Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2811882_0001.png
Bekymrende skolefravær i
Danmark
Oplæg for Børne – og
undervisningsudvalget
Drive School of
motivation
D. 12. Sep. 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0002.png
”De tager
fremtiden fra os,
”De tager
hvis man
fra
får
fremtiden
ikke
os,
en god skolegang”
hvis man ikke får
en
Elev, 13 år
god skolegang” El
ev 11 år, VISO
25,2%
af folkeskole-
elever i DK
havde i
2021/2022 mere
end 10% fravær
Fraværet
svarer til
mere end
20 skoledage i
løbet af et
skoleår
46%
forældre
til børn med
autisme
svarer, at
deres børn
ikke går i
skole
Højt fravær i
grundskolen
øger risikoen
markant for at
droppe ud af
uddannelses-
systemet
Udgifter til tabt
arbejdsfor-
tjeneste stiger
-> 1,8 mia.
i 2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0003.png
"Jeg var blevet
mere ensom og vred,
hvis jeg ikke var kommet i
skole igen."
Elev, 13 år
Fraværet
svarer til
mere end
20
skoledage
i løbet af et
skoleår
46%
af adspurgte
forældre til
børn med
autisme
svarer, deres
børn ikke gør i
skole
Højt fravær i
grundskolen
øger risikoen
for helt at
droppe ud af
uddannelses-
systemet
Udgifter til tabt
arbejdsfor-
tjeneste stiger
-> 1,8 mia.
i 2022
25,2%
af folkeskole-
elever havde i
2021/2022
mere end 10%
fravær
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0004.png
"Imens jeg var
hjemme, blev jeg
mere og mere
usikker på, om jeg
overhovedet kunne
finde ud af at gå i
skole."
Elev, 11 år
46%
forældre
til børn med
autisme svarer,
at deres børn
ikke går i skole
Højt fravær i
grundskolen
øger risikoen
for at droppe
ud af
uddannelses-
systemet
Udgifter til tabt
arbejdsfor-
tjeneste stiger
-> 1,8 mia.
i 2022
25,2%
af eleverne i
folkeskolen
havde i
2021/2022
mere end 10%
fravær
Fraværet
svarer til mere
end
20
skoledage i
løbet af et
skoleår
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0005.png
"Jeg havde jo brug
for nogle andre at
være sammen med.
At være fælles om
noget i skolen."
Elev, 14 år
Højt fravær i
grundskolen
øger risikoen
for at droppe
ud af
uddannelses-
systemet
Udgifter til tabt
arbejdsfor-
tjeneste stiger
-> 1,8 mia.
i 2022
25,2%
af eleverne i
folkeskolen
havde i
2021/2022
mere end 10%
fravær
Fraværet
svarer til
mere end
20
skoledage i
løbet af et
skoleår
46%
af adspurgte
forældre til
børn med
autisme
svarer, deres
børn ikke gør
i skole
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0006.png
"Det vigtigste for at
jeg kan starte i
skole igen, er at jeg
ved at de voksne
passer på mig. Det
har jeg ikke altid
følt."
Elev, 14 år
Udgifter til tabt
arbejdsfor-
tjeneste stiger
-> 1,8 mia.
i 2022
25,2%
af eleverne i
folkeskolen
havde i
2021/2022
mere end 10%
fravær
Fraværet
svarer til
mere end
20
skoledage i
løbet af et
skoleår
46%
af adspurgte
forældre til
børn med
autisme
svarer, deres
børn ikke gør
i skole
Højt fravær i
grundskolen
øger risikoen
for helt at
droppe ud af
uddannelsess
ystemet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0007.png
Et landskab af meninger og begreber
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0008.png
Mangel på begrebsafklaring
Skoleeksklusion
Skoletræthed
Skolevægring
•Skolefobi
Ufrivilligt skolefravær
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0009.png
Et kludetæppe af indsatser
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0010.png
Danseterapi
Hypnose
Lydterapi
Rideterapi
Skematerapi
Kunstterapi
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0011.png
Uenighed om hvad et skolefravær kalder på
Barnet skal
skånes for
den ”farlige
skole” og
sygemeldes
Hjælpen skal
rettes mod,
at barnet kan
være i skole
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0012.png
Anbefaling #1
Alle skoler skal tage stilling til skolefravær
Skolefraværspolitik skal sikre tidlig opsporing og rettidig håndtering
Der skal mere ensretning af fraværsregistrering og analyse af fraværet
Fraværet er problemet, der er et fælles ansvar på tværs
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0013.png
Anbefaling #2
Alle kommuner skal have egne skolefraværsteams
”Jeg var overbevist
om, at der ikke var
nogen på min
skole, der lagde
mærke til at jeg var
væk.”
Elev, 11 år
Teams skal sikre et konstruktivt tværfagligt samarbejde som lokale tovholdere
Kommuner skal tæt på praksis og altid inddrage barnets perspektiv
Fraværsteams skal sørge for afdækning af årsager til fravær
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0014.png
Anbefaling #3
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
skal reformeres
PPR skal være en tidlig, forebyggende støttefunktion tæt på praksis
PPR skal bestå af praktikere - genindfør Cand. Pæd. Psyk. uddannelsen
Det store krav om omstændig skriftlig dokumentation skal reduceres
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0015.png
Anbefaling #4
Sygeundervisningen skal kunne overholdes
”Jeg var blevet meget
isoleret hjemme med
hjemmeundervisning.
Det var blevet en vane
ikke at komme ud.”
Elev, 13 år
Der skal være ressourcer og professionelle kompetencer til at udføre undervisning
Sygeundervisning skal ikke være en erstatning for en reel skole- el. socialfaglig indsats
Der skal opmærksomhed på online skoler
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0016.png
Anbefaling #5
Revurder reglerne for tabt arbejdsfortjeneste
TAF må ikke stå i stedet for en reel skole- eller socialfaglig indsats
Sagsbehandlingen skal være nemmere og hurtigere samt sikre løbende evaluering
Regler skal sikre mere fleksible løsninger og forældretilknytning til arbejdsmarkedet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0017.png
Anbefaling #6
Lav én national enhed, der gør op med metodetilfældighed
De mange indsatser, viden og erfaring skal samles i én enhed, som
…er
ansvarlig
for implementering af fraværspolitikker og -teams på skoler og i kommuner
… sikrer mindre begrebsforvirring og én fælles forståelse
…inddrager børnene og de unges perspektiver og forslag til interventioner
…vedligeholder og udvikler en national online vidensbank til fordel for alle
…bidrager til, at viden om skolefravær bliver en integreret del af relevante faguddannelser
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 16/10-23 fra Fonden Drive om anbefalinger til skoleområdet.
2811882_0018.png
Fonden Drive kan hjælpe
- en målrettet plan med vejgreb!