Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 56
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens
længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15. august 2023, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209 af 5.
marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022 og § 23 i lov nr. 753 af 13. juni
2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 16 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2023/24« til: »2024/25«.
2.
I § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres »2023/24« til: »2024/25«.
§2
I lov nr. 606 af 31. maj 2023 om ændring af lov om folkeskolen (Forlæn-
gelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2023/24 samt afskaf-
felse af udviklingsplanen m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 3, stk. 3,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2.
§ 16 e i lov om folkeskolen, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 1,
og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen, som ændret ved denne lovs §
1, nr. 2, ophæves den 1. august 2025.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af muligheden for afkortning af skoleugens længde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Forlængelse af muligheden for at fravige kravet om fuld kompetence-
dækning
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en aftale af 17. november 2023 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Kon-
servative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om forlængelse
af de udvidede frihedsgrader på folkeskoleområdet i skoleåret 2024/25.
I indeværende og i de to foregående skoleår har kommuner og skoler mid-
lertidig frihed til at afkorte skoleugens længde ved at konvertere al under-
støttende undervisning (UUV) til andre aktiviteter i undervisningen, der ud-
løser et tilsvarende personaleforbrug, fx to-voksenordninger, undervisning i
små hold eller turboforløb. Herudover har kommunerne mulighed for at fra-
vige målsætningen om fuld kompetencedækning. Fuld kompetencedækning
indebærer, at 95 pct. af alle timer skal varetages af en lærer med undervis-
ningskompetence i de fag, de underviser i. Fravigelsen af målsætningen om
fuld kompetencedækning giver mulighed for, at klasserne i højere grad kan
have de samme lærere i løbet af skoledagen. De nævnte muligheder bortfal-
der med udgangen af skoleåret 2023/24.
Skolerne og kommunerne har i de forgangne skoleår sat stor pris på friheden
til at tilrettelægge undervisningen ud fra, hvad der giver mest faglig mening
for eleverne. Regeringen og forligspartierne anerkender skolernes behov for
at kende rammerne for skolen i god tid forud for planlægning af skoleåret.
Derfor ønsker forligspartierne allerede nu at forlænge de midlertidige fri-
hedsgrader med endnu et år, så kommuner og skoler også i skoleåret
2024/25 vil kunne benytte sig af muligheden for at afkorte skoleugen og
fravige kravet om fuld kompetencedækning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af muligheden for afkortning af skoleugens længde
2.1.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i børnehaveklassen og i 1.-9. klasse –
mellem 1.110 og 1.400 timer – er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det
samlede antal årlige undervisningstimer – mellem 600 og 990 timer – er
fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen mellem disse timetal
udfyldes af understøttende undervisning og pauser, som er en del af elever-
nes samlede årlige undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres undervisningen i folkesko-
lens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, således af under-
støttende undervisning. Den understøttende undervisning skal efter loven
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
anvendes til at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb
og -aktiviteter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i fol-
keskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes
læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og
trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, jf. Folke-
tingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 226 som fremsat, side 19, at
formålet med den understøttende undervisning er at fungere som fleksibel
undervisningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer vil
skulle anvende til at skabe variation i hele skoledagen. Det fremgår endvi-
dere af forarbejderne, side 20, at klassens tid fortsat vil skulle indgå i den
understøttende undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca. en time til klassens tid i
den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for
så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at fravige reg-
lerne om en mindste varighed af undervisningstiden i børnehaveklassen og
på 1.-3. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 1, i op til et skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for en klasse ved
hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens leder kan efter indhentet udta-
lelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen under
samme betingelser som i stk. 1, godkende at fravige reglerne om en mindste
varighed af undervisningstiden på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og
3, for specialklasser eller specialskoler. Det fremgår af folkeskolelovens §
16 b, stk. 3, at kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 og 2 gives
klassevis. Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen,
når bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed af undervis-
ningstiden fraviges, tilbyde eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d, stk. 1, at kommunalbesty-
relsen, for så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at
fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på 4.-9. klas-
setrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til to ugentlige undervisningstimer.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kom-
munalbestyrelsen herom. § 16 b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen, for så vidt
angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om en
mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8. klassetrin, jf. § 14 b,
stk. 1, nr. 3, med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse
fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. Undervisningsti-
den kan afkortes med op til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer årligt til den understøttende
undervisning. Skolen skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i folkeskolelo-
vens § 16 e, indført.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i folkeskolelovens § 16
e, forlænget til også at gælde i skoleåret 2022/23.
Med lov nr. 606 af 31. maj 2023 blev bestemmelsen i folkeskolelovens § 16
e, forlænget til også at gælde i skoleåret 2023/24.
