KOMMOD rapporten
KOMMOD-rapporten giver et alternativt svar til KOM-projektets kommissorium i forventning om at
dettes giver, Naturvidenskabeligt Uddannelsesråd og Undervisningsministeriet, ønsker at respektere
almindelig demokratisk IDB-tradition med Information og Debat mellem alternativer inden en
Beslutning tages. Rapporten besvarer nedenstående spørgsmål om matematikundervisningen:
a) Hvad er samfundets krav til undervisningen?
b) I hvilken udstrækning er der behov for at forny den eksisterende undervisning?
c) Hvordan kan undervisningen tage hensyn til den nye elevtype?
d) Hvilket indhold kan der være i et tidssvarende matematikfag?
e) Hvordan kan fremtidens undervisning være organiseret?
f) Hvordan kan progression og sammenhæng i undervisningen sikres?
g) Hvilke konsekvenser vil en ændret undervisning få for læreruddannelsen?
h) Hvilke kompetencer og kvalifikationer kan erhverves på de forskellige stader af undervisningen?
i) Hvordan kan kompetencer og kvalifikationer måles?
j) Hvordan kan fremtidens undervisningsmaterialer se ud?
k) Hvordan kan en løbende udvikling af undervisningen sikres?
l) Hvordan kan Danmark udveksle erfaringer om undervisningen med udlandet?
Ad a. Vort demokratiske samfund har behov for, at borgere og specialister har et fælles talsprog,
som de kan kommunikere i om kvantitative forhold og beregninger. Samfundet har behov for, at
matematik bliver en menneskeret, både som diskursiv kvalifikation og som tavs kompetence.
Ad b. Der er behov for at forny den nuværende matematikundervisning for at løse dens tre
hovedproblemer: 1. Der findes en udbredt talsprogs-analfabetisme, hvor mange borgere vægrer sig
ved at benytte talsproget. 2. Der er store overgangsproblemer mellem primær, sekundær og tertiær
uddannelse. 3. Der er en vigende tilgang til matematikbaseret videreuddannelse inden for
naturvidenskab, teknologi og økonomi, samt en stor mangel på nye gymnasielærere i matematik.
Ad c. Fremtidens matematikundervisning bør respektere nutidens demokratiske, anti-autoritære
ungdom og dens krav om mening og autenticitet. Dette kan opnås hvis faget begynder at respektere
sine historiske rødder, og rehumaniserer sig ved at fremstille sine abstraktioner som abstraktioner
og ikke som eksempler, dvs. som abstraktioner fra eksempler (en funktion er et navn for et
regnestykke med variable tal), og ikke som eksempler på endnu mere abstrakte abstraktioner (en
funktion er et eksempel på en mængderelation). Kort sagt, faget bør fremstille sig som
mate-matik,
der erkender at det har fysiske rødder og er vokset op nedefra gennem abstraktioner. Og faget må
sige farvel til den nuværende
meta-matik
og dens tro på at faget har meta-fysiske rødder og er
vokset ned oppefra gennem eksempler. Endelig må faget respektere, at mennesker lærer forskelligt.
Børn lærer ved at mærke verden, dvs. gennem kompetenceopbygning. Unge lærer ved at lytte til
verden, dvs. gennem fortællings- og kvalifikationsopbygning ud fra læringsspørgsmålet “fortæl mig
noget jeg ikke ved, om noget jeg ved” (sladder-læring).
Ad d. Matematikken må respektere sin historie som fremvokset gennem abstraktioner, og dermed
også sin konstruktion som talsprogets grammatik, der først kan introduceres efter at talsproget er
udviklet. Talsproget er vokset ud af mødet med kvantitet i tid (gentagelse) og i rum (mange). Dette
møde har affødt konstruktion af tal til at beskrive totalen, enten gennem optælling i styk, bundter,
bundter af bundter, bundter af bundter af bundter osv. Eller hurtigere ved gennem beregning at
opsamle og opdele styk-tal (3 kr.) og per-tal (3 kr./dag, 3%): Plus og minus opsamler og opdeler
variable styk-tal (3+5 = ?, 3+? = 8). Gange og division opsamler og opdeler konstante styk-tal (3·5
= ?, 3·? = 15). Potens og rod&logaritme opsamler og opdeler konstante per-tal (3 gange 5% = ?%, 3
gange ?% = 20%, ? gange 5% = 20%). Integration og differentiation opsamler og opdeler variable
per-tal (5 sekunder á 2m/s voksende jævnt til 4m/s = ?m, 5 sekunder á 2m/s voksende ? til 4m/s =
18m). Kort sagt, faget må respektere, at geometri er vokset ud af det, ordet betyder på græsk, jord-
1