Børne- og undervisningsudvalgets besøg
12. september 2023
v. Christopher Moyell Juul
Introduktion til Drive
•
•
Drive blev etableret i 2020 som en
non-profit fond
med det formål at at
skabe bedre uddannelse til børn og unge med særlige behov i
Danmark og internationalt.
Det startede med stiftelsen af et videnscenter, der skulle arbejde i
krydsfeltet mellem forskning og praksis. Et sted hvor nye metoder
kunne udvikles, og hvor viden fra ind- og udland kunne indsamles og
blive afprøvet i praksis på vores egne dagbehandlingsskoler og
skolevægringstilbud. Det skulle være et videnscenter – eller som vi
kalder det: et practice lab – hvor vi samarbejder med nogle af de
dygtigste indenfor vores felt. Derfor var det også naturligt at Drive
skulle starte i Billund, Børnenes Hovedstad. Et sted hvor vi kunne
udvikle samarbejde med f.eks. ISB, LEGO Education, LEGO Fonden,
Designskolen i Kolding m.fl.
Situationen på skoleområdet i dag:
•
Den tidligere folketingspolitiker, Marianne Jelved, sagde på sit sidste
Folkemøde for et par år siden, at vi inden for socialområdet i Danmark
har lavet lige præcist 0% fremskridt de sidste 30 år. Og det kom fra en
ret erfaren socialordfører!
Efter mere end 10 år i branchen, så må vi desværre give Jelved ret. Vi
synes ganske enkelt ikke, at der bliver arbejdet ambitiøst og
professionelt nok indenfor specialområdet. Nogle enkelte steder ja,
men det er ikke nok.
For nogle år siden igangsatte jeg et projekt med VIVE, hvor de fik til
opgave at sammenligne resultater på specialskoler og
dagbehandlingsskoler.
Hvad fandt VIVE? De dokumenterede, at på stort set alle parametre, så
præsterer specialskoler dårligere end dagbehandlingsskoler.
Eksempelvis viste deres analyse, at blot 10% af landets
specialskoleelever går op i fuld fagrække til 9.klasses afgangsprøve,
mens mere end 80% gik op i fuld fagrække på dagbehandlingsskolerne.
Dagbehandlingsskolernes psykologiske og specialpædagogiske
tilgang fungerer og laver resultater! Brug den viden og lad os være
mere ambitiøse. Her på Drive er vores mål og ambition f.eks., at de
yngre elever kun skal være hos os i maksimalt tre år. Så skal de tilbage
til folkeskolen eller som minimum tilbage i en specialklasserække. Det
er den vej vi skal.
•
•
•
•
1