Efter folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen, for så vidt
angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om en
mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin i skoleåret
2023/24, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen,
hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre klassens
faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebesty-
relsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
I henhold til § 16 e, stk. 2, kan kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk.
1 gives årgangs- eller klassevis.
Det følger af § 16 e, stk. 3, at i tilfælde af, at bestemmelserne i § 14 b, stk.
1, om en mindste varighed af undervisningstiden fraviges, skal kommunal-
bestyrelsen tilbyde eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk.
7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører,
uden særskilt betaling fra forældrene.
Folkeskolelovens § 16 e supplerer således de gældende bestemmelser i fol-
keskolelovens § 16 b og § 16 d.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Det er derfor op til kommunalbestyrelsen at vælge, hvilken hjemmel til af-
kortning af skoleugens længde der ønskes benyttet.
2.1.2. Børne- Undervisningsministeriets overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og frihed for de enkelte
skoler, således at der skabes rammer til at løfte fagligheden og sikres en
fortsat god trivsel for både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor den 17. no-
vember 2023 indgået aftale om at forlænge muligheden for at konvertere al
understøttende undervisning med henblik på tilrettelæggelse af andre akti-
viteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, sådan
at denne mulighed også gælder for skoleåret 2024/25. Det kan give mulig-
hed for tolærer- og tovoksenordninger, flere fagtimer, holddannelse eller
turboløb i udvalgte fag, hvis skolen vurderer, at det er et egnet redskab til at
understøtte elevernes faglige udvikling. Konverteringen af understøttende
undervisning forudsætter således fortsat, at de frigivne personaleressourcer
fortsat bliver på skolen.
Det bemærkes, at forligspartierne endvidere er enige om i forbindelse med
drøftelserne af folkeskoleudspillet ”Forberedt på fremtiden II” at drøfte en
permanent ordning for skoleugens længde med virkning fra skolestart au-
gust 2025.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre angivelsen af det omfattede skoleår
fra 2023/24 til 2024/25 i bestemmelsen i folkeskolelovens § 16 e, stk. 1.
Med dette forslag vil kommunerne fortsat i skoleåret 2024/25 have mulig-
hed for at afkorte skoleugens længde med al tiden til understøttende under-
visning, så det bliver muligt for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolen vur-
derer, at det er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling.
Det kunne f.eks. være til tolærer- og andre tovoksenordninger, flere fagti-
mer, holddannelse eller turboforløb i udvalgte fag. Det betyder, at skolen vil
skulle finde tid til de aktiviteter, der normalt indgår i klassens tid, i den fag-
opdelte undervisning.
Derudover vil der – ligesom ved andre beslutninger om afkortning af skole-
ugens længde – skulle tilbydes eleverne plads i skolens skolefritidsordning
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen af den sam-
lede undervisningstid vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Konverteringen af understøttende undervisning vil forudsætte, at de frigivne
personaleressourcer bliver på skolen og bruges i undervisningen. De fri-
givne ressourcer vil således ikke kunne overføres til et eventuelt fritidstil-
bud, som eleverne måtte være indskrevet i, og medgå til finansiering af den
øgede åbningstid.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om at afkorte sko-
leugens længde efter ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhen-
tet en udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne for-
bindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den øgede åbnings-
tid i elevernes fritidstilbud. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere be-
slutningen om eventuelt at afkorte skoleugens længde inden for de sædvan-
lige rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoleugens længde henvises til lovforsla-
gets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Forlængelse af muligheden for at fravige kravet om fuld kompeten-
cedækning
2.2.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen sikre,
at lærerne i kommunens skolevæsen har undervisningskompetence fra læ-
reruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de obligatoriske fag,
som de underviser i (kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2.
pkt., i helt særlige tilfælde med godkendelse af børne- og undervisningsmi-
nisteren beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i § 40, stk. 7, 3.
pkt., indført. Bestemmelsen indebar, at kommunerne i skoleåret 2021/22 fik
mulighed for generelt at fravige kompetencedækningsmålsætningen.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i § 40, stk. 7, 3. pkt.,
forlænget til også at gælde i skoleåret 2022/23.
Med lov nr. 606 af 31. maj 2023 blev bestemmelsen i folkeskolelovens §
40, stk. 7, 3. pkt., forlænget til også at gælde i skoleåret 2023/24.
