnævnet hører under Erhvervsministeriet og behandler tvistigheder mellem elever/lærlinge
og oplæringsvirksomheder, jf.
eud-lovens § 65, stk. 1 og 2,
og træffer afgørelse i sådanne sager.
Tvistigheder kan ikke indbringes for Tvistighedsnævnet, før forlig har været forsøgt tilvejebragt af det
faglige udvalg, jf.
eud-lovens § 63, stk. 1 og 2 og bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet, jf. § 7, stk. 1.
Tvistighedsnævnet behandler desuden tvistigheder mellem udenlandske praktikanter inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet og deres praktiksteder, jf.
udlændingelovens § 46 j, stk. 2,
hvis det faglige udvalg ikke kunne tilvejebringe forlig, jf. afsnit 2.1, og
træffer afgørelse i sådanne sager. Det fremgår af bestemmelsen i udlændingeloven, at
§§ 63, stk. 3, og
65 i lov om erhvervsuddannelser
finder tilsvarende anvendelse for udenlandske praktikanter på det
grønne område. Sagerne skal som udgangspunkt behandles på samme måde som sager om
erhvervsuddannelseselever.
Tvistighedsnævnets sammensætning
Tvistighedsnævnet nedsættes af erhvervsministeren og består af en formand, der skal være
landsdommer, og to faste medlemmer, hvoraf én beskikkes efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening og én efter indstilling fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, jf.
eud-lovens § 64,
stk. 1.
Beskikkelse af formand og de faste medlemmer sker for fire år ad gangen. Finder beskikkelse
sted i løbet af en periode, gælder den dog kun til periodens udløb. Der kan ske genbeskikkelse. Der
beskikkes desuden to stedfortrædere for hvert af de faste medlemmer, og der kan beskikkes en
stedfortræder for formanden. Dette følger af
eud-lovens § 64, stk. 2 og 3.
REGLER OM FAGLIGE UDVALG OG TVISTIGHEDSNÆVNETS BEHANDLING AF TVISTIGHEDSSAGER
٠
7
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0008.png
Nævnet tiltrædes for hver sag af to medlemmer udpeget af de forhandlingsberettigede organisationer
inden for det pågældende uddannelsesområde, således at ét medlem udpeges af arbejdsgiversiden og
ét af arbejdstagersiden, jf.
eud-lovens § 64, stk. 4.
Nævnets møder er offentlige, medmindre nævnet i
den enkelte sag beslutter det modsatte, ligesom formanden kan beslutte, at en sag afgøres på skriftligt
grundlag, jf.
eud-lovens § 64, stk. 5.
Proces for indbringelse af sager for Tvistighedsnævnet
Både elever/lærlinge og virksomheder kan indbringe sager for Tvistighedsnævnet. Det vil som regel
være fagforeninger, der indbringer sagen på vegne af elever/lærlinge.
Ved tvistighedens indbringelse for Tvistighedsnævnet skal en erklæring fra det faglige udvalg
medfølge. Af erklæringen skal det fremgå, at forligsbestræbelserne i den pågældende tvistighed anses
for udtømte, jf.
bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet § 7, stk. 2.
I praksis betyder det, at sagen skal være
ledsaget af dokumentation i form af kopi af referat af forligsmødet i det faglige udvalg.
Hvis det fremgår af sagen, der indbringes for Tvistighedsnævnet, at forligsforhandlinger har været
forsøgt af andre end det faglige udvalg, f.eks. mellem faglige organisationer og virksomheden, sender
nævnets sekretariat straks sagen tilbage til det faglige udvalg med henblik på, at det faglige udvalg kan
foretage forligsforhandlingerne. Såfremt det faglige udvalg erklærer, at forligsforhandlingerne i den
pågældende tvistighed anses for udtømte, kan sagen indbringes for nævnet. Dette følger af
bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet § 7, stk. 2.
Tvistighedsnævnets afgørelser
Tvistighedsnævnet kan træffe afgørelse om ophævelse af en uddannelsesaftale samt om erstatning og
godtgørelse, jf.
eud-lovens § 65, stk. 1-2.
Tvistighedsnævnets afgørelser og de forlig, der indgås for nævnet, kan fuldbyrdes efter retsplejelovens
regler om tvangsfuldbyrdelse af domme og indenretlige forlig, jf.
eud-lovens § 65, stk. 3.
Senest otte
uger efter, at nævnet har truffet afgørelse, kan sagen af hver af parterne indbringes for domstolene.
Nævnets afgørelser er illustreret i figur 3.
Nævnets virksomhed er omfattet af forvaltningslovens regler, jf.
bekendtgørelse for Tvistighedsnævnet §
4, stk. 1.
Figur 3: Illustration af Tvistighedsnævnets afgørelser
REGLER OM FAGLIGE UDVALG OG TVISTIGHEDSNÆVNETS BEHANDLING AF TVISTIGHEDSSAGER
٠
8
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0009.png
Ændringer med trepartsaftale om initiativer til at modgå seksuel chikane
Ud over initiativet om fast tracks indgår yderligere to initiativer i Ungepakken, jf. figur 1, som vedrører
Tvistighedsnævnet, og som derfor kort skal nævnes her.
Det ene initiativ, nr. 12, består i at tydeliggøre adgangen til at ophæve en uddannelsesaftale på grund
af seksuel chikane samt lempelse af fristregel. I dette initiativ tydeliggøres det i bemærkningerne til
lovforslaget om ændring af eud-loven, at seksuel chikane, som defineret i ligebehandlingsloven, i
udgangspunktet er en væsentlig misligholdelse, der kan begrunde ophævelse af en uddannelsesaftale.
Dette er i overensstemmelse med Tvistighedsnævnets praksis på området og griber ikke ind i
Tvistighedsnævnets kompetence til at vurdere spørgsmålet konkret.
I initiativet indgår desuden en lempelse af fristen i
eud-lovens § 61, stk. 3,
så faglige udvalg og
Tvistighedsnævnet i sager om seksuel chikane, hvor eleven/lærlingen hæver uddannelsesaftalen, kan se
bort fra fristen på en måned efter konkret vurdering.
Det andet initiativ, nr. 14, består i adgang til skoleoplæring, når der er anlagt sag om seksuel chikane.
Herunder foreslås en ændring af
eud-lovens § 66 a, stk. 2,
så elever/lærlinge, der har en verserende sag
ved Tvistighedsnævnet eller domstolene om seksuel chikane, har mulighed for optagelse til
skoleoplæring. På uddannelser uden skoleoplæring får eleven mulighed for optagelse på skoledelen,
således at eleven/lærlingen fastholdes i uddannelse.
Beskæftigelsesministeren fremsatte lovforslag L 31 den 1. februar 2023, som blev vedtaget af
Folketinget den 23. marts 2023 med ikrafttrædelse 1. juli 2023.
REGLER OM FAGLIGE UDVALG OG TVISTIGHEDSNÆVNETS BEHANDLING AF TVISTIGHEDSSAGER
٠
9
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0010.png
3
Praksis i faglige udvalg for behandling af
sager om seksuel chikane
Dette kapitel omhandler de faglige udvalgs praksis for behandling af sager om seksuel chikane. STUK
har indhentet information om de faglige udvalgs praksis via et brev stilet til uddannelsessekretariaterne
for de faglige udvalg, hvor sekretariaterne blev opfordret til at indsende information fælles for de
faglige udvalg, som sekretariatet dækker. Indledningsvist følger en kort beskrivelse af faglige udvalgs
opgaver og organisering.
3.1
Faglige udvalgs opgaver, organisering og lovgrundlag
Det følger af lov om erhvervsuddannelser, at der nedsættes faglige udvalg, som tilsammen dækker alle
erhvervsuddannelser.
Opgaver
De faglige udvalg bestemmer uddannelsernes kompetencemål samt varighed og struktur, herunder
fordelingen af skoleundervisning og oplæringstid inden for rammer fastsat i lov om
erhvervsuddannelser, bekendtgørelse om erhvervsuddannelser og andre tværgående regler samt
finansloven.
