Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2770255_0001.png
Den Nationale Alliance for
Digital Teknologiforståelse
Fælleshøring om digital teknologiforståelse i folkeskolen
Arrangeret af Børne- og Undervisningsudvalget, Digitaliseringsudvalget og Den
Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse
Torsdag den 26. oktober 2023 kl. 10.15-11.30 i Landstingssalen på Christiansborg
Program
Kl. 10.15-10.20
Kl. 10.20-10.27
Velkomst ved formand for Børne- og Undervisningsudvalget Karina Adsbøl (DD).
Teknologiforståelse som fundamental faglighed i den danske folkeskole – erfaringer med
valgfag og forsøgsprogram i teknologiforståelse ved professor og leder af Videnscenter
for Digital Teknologiforståelse på Aarhus Universitet Ole Sejer Iversen.
Et konkret forslag til teknologiforståelse i folkeskolen: Hvad skal gøres på kort og langt
sigt ved dekan for Københavns Professionshøjskole og formand for Den Nationale
Alliance for Digital Teknologiforståelse Jakob Harder.
Det handler om de kommende generationer og hvorfor der skal være plads til
teknologiforståelse som fag ved formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg og
borgmester i Herlev Kommune Thomas Gyldal Petersen (S).
Spørgsmål fra udvalgenes medlemmer.
Digital Teknologiforståelse som eksempel på udvikling af folkeskolens læringsmål og nye
læreplaner – en ny faglighed i skolen ved formand for Danmarks Lærerforening Gordon
Ørskov.
Teknologiforståelse skal ikke kun være for de få, og det skal være en fast del af
skoleugen ved formand for Danske Skoleelever Laura Drachmann Poulsen.
Teknologiforståelse i undervisningen uden skærm og som et praktisk fag. Et konkret
eksempel på undervisningen i teknologiforståelse ved lærer og IT-vejleder Jonas Kvist,
Heibergskolen.
Spørgsmål fra udvalgenes medlemmer.
Afrunding og tak for i dag ved formand for Børne- og Undervisningsudvalget Karina
Adsbøl (DD).
Kl. 10.27-10.34
Kl. 10.34-10.41
Kl. 10.41-10.50
Kl. 10.50-10.57
Kl. 10.57-11.04
Kl. 11.04-11.11
Kl. 11.11-11.25
Kl. 11.25-11.30
Side 1 | 2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: BUU høring om teknologiforståelse
2770255_0002.png
Den Nationale Alliance for
Digital Teknologiforståelse
Baggrund og formål med høringen
Digitalisering er i dag en fundamental del af samfundets, erhvervslivets og den demokratiske offentligheds
grundstruktur. Den digitale teknologi er ikke bare et redskab, vi benytter; det er en integreret del af den
måde, vores liv og vores samfund er indrettet på.
Det bør afspejles på alle niveauer i uddannelsessystemet og i arbejdet med eleverne og de studerendes
dannelse. Eleverne skal klædes på til, at de med kritisk tænkning og demokratisk handleevne kan virke som
myndige samfundsborgere i dag og i fremtiden. Vi skal forberede alle elever på en verden, hvor digital
teknologi er en komponent i langt de fleste fagdiscipliner og en integreret del af alles liv.
Børne- og Undervisningsministeriet har gennemført et omfattende forsøg med teknologiforståelse på 46
folkeskoler. Forsøget blev afsluttet i 2021 og afventer stillingtagen i forhold til eventuel permanentgørelse
af fagligheden i folkeskolen.
Med denne høring, vil Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og Digitaliseringsudvalg sammen med
Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse sætte fokus på teknologiforståelse som ny faglighed i
folkeskolen. Danmark har lige nu en unik chance for at være foregangseksempel på, hvordan man kan løfte
uddannelsesopgaven i folkeskolen i et samfund præget af digitale teknologier. I folkeskolen er det i dag i
høj grad en tilfældighed, om børn eller unge mennesker får undervisning i teknologi og klædes på til den
digitale fremtid, der venter dem.
Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse består af:
Side 2 | 2