Til Børne og Undervisningsudvalget,
14.12.2022
Udvalget opfordres til at afholde en høring, hvor to forskellige metoder til matematikundervisning bringes i
dialog.
Den universitets-rettede med 8 kompetencer og den hverdags-rettede med 2.
Universitetets plus-matematik og hverdagens gange-matematik.
Matematik-reformen i 2002 fulgte den første metode beskrevet i den såkaldte KOM-rapport, den anden
metode beskrevet i en KOMMOD-rapport blev fuldstændig negligeret.
De internationale PISA-tal er siden faldet, og de seneste har endog vist et betragteligt fald i danske elevers
matematik-læring.
Så mon ikke matematik nu bør sænke antal kompetencer fra 8 til 2? Og begynde at tale om Mange i stedet
for om sig selv? Og skifter fra plus-matematik til gange-matematik?
Jeg møder gerne op til foretræde, hvis det ønskes.
Med venlig hilsen
Allan Tarp, Aarhus
Cand.scient. og forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net
Vedhæftet:
KOMMOD-rapporten, også tilgængelig på: http://mathecademy.net/dk/kommod-rapporten/.
En afkortet version af min e-bog ”Matematik-miraklet 2030, Brug Barnets Bundttal med enheder”.
Referencer:
Matematik er let: http://mathecademy.net/matematik-er-let/
Min video ”Matematik er bare så let”: https://youtu.be/zUlaXnSBJ4Y
Min video ” Flexible Bundle Numbers Develop the Childs Innate Mastery of Many”:
https://youtu.be/z_FM3Mm5RmE
Min video “Stop affolkningen med en individ-rettet skole”: https://youtu.be/oTusbaJ2bL4.
-----
Fra katolsk til protestantisk matematik, fra bevis til beregning
Kronikforslag til Jyllands-Posten af Allan Tarp, forskeruddannet konsulent ved Mellemskolen.net, 08.12.2023.
”Matematikundervisningen skal fornyes” sagde ministeriet i 2002 og nedsatte en universitetsledet arbejdsgruppe i stedet
for at udskrive en idekonkurrence. ”Åh nej, ikke igen” tænkte jeg som gymnasielærer og ph.d.-studerende. ”Det ville man
også for 40 år siden, hvor den nye abstrakte mængde-matematik skulle indføres. Og det gik jo helt galt, så hvad sker der
mon nu?”
Det samme desværre, for i sin rapport ”Kompetencer og matematiklæring” anbefalede gruppen, at matematikken igen
skulle gøres mere abstrakt, men denne gang bygge på otte kompetencer. Hvilket jo ikke ville løse fagets grundproblem:
Efter at regning var blevet erstattet af matematik, måtte bestå-grænsen ved folkeskolens afgangsprøve sænkes igen og
igen, og var nu under 20% korrekt bevarelse, mens den var 70% i USA, hvor man var gået tilbage til regning.
Jeg udarbejdede derfor en modrapport, KOMMOD-rapporten. Den siger, at for at besvare matematikfagets
grundspørgsmål ”Hvor mange?” behøver vi kun to kompetencer, at tælle og at regne. Og her nytter det ikke at
’matematikke’, for matematik er jo ikke er et handleord, men blot et navneord. Samtidig tillod jeg mig at påpege ligheden
mellem kompetencer og sakramenter, hvor katolikker har syv og protestanter to.
Jeg havde håbet på en frugtbar dialog mellem de to rapporter, men ingen ville trykke KOMMOD-rapporten. Jeg måtte
derfor arbejde videre med den i udlandet, hvor 2-kompetence-matematik blev positivt modtaget i en kinesisk-amerikansk
arbejdsgruppe og publiceret i et internationalt tidsskrift.
Det er altså universitetets 8-kompetence-matematik, der nu har kørt faget i sænk, som de seneste PISA-tal viser. Så nu må
tiden da være kommet til at skifte til hverdagens 2-kompetence-matematik, der foreligger fuldt gennemarbejdet med
materiale til alle tolv skoleklasser og til læreruddannelsen.
”Matematik er bare svær og abstrakt, og så er det jo naturligt, at mange har problemer med at lære den. Derfor skal vi
have tilført endnu flere midler til forskning og udvikling, og til at uddanne flere vejledere”. Sådan lyder det igen og igen fra
forskerne, som sidder i celler på lange gange og skriver kommentarer til andre forskeres kommentarer. Og som dermed er
et selvrefererende system, som den tyske sociolog Luhmann så fint har beskrevet.