De faglige udvalg har til opgave at følge den erhvervsmæssige udvikling og udviklingsmuligheder og
efter behov tage initiativ til nyetablering, omlægning og nedlæggelse af uddannelser. Derudover består
de faglige udvalgs opgaver bl.a. i at træffe afgørelser om godkendelse af oplæringsvirksomheder,
beslutning om afkortning eller forlængelse af uddannelsesforløb, godkendelse af særbestemmelser i
uddannelsesaftaler og behandling af tvistigheder mellem elever og oplæringsvirksomheder. De faglige
udvalgs opgaver er oplistet i
§ 38 i lov om erhvervsuddannelser,
som er gengivet i bilag 2.
Organisering
Arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne nedsætter et antal faglige udvalg med et lige stort antal
arbejdsgiver- og arbejdstagerrepræsentanter. Elever er også repræsenteret i udvalget med én
repræsentant, der udpeges af elevernes og lærlingenes organisationer i fællesskab på det faglige
udvalgs område. Repræsentanten har ikke stemmeret i udvalget. De faglige udvalg skal tilsammen
dække alle erhvervsuddannelser. Opgjort i marts 2023 er der 101 erhvervsuddannelser og 46 faglige
udvalg.
Sekretariatsbistand til faglige udvalg tilvejebringes af de organisationer, der er repræsenteret i de
faglige udvalg. Tabel 1 viser STUK’s oplysninger om faglige udvalgs sekretariater, faglige udvalg og
uddannelser.
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
10
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0011.png
Tabel 1. Oversigt over faglige udvalgs sekretariater, faglige udvalg og erhvervsuddannelser
Sekretariat
Byggeriets uddannelser
Fagligt udvalg
Det Faglige Fællesudvalg for Murer-,
Stenhugger- og Stukkaturfaget
Det Faglige Fællesudvalg for
Struktør-, Brolægger- og
Tagdækkerfaget
Det faglige Uddannelsesudvalg for
Anlægsgartneri
Det Faglige Udvalg for Isolerings-
faget
Det Faglige Udvalg for Træfagenes
Byggeuddannelse
Glarmesterfagets faglige udvalg
Det Faglige Udvalg for Veterinær-
sygepleje
Det Faglige Fællesudvalg for bager-
og konditorfagene
Det faglige udvalg for
Finanssektoren
Det faglige udvalg for
Elektrikeruddannelsen
Det faglige Udvalg for VVS-
energiuddannelsen
Billedmediernes Faglige Udvalg
Uddannelser
-
Murer
-
Stenhugger og sten-
tekniker
-
Stukkatør
-
Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og
brolægger
-
Tagdækker
-
Anlægsgartner
-
Greenkeeper
-
Teknisk isolatør
-
Træfagenes
byggeuddannelser
-
Glarmester
-
Veterinærsygeplejerske
-
Bager og konditor
-
Finansuddannelsen
-
Elektriker
-
VVS-energi
-
Film- og tv-produktions-
uddannelsen
-
Fotograf
-
Beklædningshåndværker
-
Digital Media uddannelsen
-
Webudvikler
-
Teknisk designer
-
Teater-, event- og
av-tekniker
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Grafisk tekniker
Mediegrafiker
Elektronikoperatør
Forsyningsoperatør
Industrioperatør
Overfladebehandler
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montage-
uddannelsen
Produktør
Automatik- og proces-
uddannelsen
Beslagsmed
Bådmekaniker
Den Danske
Dyrlægeforening
Det faglige fællesudvalg
Det faglige udvalg for
Finanssektoren
El- og Vvs-branchens
Uddannelsessekretariat
Industriens Uddannelser
Det Faglige Udvalg for Beklædning
Det faglige udvalg for Digital Media
Det Faglige Udvalg for Teknisk
designer uddannelsen
Teater-, Event- og AV-
teknikeruddannelsens Faglige
Udvalg
Grafisk Uddannelsesudvalg
Industriens Fællesudvalg
Metalindustriens Uddannelsesudvalg
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
11
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0012.png
Jordbrugets Uddannelser
Jordbrugets Uddannelser
Malerfagets faglige
fællesudvalg
Mejerifagets Fælles-
udvalg
Sekretariatet for
Erhvervsrettede
Velfærdsuddannelser
(SEVU)
Malerfagets Faglige Fællesudvalg
Mejerifagets Fællesudvalg
Fagligt Udvalg for Hospitalsteknisk
Assistentuddannelse
Fagligt udvalg for
Ernæringsassistentuddannelsen
Fællesudvalget for Erhvervsrettede
Velfærdsuddannelser
-
CNC-tekniker
-
Cykel- og
motorcykelmekaniker
-
Data- og
kommunikationsuddannelsen
-
Elektronik- og
svagstrømsuddannelsen
-
Entreprenør- og
landbrugsmaskinuddannelsen
-
Finmekaniker
-
Flytekniker
-
Guld- og sølvsmed
-
Industriteknikeruddannelsen
-
Karosseritekniker-
uddannelsen
-
Køletekniker
-
Lastvognsmekaniker
-
Maritime håndværksfag
-
Personvognsmekaniker
-
Skibsmontør
-
Smed
-
Støberitekniker
-
Værktøjsuddannelsen
-
Dyrepasser
-
Gartner
-
Skov- og naturtekniker
-
Landbrugsuddannelsen
-
Autolakerer
-
Bygningsmaler
-
Skiltetekniker
-
Mejerist
-
Hospitalsteknisk assistent
-
-
Ernæringsassistent
-
Den pædagogiske
assistentuddannelse
-
Social- og sundhedsassistent
-
Social- og sundhedshjælper
-
Tandtekniker
-
Ejendomsservicetekniker
-
Frisør
-
Kosmetiker
-
Serviceassistent
-
Sikkerhedsvagt
-
Skorstensfejer
-
-
-
-
-
Gourmetslagter
Slagter
Tarmrenser
Boligmontering
Ortopædist
Serviceerhvervenes
Uddannelsessekretariat
Tandteknikerfagets faglige udvalg
Det faglige udvalg for
Ejendomsservice
Uddannelsesudvalget for Frisører og
Kosmetikere
Det faglige udvalg for
Serviceassistentuddannelsen
Det faglige udvalg for Vagt- og
Sikkerhedsservice
Skorstensfejernes Faglige Udvalg
Slagterfagets Fællesudvalg
Skorstensfejerlaugets
sekretariat
Slagterfagets Fælles-
udvalg
Snedkernes uddannelser
Det faglige udvalg for Bolig og
Ortopædi
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
12
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0013.png
Snedkerfagets Fællesudvalg
Træindustriens Uddannelsesudvalg
Transporterhvervets
uddannelser
Transporterhvervets Uddannelser
-
Bygningssnedker
-
Møbelsnedker og orgel-
bygger
-
Maskinsnedker
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ambulancebehandler
Autohjælp
Buschauffør i kollektiv trafik
Havne- og terminal-
uddannelsen
Kranfører
Lager- og terminal-
uddannelsen
Lufthavnsuddannelsen
Togklargøringsuddannelsen
Turistbuschauffør
Vejgodstransport-
uddannelsen
Detailhandelsuddannelsen
med specialer
Uddannelsesnævnet
Det faglige Udvalg for
Detailhandelsuddannelser
Det faglige udvalg for Erhvervs-
uddannelsen til Tandklinikassistent
(FUTKA)
Det faglige Udvalg for Handels-
uddannelsen
Det faglige Udvalg for Kontor-
uddannelser
Det faglige Udvalg for Uddannelser
inden for Oplevelsesområdet
Det faglige Udvalg for Gastronom-
uddannelsen
Det faglige Udvalg for
Receptionistuddannelsen
Det faglige Udvalg for Tjener-
uddannelsen
Urmagernes Faglige Fællesudvalg
-
-
Tandklinikassistent
-
Handelsuddannelse med
specialer
-
Kontoruddannelse med
specialer (Kun EUX)
-
Eventkoordinator
-
Fitnessuddannelsen
-
Gastronom
-
Receptionist
-
Tjener
-
Urmager
Uddannelsessekretariatet
Urmagernes Faglige
Fællesudvalg
Kilde: Komplet oversigt for professionelle: Erhvervsuddannelser/cøsanr. NQF, specialer, trin, varighed,
sagsbehandler/fagkonsulent/jurist og faglige udvalg [Juli 2022] og ses ved at følge dette
link
3.2
Indblik i faglige udvalgs praksis for behandling af sager om
seksuel chikane
STUK udsendte i august 2022 et brev stilet til sekretariaterne for de faglige udvalg om indhentning af
information om praksis ved behandling af sager om seksuel chikane (brev indgår som bilag 3). STUK
har modtaget information fra ni ud af tolv sekretariater, som dækker flere faglige udvalg, samt fra to
sekretariater, som hver dækker et fagligt udvalg. Svarene giver indblik i, hvordan tvistighedssager
indbragt for udvalgene af elev/lærling eller virksomhed behandles.
