Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2801614_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære ordførere
18. december 2023
Sagsnr.: 23/13111
Til jeres orientering igangsætter Børne- og Undervisningsministeriet
primo 2024 en undersøgelse af lærerens mulighed for og erfaringer med
at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle, herunder om-
fanget af og årsager til, at disse emner udelades fra undervisningen.
For at kvalificere arbejdet med undersøgelsen har ministeriet nedsat en
referencegruppe, der skal give rådgivning og sparring på udvalgte tids-
punkter i processen med undersøgelsen. Sammensætning af medlemmer
af referencegruppen har afsæt i bl.a. indkomne forslag fra Børne og Un-
dervisningsudvalget og fremgår nedenfor.
I vil blive inddraget igen, når resultaterne af forundersøgelsen foreligger
forventeligt i foråret i 2024.
Medlemmer af referencegruppen
Anders Mihle,
specialkonsulent i Justitia
Dennis Meyhoff Brink,
KU, Postdoc, Institut for Kunst- og Kul-
turvidenskab
Henrik Kokborg
mangeårig ekspert i undervisning af offentligt an-
satte i religiøs social kontrol osv.
Jens Bruun,
lektor AU, projektleder på ICCS-projektet, ICCS er en
international undersøgelse af elevers demokratiske dannelse
Jens-Kristan Lütken,
beskæftigelses- og integrationsborgmester,
København
Jesper Holme Hansen,
Århus Kommune, læringskonsulent og
opkvalificerer lærere fra skoler i Århus i undervisning i kontroversi-
elle emner og forebyggelse af ekstremisme
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 65: Notat af 18/12-23 fra børne- og undervisningsministeren med orientering om medlemssammensætningen af referencegruppen til undersøgelse af kontroversielle emner.
Lasse Lindekilde,
professor ved Aarhus Universitet, forsker i læ-
rernes villighed til at rapportere bekymringer for radikalisering og
om beredskabstræning i skoleregi ved en konkret trussel
Laura Gilliam,
professor i antropologi, bred erfaring med kontro-
versielle emner, herunder i forhold til minoritetsetniske børn
Lene Kühle,
professor i religionsvidenskab, AU, stor erfaring med
islam i Danmark, herunder særligt moskéer og Muhammedkrisen
Lise Egholm,
tild. Skoleleder Rådmandsgade Skole
Maja Bødtcher-Hansen,
rektor, Frederiksberg Gymnasium, har
erfaringer med dialog om svære emner ind i undervisningen med en
elevgruppe, der har en blandet etnisk profil
Marco Damgaard,
skoleleder, Tingbjerg Skole, har erfaringer med
vigtigheden af demokratisk dannelse og arbejdet med at håndtere
potentielt kontroversielle emner på en skole med blandet etnisk
elevsammensætning
Nina Palesa Bonde,
medstifter af Gruppen Paty, som er opkaldt
efter den myrdede franske lærer Samuel Paty og arbejder for at
fremme skolelærere og underviseres ytringsfrihed, metodefrihed og
undervisningsfrihed. Derudover formand for dommerfuldmægtig-
foreningen
Sofie Danneskiold-Samsøe,
lektor på Københavns Professions-
højskole, og stor erfaring med at spørge ind til religiøs social kontrol
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2