Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2794452_0001.png
PISA
2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0002.png
PISA
2022
OPLÆG v. Seniorforsker Vibeke Tornhøj Christensen, VIVE
VIVE – Det Nationale Forsknings- og analysecenter for Velfærd og Danmarks Statistik
VIA University College, UCL – Erhvervsakademi og professionshøjskole og Københavns Professionshøjskole
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0003.png
PISA 2022
HVAD ER PISA
The Programme for International Student Assessment (PISA)
Udviklet i et samarbejde mellem OECD-landene
PISA indsamles hvert 3. år med start år 2000
81 lande og regioner i 2022
Tester færdigheder og viden hos 15-årige elever i:
Matematik er hoveddomæne i PISA 2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0004.png
PISA 2022
HVAD MÅLER PISA?
Resultater giver indikatorer på, hvor godt de deltagende landes
uddannelsessystemer forbereder de unge på voksenlivet.
Elevernes evne til at bruge den viden og de kompetencer, de har lært - både i og
uden for skolen
Elevernes opmærksomhed på egen læring, herunder motivation, selvopfattelser
og læringsstrategier
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0005.png
PISA 2022
PISA i Danmark
Indsamlet marts og april 2022
347 uddannelsesinstitutioner
Folkeskoler, private skoler, friskoler,
specialskoler, efterskoler, gymnasier og
erhvervsskoler
Danmark
347
uddannelses-
institutioner
7.800/6.200 elever
Født i 2006, 15 år på test-tidspunktet
7. klassetrin og opefter
7.800/
6.200
elever
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0006.png
PISA
2022
RESULTATERNE
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0007.png
PISA 2022
-20 point
-12 point
1 point
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
PISA
2022
RESULTATER
UDDYBET
NÆSTE SLIDES:
PISA resultater over tid
International sammenligning
Nordisk sammenligning
Forskelle for elevgrupper
skolemiljø
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0009.png
PISA 2000 - 2022
RESULTATER OVER TID
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0010.png
Ligeligt fald på tværs af fagligt stærke og svage elever
PISA 2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0011.png
PISA 2022
INTERNATIONAL SAMMENLIGNING
De danske elever opnår stadig et resultat, der er over OECD-gennemsnittet
DK +17 point
DK +11 point
DK +10 point
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0012.png
PISA 2022
International placering
Flere lande scorer næsten det samme
Rangliste-placering med højde for
usikkerheden:
Matematik: nr. 10-18
Læsning: nr. 13-20
Naturfag: nr. 15-26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0013.png
PISA 2022
INTERNATIONAL SAMMENLIGNING
41 deltagerlande er gået tilbage i
matematik
35 deltagerlande er gået tilbage i
læsning
33 deltagerlande stabile i naturfag
(19 lande er gået tilbage naturfag)
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0014.png
NORDISK SAMMENLIGNING
PISA 2022
Alle er gået tilbage i matematik og læsning
Danske elever ligger i top
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0015.png
PISA 2022
KØNSFORSKELLE
Piger er faldet mest
Drenge klarer sig bedre end piger i matematik (12 point)
Drenge klarer sig bedre end piger i naturfag (7 point)
Piger klarer sig bedre end drenge i læsning (21 point)
Alle er faldet i matematik og læsning
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0016.png
SOCIOØKONOMISK BAGGRUND
PISA 2022
Der er klare forskelle alt efter
socioøkonomiske baggrund
Forskel 74 point i matematik
Som i PISA 2018
Mindre i Danmark end i mange andre
lande
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0017.png
SOCIOØKONOMISK BAGGRUND
PISA 2022
Total variation Variation mellem skoler Variation indenfor skolerne
%
%
%
100
32
81
9
111
17
106
10
85
27
94
7
Lav variation i de danske resultater
OECD sat til 100 procent
81 procent i Danmark
Øvrige nordiske lande større variation
end i Danmark
Land
OECD
Danmark
Sverige
Norge
Finland
Island
68
72
94
96
58
88
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0018.png
SOCIOØKONOMISK BAGGRUND
PISA 2022
120
100
80
68
60
72
40
94
96
58
88
Lille variation mellem skole
Større variation inden for skoler
Lav segregering i Danmark
20
32
9
17
Sverige
27
10
Norge
Finland
0
OECD
Danmark
7
Island
Variation mellem skoler %
Variation indenfor skolerne %
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0019.png
PISA 2022
INDVANDRERBAGGRUND
10,7 % af de danske elever har indvandrerbaggrund
De scorer væsentlig lavere i alle tre domæner
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0020.png
BRUG AF IT
PISA 2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0021.png
PISA 2022
BRUG AF IT
BRUG AF DIGITALE APPARATER TIL
LÆRING, MEN OGSÅ STØJ
31 % bliver distraheret af
eget
brug
i de fleste eller hver time
25% bliver distraheret af
andres
brug
i de fleste eller hver time
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0022.png
PISA 2022
Elevernes vurdering af skolemiljø
HØJT SKOLETILHØRSFORHOLD
80% at de let får venner i skolen
84% at det virker som om, at de
andre elever kan lide dem
70% at de føler sig hjemme på
skole
GODT FORHOLD TIL LÆRERENE
94% at lærerne interesserer
sig for deres trivsel
88% at lærerne behandler
dem med respekt
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0023.png
PISA 2022
Fravær: Komme for sent og pjæk
Elevernes egen rapportering om at komme for sent eller pjække
Har du … inden for de 2 seneste uger inden PISA-testen?