I høringen blev sekretariaterne spurgt til sagsgangen i forbindelse med behandling af tvistighedssager
generelt set samt sager om seksuel chikane, herunder hvilke muligheder og begrænsninger de faglige
udvalg oplever i forhold til at sikre hurtig sagsbehandling uden tab af retssikkerhed for elever, lærlinge
og virksomheder. Det indgik samtidigt i brevet, at hvis de faglige udvalg ikke havde behandlet sager
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
13
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0014.png
om seksuel chikane, kan informationen give indsigt i en besluttet sagsgang, der (endnu) ikke er
benyttet.
Informationen viser samlet set, at sekretariaterne har yderst sparsom erfaring med behandling af
tvistighedssager om seksuel chikane. På tværs af besvarelserne har kun tre sekretariater angivet, at de
har behandlet sager om seksuel chikane:
Uddannelsessekretariatet angiver at have haft to sager i hhv. 2013 og 2014, hvor seksuel
chikane indgik som del af sagen. Den ene sag endte med forlig i det faglige udvalg, mens den
anden gik videre til Tvistighedsnævnet.
Uddannelsesnævnet angiver at have haft én sag, hvor seksuel chikane indgik som del af sagen.
Byggeriets Uddannelser angiver at have haft to sager i hhv. 2017 og 2022, hvor seksuel
chikane indgik som del af sagen. Den ene sag resulterede i, at det faglige udvalg tilbagekaldte
den pågældende virksomheds godkendelse som oplæringsvirksomhed.
Ud over sekretariater, der har angivet, at de har behandlet sager om seksuel chikane, er der et mindre
antal sekretariater, der i besvarelserne har angivet at have en særlig sagsgang for sager om seksuel
chikane, uanset om de har behandlet sådanne sager eller ej. Det gælder Serviceerhvervenes
Uddannelsessekretariat, Uddannelsessekretariatet og Sekretariatet for Erhvervsrettede
Velfærdsuddannelser. Den særlige sagsgang er beskrevet kortfattet i besvarelserne og består i, at sager
om seksuel chikane er blevet eller vil blive prioriteret før andre sager.
STUK har fulgt op telefonisk på nogle af besvarelserne for at få uddybet sekretariaternes erfaringer med
behandling af sager om seksuel chikane samt perspektiver på særlige sagsgange for sager om seksuel
chikane.
De ganske få sekretariater, som har erfaring med behandling af sager om seksuel chikane, vurderer
ikke, at der er behov for tiltag for hurtigere sagsbehandling af disse sager. Der er generelt set ganske få
tvistighedssager, der er af meget alvorlig karakter, og når en alvorlig sag om eksempelvis seksuel
chikane bliver modtaget i sekretariatet, bliver den prioriteret over andre sager, uden at det får større
konsekvenser for sagsbehandlingstiden i øvrige sager. I Byggeriets Uddannelser foretages
forligsbestræbelserne normalt i de lokale uddannelsesudvalg, og hvis der ikke opnås forlig lokalt,
sendes referat af forligsbehandlingen videre til det faglige udvalg, som vurderer, om der skal
gennemføres endnu et forligsmøde. Byggeriets Uddannelser vurderer, at en sag skal gå direkte til det
faglige udvalg for at spare tid, hvis der er tale om en meget grel sag om eksempelvis seksuel chikane.
De sekretariater, STUK har fulgt op med, fremhæver også, at det er vigtigt, at de to parter i sagen har
tid til at forberede sig til forligsmødet. Det er vigtigt i forhold til at sikre retssikkerheden for elev og
virksomhed og for at skabe de bedst mulige forudsætninger for, at et forlig kan opnås. Hurtighed i
sagsbehandlingen må ikke gå på kompromis med den tid, det tager at få sagen grundigt oplyst.
Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser har i deres interne administrative
procedurebeskrivelse for håndtering af tvistighedssager indskrevet, at der er et særligt fokus på sager
om seksuel chikane. Sekretariatet har ikke endnu behandlet en sag om seksuel chikane, men har
beskrevet, at der i sager om seksuel chikane vil være særlig opmærksomhed på at sikre hurtig
sagsbehandling ved at sekretariatets underudvalg for tvistighedssager kan indkaldes til et
ekstraordinært møde for hurtig behandling af denne type sager.
3.3
Sagsbehandlingstrin i tvistighedssager generelt
Alle besvarelser indeholder information om, hvordan sekretariaternes typiske sagsgang er i
tvistighedssager. Alle sekretariater giver udtryk for at have en formaliseret sagsgang for
tvistighedssager, ligesom nogle sekretariater, hhv. Byggeriets Uddannelser, Snedkernes Uddannelser og
Industriens Uddannelser, har information om tvistighedssager og sagsgang beskrevet på deres
hjemmeside.
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
14
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0015.png
På tværs af besvarelserne, som STUK har modtaget, kan der udledes en række trin i sekretariaternes
behandling af tvistighedssager, som er illustreret i figur 4 nedenfor. Det er vigtigt at understrege, at
listen af sagsbehandlingstrin ikke er udtømmende, men udgør et koncentrat, som er udledt på
baggrund af den tilgængelige information indhentet via skemaet i STUK’s udsendte brev, jf. bilag 3.
Figur 4: Illustration af trin i uddannelsessekretariaters behandling af tvistighedssager på baggrund af
indsendte besvarelser
På tværs af besvarelserne kan der ses et mønster i, hvilke tidsfrister sekretariaterne arbejder med:
Forligsmødet søges i udgangspunktet placeret inden for 30 dage efter tvistighedssagen er
modtaget i sekretariatet.
Parterne indkaldes til forligsmøde med minimum 14 dages varsel, dvs. indkaldelsen til
forligsmøde skal ske ca. 14 dage efter sagen er modtaget i sekretariatet, så den samlede
sagsbehandlingstid er ca. 30 dage, jf. ovenfor.
PRAKSIS I FAGLIGE UDVALG FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
15
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0016.png
4
Praksis i Tvistighedsnævnet for
behandling af sager om seksuel chikane
Dette kapitel omhandler Tvistighedsnævnets praksis for behandling af sager efter lov om
erhvervsuddannelser om seksuel chikane. Tvistighedsnævnet har som del af udvalgsarbejdet leveret et
notat til STUK, der beskriver nævnets praksis for behandling af sager om seksuel chikane, og som
udgør grundlaget for kapitlet. Notatet er gengivet i bilag 4.
Tvistighedsnævnet behandler desuden tvistigheder mellem udenlandske praktikanter inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet og deres praktiksteder efter
udlændingeloven. Nævnet havde ultimo juni 2023 ikke modtaget sager efter denne lovgivning. Se også
afsnit 2.2.
4.1
Omfang af sager om seksuel chikane
Tvistighedsnævnet modtager årligt 55-70 sager. Heraf vedrører kun en meget lille del spørgsmål om
seksuel chikane. Tvistighedsnævnet har i de seneste år kun truffet afgørelse i ganske få sager om
seksuel chikane. Herudover er et antal sager afsluttet ved forlig. Nævnet har ikke en opgørelse over det
samlede antal sager, men en gennemgang af Tvistighedsnævnets årsberetninger i 2007-2021 viser, at
der i perioden blev afgjort 11 sager med kendelse vedrørende seksuel chikane, dvs. knap én sag årligt.
Det er ikke muligt ud fra årsberetningerne at opgøre antal sager om seksuel chikane, hvor der indgås
indenretlige forlig eller hvor sagerne afsluttes udenretligt.
