Til medlemmerne af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Den 4. december 2023
Kære medlemmer
Jeg sender jer hermed den årlige beretning fra formandskabet for Rådet for Børns Læring.
Vi har i beretningen for 2023 sat fokus på betydningen af en sammenhængende indskoling og
fritidstilbud af høj kvalitet. Vi mener, at det er vigtigt med en sammenhængende indskoling, hvor
børnene kun starter i skole én gang, og hvor der lokalt skabes et sammenhængende fagligt indhold med
plads til fordybelse og praksisfaglighed i fagene og med få, gennemgående voksne. Det kræver en
indsats på flere fronter. En isoleret førskole-SFO og en isoleret børnehaveklasse skal afskaffes.
Overgangen skal strækkes, så vi skaber et sammenhængende læringsmiljø, der kobler leg og læring i hele
indskolingen. For at muliggøre dette anbefaler vi, at antallet af fag og læringsmål i indskolingen
reduceres, og at målet om fuld kompetencedækning afskaffes, så børnene møder et gennemgående
team af lærere og pædagoger gennem hele indskolingen. Vi mener også, at børnenes fritidstilbud er et
vigtigt element i at skabe en sammenhængende indskoling. I fritidstilbuddene skabes børnefællesskaber
og en følelse af at høre til gennem andre pædagogiske greb end i skolen – og det er derfor helt
essentielt, at vores børn tilbydes et fritidstilbud af høj kvalitet.
I beretningen dykker vi også ned i potentialer og opmærksomhedspunkter ved frisættelse af
folkeskolen. Ofte ses frisættelse som løsningen på de udfordringer, som folkeskolen står over for, men
det er vigtigt at have for øje, at frisættelsen ikke i sig selv kan løse alle problemer. Vi mener, at
frisættelsen skal implementeres med en forståelse for, at succesrig udfoldelse af friheden forudsætter, at
den er efterspurgt, og at der er de rette kompetencer til den. Friheden må ikke føre til øget forskel på
kvaliteten mellem skoler og i værste fald blive en maskeret kommunal spareøvelse. Øget frihed i
folkeskolen bør ske med ét mål for øje: At skabe en folkeskole med bedre kvalitet for vores børn.
God læselyst!
Med venlig hilsen
Else Sommer
Formand for Rådet for Børns Læring