Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2812973_0001.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 82
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om frisko-
ler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse
(Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældrean-
svar gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.), som ændret ved
lov nr. 2153 af 27. november 2021 og lov nr. 325 af 28. marts 2023, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 6
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 13. maj 2024.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regler om obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og styrket for-
ældreansvar gennem mulighed for standsning af børne- og ungeydelsen m.v.
blev indført ved lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folke-
skolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service
og lov om en børne- og ungeydelse indført (Obligatoriske sprogprøver i ud-
satte boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for stands-
ning af børnecheck m.v.).
Baggrunden herfor var en politisk aftale mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokra-
tiet og Dansk Folkeparti indgået den 9. maj 2018 om delaftale på undervis-
ningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund.
I lovens § 6 blev der indsat en revisionsbestemmelse om, at undervisnings-
ministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen skulle der gennemføres evalueringer af lovens virknin-
ger. Det skulle evalueres i hvilket omfang sprogprøverne virker efter hen-
sigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansk-
sproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Revisionsbestemmelsen blev ved lov nr. 2153 af 27. november 2021 om
ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og pri-
vate grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og unge-
ydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse) udskudt til folketingsåret
2022-23. Revisionsbestemmelsen blev endvidere ved lov nr. 325 af 28.
marts 2023 om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse) udskudt til fol-
ketingsåret 2023-24, da evalueringerne ikke ville være gennemført i så god
tid, at det ville være muligt at nå både forhandlinger og lovproces i folke-
tingsåret 2022-23.
Evalueringerne af lovens virkninger blev offentliggjort den 25. januar 2023.
Det bemærkes indledningsvist, at evalueringen af obligatoriske sprogprøver
er baseret på data fra atypiske skoleår grundet COVID-19 pandemien, som
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0003.png
UDKAST
givetvis har haft betydning for implementering af reglerne. Samtidig skal
man holde sig for øje at datagrundlaget er spinkelt, da sprogprøverne kun
gennemføres på et begrænset antal skoler. Evalueringen af obligatoriske
sprogprøver indikerer, at skolerne oplever, at sprogprøverne er med til at
styrke dialog med forældre om barnets sprog. Dog er evalueringens over-
ordnede resultat, at sprogprøverne ikke har nogen dokumenteret positiv ef-
fekt på elevernes sproglige udvikling og trivsel. Evalueringen peger på en
række faktorer, som formentlig har bidraget til, at sprogprøverne ikke har
gavnlig effekt for eleverne. I denne forbindelse kan nævnes en uensartet
gennemførelse samt en uensartet og upålidelig vurdering af sprogprøverne,
især i børnehaveklassen, en sprogstimuleringsindsats i børnehaveklassen,
som formentlig ikke er blevet omsat til en målrettet eller systematisk praksis
som tiltænkt, samt negative konsekvenser af, at elever risikerer at skulle gå
et klassetrin om, hvis de vurderes ikke-sprogparate.
Det bemærkes indledningsvist, at evalueringen af lov om styrket forældre-
ansvar ligeledes har været præget af COVID-19 pandemien. Det er sandsyn-
ligt, at pandemien med bl.a. hjemsendelser har begrænset kommunernes og
skolernes muligheder for at implementere reglerne. Evalueringen indikerer,
at reglerne har ført til en øget bevidsthed hos forældrene om, at fravær er
uhensigtsmæssig og en større ensretning af fraværsregistrering, selvom der
fortsat er kommunale forskelle. Evalueringen beskriver også, at brugen af
standsning af børne- og ungeydelse på grund af for højt ulovligt fravær ge-
nerelt er begrænset, og der er markante forskelle i kommunernes brug af
redskabet, når en elev har for højt ulovligt fravær. Højt ulovligt fravær er
særligt et problem blandt elever i udsatte positioner.
Regeringen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af 26. marts
2019 skal ophæves.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at ophæve revisionsbestem-
melsen i lov nr. 278 af 26. marts 2019, således at reglerne om obligatoriske
sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem mu-
lighed for standsning af børnecheck m.v. videreføres i uændret form.
2. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
2.1.1. Gældende ret
Lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse (Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0004.png
UDKAST
styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.)
trådte i kraft den 1. august 2019.
