Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2811884_0001.png
Børne- og undervisningsudvalgets besøg
12. september 2023
v. Christopher Moyell Juul
Introduktion til Drive
Drive blev etableret i 2020 som en
non-profit fond
med det formål at at
skabe bedre uddannelse til børn og unge med særlige behov i
Danmark og internationalt.
Det startede med stiftelsen af et videnscenter, der skulle arbejde i
krydsfeltet mellem forskning og praksis. Et sted hvor nye metoder
kunne udvikles, og hvor viden fra ind- og udland kunne indsamles og
blive afprøvet i praksis på vores egne dagbehandlingsskoler og
skolevægringstilbud. Det skulle være et videnscenter – eller som vi
kalder det: et practice lab – hvor vi samarbejder med nogle af de
dygtigste indenfor vores felt. Derfor var det også naturligt at Drive
skulle starte i Billund, Børnenes Hovedstad. Et sted hvor vi kunne
udvikle samarbejde med f.eks. ISB, LEGO Education, LEGO Fonden,
Designskolen i Kolding m.fl.
Situationen på skoleområdet i dag:
Den tidligere folketingspolitiker, Marianne Jelved, sagde på sit sidste
Folkemøde for et par år siden, at vi inden for socialområdet i Danmark
har lavet lige præcist 0% fremskridt de sidste 30 år. Og det kom fra en
ret erfaren socialordfører!
Efter mere end 10 år i branchen, så må vi desværre give Jelved ret. Vi
synes ganske enkelt ikke, at der bliver arbejdet ambitiøst og
professionelt nok indenfor specialområdet. Nogle enkelte steder ja,
men det er ikke nok.
For nogle år siden igangsatte jeg et projekt med VIVE, hvor de fik til
opgave at sammenligne resultater på specialskoler og
dagbehandlingsskoler.
Hvad fandt VIVE? De dokumenterede, at på stort set alle parametre, så
præsterer specialskoler dårligere end dagbehandlingsskoler.
Eksempelvis viste deres analyse, at blot 10% af landets
specialskoleelever går op i fuld fagrække til 9.klasses afgangsprøve,
mens mere end 80% gik op i fuld fagrække på dagbehandlingsskolerne.
Dagbehandlingsskolernes psykologiske og specialpædagogiske
tilgang fungerer og laver resultater! Brug den viden og lad os være
mere ambitiøse. Her på Drive er vores mål og ambition f.eks., at de
yngre elever kun skal være hos os i maksimalt tre år. Så skal de tilbage
til folkeskolen eller som minimum tilbage i en specialklasserække. Det
er den vej vi skal.
1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811884_0002.png
Vi ved godt, at det kan være let at pege fingre, men vi vil gerne give jer
nogle bud på, hvorfor, på trods af alle de rigtige intentioner, at det er
så svært at få løftet kvaliteten på specialskole-området. Og så vil vi
bruge muligheden her for også at give jer nogle anbefalinger til
arbejdet på Christiansborg.
Udfordringerne ligger på 5 forskellige niveauer: Kommune, Skole, Klasse, og
Lærer/pædagoger.
Kommuner:
Vi ser desværre et ”Not invented here” syndrom i
kommunerne. Der er meget lidt samarbejde på tværs af kommunerne
indenfor specialområdet. Gang på gang sættes pilotprojekter i søen,
der inkluderer en håndfuld kommuner, men stort set hver gang så
lykkes det ikke at overføre viden og projektet til at andre kommuner.
Og i de store kommuner kan det ligefrem være svært at vidensoverføre
mellem skoler – spørg bare Rådsmanden i Århus Kommune om deres
udfordring med NEST projektet.
Drives anbefaling:
Tag et nationalt
ansvar og drop pilotprojekter
Specialskoler:
Kommunale specialskoler mangler kompetencer og
ambitioner. Nogle steder virker det ligefrem som om, at der er tale om
opbevaring og ikke skole. Det ved jeg, at I har fokus på, og det er godt.
Jeg kan huske for en håndfuld år siden, at jeg besøgte en specialskole i
en af Billunds nabokommuner. Jeg talte med personalet, som alle var
søde og velmenende. De blev ved med at sige, at de var dygtige til at
”rumme eleverne”. Da jeg spurgte ind til, hvad det betød i praksis, så
viste det sig, at alle krav til eleverne blev fjernet, så de kunne have en
god dag. I gennemsnit fik børnene 15 minutters undervisning om dagen
i enten dansk eller matematik. Det er for uambitiøst. Og en misforstået
hensyntagen. Ikke at stille faglige krav er det samme som at sige til et
barn, at vi ikke tror på dig.