4.2
Proces for nævnets behandling af sager om seksuel chikane
Sager om seksuel chikane bliver på samme måde som nævnets øvrige sager behandlet efter
bestemmelserne i bekendtgørelsen om Tvistighedsnævnet. Klageskriftet gennemgås ved modtagelsen
af nævnets formand. Ved gennemgangen vurderes det bl.a., om sagen er tilstrækkeligt oplyst, eller om
der er behov for indhentelse af yderligere oplysninger, ligesom der tages stilling til forskellige
processuelle anmodninger, f.eks. om skriftlig behandling. Der foretages desuden en konkret vurdering
af, om der foreligger særlige omstændigheder, der gør det nødvendigt, at sagen behandles forud for
andre sager. Sager om seksuel chikane kan således blive vurderet som hastesager, f.eks. hvis der
foreligger oplysninger om, at sagen er særligt belastende for parterne. Andre sager kan på samme
måde blive vurderet som særligt hastende.
Klager kan på baggrund af formandens gennemgang af sagen blive anmodet om at fremkomme med
yderligere oplysninger. Klageskriftet sendes derefter i høring hos indklagede. Afgives der svarskrift, vil
der typisk blive fastsat frister for yderligere skriftveksling. Bekendtgørelsen om Tvistighedsnævnet
indeholder bestemmelser om skriftvekslingen, herunder om frister. Fristerne for afgivelse af
processkrifter kan efter anmodning fra parterne forlænges. Fristerne har ikke præklusiv virkning, og det
ses under tiden, at der skriftveksles lige frem til mødet i nævnet.
Sagsbehandling på møder i nævnet
Parterne vil i sager om seksuel chikane typisk være repræsenteret af deres faglige organisationer eller
af eksterne advokater. En sag om seksuel chikane behandles altid på et møde i nævnet med deltagelse
af sagens parter, idet sagstypen ikke er egnet til skriftlig behandling. Sagen berammes som
udgangspunkt efter aftale med partsrepræsentanterne. Der afsættes som udgangspunkt tre timer til
PRAKSIS I TVISTIGHEDSNÆVNET FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
16
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0017.png
behandling af en sag om seksuel chikane, men afhængigt af den anmeldte bevisførelse kan der være
behov for at afsætte yderligere tid.
På mødet afgives der forklaring af parterne og eventuelle vidner. I en del sager bliver der efter
afgivelsen af forklaringerne holdt en pause, hvor parterne med bistand fra DA’s og FH’s medlemmer af
nævnet drøfter forlig. Forliges sagen ikke undervejs, procederes sagen. Nævnets medlemmer voterer i
umiddelbar forlængelse af mødet, og nævnet kommer derefter med en mundtlig tilkendegivelse om,
hvordan sagen vil blive afgjort. Forliges sagen ikke på grundlag af tilkendegivelsen, udfærdiger nævnet
en skriftlig afgørelse. Udkastet hertil udarbejdes af formanden, hvorefter nævnets medlemmer får en
frist til at komme med bemærkninger til udkastet. Den skriftlige afgørelse forligger normalt inden for 4
uger efter mødet. Parterne har derefter en frist på 8 uger til at indbringe sagen for domstolene.
Nævnets berammelse af sager og fastsættelse af mødetidspunkter
Nævnet har som udgangspunkt to sammenhængende mødedage pr. måned. Mødedatoerne fastsættes
for et halvt år ad gangen efter aftale mellem formanden og de faste medlemmer af nævnet. Ofte vil der
flere måneder frem i tiden være berammet sager på de aftalte mødetidspunkter, således at der ikke er
ledige tider. Berammelsen af en sag på de ledige mødetidspunkter vanskeliggøres i øvrigt ofte af, at
navnlig partsrepræsentanterne er optaget til anden side.
Tvistighedsnævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid var i 2022 seks måneder.
PRAKSIS I TVISTIGHEDSNÆVNET FOR BEHANDLING AF SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
17
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0018.png
5
Forslag til fast tracks for sager om seksuel
chikane
Dette kapitel indeholder udvalgets overvejelser og forslag om etablering af fast tracks i de faglige
udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager, hvor elever og lærlinge har været udsat for
seksuel chikane. Udenlandske praktikanter inden for landbrugs- jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs-,
eller gartneriområdet er også omfattet af forslagene, jf. afsnit 2.1. og 2.2.
Det fremgår af initiativbeskrivelsen i trepartsaftalen og udvalgets kommissorium, at udvalget skal stille
forslag om konkret indhold i fast tracks for behandlingen af sager i faglige udvalg og
Tvistighedsnævnet. Udvalget skal endvidere stille forslag om, hvordan fast tracks etableres. Det skal
indgå i arbejdet, at en fast track-ordning ikke fører til tab af retssikkerhed for elever, lærlinge og
virksomheder. Udvalgsarbejdet må ikke medføre statslige merudgifter.
5.1
Forslag til fast track i faglige udvalg
Det fremgår af initiativbeskrivelsen i trepartsaftalen og udvalgets kommissorium, foruden det
ovennævnte i indledningen til kapitlet, at udvalget skal tage stilling til, om der skal være en frist for
faglige udvalgs behandling af sager om seksuel chikane. Det skal derudover indgå i udvalgets arbejde,
om sagen kan behandles af få medlemmer af fagligt udvalg, som kan samles hurtigt umiddelbart efter,
at sagen er rejst med henblik på at få afdækket forligsmuligheder.
Udvalget har i drøftelsen af fast tracks i faglige udvalg lagt vægt på følgende aspekter.
Udvalget har som en del af sit arbejde indsamlet information fra de faglige udvalg om deres praksis for
behandling af tvistighedssager om seksuel chikane. Indsamlingen viser, at de faglige udvalg har ganske
sparsomme erfaringer med sager om seksuel chikane. Tre sekretariater angiver at have behandlet
enkelte sager gennem tiden. I lyset af de få sager oplever de faglige udvalg ikke udfordringer med at
sikre hurtig sagsbehandling. Hvis en særligt alvorlig sag om seksuel chikane rammer det faglige udvalg,
vil denne sag kunne prioriteres før andre sager, uden at det får konsekvenser for sagsbehandlingstiden
af de øvrige sager. Informationen viser, at sagsbehandlingstiden for en tvistighedssag er omkring 30
dage.
På baggrund af informationen fra de faglige udvalg om sagsbehandlingstiden vurderer udvalget, at der
ikke er behov for at stille forslag om en tidsfrist for de faglige udvalgs behandling af sager om seksuel
chikane. Det er ikke realistisk at nedbringe sagsbehandlingstiden mærkbart på en måde, som ikke vil
være risikabel i forhold til at få sagerne tilstrækkeligt belyst og sikre retssikkerhed for de involverede
parter.
De faglige udvalg giver udtryk for at have en formaliseret sagsgang i tvistighedssager, ligesom nogle
faglige udvalg har information om tvistighedssager og sagsgang på deres hjemmeside. Tre faglige
udvalg har angivet at have en særlig sagsgang for behandling af sager om seksuel chikane, uanset om
de har behandlet sådanne sager eller ej. Udvalget ser en fordel i, at faglige udvalg har en besluttet
sagsgang for sager om seksuel chikane, så sagerne kan håndteres sikkert fra de modtages. Desuden
kan elever, lærlinge og virksomheder på forhånd orientere sig om sagsgangen, og det kan give større
tryghed og gennemsigtighed for parterne i sagen.
FORSLAG TIL FAST TRACKS FOR SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
18
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0019.png
Udvalget har drøftet følgende elementer, der vil kunne indgå i en fast track-ordning i de faglige
udvalgs behandling af sager om seksuel chikane.
Udvalget opfordrer til, at de faglige udvalg har en beskrevet procedure for håndtering af
tvistighedssager om seksuel chikane. Informationen fra de faglige udvalg om deres praksis viser, at tre
udvalg har en beskrevet procedure. De faglige udvalg opfordres til at lade sig inspirere af hinanden i
arbejdet med at udforme en procedurebeskrivelse, samtidigt med at der tages hensyn til
branchespecifikke forhold. Proceduren kan eksempelvis omfatte, at medlemmer af det faglige udvalg
hurtigt indkaldes til møde om sagen.
Udvalget opfordrer til, at de faglige udvalg udarbejder retningslinjer for berammelse og
omberammelse af forligsmøder i sager om seksuel chikane, som indgår i procedurebeskrivelsen.
Retningslinjerne kan f. eks. omhandle, at der sættes en grænse for, hvor mange gange en part kan
udeblive fra et planlagt forligsmøde. Formålet er at understøtte, at elever, lærlinge og virksomheder får
en hurtig afslutning af sagen.
