Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2812384_0001.png
Ny undersøgelse: Mange LGBT+-elever mistrives
LGBT+ elever oplever mere mistrivsel end elever, som ikke identificerer sig som
LGBT+. Det konkluderer en ny rapport om LGBT+-unges trivsel og mentale
sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination.
LGBT+-elever har dårligere trivsel, selvværd og livskvalitet end andre unge. Sam-
tidig udøver de mere selvskade. Mistrivslen afspejler sig også i deres uddannelses-
forløb. Således har dobbelt så mange LGBT+-unge afbrudt en eller flere uddan-
nelser på grund psykiske eller sociale udfordringer.
Det er nogle af hovedkonklusionerne i en ny stor undersøgelse fra VIVE. Under-
søgelsen kortlægger trivslen blandt unge mellem 15 og 25 år, herunder særligt
blandt LGBT+-elever i grundskolen, på ungdomsuddannelser og FGU-institutio-
ner. Undersøgelsen er bestilt af Børne- og Undervisningsministeriet og er en del af
LGBT+ handlingsplanen 2022-2025 ”Plads til forskellighed i fællesskabet”. Det er
første gang, at Børne- og Undervisningsministeriet foretager en undersøgelse om
LGBT+-elevers trivsel.
På tværs af uddannelser oplever flere LGBT+-elever at blive udsat for bestemte
ubehagelige oplevelser. Det er blandt andet at blive mødt med fordomme, blive
diskrimineret eller at opleve uønsket seksuel opmærksomhed. De ubehagelige op-
levelser finder oftest sted i klasseværelset eller på skolens gange. Derudover ople-
ver nogle elever på erhvervsuddannelser og FGU at blive udsat for ubehagelige
oplevelser i deres oplæring eller praktik.
”[…]” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Selvom undersøgelsen primære fokus er på LGBT+ unges trivsel, understreger
rapporten også, at en betydelig andel af alle unge trives dårligt i forhold til deres
mentale velbefindende, og at denne mistrivsel også på en række parametre er rela-
teret til skolen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse gennemført af VIVE (Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) fra 25. april til 26. juni 2023.
Undersøgelsen er udsendt til 20 procent af alle 15-25 årige i Danmark. Der er
modtaget 31.418 besvarelser.
Undersøgelsen er bestilt af Børne- og Undervisningsministeriet og er en del af
LGBT+ handlingsplanen 2022-2025 ”Plads til forskellighed i fællesskabet”. Det er
første gang, at Børne- og Undervisningsministeriet foretager en undersøgelse om
LGBT+-elevers trivsel.
Undersøgelsen afdækker temaerne:
Trivsel og mental sundhed
Trivsel i skolen
Oplevelser med vold, mobning, chikane og diskrimination i skolen
Kontor for Analyse og
Kommunikation/LMS
Sagsnr.: 23/23002
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Notat af 18/1-24, med orientering vedr. rapport om LGBT+- elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination
Trivsel under oplæring og praktik
Mangfoldighed og inklusion i skolen
Frafald og tanker om fremtiden.
Læs rapporten
her.
2