Det fremgår af lovens § 6, at undervisningsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Det er forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
[2018-19], 1. samling, tillæg B, betænkning over L 60, side 2 og 6, at der
forud for revisionen skulle gennemføres evalueringer af lovens virkninger.
Det skulle evalueres, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter hensigten,
herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksproglige
færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler. Det fremgår endvidere,
at revisionsbestemmelsen vil kunne ændres med 90 mandater.
Revisionsbestemmelsen i lovens § 6 er i 2021 udskudt til folketingsåret
2022-23 ved lov nr. 2153 af 27. november 2021 om ændring af lov om æn-
dring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af
revisionsbestemmelse). Det fremgår af forarbejderne til denne lov, jf. Fol-
ketingstidende [2021-22], tillæg A, L 36 som fremsat, side 2, at den på-
tænkte evaluering af lovens virkninger, der skulle foretages forud for revi-
sionen af loven, ikke var blevet gennemført, da det grundet COVID-19 ikke
havde været muligt at gennemføre evalueringer af obligatoriske sprogprøver
og styrket forældreansvar i skoleåret 2020/21.
Revisionsbestemmelsen i lovens § 6 er endvidere i 2023 udskudt til folke-
tingsåret 2023-24 ved lov nr. 325 af 28. marts 2023 om ændring af lov om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af
revisionsbestemmelse). Det fremgår af forarbejderne til denne lov, jf. Fol-
ketingstidende [2022-23], 2. samling, tillæg A, L 27 som fremsat, side 2, at
evalueringerne af lovens virkninger offentliggøres i løbet af 1. kvartal 2023,
og at de derfor ikke vil være gennemført i så god tid, at det vil være muligt
at nå både forhandlinger og lovproces i folketingsåret 2022-23.
Bemærkningerne til bestemmelserne om obligatoriske sprogprøver og styr-
ket forældreansvar fremgår af Folketingstidende [2018-19], 1. samling, til-
læg A, L 60 som fremsat.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er i overensstemmelse med lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring
af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0005.png
UDKAST
social service og lov om en børne- og ungeydelse (Obligatoriske sprogprø-
ver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for
standsning af børnecheck m.v.) foretaget evalueringer af lovens virkninger.
Evaluering af obligatoriske sprogprøver og evaluering af lov om styrket for-
ældreansvar blev offentliggjort den 25. januar 2023.
I forhold til evalueringen af obligatoriske sprogprøver er der nogle forbe-
hold, som er centrale i forhold til evalueringens resultater. Det skal under-
streges, at evalueringen er baseret på data fra skoleår, som er atypiske, grun-
det påvirkningen af COVID-19 pandemien, som sandsynligvis har påvirket
implementeringen af sprogprøverne. Derudover omfatter sprogprøverne
kun et begrænset antal skoler. Eksempelvis er 24 skoler omfattet af sprog-
prøverne i skoleåret 2021/2022. Ifølge evalueringens resultater oplever sko-
lerne, at sprogprøverne er med til at styrke dialog med forældre og fokus på
barnets sprog. Evalueringen indikerer dog, at sprogprøverne ikke har nogen
dokumenteret positiv effekt på elevernes sproglige udvikling og trivsel. Op-
bygningen af sprogprøverne, især i forhold til børnehaveklassen, bevirker
manglende ensartethed i gennemførelsen.
Evalueringen af lov om styrket forældreansvar er ligeledes præget af CO-
VID-19 pandemien. Reglerne trådte i kraft kort før COVID-19 pandemien,
hvor blandt andet hjemsendelse af elever har udfordret skoler og kommu-
ners mulighed for at implementere lovgivningen, herunder også effektuere
bekendtgørelsen om fravær i praksis. Pandemien kan på den måde have haft
betydning for reglerne og for implementeringen. Evalueringens resultater
bør således læses med disse forbehold in mente. Evalueringen beskriver, at
der er sket et fald i elevernes ulovlige fravær samt i andelen af elever med
over 15 pct. ulovligt fravær. Faldet startede skoleåret inden lovens ikraft-
træden og kan dermed ikke alene tilskrives loven. Reglerne har dog også
ført til en øget bevidsthed hos forældrene om, at fravær er uhensigtsmæssig
og en større ensretning af fraværsregistrering, selvom der fortsat er kommu-
nale forskelle. Ifølge evalueringen er brugen af standsning af børne- og un-
geydelse på baggrund af for højt ulovligt fravær generelt begrænset, og der
er markante forskelle i kommunernes brug af redskabet, når en elev har for
højt ulovligt fravær. Elever med højt ulovligt fravær befinder sig generelt i
en udsat position og har komplekse udfordringer.