Udvalget har erfaret, at der i de faglige udvalg kan være udfordringer med at fastlægge
mødetidspunkter med de involverede parter, og at de involverede parter sommetider udebliver fra
planlagte forligsmøder. Det fører til længere sagsbehandlingstid og kan medvirke til, at sagen ikke kan
forliges i det faglige udvalg og må tages videre til Tvistighedsnævnet. Hvis et fagligt udvalg har forsøgt
at forlige en sag, og en part ikke har ønsket at mødes, kan fagligt udvalg sende sagen til nævnet, da
forligsmulighederne anses for udtømt. Det faglige udvalgs behandling af en sag kan også forsinkes af,
at en part med lovlig grund må melde afbud til et forligsmøde.
Udvalget finder det vigtigt, at de faglige udvalg i retningslinjerne kan tage højde for de traditioner og
virksomhedstyper, der er inden for det pågældende faglige udvalgs område. Det kan f.eks. være svært
for små virksomheder med ganske få ansatte at afsætte tid til mødedeltagelse, især hvis
mødelokationen ligger langt væk fra virksomheden, mens det kan være lettere for store virksomheder,
der har egen HR-afdeling mv.
Retningslinjerne skal således understøtte, at forligsmødet fremskyndes mest muligt under hensyntagen
til retssikkerheden og de involverede parters praktiske muligheder for fremmøde.
Udvalget opfordrer til, at et mindre antal medlemmer i de faglige udvalg behandler sager om seksuel
chikane. Det kan f.eks. være formandskabet eller et forhandlingsudvalg. Formålet er at understøtte, at
udvalgsmedlemmerne kan samles hurtigt umiddelbart efter, at sagen er rejst med henblik på at få
afdækket forligsmuligheder. Færre mødedeltagere kan desuden bidrage til, at elever og lærlinge
oplever forløbet som mere trygt og fortroligt.
Udvalget foreslår, at Børne- og Undervisningsministeriet og arbejdsmarkedets parter retter en fælles
henvendelse til de faglige udvalg med en opfordring til at udarbejde en procedurebeskrivelse. Konkret
foreslås følgende elementer at indgå i beskrivelsen:
1.
2.
3.
Et mindre antal medlemmer af fagligt udvalg behandler sager om seksuel chikane
Faglige udvalg fastsætter mødedatoer for et år ad gangen. Der bør være mulighed for at
indkalde til ekstraordinære møder
Faglige udvalg udarbejder procedurebeskrivelse for udvalgets forberedelse og oplysning af
sager om seksuel chikane. Beskrivelsen kan med fordel fremgå relevante steder, f.eks. på det
faglige udvalgs hjemmeside
Procedure for det faglige udvalgs berammelse af møder
Procedure for gennemførelse af møder og afslutning af sager.
4.
5.
De fem punkter er foldet ud i bilag 5.
FORSLAG TIL FAST TRACKS FOR SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
19
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0020.png
5.2
Forslag til fast track i Tvistighedsnævnet
Udvalgets opgave med forslag til fast track i Tvistighedsnævnet fremgår af indledningen til kapitel 5.
Udvalget har i drøftelserne om forslag til fast track lagt vægt på følgende aspekter.
Tvistighedsnævnet har på det nuværende lovgrundlag ikke mulighed for generelt at behandle sager
om seksuel chikane forud for andre sager, da Tvistighedsnævnet skal følge de almindelige
forvaltningsretlige principper om ligebehandling. Det betyder, at etablering af et fast track for alle sager
om seksuel chikane forudsætter indførelse af en udtrykkelig lovhjemmel. Den bidrager til at sikre en
bedre retsstilling for elever og lærlinge, der har været udsat for seksuel chikane, hvilket er en
målsætning med initiativerne i trepartsaftalen, og det kan bidrage til at understøtte en kulturforandring
på den enkelte arbejdsplads. Herunder sikrer en lovhjemmel hurtigere behandling af de sager om
seksuel chikane, som Tvistighedsnævnet i dag ikke vælger at behandle forud for andre sager, hvilket
gør tidsperspektivet for behandlingen af sagen mere gennemskueligt for eleven eller lærlingen.
Konsekvensen af at indføre en lovhjemmel til fast track i sager om seksuel chikane er, at det vil medføre
en indskrænkning af Tvistighedsnævnets skøn til at behandle øvrige særligt belastende sager forud for
sager om seksuel chikane. Sager, der vedrører seksuel chikane, får en fortrinsstilling. En afledt
konsekvens heraf kan være en længere sagsbehandlingstid end i dag for de øvrige sager med særligt
belastende omstændigheder. Dette afhænger dog af antallet af sager om seksuel chikane indbragt for
Tvistighedsnævnet. Særligt belastende sager kan, ud over sager om seksuel chikane, f.eks. være sager
om mobning, vold, forskelsbehandling mv. og sager, hvor en virksomhed, der drives i selskabsform, står
foran en opløsning.
Udvalget peger på følgende forslag til fast track i Tvistighedsnævnet:
1.
Lovhjemmel til etablering af fast track
Det er en del af trepartsaftalen, at elever og lærlinge skal sikres en bedre retsstilling, når de
har været udsat for seksuel chikane. På den baggrund vurderer udvalget, at der bør indføres
en lovhjemmel til, at Tvistighedsnævnet behandler sagerne om seksuel chikane i et fast track.
Fleksibel mødeberammelse
Ved den praktiske etablering af et lovfæstet fast track for tvistighedssager om seksuel chikane
vil der være behov for at have fokus på berammelsen af mødet i sagen. Dels bør mødet
berammes, så snart sagen modtages, dels vil der være behov for en mere fleksibel mulighed
for berammelse, således at der kan berammes møder på andre tidspunkter end dem, der
fremgår af Tvistighedsnævnets halvårlige mødeplan.
Ved en mere fleksibel berammelse af sager skal der tages hensyn til, at nævnets medlemmer
kan møde, herunder skal der tages hensyn til, at de faste medlemmer og deres suppleanter
ofte vil være optaget af møder til anden side, og at formanden for Tvistighedsnævnet, der
efter erhvervsuddannelsesloven skal være landsdommer, er optaget af retsmøder i
landsretten. Desuden skal der tages hensyn til, om parterne, vidnerne og
partsrepræsentanterne har mulighed for at møde.
Udvalget foreslår, at der arbejdes videre med en model med individuelt aftalte mødedage,
hvor der indhentes oplysninger om, hvornår partsrepræsentanterne kan give møde, hvorefter
det afklares, om formanden og de øvrige medlemmer kan give møde. Det må forudses, at
individuelt aftalte mødedage ikke er ensbetydende med, at sagerne afsluttes hurtigt, fordi
sagerne typisk er tungere end f.eks. tvister om lønforhold.
Det er en forudsætning for gennemførelsen af forslaget om fleksibel mødeberammelse, at
antallet af sager om seksuel chikane ikke væsentligt overstiger det nuværende antal.
2.
FORSLAG TIL FAST TRACKS FOR SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
20
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0021.png
5.3
Opfordring til at gennemføre en evaluering
Der er i udvalgsarbejdet indsamlet information om behandlingen i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet
af sager om seksuel chikane. Indsamlingen har vist, at der er et begrænset antal sager, samt at der er
begrænset erfaring med behandling af sagerne. På den baggrund opfordrer udvalget til, at Børne- og
Undervisningsministeriet følger op på trepartsaftalens initiativ om indførelse af fast track ved at
gennemføre en evaluering af erfaringerne med fast track i de faglige udvalg og Tvistighedsnævnet. Da
Tvistighedsnævnet er ressortplaceret i Erhvervsministeriet, bør denne del af evalueringen gennemføres i
et samarbejde mellem de to ministerier. Evalueringen bør gennemføres på et tidspunkt, hvor der er
høstet tilstrækkelige erfaringer, hvilket f. eks. kan være omkring tre år efter etableringen af fast tracks.
Udvalget er opmærksom på, at der ikke er afsat finansiering i trepartsaftalen til gennemførelse af en
evaluering samt at resultatet af udvalgets arbejde ikke må medføre statslige merudgifter.