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., kan kommunalbestyrelsen end-
videre beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i sko-
leåret 2023/24.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Folkeskolelovens § 40, stk. 7, blev indført ved § 1, nr. 79, i lov nr. 1640 af
26. december 2013 samt ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7. maj 2019,
ved § 1, nr. 3, i lov nr. 2047 af 14. november 2021 og senest ved lov nr. 881.
af 21. juni 2022. Det fremgår af forarbejderne til ændringen af bestemmel-
sen, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 226 som frem-
sat, side 26 f, at der ved fuld kompetencedækning forstås, at 95 pct. af un-
dervisningen i fagene varetages af lærere, som enten har undervisningskom-
petence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen i de fag, de underviser i,
eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres efteruddannelse
mv. Det fremgår endvidere, at kompetencedækningskravet omfatter alle fag
i grundskolens fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes obliga-
toriske praktiske/musiske valgfag i 7.-8. klasse, jf. folkeskolelovens § 9, stk.
8, samt 10. klasse. Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskole-
elevernes andre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Det fremgår herudover af forarbejderne til den oprindelige bestemmelse, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at fuld kom-
petencedækning gælder på kommuneniveau. Det følger endvidere af forar-
bejderne til folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2. pkt., jf. Folketingstidende 2013-
14, tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at kommunalbestyrelsen i helt sær-
lige tilfælde med godkendelse af børne- og undervisningsministeren kan be-
slutte at fravige kravet om undervisningskompetence i forhold til en eller
flere bestemte af kommunens folkeskoler. Det er således forudsat i lovens
forarbejder, at kompetencedækningsmålsætningen også gælder på skoleni-
veau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal kompetencedækning efter
folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564
af 7. maj 2019 være nået fra og med skoleåret 2025/26. Kommunerne skal
sikre, at kompetencedækningen løbende øges, så kompetencedækningen er
mindst 90 pct. i 2021.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og frihed for de enkelte
skoler, således at der skabes rammer til at løfte fagligheden og sikre den
gode trivsel for både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor den 17. no-
vember 2023 indgået aftale om at forlænge muligheden for at fravige kravet
om fuld kompetencedækning, sådan at den også gælder for skoleåret
2023/24. Det vil betyde, at skolerne igen i det kommende skoleår får mulig-
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
hed for at fravige målsætningen om, at lærerne skal have undervisningskom-
petence i de fag, de underviser i (målsætningen om fuld kompetencedæk-
ning). Det vil fortsat give skolerne en større grad af frihed til at prioritere
andre pædagogiske hensyn, fx ”få-lærere princippet”, så klasserne i højere
grad kan have de samme lærere i løbet af skoledagen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre angivelsen af det omfattede skoleår
fra 2023/24 til 2024/25 i bestemmelsen i folkeskolelovens § 40, stk. 7.
Med forslaget får kommunerne i skoleåret 2024/25 fortsat mulighed for at
fravige kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne kan fortsætte med
at prioritere pædagogiske hensyn, f.eks. ”få-lærere-princippet”, hvor klas-
serne i højere grad kan have de samme lærere i løbet af skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da målsætningen som udgangspunkt
gælder på kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere be-
slutningen inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld kompetencedækning henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's verdensmål
De muligheder, som gives med lovforslaget, og skal give skoler og kommu-
ner frihed til at prioritere deres ressourcer, så de bedst muligt understøtter
elevernes faglige og personlige udvikling, vurderes at understøtte delmål
4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge gennemfø-
rer gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive læringsresultater.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige.
Det bemærkes, at kommunerne selv vil skulle tilvejebringe den nødvendige
finansiering, hvis der lokalt træffes beslutning om at afkorte skoleugens
længde efter lovforslagets § 1, nr. 1, og der derved opstår et øget pasnings-
behov. Kommunerne vil på tilsvarende vis selv skulle finansiere eventuelle
øvrige omkostninger forbundet med anvendelsen af de muligheder, som lov-
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
forslaget vil medføre, ligesom kommunerne inden for rammerne af de fore-
slåede bestemmelser vil kunne disponere over de ressourcer, der frigøres
ved brug af de muligheder, som lovforslaget vil give.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller implementeringskonsekvenser for
staten eller regionerne.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne skal DUT-for-
handles med KL.
Det vurderes desuden, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2023 til den 19.
januar 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Ankestyrelsen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening,
Børnenes Bureau, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesa-
gens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU), CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler & gym-
nasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Sko-
leforening for Sydslesvig, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
2796248_0011.png
UDKAST
skoler – Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd, Datatil-
synet, DEA, Den uvildige konsulentordning på handicapområdet (DUKH),
Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering (OBR), EVA – Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Folkeligt Oplysnings
Forbund, Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af katolske skoler i Danmark,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddannel-
ser, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen
Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfæl-
lesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes Landsorganisa-
tion (FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, HK/Kommunal,
HK/Stat, HvorErDerEnVoksen, KL, Landdistrikternes Fællesråd, Lands-
elevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for so-
cial- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpæda-
goger, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD), Landsorgani-
sationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Foreninger
for Selvstændige Børnepasser, Lederne, Ledersamrådet, Lilleskolerne,
LOF, Lærernes Centralorganisation, Lær for Livet, OpenDenmark, Ordblin-
deforeningen, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Sam-
menslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge
Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere, Selvejende og private in-
stitutioners forening (Spifo), Skole og Forældre, Skolelederforeningen, So-
cialpædagogernes Landsforbund, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesle-
derne, Ungdomsringen og Ungdomsskoleforeningen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
Ingen.
