Nyhed: “Ny PISA-undersøgelse: Elever over hele verden er gået tilbage i
læsning og matematik - også i Danmark
5-12-2023
Kontor for Analyse og
Kommunikation/HME
Sagsnr.: 23/22521
[Underrubrik ]
Elevernes resultater i læsning og matematik er gået tilbage i både Dan-
mark og mange andre lande. Faldet gør sig gældende for både fagligt svage
og fagligt stærke elever. Det viser nye PISA-resultater, som også viser, at
Danmark er det OECD-land, hvor elever bruger mest tid med digitale red-
skaber i skolen.
[Brødtekst]
De danske elever er gået anseligt tilbage i både læsning og matematik. Det viser
nye resultater af den internationale undersøgelse PISA.
Note: PISA-testen startede med at måle læsning i 2000. Resultaterne føres derfor kun tilbage til 2006 i natur-
fag og 2003 i matematik.
Undersøgelsen baseres på resultater, som er målt i foråret 2022 hos 15-årige i 81
lande verden over. I forhold til sidste runde af undersøgelsen i 2018 er der en til-
bagegang i dansk og matematik. Til gengæld er resultaterne i naturfag uændrede.
Denne udvikling genfindes også i OECD som helhed, hvor den gennemsnitlige
tilbagegang er på niveau med den danske. Også alle de nordiske lande oplever fal-
dende resultater. Tilbagegangen i de øvrige nordiske lande er på niveau med eller
større end den danske. De danske elevers resultater ligger dermed stadig over
OECD-gennemsnittet og er på niveau med eller over de øvrige nordiske lande i
både læsning, matematik og naturfag, bortset fra de finske resultater i naturfag. I
matematik, læsning og naturfag ligger resultaterne i henholdsvis 9, 12 og 14 af de
81 deltagerlande signifikant over de danske resultater.