FORSLAG TIL FAST TRACKS FOR SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
21
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0022.png
Bilag
Bilag 1. Kommissorium for udvalgsarbejde
Bilag 2. Faglige udvalg opgaver
Bilag 3. Brev fra STUK af 26. august 2022 om indhentning af information om
sekretariater/faglige udvalgs praksis ved behandling af sager om seksuel chikane
Bilag 4. Beskrivelse af Tvistighedsnævnets praksis i sager om seksuel chikane
Bilag 5. Procedure for behandling af sager om seksuel chikane i de faglige udvalg
FORSLAG TIL FAST TRACKS FOR SAGER OM SEKSUEL CHIKANE
٠
22
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0023.png
6
Bilag
6.1
Bilag 1: Kommissorium for udvalgsarbejde
Kommissorium for udvalgsarbejde om fast track i de faglige udvalg og Tvistighedsnævnet i
sager om seksuel chikane
Baggrund og formål
Arbejdsmarkedets parter og regeringen indgik den 4. marts 2022
trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladser.
Aftalen indeholder i alt 17 initiativer, der har til formål at
bidrage til en kulturforandring gennem bedre forebyggelse og håndtering af seksuel chikane på
arbejdsmarkedet. Fem af initiativerne vedrører en bedre retsstilling for elever og lærlinge, der har været
udsat for seksuel chikane.
Et af initiativerne vedrørende elever og lærlinge omhandler etablering af en ensartet samt særlig hurtig
og tryg proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel
chikane. Der er i dag ingen centralt fastsatte regler om, hvor hurtigt sager om seksuel chikane skal
behandles. Formålet med initiativet er at sikre, at elever og lærlinge i sager, hvor der er tvistighed pga.
seksuel chikane, får den hurtigst mulige afslutning af sagen.
Udvalgets opgaver
Børne- og Undervisningsministeriet etablerer et udvalgsarbejde med repræsentanter fra
arbejdsmarkedets parter om etablering af fast track. Erhvervsministeriet inddrages i udvalgsarbejdets
del om fast track i Tvistighedsnævnet.
På baggrund af initiativbeskrivelsen skal udvalget:
Stille forslag om konkret indhold i fast tracks for behandling af sager om seksuel chikane.
Tage stilling til, om der skal være en frist for fagligt udvalgs behandling af sagerne.
Stille forslag til, hvordan fast tracks etableres i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet.
Det skal indgå i udvalgets arbejde, at processen for fagligt udvalgs behandling af sager om seksuel
chikane kan indeholde, at sagen behandles af få udvalgsmedlemmer, som kan samles hurtigt
umiddelbart efter, at sagen er rejst med henblik på at få afdækket forligsmuligheder.
Det skal endvidere indgå, at en fast track-ordning ikke fører til tab af retssikkerhed for elever, lærlinge
og virksomheder.
Endelig skal det indgå, at resultatet af udvalgsarbejdet ikke må medføre statslige merudgifter.
Udvalget afgiver en kort rapport (notat) til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) med forslag til
indhold i fast tracks og forslag til, hvordan fast tracks etableres i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet.
STUK sender udvalgets rapport i høring i Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
Udvalgets sammensætning
Udvalget nedsættes af Børne- og Undervisningsministeriet v. STUK. Udvalget sammensættes af:
2 repræsentanter fra Børne- og Undervisningsministeriet, hvoraf den ene er formand for udvalget,
2 repræsentanter udpeget af DA, og 1 repræsentant udpeget af KL og Danske Regioner i forening
samt
BILAG
٠
23
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0024.png
3 repræsentanter udpeget af FH.
Erhvervsministeriet udpeger 1 repræsentant, som deltager i udvalgsarbejdets del om fast track i
Tvistighedsnævnet.
Udvalget sekretariatsbetjenes af STUK.
Tidsplan og mødefrekvens
Det forventes, at udvalget holder 3 møder af 2 timers varighed i perioden juni til oktober 2022 med
henblik på at afgive rapport i november 2022. Der er desuden indlagt mulighed for et ekstra møde af
1-2 timers varighed mellem det andet og tredje møde, hvis udvalget vurderer, at der er behov.
6.2
Bilag 2: Faglige udvalgs opgaver
De faglige udvalgs opgaver er fastsat i § 38 i
lov om erhvervsuddannelser,
som er gengivet nedenfor.
§ 38.
De faglige udvalg bestemmer for de enkelte godkendte uddannelser indholdet i regler om:
1) Uddannelsens varighed og struktur, herunder fordelingen på skoleundervisning og oplæring.
2) Uddannelsens mål.
3) Eventuelle øvrige rammer for undervisningens indhold, herunder eventuelle niveaukrav, jf. § 13,
stk. 1.
4) Bedømmelsesplan, for så vidt angår uddannelsesspecifikke fag i hovedforløbet, jf. § 33, stk. 3.
5) Oplæringen.
6) At § 12, stk. 1, 4. pkt., ikke finder anvendelse for uddannelsen eller et speciale inden for
uddannelsen.
Beslutning herom skal være enstemmig.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter reglerne i overensstemmelse med udvalgenes
bestemmelse, når reglerne lovligt kan fastsættes.
Stk. 3.
De faglige udvalg fastsætter uddannelsesordninger for de enkelte uddannelser, jf. § 4, stk. 4.
Stk. 4.
De faglige udvalg fastsætter retningslinjer for og afholder eventuelle svendeprøver, jf. § 33, stk. 4.
Stk. 5.
Det faglige udvalg skal følge den erhvervsmæssige udvikling og udviklingsmuligheder inden for
udvalgets område og tilgrænsende områder og efter behov tage initiativ til nyetablering, omlægning
og nedlæggelse af uddannelser. Det faglige udvalg skal mindst hvert tredje år indsende en redegørelse
til Børne- og Undervisningsministeriet herom. Redegørelsen skal indeholde en handlingsplan for
udvalgets varetagelse af de opgaver, der er nævnt i stk. 7, nr. 2.
Stk. 6.
De faglige udvalg træffer afgørelse med hensyn til:
1) Godkendelse af oplæringsvirksomheder, jf. § 31, stk. 1, og § 46.
2) Tvivlsspørgsmål vedrørende anvendelse af forbud mod ansættelse af unge under 18 år på den
enkelte virksomhed og dispensation fra forbud, jf. § 44, stk. 4 og 5.
3) Dispensation til indgåelse af yderligere én kort aftale, jf. § 48.
4) Godkendelse af særbestemmelser i uddannelsesaftaler, jf. § 52, stk. 2.
5) Afkortning eller forlængelse af uddannelser, jf. §§ 57-59.
6) Klager over skolers afgørelser om elevers og lærlinges optagelse eller ophør med skoleoplæring, jf.
§ 66 j.
De faglige udvalgs afgørelser med hensyn til nr. 3-6 kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 7
.
De faglige udvalg
1) virker for de bedst mulige uddannelsesmæssige forhold i oplæringsvirksomhederne, jf. § 42, stk. 1
og 2,
2) virker for tilvejebringelse af lærepladser, jf. § 42, stk. 3 og 4,
3) afgiver begrundet indstilling til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om tildeling af tilskud til
projekter vedrørende lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på
erhvervsuddannelserne, jf. § 12 e i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og kan i den
forbindelse indgå i dialog med skoler om anvendelse af sådanne tilskud til flerårige projekter,
BILAG
٠
24
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0025.png
4) stiller oplysninger om løn- og ansættelsesvilkår til rådighed og
5) behandler tvistigheder mellem elever, lærlinge og oplæringsvirksomheder, jf. § 63.
Stk. 8
.
De faglige udvalg afgiver indstilling om supplerende kurser, jf. § 16, og om forbud mod
ansættelse af unge under 18 år uden uddannelsesaftale, jf. § 44, stk. 1.
Stk. 9
.
De faglige udvalg medvirker ved indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser om krav om gennemførelse af et særligt studiekompetencegivende forløb (eux) ved
overgang til en uddannelses hovedforløb, jf. § 5 c, stk. 3, og afgiver efter anmodning udtalelse til Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser om spørgsmål af betydning for rådets arbejde.