51% er kommet for sent
25 % har pjækket fra nogle timer
20% har pjækket en hel dag
o
Overordnende resultater for skolemiljø som for PISA 2018
o
Visse forskelle i relation til socioøkonomisk baggrund (og køn)
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0024.png
VIA University College
PISA 2022 matematik
Kaj Østergaard
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0025.png
Plan
Matematiske indholdsområder (stofområder)
Lavt og højt præsterende elever
Præstationer i forhold til socioøkonomisk baggrund
Drengenes og pigernes præstationer
Brugen af digitale apparater og medier i matematik
Brugen af digitale computerspil, apps og andre digitale
undervisningsmaterialer
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0026.png
Danske elever scorer dårligst i indholdsområder med tal og algebra
- i modsætning til de øvrige lande
Elevernes gennemsnitsscore i de fire indholdsområder
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0027.png
Der er blevet flere lavt præsterende
– og færre højt præsterende
Fordeling af lavt og højtpræsterende danske elever 2003-2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0028.png
Elevernes score stiger, jo højere socioøkonomisk baggrund de tilhører
– kun øverste kvartil scorer ikke højere end OECD-gennemsnittet
Elevernes gennemsnitsscore fordelt efter socioøkonomisk baggrund
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0029.png
Eleverne i 3. kvartil efter socioøkonomisk baggrund præsterer bedst i forhold til OECD – elever i nederste
kvartil er meget sjældent højt præsterende
Fordelingen af lavt og højt præsterende elever efter socioøkonomisk baggrund
Under niveau 2
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
1. kvartil
Over niveau 4
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
OECD gns.
Danmark
46,8 %
34,1 %
33,3 %
23,4 %
23,5 %
12,8 %
13,5 %
9,4 %
2,6 %
1,6 %
5,4 %
5,2 %
9,7 %
10,4 %
19,1 %
14,9 %
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0030.png
Drengene scorer igen signifikant højere end pigerne
– i modsætning til de øvrige nordiske lande
Gennemsnitsscore for danske drenge og piger
2003-2020
Kønsforskel, gennemsnitlig score, piger-drenge,
2003-2022
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0031.png
Der er især få højt præsterende piger
- og Danmark er det eneste nordiske land, hvor der er flest piger , der er lavt præsterende
Fordelingen af lavt og højt præsterende drenge og piger
Under niveau 2
Piger
OECD gns.
Danmark
Finland
Island
Sverige
Norge
31,6 %
21,1 %
22,2 %
33,6 %
26,1 %
29,8 %
Drenge
30,6 %
19,8 %
27,4 %
34,6 %
28,3 %
33,1 %
Forskel (piger-
drenge)
Piger
6,8 %
5,5 %
7,6 %
3,6 %
8,4 %
5,3 %
Over niveau 4
Drenge Forskel (piger-drenge)
(procentpoint)
0,9
1,3
-5,2
-1,1
-2,2
-3,3
10,5 %
9,9 %
9,5 %
6,1 %
11,5 %
8,4 %
(procentpoint)
-3,7
-4,5
-1,9
-2,5
-3,1
-3,1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0032.png
Danmark er det land, hvor der bruges ‘digitale apparater og medier’ klart mest i
matematikundervisningen
Elevers brug af digitale apparater eller medier i faget matematik
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0033.png
Brug af digitale apparater og medier
– det kan være både godt og skidt
Gennemsnitsscore i matematik for de 5 niveauer i brugen af digitale apparater eller medier
til hhv. simple beregninger og til at lave simuleringer og modellering
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Notat af 6/12-23 fra børne- og undervisningsministeriet, Præsentation af PISA 2022 undersøgelse
2794452_0034.png
Digitale computerspil, apps og andre digitale undervisningsmaterialer
bruges ofte i Danmark – men eleverne præsterer dårligere
Andel af eleverne der anvender computerspil, apps eller
andet digitalt undervisningsmateriale i skolen
Gennemsnitscore for elever ift. brug af computerspil, apps og
andre digitale undervisningsmaterialer