Ingen.
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
2796248_0012.png
UDKAST
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikkeerhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 16 e, stk. 1, i lov om folkeskolen, at kommunalbestyrelsen,
for så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2023/24, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på tilrettelæg-
gelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i un-
dervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at
sikre klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse
fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Det følger af § 16 e, stk. 2, i lov om folkeskolen, at kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 kan gives årgangs- eller klassevis.
Det følger af folkeskolelovens § 16 e, stk. 3, at fraviges bestemmelserne i §
14 b, stk. 1, om en mindste varighed af undervisningstiden, skal kommunal-
bestyrelsen tilbyde eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk.
7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører,
uden særskilt betaling fra forældrene.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, 1. pkt., ændres fra »2023/24«
til: »2024/25«.
Det foreslåede vil indebære, at § 16 e, stk. 1-3, videreføres i overensstem-
melse med gældende ret, sådan at bestemmelsen forlænges til at gælde for
skoleåret 2024/25.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i § 16 e, foreslås ophævet
med udgangen af skoleåret 2024/25, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, og bemærk-
ningerne hertil.
Til nr. 2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Efter den gældende § 40, stk. 7, 3. pkt., kan kommunalbestyrelsen beslutte
at fravige kravet om undervisningskompetence i henhold til bestemmelsens
1. pkt. i skoleåret 2023/24.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres fra »2023/24«
til: »2024/25«.
Den foreslåede ændring indebærer, at § 40, stk. 7, 3. pkt. videreføres i over-
ensstemmelse med gældende ret, sådan at bestemmelsen forlænges til at
gælde for skoleåret 2024/25.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i § 40, stk. 7, 3. pkt., foreslås
ophævet med udgangen af skoleåret 2024/25, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Til § 2
Det følger af den gældende bestemmelse i § 3, stk. 3, i lov nr. 606 af 31. maj
2023 om ændring af lov om folkeskolen (Forlængelse af de udvidede fri-
hedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld
kompetencedækning i skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingspla-
nen m.v.), at § 16 e og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1, og § 1, nr. 2, ophæves den 1. august 2024.
Solnedgangsklausulen betyder, at loven alene finder anvendelse i skoleåret
2023/24, medmindre Folketinget vurderer, at de foreslåede bestemmelser
skal opretholdes, og at de da vedtager dette ved lov.
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vil medføre, at bestemmelsen i § 3, stk. 3,
i lov nr. 606 af 31. maj 2023 om ændring af lov om folkeskolen, ophæves.
Folkeskolelovens § 16 e og § 40, stk. 7, 3 pkt., vil således ikke med lov-
forslaget automatisk blive ophævet den 1. august 2024.
Den foreslåede bestemmelse er en følge af dette lovforslags § 1, nr. 1 og 2,
hvorefter § 16 e og § 40, stk. 7, 3., pkt. foreslås videreført i skoleåret
2024/25.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. august 2024.
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
UDKAST
Det foreslås i stk. 2, at folkeskolelovens § 16 e, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 2, ophæves den 1. august 2025.
Det foreslåede vil indebære, at de bestemmelser i folkeskoleloven, der æn-
dres med lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, automatisk ophæves, medmindre Fol-
ketinget vurderer, at de foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden
da vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene vil finde
anvendelse i skoleåret 2024/25.
Ophævelsen af de foreslåede bestemmelser vil således indebære, at retstil-
standen forud for de midlertidige lovændringer genindtræder fra og med
skoleåret 2025/26. Det betyder, at kommunerne vil skulle sikre opfyldelse
af kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens længde alene vil
kunne afkortes i overensstemmelse med bestemmelserne i folkeskolelovens
§ 16 b og § 16 d.
Den gældende folkeskolelov, jf. dennes § 61, gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan heller ikke sættes i kraft ved kgl. Anordning. Loven gælder
derfor ikke for Færøerne og Grønland.
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
2796248_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§2
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som senest ændret ved
lov nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§3
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret bl.a. ved
lov nr. … af … og senest ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Notat af 8/12-23 fra børne- og undervisningsministeren, om høring over udkast til lovforslag om ændring af folkeskoleloven ((Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning i skoleåret 2024/25).)
2796248_0017.png
UDKAST
17