Drives anbefaling:
Stil større krav til
specialskolerne og gennemfør grundige tilsyn på lige fod med
dagbehandlingsskole området.
Klasserne:
Vi oplever til stadighed dogmet om, at alle elever kræver en
hel speciel individualiseret indsats. Det er ikke rigtigt og ofte medfører
det, at der ikke arbejdes struktureret med evidensbaserede metoder.
Hvis vi stopper med at fokusere på børnenes fejl og udfordringer, og i
stedet tager det perspektiv, hvor vi udvikler på børns kompetencer
(som vi har gjort sammen med LEGO Fonden i vores COPE model), så vil
vi mene, at cirka 75% af metoder og værktøjer kan bruges til alle elever
med særlige behov. Det sker blot ikke i dag.
Drives anbefaling:
Nedsæt
en arbejdsgruppe med Drive, der skal komme med nationale
retningslinjer til metoder og værktøjer, og giv gruppen mandatet
sammen med KL og andre relevante aktører til at implementere det.
Ansatte:
Lærere og pædagoger styrer stadigt sig selv uden feedback
og retning. De er dygtige fag-fagligt, relationelt og er oftest ildsjæle.
Men de ved eksempelvis sjældent noget om diagnoser, og den
specialpædagogisk viden deles sjældent eller i bedste fald kun
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811884_0003.png
gennem mesterlære. Vi får ganske enkelt ikke løftet det gennemsnitlige
faglige niveau hos vores ansatte.
Drives anbefaling:
Vi skal gøre op
med den danske model hvor lærere og pædagoger arbejder helt
autonomt. De fortjener at blive trænet, observeret og få konstruktiv
feedback fra deres ledere og eksperter.
KONKLUSION:
Vi skal have genstartet eller boostet indsatsen for
specialområdet i Danmark. Vi skal have løftet kvaliteten, så vi kan få
flere børn tilbage til folkeskolen, og kvalitetsløftet skal også komme
inklusionsindsatsen til gode. Det er vores anbefaling, at det nu kræves
en ensartet indsats på landsniveau, hvor KL og kommunerne er
medspillere.
Kan vi lykkes med dette? Det tror vi fuldt og fast på. På dagbehandlingsskole
området i Danmark har vi viden og evidens for, hvad der fungerer. Det skal vi
udnytte, og derfor tror vi på – og ønsker, at Danmark skal
være verdens
bedste på specialområdet.
Og bliver vi dygtigere på specialområdet, så vil vi også kunne realisere
positive effekter i folkeskolen og inklusionsindsatsen. Et kvalitetsløft vil både
forbedre hverdagen for rigtigt mange børn og familier, samtidigt med at vi
kan få sat stop for de stigende udgifter på det sociale område.
Hvor og hvordan kan Drive byde ind med viden?
Vi kan hjælpe på 3 indsatsområder: Specialskoler, inklusion og skolefravær.
1. Vi er glade for invitationen til at bidrage til det nystiftede VIBUS, og vi
vil gerne byde ind med vores Practice Lab til at videreudvikle metoder
og værktøjer for at højne kvaliteten på landets specialskoler og
specialklasserækker.
2. Inklusionsindsatsen/arbejdet: Vi vil gerne byde ind med rådgivning og
hjælp til at lave et kompetenceløft i folkeskolen. Lad os 1) hjælpe jer
med at udvikle metoder og lave et vidensbibliotek. Og 2) Vi ved, at vi
sammen med eksempelvis professionshøjskolerne kunne lave et
fantastisk akademi, hvor vi kan opkvalificere lærere og pædagoger fra
folkeskolen i den specialpædagogik, der er bydende nødvendig i
inklusionsarbejdet.
3. OG endeligt vil vi gerne byde ind på at løse et stigende
samfundsproblem – nemlig det bekymrende skolefravær –
skolevægring i folkeskolen og på specialskoler.
Det sidste punkt 3 har vi uddybet i et særskilt dokument.
Yderligere information:
Adm. Direktør Christopher Moyell Juul
[email protected]
; M: 60299519
3