6.3
Bilag 3: Brev fra STUK af 26. august 2022 om indhentning af
information om sekretariater/faglige udvalgs praksis ved
behandling af sager om seksuel chikane
Til faglige udvalg i nedenstående sekretariater:
Byggeriets Uddannelser
El- og Vvs-branchens Uddannelsessekretariat
Industriens Uddannelser
Jordbrugets Uddannelser
Malerfagets faglige fællesudvalg
Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser
Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat
Slagterfagets fællesudvalg
Snedkerens Uddannelser
Transporterhvervets Uddannelser
Uddannelsesnævnet
Uddannelsessekretariatet
Samt øvrige faglige udvalg.
Information om faglige udvalgs praksis ved behandling af sager om seksuel chikane
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet indhenter med dette brev information fra de faglige udvalg om
deres praksis ved behandling af sager om seksuel chikane. Vi foreslår, at informationen gives fælles for
de faglige udvalg i hvert af ovenstående sekretariatsfællesskaber. Faglige udvalg, der ikke indgår i et
sekretariatsfællesskab, indsender information for hvert udvalg.
Informationen skal give indsigt i de faglige udvalgs sagsgange i forbindelse med behandling af
tvistighedssager generelt set samt sager om seksuel chikane, herunder hvilke muligheder og
begrænsninger de faglige udvalg oplever i forhold til at sikre hurtig sagsbehandling uden tab af
retssikkerhed for elever, lærlinge og virksomheder. Hvis de faglige udvalg ikke har behandlet sager om
seksuel chikane, kan informationen give indsigt i en besluttet sagsgang, der (endnu) ikke er benyttet.
Baggrunden er, at arbejdsmarkedets parter og regeringen den 4. marts 2022 indgik
trepartsaftale om
initiativer til at modgå seksuel chikane på arbejdspladser,
hvor et af initiativerne omhandler etablering af
en ensartet samt særlig hurtig og trygproces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets
behandling af sager om seksuel chikane.
Børne- og Undervisningsministeriet har i den sammenhæng etableret et udvalgsarbejde med
repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter og Tvistighedsnævnet. Udvalgets opgaver er at:
Stille forslag om konkret indhold i fast tracks for behandling af sager om seksuel chikane.
Tage stilling til, om der skal være en frist for fagligt udvalgs behandling af sagerne.
Stille forslag til, hvordan fast tracks etableres i faglige udvalg og Tvistighedsnævnet.
Det skal indgå i udvalgets arbejde, at processen for fagligt udvalgs behandling af sager om seksuel
chikane kan indeholde, at sagen behandles af få udvalgsmedlemmer, som kan samles hurtigt
umiddelbart efter, at sagen er rejst med henblik på at få afdækket forligsmuligheder.
BILAG
٠
25
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0026.png
Det skal endvidere indgå, at en fast track-ordning ikke fører til tab af retssikkerhed for elever, lærlinge
og virksomheder.
Endelig skal det indgå, at resultatet af udvalgsarbejdet ikke må medføre statslige merudgifter.
Øget viden om de faglige udvalgs praksis er input til udvalgets arbejde og skal anvendes på udvalgets
2. møde, som finder sted i uge 36. Vi anmoder derfor de faglige udvalg om at udfylde vedlagte skema
og sende det til undertegnede
senest tirsdag den 6. september 2022.
Styrelsen fremsender
skemaerne til udvalgsmedlemmerne og anvender dem i udvalgsarbejdet til en sammenskrivning af de
faglige udvalgs praksis.
Eventuelle spørgsmål til udvalgsarbejdet og skemaet kan rettes til:
Freja Mørch
Direkte tlf.: +45 23 74 46 86
E-mail:
[email protected]
John Torben Larsen
Direkte tlf.: +45 4132 4693
E-mail:
[email protected]
BILAG
٠
26
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0027.png
Skabelon: Information om faglige udvalgs praksis ved behandling af sager om seksuel chikane
Fagligt
udvalg/sekretariatsfællesskab:
1. Beskriv den typiske sagsgang
i det faglige udvalg i
tvistighedssager, som
elev/lærling eller virksomhed
har indbragt for udvalget,
herunder den typiske
sagsbehandlingstid.
2. Har de faglige udvalg en
særlig sagsgang for sager om
seksuel chikane?
Hvis ja:
Beskriv sagsgangen i de
faglige udvalg fra sagen
modtages til den afsluttes,
herunder beslutning om
proces for sagens
behandling, deltagere i
faglige udvalgs møder
(hvem og hvor mange),
partshøringer, møder
mellem fagligt udvalg og
sagens parter, tidsfrister for
bemærkninger fra sagens
parter, interne frister i det
faglige udvalg m.v.
Hvis der er forskellig
praksis i faglige udvalg
inden for et sekretariats
område er det muligt at
indsende flere beskrivelser.
3. Har udvalget behandlet
tvistighedssager, hvor seksuel
chikane er indgået som
begrundelse i sagen? Hvad er
den typiske sagsbehandlingstid
i sager om seksuel chikane?
4. Bemærkninger i øvrigt
BILAG
٠
27
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0028.png
6.4
Bilag 4: Beskrivelse af Tvistighedsnævnets praksis i sager om
seksuel chikane
Tvistighedsnævnet modtager årligt 55-70 sager. Heraf vedrører kun en meget lille del spørgsmål om
seksuel chikane. Tvistighedsnævnet har i de seneste år kun truffet afgørelse i ganske få sager om
seksuel chikane. Herudover er et antal sager afsluttet ved forlig. Nævnet har ikke en opgørelse over det
samlede antal sager, som vedrører seksuel chikane, men det skønnes, at nævnet i gennemsnit
modtager 1-3 sager årligt.
Sager om seksuel chikane bliver på samme måde som nævnets øvrige sager behandlet efter
bestemmelserne i bekendtgørelsen om Tvistighedsnævnet. Klageskriftet gennemgås ved modtagelsen
af nævnets formand. Ved gennemgangen vurderes det bl.a., om sagen er tilstrækkeligt oplyst, eller om
der er behov for indhentelse af yderligere oplysninger, ligesom der tages stilling til forskellige
processuelle anmodninger, fx om skriftlig behandling. Der foretages desuden en konkret vurdering af,
om der foreligger særlige omstændigheder, der gør det nødvendigt, at sagen behandles forud for
andre sager. Sager om seksuel chikane kan således blive vurderet som hastesager, fx hvis der foreligger
oplysninger om, at sagen er særligt belastende for parterne. Andre sager kan på samme måde blive
vurderet som særligt hastende.
Klager kan på baggrund af formandens gennemgang af sagen blive anmodet om at fremkomme med
yderligere oplysninger. Klageskriftet sendes derefter i høring hos indklagede. Afgives der svarskrift, vil
der typisk blive fastsat frister for yderligere skriftveksling. Bekendtgørelsen om Tvistighedsnævnet
indeholder bestemmelser om skriftvekslingen, herunder om frister. Fristerne for afgivelse af
processkrifter kan efter anmodning fra parterne forlænges. Fristerne har ikke præklusiv virkning, og det
ses under tiden, at der skriftveksles lige frem til mødet i nævnet.
Parterne vil i sager om seksuel chikane typisk være repræsenteret af deres faglige organisationer eller
af eksterne advokater.
En sag om seksuel chikane behandles altid på et møde i nævnet med deltagelse af sagens parter, idet
sagstypen ikke er egnet til skriftlig behandling. Sagerne berammes som udgangspunkt i den
rækkefølge, hvori de er modtaget, og berammelsen sker efter aftale med partsrepræsentanterne. Der
afsættes som udgangspunkt tre timer til behandling af en sag om seksuel chikane, men afhængigt af
den anmeldte bevisførelse kan der være behov for at afsætte yderligere tid. Nævnet har to
sammenhængende mødedage pr. måned. Mødedatoerne fastsættes for et halvt år ad gangen efter
aftale mellem formanden og de faste medlemmer af nævnet. Ofte vil der flere måneder frem i tiden
være berammet sager på de aftalte mødetidspunkter, således at der ikke er ledige tider. Berammelsen
af en sag på de ledige mødetidspunkter vanskeliggøres i øvrigt ofte af, at navnlig
partsrepræsentanterne er optaget til anden side.