Regeringen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af 26. marts
2019 skal ophæves.
På den baggrund foreslås det, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af 26.
marts 2019 ophæves.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0006.png
UDKAST
Den foreslåede ændring af lovens § 6 vil medføre, at reglerne om obligato-
riske sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem
mulighed for standsning af børnecheck m.v. videreføres i uændret form.
For så vidt angår reglerne om obligatoriske sprogprøver vil Børne- og Un-
dervisningsministeriet styrke vejledningen ved at afholde virtuelle informa-
tionsmøder for forvaltning og skoler, der er omfattet af obligatoriske sprog-
prøver. Derudover vil Børne- og Undervisningsministeriet tilbyde hver re-
levant skole et sparringsmøde med en læringskonsulent. Endvidere foreslås
styrket formidling af viden og inspirationsmateriale på emu.dk om gennem-
førelse og evaluering af obligatoriske sprogprøver samt muligheden for at
anvende sprogprøverne som evalueringsredskaber.
For så vidt angår reglerne om styrket forældreansvar vil Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet forventeligt iværksætte en øget oplysnings- og vej-
ledningsindsats med henblik på at sikre kendskab til og implementering af
reglerne. Eksempelvis afholdes et informationsmøde med relevante aktører,
og der udarbejdes en vejledningspakke om forebyggelse af skolefravær.
Denne vejledningspakke gøres tilgængelig for alle kommuner på emu.dk.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige. Det vurderes desuden, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0007.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. januar 2024 til den 1. fe-
bruar 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Adoption og Samfund, Ankestyrelsen, Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædago-
gernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børne- og kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, Ce-
vea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blin-
desamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Magi-
sterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Dø-
ves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, Data-
tilsynet, Den uvildige konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Inte-
grationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DJØF,
Efterskoleforeningen, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR), EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Finans Danmark, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Døgn
og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske
skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen for Forældre
til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til
gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring
og Pension, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, Institut for Menne-
skerettigheder, Justitia, KL, Kostskoler.dk, Kraka, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederne, Lilleskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen,
Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Steinersko-
ler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere, Sjældne Diagnoser, Skole
og Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelses-
lederne, Ungdomsskoleforeningen og Økonomistyrelsen.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0008.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ja
Nej
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0009.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
X
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0010.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 6 i lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social ser-
vice og lov om en børne- og ungeydelse (Obligatoriske sprogprøver i udsatte
boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børnecheck m.v.), at undervisningsministeren fremsætter forslag om revi-
sion af loven i folketingsåret 2021-22.
Revisionsbestemmelsen er senest udskudt til folketingsåret 2023-24 ved lov
nr. 325 af 28. marts 2023 om ændring af lov om ændring af lov om folke-
skolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service
og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse).
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 6
ophæves. Der lægges således op til ikke
at foretage ændringer i reglerne om obligatoriske sprogprøver i udsatte bo-
ligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børnecheck m.v.
Det foreslåede vil medføre, at reglerne om obligatoriske sprogprøver i ud-
satte boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for stands-
ning af børnecheck m.v. videreføres i uændret form.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 13. maj 2024.
Loven gælder ikke for Færørene og Grønland, fordi hovedlovene ikke gæl-
der for Færøerne og Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Lovudkast med orientering vedr. høring over udkast til lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelse
2812973_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om
social service og lov om en børne-
og ungeydelse (Obligatoriske
sprogprøver i udsatte boligområder
og styrket forældreansvar gennem
mulighed for standsning af børne-
check m.v.), som ændret ved lov nr.
2153 af 27. november 2021 og lov
nr. 325 af 28. marts 2023, foretages
følgende ændring:
1.
§ 6
ophæves.
§6
Undervisningsministeren fremsæt-
ter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24.
11