På mødet afgives der forklaring af parterne og eventuelle vidner. I en del sager bliver der efter
afgivelsen af forklaringerne holdt en pause, hvor parterne med bistand fra DA’s og FH’s medlemmer af
nævnet drøfter forlig. Forliges sagen ikke undervejs, procederes sagen. Nævnets medlemmer voterer i
umiddelbar forlængelse af mødet, og nævnet kommer derefter med en mundtlig tilkendegivelse om,
hvordan sagen vil blive afgjort. Forliges sagen ikke på grundlag af tilkendegivelsen, udfærdiger nævnet
en skriftlig afgørelse. Udkastet hertil udarbejdes af formanden, hvorefter nævnets medlemmer får en
frist til at komme med bemærkninger til udkastet. Den skriftlige afgørelse forligger normalt inden for
fire uger efter mødet. Parterne har derefter en frist på otte uger til at indbringe sagen for domstolene.
Tvistighedsnævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid var i 2021 7,9 måneder. Sagsbehandlingstiden
er navnlig som følge af Covid-19 steget i forhold til tidligere, idet en del af nævnets møder måtte
aflyses i 2020 og 2021.
BILAG
٠
28
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0029.png
Ved etablering af et fast track for sager om seksuel chikane vil der efter Tvistighedsnævnets opfattelse
navnlig være behov for at have fokus på berammelsen af mødet i sagen. Dels bør mødet berammes, så
snart sagen modtages, dels vil der være behov for en mere fleksibel mulighed for berammelse, således
at der kan berammes møder på andre tidspunkter end dem, der fremgår af den halvårlige mødeplan.
Ved en mere fleksibel berammelse af sager skal der tages hensyn til, at nævnets medlemmer kan møde,
herunder skal der tages hensyn til, at de faste medlemmer og deres suppleanter ofte vil være optaget
af møder til anden side, og at formanden for Tvistighedsnævnet, der efter erhvervsuddannelsesloven
skal være landsdommer, er optaget af retsmøder i landsretten. Desuden skal der tages hensyn til, om
parterne, vidnerne og partsrepræsentanterne har mulighed for at møde.
Tvistighedsnævnet ser følgende muligheder for fleksible mødetidspunkter:
1)
Der afsættes i den halvårlige mødeplan yderligere dage, fx en dag hver anden måned, som
kun kan bruges til sager om seksuel chikane.
2)
3)
4)
Aftenmøde på 1. dagen af Tvistighedsnævntes månedlige 2-dags møde, fx mødestart kl. 18.00
Fredage med mødestart kl. 14.00
Individuelt aftalte mødedag, hvor der indhentes oplysninger om, hvornår
partsrepræsentanterne kan give møde, hvorefter det afklares, om formanden og de øvrige
medlemmer kan give møde.
Efter drøftelse peger Tvistighedsnævnet på model 4 som den mest hensigtsmæssige mulighed for
fleksibel berammelse dog under forudsætning af, at antallet af sager om seksuel chikane ikke
væsentligt overstiger det nuværende antal.
6.5
Bilag 5: Procedure for behandling af sager i de faglige udvalg om
seksuel chikane
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i marts 2022 en trepartsaftale om initiativer til at modgå
seksuel chikane på arbejdspladser. Et af initiativerne omhandlede bl.a. at sikre hurtig og tryg
behandling i de faglige udvalg af sager om seksuel chikane. I regi af Børne- og
Undervisningsministeriet har der derfor været et udvalgsarbejde med arbejdsmarkedets parter om
etablering af en ensartet og særlig hurtig proces (fast track) i de faglige udvalgs behandling af sagerne.
Udvalget foreslår, at Børne- og Undervisningsministeriet og arbejdsmarkedets parter retter en fælles
henvendelse til de faglige udvalg med en opfordring til at udarbejde en procedurebeskrivelse.
Som følge af udvalgsarbejdet opfordres hvert fagligt udvalg til at foretage tilpasninger, så
behandlingen af sager om seksuel chikane sker på en ensartet måde, under hensyn til eventuelle
særlige forhold i de brancheområder, som udvalgets uddannelse retter sig mod.
De faglige udvalg fastlægger selv arbejdsfordelingen mellem udvalgets medlemmer og sekretariatet og
det kan i nogle tilfælde være naturligt, at opgaven i praksis løses af udvalgets sekretariat.
Børne- og Undervisningsministeriet vil gennemføre en efterfølgende evaluering af erfaringer med fast
track ordninger i sager om seksuel chikane.
Udvalget har udpeget en række elementer, som kan indgå i en fast track-ordning. De faglige udvalg
kan således indarbejde nedenstående forslag i det faglige udvalgs procedure og forretningsorden,
såfremt de faglige udvalg ikke i forvejen har regler eller retningslinjer for behandling af sager om
seksuel chikane.
BILAG
٠
29
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0030.png
Elementer der kan indgå i en fast track-ordning i sager om seksuel chikane
Element
1. Et mindre antal medlemmer af fagligt
udvalg behandler sager om seksuel
chikane.
Supplerende bemærkninger
Det kan f.eks. være ved at nedsætte et underudvalg.
Hensigten er at sikre:
et trygt sagsforløb for eleven/ lærlingen
en mere smidig mødeplanlægning og derved
understøtte en hurtig behandling af sagen.
2. Faglige udvalg fastsætter
mødedatoer for et år ad gangen.
Der bør være mulighed for, at der
indkaldes til ekstraordinært møde.
3. Faglige udvalg udarbejder
procedurebeskrivelse for udvalgets
forberedelse og oplysning af sager om
seksuel chikane.
Beskrivelsen kan med fordel fremgå
relevante steder f.eks. på det faglige
udvalgs hjemmeside.
Det kan overvejes at indkalde til ad hoc møder, afhængig
af brancheområder
En procedure kan indeholde følgende:
Eleven
1
skal sende sagen skriftligt til udvalget. Eleven skal
redegøre for tvisten og de krav, der er rejst over for
modparten samt vedlægge alle relevante bilag. Det
faglige udvalg sender straks en bekræftelse for
modtagelsen.
Det faglige udvalg underretter straks arbejdsgiveren.
Både elev og oplæringsvirksomhed anmodes om at
fremsende al relevant materiale. Oplæringsvirksomheden
anmodes samtidigt om bemærkninger til sagen samt
eventuelle krav. Materiale og bemærkninger skal være
modtaget inden for en kort frist, som udvalget fastsætter.
Fristen skal tage højde for oplæringsvirksomhedens
mulighed for at belyse sagen og få kontaktet en
repræsentant, hvis det ønskes.
Snarest muligt og inden for en fastsat frist gennemgår
udvalget sagen for at sikre sig, at den er fuldt oplyst eller,
om der skal indhentes yderligere oplysninger, f.eks. fra
skolen.
4. Procedure for det faglige udvalgs
berammelse af møder.
Når materiale og bemærkninger er modtaget, indkaldes
elev, oplæringsvirksomhed og udvalgsmedlemmer
hurtigst muligt, til forligsmøde, f.eks. den førstkommende
faste mødedato, jf. pkt. 2. Der bør fastsættes en frist for,
hvornår mødet skal være indkaldt.
Der fastsættes en kort frist for, hvornår parterne skal give
besked, hvis mødedatoen ikke kan accepteres.
1
I sager om seksuel chikane lægges det til grund at det eleven der indbringer sagen. Det kan også være en
repræsentant for eleven f.eks. en faglig organisation.
BILAG
٠
30
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0031.png
Begge parter kan med fornuftig begrundelse anmode om
at udskyde mødet. Ved omberammelse fastsættes ny
mødedato hurtigst muligt
Der bør fastsættes en grænse for antal omberammelser,
som en af parterne kan anmode om. F.eks. kan det
fremgå, at det alene er muligt at omberamme mødet én
gang, og at udvalget herefter kan beslutte at anse
forligsmulighederne for udtømt.
Ved udeblivelse kan udvalget beslutte at anse
forligsmulighederne for udtømte.
5. Procedure for gennemførelse af
møder og afslutning af sager.
Sager om seksuel chikane behandles som udgangspunkt
på fysiske forligsmøder. Møder kan hvis nødvendigt
afholdes virtuelt.
Ved mødets afslutning udarbejdes et skriftligt dokument,
som beskriver indholdet i tvistigheden og oplister, hvem
der deltog i forligsmøderne. Dokumentet underskrives af
parterne og fremsendes til eleven,
oplæringsvirksomheden og udvalget.
BILAG
٠
31
٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Orientering om anbefalinger til etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
2813513_0032.png
BILAG
٠
32
٠